Мовні ігри на уроках української мови в початкових класах

Про матеріал

Мовні ігри на уроках української мови в початкових класах можна використовувати на уроках як допоміжний матеріал для кращого засвоєння нового матеріалу учнями.

Перегляд файлу

1

 

 

Новостепанівський навчально виховний комплекс

«Школа-дошкільний заклад»

Новомосковської районної ради

Дніпропетровської області

 

 

 

Мовні ігри на уроках української мови в початкових класах

 

 

 

Вчитель початкових класів

Сітковська Валентина Олександрівна

 

  1. рік

 

 

 «Знайди букву»

Роздається друкований текст. За командою вчителя треба знайти та підкреслити задану  букву. Після кількох тренувань кількість букв для підкреслювання збільшувати до 2, 3, 4. ( Знайди і підкресли в кожному слові букву Р і т.д.)

 

 «Запам’ятай слова»

Вчитель зачитує 10-12 слів, не пов’язаних за змістом. Дитина повинна їх запам’ятати та відтворити.

 

«Асоціації»

Вчитель називає 10-15 слів повільно. Діти повинні кожне почуте слово позначити якимось значком, щоб потім глянувши на нього пригадати його.

 

«Що змінилось?»

Вчитель виставляє таблички із словами. За 1 хвилину учні мають запам’ятати порядок їх розміщення. Вчитель міняє місцями таблички, а діти повинні вказати, що змінилось.

 

«Продовж ряд»

Називається ряд слів, який потрібно продовжити.

(Айстра, пролісок, тюльпан…

Собака, корова, кіт,…)

 

 « Одним словом»

(шафа, стілець, ліжко -…)

 

«Що зайве?»

Пропонується  словесний ряд. Необхідно назвати зайве і довести чому.

(Місто, містечко, місток, місцевий)

 

 «Що спільне?».

 Дається 2-3 слова, серед яких треба указати схожість.

(метелик і літак, сонце і сонячний)

«Фотографія»

Показуємо дитині набір букв (починати з трьох) протягом 1 хвилини. Потім дитина має відтворити побачене. Далі збільшуємо кількість букв.

 

«Що ти бачив?»

Демонструється малюнок протягом 1 хвилини, а учні стараються запам’ятати якомога більше. Коли малюнок прибирається з поля зору дитини, вчитель ставить запитання за малюнком, на які учні мають відповісти.

 

«Злови слово»

 Читається текст, із якого треба вибрати слова на задану тему і плеснути в долоні.

 

«За складом – слово»

Пропонується склад. Діти придумують слова із цим складом. Переможе той ряд, на якому придумано найбільше слів.

 

 «Лото»

Із розкиданих складів( слів) зібрати слова (речення).

 

«Виростимо речення»

Дається одне слово, діти добавляють до нього по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.

Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.

 

«Утвори нове слово»

а) В запропонованих словах замінити одну букву так, щоб вийшло нове слово: Даша (Маша, каша, Саша, наша…)

б)перестав букви, щоб утворилось нове слово: село (осел), лісок (сокіл), ручка (курча)…

в) поміняй місцями склади, щоб утворилось нове слово:

банка - кабан, сосна – насос, нора – рано,  рама – мара...

г) Додай до слова суфікс (префікс), щоб утворилось нове слово.

«Добери риму »

Листок - молоток, колобок….

Оса – коса, роса …

 

«Навпаки»

(Підібрати антоніми до даних слів)

Низький – високий;

Холод – тепло.

 

«Такий самий»

(Підібрати синоніми до заданих слів)

Дім – хата, приміщення, будинок…

Штани – шорти, брюки, джинси…

 

«Великий – малий»

(Підбір пестливих слів)

Тато – таточко;

Кіт – котик;

Дитина – дитиночка.

 

«Є, було чи буде»

Гра на засвоєння часу дієслова. Вчитель називає дієслова, діти визначають, коли відбувається дія.)

 

“Ніч-день”

 Учні вголос чи самостійно читають слова з дошки. Потім по команді вчителя “ніч”, діти  закривають очі. У цей час вчитель змінює слово. По команді “День”, діти читають нове слово. Кажуть, що в ньому змінилося порівняно з попереднім.

Слова для гри: голова (голови), рак (лак), голуб (голуби), голос (колос), рана (рама).

