Музична мандрівка
Музичне заняття для дітей старшої групи Мета:
слухання музики:
Ø формувати навички культури слухання музики;
Ø вчити уважно слухати та емоційно відгукуватися на почуте;
Ø розвивати здатність відчувати та розрізняти засоби музичної виразності; Øзакріпити назви нот;
Ø познайомити з історією «маленької скрипки», використовуючи художнє слово (загадку);
Ø активізувати сприймання музики дітьми, використовуючи різні прийоми гри на скрипці (вібрацією);
Ø визначити характер незнайомого твору;
Ø виховувати музичний смак;
Ø розвивати витримку, інтерес до музики, довіру та уміння чути дорослого; спів:
Ø вчити правильно інтонувати мелодію,
Ø починати спів відразу після музичного вступу;
Ø закріплювати вміння співати легким природнім голосом, не вигукуючи кінцівки музичних фраз;
Ø дотримуватися заданого темпу;
Ø повторити поняття "соло", "дует", "хор";
гра на музичних інструментах:
Ø вчити грати на музичних інструментах;
Ø навчати ритмічно правильно передавати характер музики, відображаючи в русі ритмічну пульсацію, і простий ритмічний малюнок мелодії;
Ø розвивати творчі здібності дошкільнят;
Ø розвивати спритність, уважність, уяву та увагу дітей;
Ø створювати позитивний емоційний настрій;
Ø розвивати самостійність, впевненість, доброзичливість один до одного;
Ø заохочувати вихованців до співпраці в групі,
Ø закріплювати основні ритмічно-пластичні рухи;
Ø виховувати дружні стосунки між дітьми
Матеріал: музичні інструменти (скрипка, бубонець, маракас, брязкальця, дзвіночки, молоточки, барабан, сопілки, ксилофон, скрипка); магнітофон, диск із записами музики;
вірш "Ноти", "Доброго ранку!", загадка про скрипку; ілюстрації "Музичні інструменти", "Нотки" портрет М. Скорика
Музичний матеріал: М.Скорик «Мелодія»
розспівка-вітання «Добрий день» (слова та музика В. Лепешка) фізкультхвилинка "Веселі звірята" музична загадка "Ноти" пісні: "Найкращій бабусі" (слова Є. Левченко музика А.Олейнікової)
"Капелюшок" (слова і музика Н. Кулик )
музично-дидактичні ігри: "Тихі й голосні дзвоники",
"На чому грали ми не скажем, на чому грали ми - покажем"
- Доброго ранку! – травам росистим,
- Доброго ранку!- квітам барвистим, - Доброго ранку!- сонечку ясному, Людям усім та усьому прекрасному!
Співаночка «Добрий день!» (слова і музика В.Лепешка).
Музичний керівник: Сьогодні у нас незвичайний день – до нас завітало багато гостей. Й заняття зовсім незвичайне і не просто заняття музичне, а музична мандрівка та цікавий сюрприз.
Діти, мені дуже хочеться, щоб ви сьогодні постаралися і показали гостям, як ви любите музику та чого навчилися.
Отже, музична мандрівка починається.
Коли казка завітає, привітає Принесе чарівну мить,
Коли музика приємна залунає, Щоб у казку запросить!
Давайте уявимо, що ми мандруємо поїздом. А для цього потрібно ручками передати стук коліс.
(діти відстукують ритм руху поїзда, плескаючи ручками по колінках) Ту-ту-у-у-у!
Музичний керівник: (виконує музичну загадку "Ноти")
Молодці, друзі! Ви вгадали! А давайте пригадаємо:
– Скільки є нот у музиці?
– А які саме? Назвіть їх, будь ласка. (показ на плакаті)
Ви дуже гарно впоралися із завданням. А щоб закріпити свої знання, я прочитаю вам віршик, а ви мені допоможете і називатимете усі нотки. Згода?
Вірш "Ноти" Ноти світом мандрували І товаришів шукали. Їм співали всі: До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
Ноти привітали сонце, Залітали у віконця,
Босі бігали в росі: До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
А коли рядочком стали, Дивним хором заспівали, Зацвіло усе в красі: До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
І якщо ведмедик нині Вухо віддавив дитині, То ці нотки запроси: До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
Ноти світом полетіли І на згадку залишили Два вітання, три мерсі: До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
Музичний керівник: Рушаймо далі
(діти відстукують ритм руху поїзда)
До вас прийшла я в дитсадок, Мов золотиста рибка. Крім струн я маю ще смичок. Усі мене впізнали? Я – ...
Діти. Скрипка!
Музичний керівник: Колись у давнину скрипка була не така, а дуже маленька, її клали на коліна і грали веселі пісні, але так грати було незручно. І тоді поклали її ось так (кладе на плече). Так стало зручніше грати і скрипочка сама змінилася, стала красивішою. Бачите, яка в неї фігура: довга шийка, голівка, чотири кілочки, які тримають струни, та підставка. А всередині, як і у нас, людей, у неї є душа. Грають на скрипці за допомогою смичка.
Якщо провести по струнах смичком, можна почути красивий звук. (Грає). Вам подобається?
А тепер порівняйте, ось я заграю по-іншому. (Грає з вібрацією).
– Діти, а вам більше сподобалося коли я грала перший чи другий раз? – А для чого я робила такий тремтячий рух? Як ви думаєте?
Діти. Щоб музика була красивою.
Музичний керівник: Музикант робить такий рух, щоб допомогти скрипці співати, як людина. Такий рух називається вібрацією. А ще скрипка, як справжня співачка, любить співати разом із фортепіано. А щоб вам краще слухалося, якщо бажаєте, можна заплющити очі.
Музичний керівник: Я бачу, діти, що вам сподобалася музика? Діти. Так!
Музичний керівник: А який настрій передає музика, яка вона? Діти. Сумна, лагідна, ніжна...
Музичний керівник: А на що схожа ця музика, на пісню чи танок? Діти. На пісню.
Музичний керівник: Так, музика, яку ви почули, співуча, лагідна, ніжна, а ще протяжна, задумлива. Цю чудову музику спеціально для скрипки написав український композитор Мирослав Скорик. (Показує портрет).
Музичний керівник: А наша музична подорож продовжується! Рушаймо!
(діти відстукують ритм руху поїзда)
Музичний керівник: А тепер я хочу, щоб і ви співали гарно, як скрипочки! Для цього вам треба сісти рівненько, розправити плечки. А для чого це робити?
Діти. Щоб ми спокійно та глибоко дихали і щоб гарно співали.
Музичний керівник: Зараз прислухаємося до свого голосу і співатимемо протяжно, ніжно та м'яко, як скрипка.
Музичний керівник: Скажіть-но мені, будь ласка,
- Яка за характером ця пісня? (ніжна, лагідна, спокійна)
- У супроводі якого інструменту вона прозвучала? (фортепіано) - А які ще пісні спокійні та ніжні ви знаєте? (Колискові)
Музичний керівник: А тепер ви прослухали пісеньку, зовсім іншого характеру.
– Хто скаже, яка вона за жанром? (жартівлива, весела, жвава)
– А які ще пісні ви знаєте? ( "День Різдва", "Новорічна")
– А як називається супровід до пісні? (фонограма)
Музичний керівник: У нас мандрівка незвична, тому і пауза – музична.
Музичний керівник: Гаразд! Рушаймо далі!
(діти відстукують ритм руху поїзда)
Музичний керівник: А тепер розкажемо казочку у супроводі музичних інструментів. але спочатку пригадаємо їх назви.
(музичний керівник показує музичні інструменти, а діти називають їх)
Музичний керівник:
У дитячому садочку, у музичному куточку
Жили собі інструменти музичні: веселі, незвичні, дуже симпатичні.
Молоточки – стук-стук-стук! (дитина грає)
Барабани – трам-там-там! (дитина грає)
Маракаси – шур-шур-шур! (дитина грає)
Сопілки – ду-ду-ду! (дитина грає) Ксилофон – дзень-дзелон! (дитина грає)
Жили мирно, хоч не тихо, та зненацька сталось лихо:
посварилися музики. Мало не дійшло до бійки – Всяк хотів солістом стати, на концертах виступати.
Молоточки як застукали:
– Стук-стук-стук! Стук-стук-стук – найгарніший у нас звук. (дитина грає) Вам без нас не обійтися, хто не згодний – відгукнися!
Відповів їм ксилофон:
– Я заграю вам чарльстон! (дитина грає)
Тут й сопілки гомінкі:
– Голосочки в нас дзвінкі! А чарльстон – це вже не модно!
Модна музика народна! (дитина грає)
– Як тепер нам виступати, коли кожен хоче грати? Як тут бути, що робити, як музик цих примирити?
Допоможе диригент. Він збере оркестр в момент.
Інструменти всі заграють, затанцюють, заспівають
І помиряться ураз, й добра казка вийде в нас
Музичний керівник: А зараз поїхали! (діти відстукують ритм руху поїзда)
Музичний керівник: Ми вже співали й казку гарну розказали, лиш у гру веселу ще не грали. Давайте пограємося.
Діти сидять на стільчиках, тримаючи в руках дзвіночки. Музичний керівник співає в довільному порядку куплети пісні, а діти дзвонять відповідним чином.
Дзенькай, дзвонику потроху – Тиші в домі не полохай!
Гучно, дзвонику, дзвони, Тишу з дому прожени!
Музикант пропонує дітям за пластичними рухами його рук упізнати, на якому інструменті він "грає", і назвати цей інструмент. Потім можна помінятися ролями: діти, за бажанням, пластично відтворюють гру на вдаваному музичному інструменті, а Музикант вгадує, що це за інструмент.
Музичний керівник: Дітки! Ви сьогодні були дуже старанні та уважні. Усі дуже добре впоралися із завданнями: гарно й голосно співали, активно відповідали на запитання. А ще ви перетворилися на справжніх артистів-музикантів, коли грали на музичних інструментах. А найбільша нагорода для артистів – це гучні оплески та квіти. І ви сьогодні теж їх отримаєте.
Музичний керівник:
Для вас старанно всі ми грали та співали, Майстерність і уміння своє вам показали! А сподобалась вам наша мандрівка чи ні Хай засвідчать ваші оплески гучні!
Музичний керівник: До побачення!