Музичне і театральне мистецтво бароко

Про матеріал
Матеріал містить розробку конспекту уроку з мистецтва для 8 класу за підручником Л.Г. Кондратової. Розглянуто розвиток музичного та театрального мистецтва бароко. Використано різноматні форми та методи роботи.
Перегляд файлу

ТЕМА: Музичне і театральне мистецтво бароко.

 

МЕТА:

  • ознайомити учнів із музичними шедеврами  епохи бароко, її яскравими представниками; визначити роль і значення мистецтва бароко у формуванні нових художніх стилів, опанувати його художньо-образну мову; вчити характеризу­вати художньо-образний зміст мистецьких творів, формулювати власні враження, отримані під час спіл­кування з мистецтвом, використовуючи спеціальну мисте­цьку термінологію;
  • розвивати естетичний смак, здатність да­вати естетичну оцінку художнім творам;
  • виховувати інтерес та необхідність спілкування з мистецтвом.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Форми та методи роботи: психологічний тренінг, словесне малювання, «Сенкан», гра «Слово – слово – речення – запитання – відповідь», технологія «Мозковий штурм», словесне малювання за асоціаціями, робота за схемою, вправа «Продовж думку».

ОБЛАДНАННЯ: відеоматеріали з видами відомих архітектурних пам'яток світу, живописних творів різних художніх напрямів; ілюстрації музичних інструментів, мультимедійна презентація уроку, ноутбук.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЧАТКУ УРОКУ.

Психологічний тренінг.

Зараз ми з вами проведемо психологічний тренінг, щоб мати впевненість в собі, у своїх силах.

 

 

        

 

 

 

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з особливостями стилю бароко в музиці та театрі.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
  1.     Демонстрація учнями ескізів костюмів у стилі бароко.

 

IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1.     Особливості барокової музики.

У добу бароко поряд з іншими видами мистецтва бурхливо розвивалася музика. Вершиною розквіту мистецтва імпровізації вважають творчість Й.С.Баха та Г.Ф. Генделя.

Зміни торкнулися й уявлень про церковну музику. З допомогою неї композитори прагнули розкрити складність людських душевних переживань. З'явилися нові жанри вокальної музики: кантата й ораторія.

В інструментальній музиці теж зародилися нові жанри, наприклад, інструментальний концерт. Скрипка, клавесин, орган поступово перетворилися на сольні інструменти.

Композитори ХVІІ-ХVІІІ ст. зазвичай не лише писали музику, а й віртуозно грали на інструментах. Серед відомих творців барокової музики виділяють: Баха, Генделя, Вівальді, Монтеверді, Скарлатті, Люллі, Кореллі, Альбіноні, Перселла, Букстехуде.

 

Робота за схемою (підручник, с. 153).

Розгляньте схему. Опираючись на неї, поясніть стильові особливості музичного мистецтва епохи бароко.

Музично-театральний жанр: опера.

Циклічні жанри: концерт, сюїта, соната.

Жанри великих форм: ораторія, кантата, меса, пасіони.

 

Музичні інструменти епохи бароко.

Основним музичним інструментом доби бароко в духовній та світській музиці став орган. Значного поширення набули клавесин, лютня, барокова гітара, колісна ліра, віола та інші інструменти.

 

Робота з ілюстрованим матеріалом.

  •    Розгляньте репродукції картин.
  •    Які музичні інструменти на них зображені?
  •    З'ясуйте, до якого типу інструментів вони відносяться?

 

Добу бароко в музиці умовно розділяють на три періоди:

Раннє бароко - починається від появи жанру опери, поступовий перехід до тональної гармонії.

Зріле бароко - розповсюдження нового стилю в музиці і розгалуження музичних жанрів.

Пізнє бароко - остаточне утвердження тональної системи.

 

  1. Композитори епохи бароко.

Гра «Слово – слово – речення – запитання – відповідь».

Учні самостійно по варіантах опрацьовують матеріл про творчість

К. Монтеверді, Ж.Б. Люллі, А. Кореллі, Г. Персела, А. Вівальді, Г.Ф. Генделя.

Серед світських музичних жанрів раннього бароко провідне місце займає опера.

Клаудіо Монтеверді

Італійський композитор, видатний майстер мадригалів та мотетів, в опері став засновником речитативного стилю. Найвідоміша його опера «Орфей» (1607 р.), в якій вперше використано увертюру та безліч нових технік та прийомів.

Зріле бароко відрізняється від раннього поширенням нового стилю і музичних форм, особливо в опері.

Жан-Батіст Люллі

Французький композитор, скрипаль, танцюрист, диригент і педагог італійського походження. Його вважають творцем ліричної трагедії. Його музична мова характеризується ясністю гармонії, енергійним ритмом, чіткістю членування форми, чистотою фактури.

Засновником римської скрипкової школи був Арканджело Кореллі.

Арканджело Кореллі

Італійський скрипаль та композитор, один із творців жанру кончерто гроссо (великого концерту). У такому концерті зазвичай брав участь ансамбль інструментів або оркестр, звучання якого чергувалося із сольними партіями.

В Англії найяскравішою фігурою зрілого бароко вважається Генрі Персел.

Генрі Персел

Англійський композитор, автор близько 800 творів різних жанрів, зокрема першої опери англійською мовою – «Дідона і Еней».

На своєму завершальному етапі музика бароко досягла високого розквіту. Особливий внесок у розвиток інструментального концерту і барокових сонат зробив Антоніо Вівальді.

Антоніо Вівальді

Італійський композитор, відомий як чудовий скрипаль-віртуоз. Продовжуючи традиції Кореллі, композитор працював у жанрі «великого концерту».

Концерти А. Вівальді складаються з трьох частин: перша і остання виконуються у швидкому темпі, а середня – в повільному. Більшість його концертів мають програму – назву або літературну основу.

Цикл «Пори року» (1725 р.) – один із ранніх зразків програмної оркестрової музики. Чотири концерти цього циклу – «Весна», «Літо», «Осінь» і «Зима» – барвисто змальовують картини природи.

 

Музичне сприймання.

А. Вівальді «Зима» з циклу «Пори року».

Словесне малювання.

Прослухавши музичний твір «Зима», скажіть, яку б картину ви намалювали.

Технологія «Мозковий штурм».

  • Яку кольорову гаму ви використали б?
  • Яке полотно взяли б: вертикальне чи горизонтальне?
  • Подумайте, що ви намалювали б на передньому плані та задньому?
  •         Яке б використали освітлення?
  •         Хто із письменників нашого краю у своїй творчості використовує пейзажну лірику? (Члени Національної спілки письменників України Анатолій Луговський та Олександр Педяш; Іван Житник, Прасков’я Картофілова,).

Раджу вам познайомитися з їх творами:

  •         А.В. Луговський «Зимовий триптих», «Осінь в Карпатах», «Сутінки».
  •         О.Д. Педяш «Солов’ї», «Осінній листок».
  •         І.О. Житник «Десь у небі…», «Трави росами умились», «Край неба обрій золотивсь».
  •         П.С. Картофілова «Чародій».

 

Перегляд відеоматеріалу

Відомий композитор німецького походження доби пізнього бароко

Г. Гендель.

Георг Фрідріх Гендель

Композитор розвинув жанр ораторії, започаткував інструментальні концерти просто неба. Більшість ораторій Генделя створені за біблійними сюжетами, найвідоміші з них – «Ізраїль в Єгипті», «Месія», «Самсон».

Творчість німецького композитора, органіста і скрипаля узагальнила досягнення музичного мистецтва перехідного періоду від бароко до класицизму.

 

Розповідь вчителя.

Йоганн Себастьян Бах

Протягом життя Бах був найбільше відомий як першокласний органіст, викладач та композитор органної музики. Творча спадщина композитора охоплює понад тисячу вокально-драматичних та інструментальних композицій.

Музичне сприймання

Хоральна прелюдія фа-мінор

Перегляд відеоматеріалу

 

  1. Театральне мистецтво.

У театрі бароко процвітали оперні вистави, що являли собою тісну інтеграцію різних видів мистецтва. У ХVІІІ ст. сформувалися такі жанри, як опера-серіа (серйозна опера) та опера-буффа (комічна опера).

Справжнім шедевром того часу стала комедійна п'єса Мольєра «Тартюф», написана у 1664 році і поставлена майже  всіма театрами світу.

У багатьох країнах було побудовано оперні театри. Першу будівлю такого театру спорудили у Венеції в 1637 році. Іноді вистави влаштовували на територіях розкішних барокових парків та садів.

У театрі бароко використовували пишні костюми та ефектні декорації, грали не тільки чоловіки, а й жінки, костюми яких були особливо яскравими, оздобленими пір'ям та блискітками.

Зараз я пропоную вам скласти «Сенкан» до слова «театр», щоб з’ясувати,  якою ви її уявляєте.

 

V.  ПІДСУМОК УРОКУ.

1. Технологія «Незакінчене речення».

  • Характерні особливості музичного мистецтва бароко – це...
  • В цю добу досягли високого розвитку такі музичні жанри… (Кантата, ораторія, інструментальний концерт).
  • Відомі композитор доби бароко…
  • Яка музика, прослухана на уроці, справила на вас більше враження?
  • Для театру бароко було характерним…

 

 2. Вправа «Продовж думку»

Сьогодні на уроці …

Я зрозумів …

Я запам'ятав …

Мені сподобалось …

Хотілося б ще …

 

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (різнорівневе).

7-9 балів. Записати 5 запитань для мистецьких дуелей.

10-12 балів. Створити власний диск під назвою «Музика бароко».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тимофійчук Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Кондратова Л.Г.)
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
9113
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку