ТЕМА: Музичне і театральне мистецтво бароко.
МЕТА:
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Форми та методи роботи: психологічний тренінг, словесне малювання, «Сенкан», гра «Слово – слово – речення – запитання – відповідь», технологія «Мозковий штурм», словесне малювання за асоціаціями, робота за схемою, вправа «Продовж думку».
ОБЛАДНАННЯ: відеоматеріали з видами відомих архітектурних пам'яток світу, живописних творів різних художніх напрямів; ілюстрації музичних інструментів, мультимедійна презентація уроку, ноутбук.
Хід уроку
Психологічний тренінг.
Зараз ми з вами проведемо психологічний тренінг, щоб мати впевненість в собі, у своїх силах.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з особливостями стилю бароко в музиці та театрі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
У добу бароко поряд з іншими видами мистецтва бурхливо розвивалася музика. Вершиною розквіту мистецтва імпровізації вважають творчість Й.С.Баха та Г.Ф. Генделя.
Зміни торкнулися й уявлень про церковну музику. З допомогою неї композитори прагнули розкрити складність людських душевних переживань. З'явилися нові жанри вокальної музики: кантата й ораторія.
В інструментальній музиці теж зародилися нові жанри, наприклад, інструментальний концерт. Скрипка, клавесин, орган поступово перетворилися на сольні інструменти.
Композитори ХVІІ-ХVІІІ ст. зазвичай не лише писали музику, а й віртуозно грали на інструментах. Серед відомих творців барокової музики виділяють: Баха, Генделя, Вівальді, Монтеверді, Скарлатті, Люллі, Кореллі, Альбіноні, Перселла, Букстехуде.
Робота за схемою (підручник, с. 153).
Розгляньте схему. Опираючись на неї, поясніть стильові особливості музичного мистецтва епохи бароко.
Музично-театральний жанр: опера.
Циклічні жанри: концерт, сюїта, соната.
Жанри великих форм: ораторія, кантата, меса, пасіони.
Музичні інструменти епохи бароко.
Основним музичним інструментом доби бароко в духовній та світській музиці став орган. Значного поширення набули клавесин, лютня, барокова гітара, колісна ліра, віола та інші інструменти.
Робота з ілюстрованим матеріалом.
Добу бароко в музиці умовно розділяють на три періоди:
Раннє бароко - починається від появи жанру опери, поступовий перехід до тональної гармонії.
Зріле бароко - розповсюдження нового стилю в музиці і розгалуження музичних жанрів.
Пізнє бароко - остаточне утвердження тональної системи.
Гра «Слово – слово – речення – запитання – відповідь».
Учні самостійно по варіантах опрацьовують матеріл про творчість
К. Монтеверді, Ж.Б. Люллі, А. Кореллі, Г. Персела, А. Вівальді, Г.Ф. Генделя.
Серед світських музичних жанрів раннього бароко провідне місце займає опера.
Клаудіо Монтеверді
Італійський композитор, видатний майстер мадригалів та мотетів, в опері став засновником речитативного стилю. Найвідоміша його опера «Орфей» (1607 р.), в якій вперше використано увертюру та безліч нових технік та прийомів.
Зріле бароко відрізняється від раннього поширенням нового стилю і музичних форм, особливо в опері.
Жан-Батіст Люллі
Французький композитор, скрипаль, танцюрист, диригент і педагог італійського походження. Його вважають творцем ліричної трагедії. Його музична мова характеризується ясністю гармонії, енергійним ритмом, чіткістю членування форми, чистотою фактури.
Засновником римської скрипкової школи був Арканджело Кореллі.
Арканджело Кореллі
Італійський скрипаль та композитор, один із творців жанру кончерто гроссо (великого концерту). У такому концерті зазвичай брав участь ансамбль інструментів або оркестр, звучання якого чергувалося із сольними партіями.
В Англії найяскравішою фігурою зрілого бароко вважається Генрі Персел.
Генрі Персел
Англійський композитор, автор близько 800 творів різних жанрів, зокрема першої опери англійською мовою – «Дідона і Еней».
На своєму завершальному етапі музика бароко досягла високого розквіту. Особливий внесок у розвиток інструментального концерту і барокових сонат зробив Антоніо Вівальді.
Антоніо Вівальді
Італійський композитор, відомий як чудовий скрипаль-віртуоз. Продовжуючи традиції Кореллі, композитор працював у жанрі «великого концерту».
Концерти А. Вівальді складаються з трьох частин: перша і остання виконуються у швидкому темпі, а середня – в повільному. Більшість його концертів мають програму – назву або літературну основу.
Цикл «Пори року» (1725 р.) – один із ранніх зразків програмної оркестрової музики. Чотири концерти цього циклу – «Весна», «Літо», «Осінь» і «Зима» – барвисто змальовують картини природи.
Музичне сприймання.
А. Вівальді «Зима» з циклу «Пори року».
Словесне малювання.
Прослухавши музичний твір «Зима», скажіть, яку б картину ви намалювали.
Технологія «Мозковий штурм».
Раджу вам познайомитися з їх творами:
Перегляд відеоматеріалу
Відомий композитор німецького походження доби пізнього бароко
Г. Гендель.
Георг Фрідріх Гендель
Композитор розвинув жанр ораторії, започаткував інструментальні концерти просто неба. Більшість ораторій Генделя створені за біблійними сюжетами, найвідоміші з них – «Ізраїль в Єгипті», «Месія», «Самсон».
Творчість німецького композитора, органіста і скрипаля узагальнила досягнення музичного мистецтва перехідного періоду від бароко до класицизму.
Розповідь вчителя.
Йоганн Себастьян Бах
Протягом життя Бах був найбільше відомий як першокласний органіст, викладач та композитор органної музики. Творча спадщина композитора охоплює понад тисячу вокально-драматичних та інструментальних композицій.
Музичне сприймання
Хоральна прелюдія фа-мінор
Перегляд відеоматеріалу
У театрі бароко процвітали оперні вистави, що являли собою тісну інтеграцію різних видів мистецтва. У ХVІІІ ст. сформувалися такі жанри, як опера-серіа (серйозна опера) та опера-буффа (комічна опера).
Справжнім шедевром того часу стала комедійна п'єса Мольєра «Тартюф», написана у 1664 році і поставлена майже всіма театрами світу.
У багатьох країнах було побудовано оперні театри. Першу будівлю такого театру спорудили у Венеції в 1637 році. Іноді вистави влаштовували на територіях розкішних барокових парків та садів.
У театрі бароко використовували пишні костюми та ефектні декорації, грали не тільки чоловіки, а й жінки, костюми яких були особливо яскравими, оздобленими пір'ям та блискітками.
Зараз я пропоную вам скласти «Сенкан» до слова «театр», щоб з’ясувати, якою ви її уявляєте.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Технологія «Незакінчене речення».
2. Вправа «Продовж думку»
Сьогодні на уроці …
Я зрозумів …
Я запам'ятав …
Мені сподобалось …
Хотілося б ще …
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (різнорівневе).
7-9 балів. Записати 5 запитань для мистецьких дуелей.
10-12 балів. Створити власний диск під назвою «Музика бароко».