Мультимедіа як дидактичний засіб візуалізації навчального процесу на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Медіаосвіта відкриває великі можливості для розвитку дитини, її інтелектуального і творчого потенціалу, здібностей, самостійного мислення. Використання медіа засобів у навчанні має стати подолання наслідків «кліпового-інтернетного» потоку свідомості і формування самостійного критичного мислення сучасної особистості, що живе в насиченому, а почасти навіть у перенасиченому, інформаційному світі.
Перегляд файлу

Мультимедіа як дидактичний засіб візуалізації навчального процесу на уроках зарубіжної літератури

 (з досвіду роботи вчителя російської мови та зарубіжної літератури

 Люботинської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 4 

Люботинської міської ради Трипольської Ольги Олександрівни)

 

Медіаосвіта відкриває великі можливості для розвитку дитини, її інтелектуального і творчого потенціалу, здібностей, самостійного мислення. Використання медіа засобів у навчанні має стати подолання наслідків «кліпового-інтернетного» потоку свідомості і формування самостійного критичного мислення сучасної особистості, що живе в насиченому, а почасти навіть у перенасиченому, інформаційному світі.

Сьогоднішній читач – це людина, що живе в  сучасному медіасвіті, свідомо чи несвідомо користується різними медіа, зокрема Інтернетом, комп’ютером, телебаченням та відео, і знаходиться під їхнім впливом. Дослідники констатують, що сьогодні навіть можна говорити про формування так званого «медійного» покоління. Сучасний учень – представник «медійного покоління» живе у стрімкому прагматичному світі, у якому сьогодні немає браку інформації. Для нього, зазвичай, характерні дві крайнощі: гіперактивність чи пасивність. Прагнучи все встигнути, підключаючи всі канали сприйняття інформації, в решті решт людина  сьогодні знає  багато чого, але поверхово, почасти не здатна  до самостійного аналізу і нерідко втрачає бажання пізнавати щось нове. Така розірваність сприйняття  впливає на формування «мозаїчного» мислення.

Література є тим натхненням, завдяки якому розвивається нова особистість: креативна, цікава, самодостатня і самобутня. Саме така особистість затребувана суспільством, тому що сучасні умови диктують нові вимоги, пред'явлені громадянам України. Тому у своїй практичній роботі найчастіше застосовую творчі презентації, створені за допомогою програми Power Point, віртуальні екскурсії, блок-теми, слайд-твори, динамічні таблиці, тестові завдання.

Однією з ефективних форм здійснення контролю знань учнів із зарубіжної літератури є застосування тестів, які дозволяють за досить короткий час перевірити знання учнів усього класу. Для організації тестування в існує велика кількість різноманітного програмного забезпечення різного характеру: програма MS Excel, OpenTEST, MyTest тощо. Наприклад, комп’ютерне тестування з програмою «Школярик», що надає можливість вибрати тему тестування, задати параметри роботи учня (кількість питань; час, відведений на тестування; рівень складності питань — діапазон оцінювання), забезпечує тестування учня, обробляє його результати й виводить підсумкове повідомлення.

Я вважаю, що зручно використовувати тестування, залучаючи персональний сайт учителя (http://olga-trypolska.edu.kh.ua). Модуль  дистанційної освіти Easy Test дозволяє створювати та проводити тестування, аналізувати результати. І взагалі, персональний сайт вчителя є ефективним інструментом для формування та розвитку інформаційної компетентності учасників навчально-виховного процесу

Творчі завдання на основі мультимедіа за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних компетенцій і виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних знань, умінь, навичок. Учні охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість виявити творчу індивідуальність. Наприклад, учні 5 класу  створили електронну книжку «Скарби душі, розуму й серця». Учні 6 класу створили електронну збірочку «Байки народів світу».   

Зрозуміло, що уроки з використанням інформаційних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен уміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh-анімації, web-редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки, з різноманітними роликами. Загалом у власній практиці для унаочнення навчального матеріалу дуже часто використовую ресурси Інтернету.

Слід  констатувати, що активних читачів стає все менше. Тоді на допомогу  приходять медіа технології. Зважаючи на це, сьогодні слід звернути увагу на креолізований текст як засіб активізації читацької діяльності учнів. Серед видів креолізованих текстів, що  можна  запропонувати учням під час вивчення зарубіжної літератури, можна виділити такі:

- фотоколаж на літературну тему; 

- постер на літературну тему;

- буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;

- буктрейлер;

- мотиватор на літературну тему;

- «дуддл»;

- комікси (манги);

- скрапбукінг;

- логотип;

- кардмейкінг. 

Наприклад, скрапбукінг – вид ручної творчості, в основі якої лежить декоративне оформлення фотоальбомів. Особливість цього стилю полягає в застосуванні старовинних картинок, фотографій або штучно зістарених елементів. Крім цього використовуються різні предмети «історичного» мотиву: марки, листівки, прикраси, які використовувалися в той період, відповідно до якого ви здійснюєте оформлення альбому. Можна й самому виготовити заготовку, вирізавши її зі щільного картону у вигляді силуетів замку, будиночка, квіточки та інших декоративних елементів.

Найкраще використовувати такий вид креолізованих текстів під час уроків-подорожей.

Виготовлення скрап-листівки чи скрап-альбому може стати і домашнім завданням. Це розкриє творчий потенціал учня, дозволить йому продемонструвати самостійність, самому знайти рішення нестандартного питання.

Великий ефект навчання створює використання постерів, бук трейлерів, завдань–квестів, навчальних відеофільмів. І все це за допомогою медіатехнологій (додаток 2).

Також з цікавістю відносяться учні до створення віртуальних екскурсій на літературну тему.

Наприклад, вивчаючи творчість Л.Толстого, можна відвідати віртуальний музей Михайлівському. У процесі екскурсії діти ознайомлюються з історією створення музею, його розділами: прижиттєві, посмертні та сучасні видання творів письменника, переклади його творів. Ознайомлюючись з творчістю А.Чехова, учні можуть створити власну віртуальну екскурсію, де показати всі місця, якими подорожував видатний письменник. Із задоволення учні беруть участь у створенні віртуальних екскурсій до пригодницьких творів. Так, наприклад, учні 6-х класів створили декілька віртуальних екскурсій за творами Жуля Верна. У даних проектах учні відобразили ілюстративний матеріал, уривки з кінострічок, головних героїв твору, предмети. Віртуальні екскурсії можна створювати як за допомогою прости програм відео редакторів або програми Power Point. Також віртуальні екскурсії можна створювати і за допомогою  програми SketchUP. Але дана робота більш відноситься до діяльності вчителі. Адже для роботи з даною програмою необхідно мати певні навички.

Кінцевою метою медіаосвіти є розвиток медіаграмотності учнів, що сприяє спілкуванню з медіа під критичним кутом зору, розумінню значимості медіа в житті кожної людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Види креолізованих текстів:

- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; 

- постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника;

- буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;

- буктрейлер (відеоролик рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація   певного твору);

- мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване  на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору;

- «дуддл» (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику;

- комікси (як відомо, цей жанр, що  об’єднує літературу та образотворче мистецтво,  представляє собою історії в   малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку.  Популярним різновидом коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом  як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і  твори на історичну тематику);

- скрапбукінг - це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника;

- логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему;

- кардмейкінг - це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру  став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Зразок постера

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку