МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ .
Учень не чаша, яку необхідно наповнити, а
факел, який потрібно запалити.
Давньогрецький вислів.
Психологи стверджують, що мотивація є джерелом активності поведінки й діяльності суб’єкта. Будь яка свідома діяльність людини складається з трьох етапів : мотиваційно – організаційного, діяльнісно – виконавчого, контрольно – корегувального. На першому етапі діяльності учнів відбувається її мотивація, організація та орієнтація.
Мета вчителя на цьому етапі - перетворити учнів з об’єктів на суб’єктів навчальної діяльності, що має забезпечити організованість і правильність їхньої подальшої діяльності. Ступінь активності учасників у процесі діяльності визначається мотивами. Мотиви - це складне, багаторівневе, внутрішнє психічне утворення, що акумулює потреби, схильності, інтереси, уявлення значущих для особистості результатів її діяльності. Мотив - спонукач мислення, його регулятор.
Пізнавальна мотивація, яку учні переживають як прагнення до поглиблення та систематизації знань, допомагає їм переборювати труднощі в навчанні.
Соціальні мотиви допомагають учням усвідомлювати соціальну корисність навчання, відповідальність, почуття обов’язку , прагнення добре підготуватися до майбутньої професії.
На мою думку, якщо немає внутрішньої мотивації до навчання, то зусилля вчителя на уроці будуть марними. Тому обов’язком кожного педагога є пошук найрізноманітніших форм, методів і прийомів, які сприятимуть мотивації навчальної діяльності школярів. Кожен метод і прийом навчання повинен нести в собі потужний мотиваційний заряд.
Мотив як спонукальна причина окремої дії та сукупність дій є результатом складної взаємодії мотивів - цілей, пізнавального інтересу. Він проявляться в навчанні у вигляді ставлення учня до сукупності дій, в результаті яких формуються компетентності певного рівня. Для проведення уроку, на мою думку слід дотримуватись таких рекомендацій, впровадження яких, сприятиме створенню мотиваційних моментів:
- створювати атмосферу зацікавленості кожного учня як у власній роботі, так і в роботі всього класного колективу.
- стимулювати учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці без побоювання помилитися.
- заохочувати прагнення учнів до самостійної роботи, аналізуючи під час уроку різні способи виконання завдання,
- створювати педагогічну ситуацію спілкування, що дозволяє кожному учневі, незалежно від ступеня його готовності до уроку виявляти ініціативу, самостійність .
- обговорювати з учнями наприкінці уроку не лише те, «що ми дізналися» , але й те, що сподобалось (не сподобалось)та чому?
- під час опитування на уроці (виставлення оцінок) аналізувати не лише правильність (неправильність) відповіді, але і її самостійність. Використовувати перевірку та взаємоперевірку знань.
- з метою зацікавленості предметом, активніше використовувати міжпредметні зв’язки.
- оголошуючи домашнє завдання, слід повідомляти не лише його зміст та обсяг, але й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, задавати диференційовані завдання.
У 5 – 9 класах мотивацію підкріплюю цікавим, емоційним матеріалом, організовую роботу в групах, використовую рольові ігри, даю можливість висловлювати свою точку зору, стимулюю оцінками. У 10 - 11 класах велику увагу приділяю соціальним мотивам.
Під час проведення уроків враховую мотивацію навчання через емоції. Позитивні емоції створюють – емоційний комфорт, а негативні емоції намагаюся змінювати на позитивні. Новий матеріал викладаю так, щоб він був емоційно – дійовим. На уроках використовую твори українських письменників і поетів. Це дозволяє поєднувати навчальну та виховну цілі, підвищує усвідомлення краси та неповторності природи. Використовую цікаві відео, фото, це викликає пізнавальний інтерес в учнів, мобілізує увагу. Емоційно заряджають і афоризми. Вони активізують розумову діяльність.
До важливих засобів формування в учнів мотивів належать: створення проблемних ситуацій, , створення ситуації зацікавленості, метод здивування, навчальні дискусії, пізнавальні ігри, метод заохочення успіхів у навчанні, використання творчих завдань.
Використання загадок на уроках біології:
Стінки їх дуже міцні.
Часто ховаються під м’язами.
Це функції захисні.
Найбільша із них – це аорта.
Найменший – капіляр тонкий.
Із серця, як із кров’яного порта
По них кров лине . Як же звати цих судин?
(Артерії)
(Перикард)
Що лиш зуби й борода
( Часник)
Прийом « Здивуй»:
Прийом « Проблемне запитання»
Використання афоризмів на уроках біології:
1. Крапля думки про природу породжує і могутню, повноводну річку думки.
В.О.Сухомлинський
2.Природа найтонша, здатна ставати і безмежно тонкою, міра краси.
В.О.Сухомлинський
3.Природа некваплива, але жодне вкладене в неї добре зусилля не залишається без наслідків.
В.О.Сухомлинський
4.Людина доти могутня і непереможна, поки вона вірна законам природи – пізнаним і непізнаним…
В.О.Сухомлинський
5.Земля не належить нам. Це ми належимо землі.
Вождь індіанців
Прийоми досягнення успіху.
Більше заохочень. Так. Який я радий!
Я вже сто разів казав! Ти просто золото.
Я знаю, що ти можеш більше. Як же ти мене здивував!
Я в тобі не сумніваюсь.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності — це спосіб навчання, за якого формуються дійові мотиви діяльності, учні переконуються, що все, що вивчається, є для них корисним та необхідним.
Використання мотивації значно підвищує розвиваючий ефект навчання, створює атмосферу напруженого пошуку, викликає в учнів і вчителя позитивні емоції та переживання.