В матеріалах до уроку розміщено вправи на розвиток швидкості читання, словникова робота,“Торба питань ”,тренувальна вправа –“ лінійне читання “, робота в парах - закінчити прислів'я,складання цитатного плану, робота з прислів'ями.
Урок читання в 4 класіТема : Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Леся Українка “ Біда навчить ”Мета : - викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки;- розширити і поглибити їхні знання про поетесу;розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв;розвивати навички читання, пам’ять , увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення; виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 2
Перевірка домашнього завдання. Що цікавого ви дізналися про життя Лесі Українки?З твором якого автора ми познайомилися?Варіант А – стислий переказ І і ІІ частин казки;Варіант Б – розповідь власно придуманої кінцівки казки. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 3
Повідомлення теми і мети уроку. Сьогодні ми прочитаємо кінцівку казки і дізнаємося чим же закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 4
Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту)І васо снузала. робчик. Го не мівспо її ругевд дибути, віс бісо на біду та й чапов датиж чіно. дав. Ж, давж, аж муйо риобдило. ли. Ко це лотас нітитем. Кинупролась васо та як дезаве : “у. Г-у-у! Уг-У-У!...” чикроб. Го аж терпо зо хустра : тіхов уже кавтіти , та якось сяутримав. лаліз. Ви васо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страх та й діго!... Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 5
Первинне читання ІІІ частини казки підготовленим учнем. Прослухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: ? “ Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?” Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 6
Словникова робота. Ні гадки йому - ні про що не думав. Зоглядівся – не помітив. Статкує – хазяйнує. Вславився – прославився. Дбає – турбується . Клопіт – турбота. Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 7
Повторне читання кінцівки казки про себе прочитайте ІІІ частину казки мовчки, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до “ Торби питань ”. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 8
“ Торба питань ”Задайте питання один одному стосовно прочитаного. Пам'ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві. Можливі питання: Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?Коли горобчик почав приходити до розуму?Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками? Як хазяйнував горобчик? Як ставилися до горобчика інші пташки?Як стали називати горобчика інші горобці-сусіди ?Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 9
Вправи на розвиток швидкості читання . Тренувальна вправа – “ лінійне читання “. Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину слів лінійкою. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 10
Робота над змістом казки Робота в парах - закінчити прислів'я“ Дурні билися, а… ( розумні поживилися) . “ Хто дурнем вродився , той…( дурнем і згине)”. “ Не на те мудра, щоб …(дурнів розуму навчати)” “ Поки біди не знатимеш, то …( й розуму не матимеш)”. “ Розум на дорозі … ( не валяється)”. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 11
Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 12
Робота за варіантами : Варіант Авибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне – закреслити. Неохайний спостережливий завзятий. Вихований хазяйновитий. Сумний горобчик допитливий обережний кмітливий. Дурненький примхливий розсіяний Мудрий турботливий. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 13
Варіант Бскласти цитатний план казки, доповнюючи речення План Був собі ______________________________________. Бились, бились _______________________________. Прилетів у гай, коли бачить сидить _______________. Горобчик мерщій від ___________________________. Сидить на ріллі ________________________________. Вилізла _______________________________________. А бодай тобі заціпило ___________________________. Звернувся він просто ___________________________. А на весну вже став _____________________________. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 14
Варіант ВПрочитати кінцівку казки ще раз,намагаючись швидко читати слова, 2 абзацу – скоромовкою. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 15
Варіант А Розташувати вибрані риси у тій послідовності, як змінювався горобчик. Доведіть це своєю розповіддю. Варіант БПідготувати стислий переказ кінцівки. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 16
Варіант В Прочитати ще раз слова дійових осіб, приготуватися до інсценування казки. Як треба читати слова різних героїв казки?Курка – доброзичливо, заклопотано;Зозуля – насмішкувато, байдуже;Бузько – сердито;Ґава – сумно співчутливо;Сова – сердито , зверхньо;Сорока – швидко;Крук – поважно. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 17
Робота над головною думкою казки Яка головна думка цієї казки?Розшифруйте прислів'я, чи відповідають вони головній думці казки? Поясніть, як розумієте їх ?Ч_ж_м р_з_м_м ж_ть, д_бр_ не н_ж_ть. М_др_м н_хт_ не вр_д_в_ся, а н_вч_вс_. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 18
Які ще прислів'я знаєте ? Не всякий розумний , хто з головою. В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити. Розум за морем не купиш, коли вдома немає. По одягу зустрічають , по розуму проводжають. Голова без розуму , що ліхтар без свічки. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 19
Домашнє завдання. Варіант А : написати невеличкий твір – роздум на тему : “ Чого навчила мене ця казка ?”Варіант Б : Підготувати цитатний план переказу казки. Варіант В : Підготувати переказ казки від першої особи. Ляднік Майя Юріївна
Номер слайду 20
Підсумок уроку Що навчає цінувати ця казка?Що в ній засуджує автор? Гра “ Мікрофон ” Я дізнався … Я навчився … Я спробував … Мені вдалося …Мені сподобалося…Мене вразило…У мене з'явилося бажання… Ляднік Майя Юріївна