Презентація до уроку музичне мистецтво 7 клас до підручника Л.Г. Кондратова. Виконав вчитель музичного мистецтва Одесскої спеціалізованої школи №111 I- III ступені Ковач Іван Миколайович
7 клас урок №13 «Етнічна музика»Сьогодні ми вирушимо у віртуальну музичну ман-дрівку країнами світу. Кожна держава має свої музичні особливості,національні інструменти та неповторну етнічну музику.
Номер слайду 2
1 зупинка — історія етнічної музики. Термін етнічна музика —музика народів світу (world music)— з’явився у 1980-х роках вангломовних країнах для класи-фікації певних музичних явищ. Етнічній музиці властиві вико-ристання ладо-гармонічних і ме-лодичних особливостей народноїмузики та запозичення народнихінструментів або манери виконав-ства. У той же час етнічна музика не є поняттям, тотожнимнародній музиці, — вирізняючим для етнічної музики є на-лежність до масової культури. В Україні для позначення цього типу музики широко послу-говуються терміном фолк-рок або його відповідником етно-рок.
Номер слайду 3
Етнічна музика — термін, що є аналогом англійського «world music» і відноситься до тієї частинипопулярної музики, що бере свій початок у музич-ному фольклорі різних країн.
Номер слайду 4
Музичний калейдоскоп: уривки з творів арабської,індійської, грецької, іспанської, африканської, япон-ської, австралійської, чукотської етнічної музики.
Номер слайду 5
Ознайомся із незвичними етнічними інструментами наро-дів світу та особливостями їхнього звучання. Діджеріду — музичний духовий інструмент аборигенів Ав-стралії. Його роблять зі шматка стовбура евкаліпта завдовжки1-3 метри, серцевина якого виїдена термітами.
Номер слайду 6
Сякухаті — японський музич-ний духовий інструмент у виглядібамбукової флейти.
Номер слайду 7
Віна — стародавній ін-дійський щипковий (плек-торний) музичний інстру-мент, який має форму лютні.
Номер слайду 8
Віуела — іспанський щипко-вий інструмент, схожий на гітаруз опуклим дном.
Номер слайду 9
Варган — старовинний язичковий інструмент, схожий на дримбу.
Номер слайду 10
Кпанлоґо — бара-бан, поширений у Гані(Західна Африка). Йогокорпус зроблено з твер-дого дерева, а мембра-на — зі шкіри антилопи.
Номер слайду 11
Бузукі — грецький музичний ін-струмент групи струнно-щипкових. Входить до класичного грецького ор-кестру або сольно супроводжує танціта популярні пісні.
Номер слайду 12
3 зупинка — етнічна музика у творах композиторів. В. Зубицький. Сюїта «Українські танці», 1 частина.
Номер слайду 13
Володимир Данилович Зубицький. Сучасний український композитор тавиконавець (баяніст). Серед його тво-рів — опери «Палата №6» за А. Чехо-вим і «Чумацький шлях» тощо; балет«Задунайські розваги», кантати-сим-фонії «Чумацькі пісні», «Океан долі»,твори для оркестру українських народних інстру-ментів та інші.
Номер слайду 14
Інтерес західної культури до екзотичної для неї народної музики існував давно і проявлявся у численних творах, починаючи з другої половини XIX століття. Так, наприклад,А. Дворжак написав «Слов’янські танці» під впливом музи-ки центральної Європи, інтересдо японської музики проявився вопері Дж. Пуччіні «Чіо-Чіо-Сан». На сцені ХХ століття етнічна му-зика переросла в напрямок нео-фольклоризму, в якому працю-вали І. Стравінський, Р. Щедрін,Е. Вілла-Лобос, К. Чавес, М. Ско-рик, Є. Станкович. Сцена з опери «Чіо-чіо-Сан»
Номер слайду 15
У поп-культурі інтерес до етнічної музики почав проявля-тися у 1960-х роках. Наприклад, у творчості гурт«The Beatles»з’являються індійські мотиви. Тоді ж завойовує популярністьстиль реггі, що опирається на традиційну музику Ямайки.Із 1980-х років на Заході зростає інтерес до фольклору. З одного боку музиканти шукали нових звучань і відкрива-ли для себе народні мотиви, з іншого — етнічна музика сталаперспективною з погляду маркетингу й музичної індустрії. Серед етнічної музики доволі розповсюдженою є кельтськамузика — термін, що використовується для позначення су-купності музичних традицій народів, які є потомками кельтіві проживають на території Ірландії, Шотландії та Британії. Цямузика об’єдналася з жанрами популярної музики й утворилацілий напрямок — кельтик-ф’южн.
Номер слайду 16
4 зупинка — українська етнічна музикаІнтерес до українського музичного фольклору проявляли багато українських композиторів. У їхньому творчому доробку є обробки українських пісень для хору, голосу або вокально-інструментальних ансамблів. Так, у 1940-х роках був розроблений новий тип виконавського колективу — народний хор, що не мав аналогіву західній культурі. Пізніше адаптація фольклору домасової культури спостерігалася у творчості численних самоді-яльних і професійних колективів, ансамблів пісні і танцю тощо. У наш час етнічне звучаннямають композиції Тоні Мат-вієнко, Злати Огневич, Лами,гуртів «Kozak System», «ВВ»,«Воанергес» тощо.
Номер слайду 17
Гурт «Kozak System»
Номер слайду 18
Фрагменти української етнічної музики: «Аркан»(цимбали, скрипка, дводенцівка, бубен),
Номер слайду 19
Цимбали — старовинний струннийударний інструментіз дерев’яним корпусом у формітрапеції та комплектом спеціальнорозташованих струн. Верхня декавиробляється із ялини або сме-реки, нижня — із явора. Звук ви-добувають, вдаряючи по струнахдерев’яними паличками-молоточками або гнучким вербовимпрутиком. В Україні цей музичний інструмент відомий із XVIIстоліття. Сучасне виробництво цимбалів побутує на Гуцульщині.
Номер слайду 20
Дримба — народний щипковийінструмент, схожий за формою на маленьку підкову з тоненьким сталевим язичком усередині. Найчастіше використовується в гуцульсько-му музичному побуті.
Номер слайду 21
Заспівай пісню Л. Квінт «Здрастуй, світ!» під фонограму.
Номер слайду 22
Рефлексія Яка музика називається етнічною? Що ти про неї знаєш? Розкажи про давні етнічні інструменти. Звуки яких інстру-ментів ти зможеш упізнати на слух? У творчості яких композиторів та сучасних виконавців зу-стрічаються етнічні мотиви?