«Моя кінцева мета — пізнати суспільство»
Урок-прес-конференція за романом О. Бальзака «Гобсек»
Діючі особи: журналіст, О.Бальзак, сучасник Бальзака, Горіо, літературний критик, Вікторина Тайфер, Растіньяк, Гобсек.
Мета уроку: узагальнити і поглибити знання учнів про особливості розвитку критичного реалізму у Франції, показати, що "людська комедія" О. Бальзака - це картина півстолітньої історії французького суспільства, в якому править капітал, що вбиває у своїх підданих все людське. Розвивати мовлення учнів, навички літературного аналізу.
Вступне слово вчителя.
Великі письменники подібні до Колумбів. Здійснюючи свій безстрашний подвиг, вони відкривають нові світи. Бальзак вразив своїх сучасників відкриттям буржуазного суспільства. Перед здивованим поглядом художника постала безодня. Він зазирнув у неї і зрозумів, що ніякий, навіть найдосконаліший, твір не здатний вмістити драму сучасного життя. Він присвятив цьому усю свою творчість.
Уявімо, що сьогодні у нас на уроці присутній письменник Бальзак, деякі його літературні герої, літературний критик. Вони розкажуть нам про себе.
Питання до сучасника Бальзака. Що було характерно, на Вашу думку, для епохи, в якій Ви жили? (Відповідь можна знайти у підручнику).
Питання до Бальзака. Ви задумали твір про сучасне Вам суспільство, але чи не здавалося Вам це завдання надмірно важким?
Бальзак. Так, якби я взявся писати лише один роман і в ньому розповів все про свій час, це було б нездійсненно. Але я задумав створити 120 творів, об'єднавши їх загальною назвою – «Людська комедія». Вдалося написати 96.
Запитання. З якого твору, на Вашу думку, краще починати знайомство з Вашими героями, Вашою творчістю?
Бальзак. «Батько Горіо» і тільки «Батько Горіо»! Як жоден інший твір, цей роман вводить у світ моїх героїв. Перед вами виникнуть образи Ежена Растіньяка, Максима де Трая, лихваря Гобсека, каторжника Жака Колена, світських левиць — Дельфіни Нусінген, графині де Ресто, чесних трудівників — адвоката Дервіля, лікаря Б'яншона. Знову і знову вони з'являтимуться на сторінках «Людської комедії». Саме тут я зробив головні свої відкриття, зобразивши драму сучасного життя.
Питання доГоріо. Чи вважаєте Ви прожите життя щасливим?
Горіо. Я розбагатів під час голоду: спекулював борошном. Дружина
померла, залишивши мені двох доньок - Анастазі та Дельфіну. Після революції гроші стали цінуватися вище за родовитість і знатність. Тому мені вдалося видати Анастазі за графа де Ресто, Дельфіну-за банкіра Нусінгена. Я мріяв влаштувати собі два життя, два будинки, де знайду кохання та ласку. Але все склалося інакше. Моє низьке походження і розорення заважало високородним, багатим зятям, і мене вигнали як останнього негідника. Я оселився в пансіоні Воке і поступово перетворився з пана Горіо на тата Горіо.
Питання долітературного критика . З яких точок зору Бальзак зображує трагедію Горіо?
Літературний критик. Вважаю, що погляд письменника звернений до двох сторін життя: загальнолюдського та соціального. Його герой відчуває всепоглинаючу, безмежну, самозабутню любов до своїх доньок, яка не знає компромісів, застережень, сумнівів. Але для Бальзака трагедія Горіо має глибше коріння. Він живе у страшний час становлення буржуазної моралі, буржуазної моральності. З того часу, як Горіо розбагатів, не він володіє грошима, а гроші ним, його душею.
Питання доГоріо. У чому ж був сенс Вашого життя?
Горіо. «Гроші – це життя. Гроші - все». Я і доньок влаштовував , розраховуючи на всесилля грошей. Я купив їм багатих та знатних чоловіків. Вигідно купити, вигідно продати - ось правило, за яким я жив.
Питання доГоріо. Але ж не допомогли Вам гроші? Хіба вони дають любов, прихильність, подяку ?
Горіо. Якби в мене були гроші до кінця днів моїх, якби доля не зробила мене жебраком! Хіба я втратив би своїх дорогих доньок?
Питання до Бальзака. Яку мету Ви переслідували, коли звернулися до історії життя Горіо?
Бальзак. Я показав суспільство, де немає місця безкорисливому почуттю, де інтереси власника понад усе. Тому приклад — не лише доля батька Горіо. Запитайте Вікторину Тайфер, чому вона жила в пансіоні Воке.
Вікторина Тайфер. Батько прогнав мене з дому, поселив у пансіоні Воке тому, що не хотів ділити спадщину між мною та братом, хоча гроші мені були не потрібні, потрібна була любов батька. І тільки коли брат загинув на дуелі, батько повернув мені своє кохання: адже я стала його спадкоємицею.
Запитання до Бальзака. Кого з героїв «Людської комедії» Ви вважаєте головним і чому?
Бальзак. Роль кожного важлива для розуміння мого завдання та мети. Хоча у кожному окремому творі такі герої є. Наприклад, у романі «Батько Горіо» — це Растіньяк.
Питання доРастіньяка. Хто ви?
Чому Ви стали головним героєм роману «Батько Горіо»?
Растиньяк. Я приїхав до Парижа, щоб досягти успіху. Але одразу зрозумів, що в суспільстві є лише дві можливості: існувати в бідності, заробляючи собі на життя чесною працею, або вступити на шлях брехні, обману, злочину і досягти успіху.
Питання до літературного критика. У чому, на Вашу думку, заслуга Бальзака?
Літературний критик. Бальзак першим у світовій літературі показав трагедію юнака в капіталістичному суспільстві, показав неминучість його морального падіння, якщо той обрав шлях егоїзму і користі - чи не єдиний шлях до успіху і багатства. Як справжній гуманіст Бальзак вірив у людину, у її високе покликання, він звинуватив буржуазний правопорядок у тому, що той псує, спотворює, калічить людей, навіть таких, які здатні до піднесених думок та шляхетних вчинків.
Питання до Бальзака. На чому були зосереджені Ваші головні зусилля як письменника?
Бальзак. На людині як носію певних суспільних функцій. Кінцева моя мета — суспільство, яке я вивчав, прагнучи пізнати закони, які ним керують. Недарма я називав себе доктором соціальних наук.
Вчитель. Серед героїв «Людської комедії» є один, який зіграє в їхній долі зловісну роль. Це Гобсек.
Питання до Гобсека. Як перекладається ваше прізвище з французької?
Гобсек. Павук.
Запитання до Гобсека.Як Ви вважаєте,чому Бальзак дав Вам це прізвище?
Гобсек. Я лихвар. Я дуже багата людина. Але, дивлячись на мене, ніхто цього не скаже. Одягнений я як жебрак, живу в злиднях, харчуюсь абияк. Зустрівши мене на вулиці, ви захочете дати мені милостиню... Але не поспішайте... От послухайте, що сталося, коли я помер. І ви зрозумієте, чому я павук.
(Звучить аудіозапис «Смерть Гобсека»).
Наприкінці уроку учні відповідають на питання вчителя:
Чим схожі Гобсек та батько Горіо?
За якими законами вони жили і чому так закінчилося їхнє життя?
Що ви відкрили для себе у Бальзаку?
Що вразило вас, що змусило обурюватися?
Чи є у творах світової літератури образи, що нагадують Гобсека, Горіо?
Чим вимірювалася ціна людини у суспільстві, сучасному Бальзаку?
Чи змінився буржуазний світ сьогодні?
Як визначається вартість людини в сучасному суспільстві?
За якими законами живе суспільство?
Чи можуть бути і чи є у нашому суспільстві бальзаківські характери?
Чому можливе їхнє існування?
Як ви вважаєте, чому нам необхідно знати твори Бальзака?
(Вчитель підводить підсумки уроку, базуючись на бесіді - інтерв’ю з учнями.)