 

 

«Змійка»

Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому.

 

«Відшукай помилку»

Кожна група дітей отримує набір карток словникових слів. Потрібно відшукати помилки в цих словах.

 

«Покажи»

 За допомогою сигнальних карток (цифри 1, 2, 3) указати наголошений склад у прочитаному вчителем словниковому слові або кількість складів.

 

«Хто більше?» 

  (Робота в малих групах)  Школярі змагаються, яка група більше пригадає словникових слів із даної теми.

 

«Вилучи зайву літеру»

Дітям пропонуються словникові слова з помилками, учень повинен знайти помилку, користуючись  орфографічним словником. (Вурлиця — вулиця, зайєць — заєць, килдим — килим)

 

“Один - багато”

На дошці записуються слова або промовляються вчителем. Діти ділять їх на 2 колонки та записують в зошити за зразком:

Один                        Багато

Горобець                Горобці

 

“Що робити?”

Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, учні самостійно добирають і записують слова, які відповідають на питання що робити? і т.д. Скільки слів запише учень, стільки дістає очок.

«Мікрофон»

За допомогою мікрофона діти висловлюють свої думки із запропонованого питання.

 

«Мозковий штурм»

Учні дають швидко відповіді на різні питання вчителя з даної теми.

 

 «Допоможи ведмедику»

Ведмедик не втямить ніяк, які треба букви писать. Уважно ви все роздивіться і з відповіддю не помиліться.

1) Зимонька – з..ма, з..монька, з..мовий, з..мувати.

Дим – д..міти, д..мар, д..мок.

Вечір – в..черя, в..черяти, в..чірній, в..чоріти.

2) Замість крапок додайте потрібні слова. Запишіть речення у зошит.

У … чорне …, а у  … каштанове. Дівчатка нарвали в полі різного … . Мама пошила Оксанці нове … . На березі моря було багато різного … .

(Слова для довідки: каміння, волосся, Жанни, Алли, зілля, плаття)

 

«Висипались букви»

Прочитай назви птахів


С..р..ка

Г..р..б..ць

Л..л..ка

Д..т..л

З..з..ля

Ч..пл..

С..л..в..й

Л..ст..вк..

..р..л

П..г..ч


 

«Яка буква заблукала»

Ти..ком – ни..ком вий..ла ми..ка із нори, в скряботу..ки ніс та ву..ка догори.

 

 «Запали вогник»

Проводиться під час словникових диктантів. Учитель на дошці вивішує правильно написані слова. Учні міняються зошитами і «запалюють вогники» (знаходять помилки), пояснюючи один одному написання слів. Якщо помилок немає, діти ставлять один одному додаткові запитання на цю тему.

«Словесний аукціон»

Із літер поданого слова побудувати всі можливі. Переможець – у кого найдовше слово.

Друкарня (друк, Дуня, як, рак, рука тощо)

 

 «Знайди слово в слові»

Пороги, калина, п’ятак, парасолька, машина, оселя.

 

Диктант з пам’яті

Записати з пам’яті словникові слова, які є назвами професій.

Записати з  пам’яті словникові слова, в яких у ненаголошеному складі треба писати букву е.

 

Диктант з коментарем

Учитель називає словникове слово, один з учнів коментує його написання, а решта дітей записують слово в зошити.

 

Диктант з використанням загадок

Учитель читає загадку, діти відгадують її, пояснюють, за якими ознаками вони здогадалися про відгадку. Потім записують слово-відгадку і виділяють орфограми.

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Гамалій А.Т. Ігри та цікаві вправи з української мови для 1-3 класів (бібліотека вчителя початкових класів) – К.: Радянська школа, 1980, 112 с.

 

  1. Горбунцова Т.Ю. Цікаві вправи та ігри на уроках української мови у початкових класах. – К.: Радянська школа, 1966, 119 с.

 

  1. Коваленко О.Вивчення словникових слів на уроках української мови/ О.Коваленко//Початкова школа.Науково-методичний журнал-2005.-№ 5 – с.20-21.

 

  1. Омельченко С. Розвиток мислення та фантазії на уроках читання/С. Коваленко// Початкова освіта.-2005.-№ 41(329)-с.5-9.

 

 

 

 

 


 

doc
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
9903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку