1
Дата ___/___/___ Клас __________
Мутаційна мінливість. Види мутацій
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттями «мутаційна мінливість» і «мутації»; розкрити суть та особливості мутаційної мінливості; схарактеризувати основні види мутацій; навчити учнів розв’язувати типові задачі на визначення виду мутацій; розвивати увагу, пам’ять та мислення учнів; формувати установку учнів до самостійного надбання знань, умінь і навичок; формувати усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я.
Очікувані результати: учні мають називати види мутацій; учні мають наводити приклади спадкової мінливості, мутацій; учні мають характеризувати мутаційну мінливість.
Обладнання: ___________________________________________________________
Тип уроку: комбінований.
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.
2.1. Робота з термінами біля дошки. Один учень на дошці записує терміни, що були вивчені на минулому уроці (мінливість, комбінативна мінливість, гетерозис), та ті, які просить пригадати вчитель (спадковість, кросинговер), і готується їх схарактеризувати.
2.2. Фронтальне опитування.
1. Які типи мінливості вам відомі?
2. Якими є причини появи комбінативної мінливості?
3. В яких організмів зустрічається комбінативна мінливість?
4. До чого приводить комбінативна мінливість (її біологічне значення)?
5. Яке значення для людини має явище гетерозису?
2.3. Відповідь учня біля дошки.
Бесіда з учнями. Можна спиратись на презентацію «Прояви мутаційної мінливості» (індивідуальне домашнє завдання минулого уроку).
— Чи бачили ви коли-небудь по телевізору тварин із двома головами або п’ятьма лапами або людей з шістьма пальцями на кінцівках?
— Як ви гадаєте, як виникають такі істоти? (Внаслідок мутацій.)
— Так що ж тоді таке мутація? (Якась раптова зміна в організмі.)
4.1. Повідомлення теми уроку.
4.2. Визначення мети й завдань уроку.
Учні самостійно формулюють мету уроку, а завдання записані на дошці завчасно, учні можуть зафіксувати їх у зошитах.
Мета уроку: ознайомитися з поняттями «мутаційна мінливість» і «мутація», основними видами мутацій.
Завдання уроку:
1. Дізнатися: що таке мутаційна мінливість і мутації; що таке мутаційна теорія та закон гомологічних рядів.
2. Визначити основні види мутацій.
3. Навчитися розв’язувати задачі на визначення виду мутацій.
План пояснення нового матеріалу
1. Мутаційна мінливість. Мутації. (Розповідь учителя, словникова робота.)
2. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості. Мутаційна теорія. (Пошуковий метод (робота з підручником), бесіда, словникова робота, розповідь учителя.)
3. Види мутацій. (Розповідь учителя, складання схем, робота в групах (заповнення таблиці), пояснення вчителя.)
Практична робота № 2
Тема: розв’язання типових задач на визначення виду мутацій (академічний рівень).
Розв’язування задач на визначення виду мутацій (рівень стандарту).
Учням пропонується дати усні відповіді на запитання:
— Що таке мутаційна мінливість?
— Що таке мутація?
— Які закономірності відслідкував М. І. Вавілов при вивченні мінливості ознак у видів та родів злаків та інших родин?
— На які види поділяються мутації за характером змін у структурі спадкового матеріалу?
— Наведіть приклади мутацій.
8.1. Завдання для всього класу.
Підручник _______________________________________________________________
Робочий зошит ___________________________________________________________
8.2. Індивідуальне завдання.
Підготувати повідомлення про історію вивчення мутагенезу.
Мутаційна мінливість. Види мутацій
1. Мутаційна мінливість. Мутації
Розповідь учителя, словникова робота
Мутаційна мінливість — це поява нових ознак в організмі внаслідок раптових змін структури спадкових одиниць (генів, хромосом) та успадкування цих змін.
Мутація (латин. mutatio — зміна) — це зміна, що зумовлена реорганізацією структур відтворення, перебудовою генетичного апарату. Мутації виникають раптово, що іноді різко відрізняє організм від вихідної форми.
Мутації — це якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління.
Ботанікам та зоологам такі зміни були відомі дуже здавна. Мутаційній мінливості присвятили свої роботи С. I. Коржинський і Г. де Фріз. Термін «мутація» був запропонований Гуго де Фрізом у 1901 році.
Довідка
Коржинський Сергій Іванович (1861–1900) — російський ботанік, один із засновників фітоценології, незалежно від Гуго де Фріза обґрунтував мутаційну теорію («теорію гетерогенезу»), протиставив її дарвінізму.
Мутаційна мінливість є явищем, спільним для організмів різного рівня організації. На сьогоднішній день відомі мутації у всіх класів тварин, рослин і вірусів. Існує багато мутацій і в людини.
2. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості. Мутаційна теорія
Пошуковий метод (робота з підручником), бесіда, словникова робота
Учням пропонується самостійно відшукати відповіді на запитання:
— Хто сформулював закон гомологічних рядів?
— У чому він полягає?
— Чи можна застосовувати цей закон до тварин?
Закон гомологічних рядів був сформульований М. І. Вавиловим у 1920 році.
Вивчаючи мінливість ознак у злаків та інших родин, М. І. Вавилов виявив, що:
1. Види та роди, генетично близькі між собою, характеризуються подібними рядами спадкової мінливості з такою правильністю, що, знаючи ряд форм одного виду, можна передбачити наявність подібних форм в інших близьких видів та родів. Чим ближче генетично розташовані в загальній системі роди та ліннеони, тим повніше тотожність у рядах їхньої мінливості.
2. Цілі родини рослин характеризуються певним циклом мінливості, що відбувається через усі роди, які утворюють родину.
Хоча спочатку закон стосувався мінливості в рослин, М. І. Вавилов указав на можливість застосування його до тварин.
Розповідь учителя
Згідно із законом М. І. Вавилова, у тварин мають траплятися фенотипи, що аналогічні спадковим хворобам людини. Дійсно, багато патологічних станів, що виявлені у тварин, можуть бути моделями спадкових хвороб людини. Так, у собак спостерігається гемофілія, яка зчеплена зі статтю. Альбінізм виявили у багатьох видів гризунів, кішок, собак, птахів і плазунів. Для вивчення м’язової дистрофії використовують мишей, велику рогату худобу, коней; епілепсії — кролей, пацюків, мишей; аномалій у будові ока — гризунів, собак, свиней та інших тварин. Спадкова глухота існує у гвінейських свинок, мишей і собак. Вади будови обличчя людини, що
є гомологами заячої губи (розщілини верхньої губи) та вовчої пащі (розщілини верхньої щелепи і твердого піднебіння), спостерігаються у лицьовому відділі черепа мишей, собак, свиней. На спадкові хвороби обміну речовин в організмі, наприклад ожиріння й цукровий діабет, хворіють також миші.
Основні положення мутаційної теорії Гуго де Фріза:
Із мутаційною мінливістю пов’язана еволюція — процес утворення нових видів, сортів і порід. Мутаційна мінливість приймається синтетичною теорією еволюції як основа природного добору.
— Хто сформулював мутаційну теорію?
— Які основні положення цієї теорії?
3. Типи мутацій
Розповідь учителя, складання схем (на дошці)
За ступенем впливу на життєздатність розрізняють такі види мутацій:
За місцем виникнення:
За характером змін у структурі спадкового матеріалу:
Робота в групах (заповнення таблиці)
Учитель малює заготовку таблиці «Види мутацій» на дошці, а учні — у зошитах.
Можна розподілити клас на три групи. Кожна група має опрацювати один із трьох видів мутацій, занести інформацію до таблиці, а після цього представники груп ознайомлюють інших учнів з опрацьованим матеріалом. Також можна розподілити завдання по рядах.
Види мутацій
Назва |
Причина |
Приклад |
Генні |
Зміна розташування нуклеотидів у молекулах ДНК |
Анконська порода овець; серповидно-клітинна анемія |
Хромосомні: |
Структурні зміни хромосом: |
|
|
випадання ділянки хромосоми (втрачання певних спадкових властивостей); |
Мутації дрозофіли; карликові мутації енотери; мозаїчні мутації |
|
подвоєння ділянки хромосоми; |
|
|
поворот ділянки хромосоми на 180°; |
|
|
перенесення ділянки |
|
Геномні: |
Зміна кількості хромосом: |
Поліплоїдний тутовий шовкопряд; поліплоїдна кукурудза; хвороба Дауна; шестипалість |
|
кратне збільшення хромосомного набору; |
|
|
зміна кількості хромосом в одній або декількох парах |
Пояснення вчителя
1. Генні (точкові) мутації — зміни нуклеотидної послідовності ДНК унаслідок помилок реплікації. У результаті таких мутацій змінюється амінокислотна послідовність білка, який кодується геном, і, як наслідок, змінюються його властивості.
Прикладом генної мутації є деамінування цитозину в молекулах ДНК та утворення пари У–Г замість канонічної пари Ц–Г. Це зумовлюється деамінуванням цитозину внаслідок спонтанних хімічних реакцій. Мутації мають неспрямований характер
і виникають випадково — будь-який ген може мутувати у будь-який момент.
За характером прояву розрізняють генні мутації:
2. Хромосомні мутації (хромосомні аберації) — зміни в структурі хромосом, що виникають унаслідок їх перебудови (розриву хромосоми з утворенням фрагментів, які потім об’єднуються, але при цьому нормальна структура хромосоми не відновлюється). Розрізняють чотири основні типи хромосомних аберацій:
Делеція (нестача) виникає внаслідок утрати хромосомою тієї чи іншої ділянки. Нестача в середній частині хромосоми призводить організм до загибелі, втрата незначних ділянок спричинює зміни спадкових властивостей. Так, за нестачі ділянки
в однієї з хромосом, проростки кукурудзи виявляються позбавленими хлорофілу.
Дуплікація (подвоєння) пов’язана з приєднанням зайвого дублюючого відрізка хромосоми. Дуплікації призводять до виникнення нових ознак. Наприклад, у дрозофіли ген смужкоподібних очей характеризується мозаїчною мутацією (такі організми називаються мозаїками). Мозаїками є люди, у яких різний колір очей, або тварини певної масті, у яких на тілі з’являються плями іншого кольору. Не виключено, що соматичні мутації, які впливають на метаболізм, є однією з причин старіння та злоякісних новоутворень.
3. Геномні мутації пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом.
Гаплоїдний набір хромосом, а також сукупність генів, що містяться у гаплоїдному наборі хромосом, називають геномом.
Поліплоїдія — це кратне збільшення хромосомного набору в результаті порушення мейозу (наприклад 4n). У селекційній практиці з метою отримання поліплоїдів на рослини діють критичними температурами, йонізуючим випромінюванням, хімічними речовинами (найбільш поширений — алкалоїд колхіцин). Культурні рослини
у більшості — поліплоїди. Поліплоїдні форми відомі також у тварин (наприклад тутовий шовкопряд).
Організми, що виникають у результаті збільшення кількості хромосом одного генома, називаються автоплоїдними. Інша форма поліплоїдії — алоплоїдія (збільшення кількості хромосом двох різних геномів). Алоплоїди штучно отримані при гібридизації. Так, Г. Д. Карпеченко створив алополіплоїдний гібрид редьки і капусти.
У результаті порушення мейозу і мітозу кількість хромосом може змінюватися
і ставати некратною гаплоїдному набору. Анеуплоїдія (гетероплоїдія) — зміна кількості хромосом в одній або декількох парах (наприклад 2n + 1). Таким прикладом є явище трисомії, коли яка-небудь із хромосом у генотипі має не дві, а три гомологічні хромосоми. Якщо відбувається трисомія за однією парою хромосом, то такий організм називають трисоміком, і його хромосомний набір буде 2n + 1 (наприклад, люди з хворобою Дауна — трисоміки за 21-ю парою хромосом). Трисоміки найчастіше нежиттєздатні, бо вони мають у геномі ряд патологічних змін. Прикладом гетероплоїдії є також моносомія (втрата однієї хромосоми з пари у диплоїдному наборі — 2n – 1), такі організми називають моносоміками. Нулісомія — це явище, коли відсутні обидві хромосоми в парі. Нулісоміки, як правило, нежиттєздатні.
Анеуплоїдію інколи відносять до хромосомних мутацій. У такому випадку хромосомні аберації називають «субхромосомними мутаціями».
Практична робота № 2 (академічний рівень)
Тема. Розв’язування типових задач на визначення виду мутацій.
Задача № 1
Визначте тип мутації, за якої змінюється кількість генів в організмі.
Розв’язання:
Ця мутація належить до хромосомних мутацій, оскільки хромосоми складаються
з молекул ДНК, а гени — це ділянки молекули нуклеїнової кислоти, що визначають спадкові ознаки організмів. Оскільки в умові задачі не визначено, як саме змінюється кількість генів, то можна передбачити, що це або делеція (випадіння ділянки хромосоми), або дуплікація (подвоєння).
Відповідь: хромосомна мутація (делеція або дуплікація).
Задача № 2
Визначте тип мутації, за якої має місце втрата сегмента хромосоми.
Розв’язання:
Ця мутація належить до хромосомних мутацій. Тип мутації, за якої втрачається сегмент хромосоми, називається делецією.
Відповідь: хромосомна мутація (делеція).
Задача № 3
Визначте тип мутації, за якої відбувається поворот хромосомного сегмента на 180°.
Розв’язання:
Ця мутація належить до хромосомних мутацій. Тип мутації, за якої відбувається поворот хромосомного сегмента на 180°, називається інверсією.
Відповідь: хромосомна мутація (інверсія).
Задача № 4
Визначте тип мутації, яка має місце при класичному синдромі Дауна.
Розв’язання:
Синдром Дауна виникає після формування зайвої хромосоми в 21-й парі хромосом. Цей тип мутацій належить до геномних мутацій, а саме анеуплоїдії (зміна кількості хромосом в одній або декількох парах).
Відповідь: геномна мутація (анеуплоїдія).
Задача № 5
Визначте тип мутації, за якої відбувається подвоєння сегмента хромосоми.
Розв’язання:
Подвоєння сегмента хромосоми є різновидом хромосомних мутацій, а саме — дуплікацією.
Відповідь: хромосомна мутація (дуплікація).
Задача № 6
У людини відомі каріотипи з 69 і 92 хромосомами. Визначте, які мутації мають місце в цих випадках.
Розв’язання:
Нормальний каріотип людини становить 46 хромосом, отже каріотипи з 69 і 92 хромосомами є збільшеними, а це означає, що цей тип мутацій належить до геномних мутацій. Каріотип із 69 хромосом є прикладом анеуплоїдії, оскільки не відбувається кратного збільшення нормального каріотипу. Каріотип із 92 хромосом є прикладом поліплоїдії, оскільки відбулось кратне збільшення кількості хромосом (46 · 2 = 92).
Відповідь: геномні мутації (анеуплоїдія та поліплоїдія).
Задача № 7
У послідовності нуклеотидів — ЦЦЦ—ГГТ—АЦЦ—ЦЦЦ—ГГГ — відбулася така мутація: ЦЦЦ—ЦЦА—ТГГ—ЦЦЦ—ГГГ. Визначте вид мутації.
Розв’язання:
Ця мутація є прикладом генних мутацій, оскільки відбулися зміни в нуклеотидній послідовності НК унаслідок помилок реплікації.
Відповідь: генна мутація.
Розв’язування задач на визначення виду мутацій. (Для класів рівня стандарту.)
Учням, що навчаються у класах рівня стандарту, можна запропонувати розв’язування задач із п. 6.1, але не як практичну роботу, а у формі роботи біля дошки та самостійної роботи учнів.