На які водні ресурси багата Україна

Про матеріал
Тема: На які водні ресурси багата Україна Квест-гра Мета: ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати,працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до водойм.
Перегляд файлу

                                      

                                         ЯДС  4 клас

                       Тема:  На які водні ресурси багата Україна

                                               Квест-гра

Мета: ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати,працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: фізична карта України,загадки,маршрутний лист,

ілюстрації,схеми,комп’ютер,підручник

Хід уроку

I. Хвилинка спостережень

Фіксування погоди дня в календарях.

Сьогодні ми проведемо урок-квест.(Пояснення значення поняття,його правил і мета проведення)

Квест (з англ. quest - «пошук», «пошуки пригод») - це аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.

Квест дасть вам змогу учитися під час спільного виконання завдань, перебувати в умовах необхідності прийняття швидких і адекватних рішень; виявляти кмітливість, розвивати свої здібності.

   • Інтелектуальні і рухові етапи дадуть можливість розвинути ерудицію і виявити спритність.

   • Ігрові завдання викликають безліч позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікативних якостей.

Словник квестера

Час проходження - час, що витрачається на проходження всієї гри(40 хв.).

Завдання - етап сценарію гри, що складається з одного або кількох завдань(завдання в конвертах,які знаходяться на шляху з стрілочками)

Капітан обов’язковий учасник команди, який представляє її інтереси перед організаторами(3команди,які вибирають собі командира).

Карта – карта місцевості(кожній команді дається свій маршрутний лист).

Квестер - гравець в один із видів квесту.  

Код - буквено-цифрова інформація, яка слугує для підтвердження проходження завдання й отримання наступного або фіксації часу його проходження.

Команда - добровільне об’єднання, зареєстроване для участі в грі.

Рейтинг -  кількісний показник (або показники) участі команди у грі протягом певного проміжку часу.

Сценарій – сукупність усіх завдань, послідовність розв’язання яких заздалегідь невідома учасникам і визначається під час проходження рівнів гри.

Учасник, гравець – особа, яка бере участь у грі.

Чек-поїнт – пункт перевірки присутності команди відповідному завданні.

Мета(Для вчителя, який організовує квест, головний метою є навчальна. Для учнів вона приховується за ігровою.)

Правила квесту становлять його провідний елемент, вони чітко пояснюються учням перед початком гри, а також нагадуються у процесі її виконання.

 Правила квесту

  1.      Квест- це командна гра. Усі повинні сприяти досягненню спільної мети                    під час виконання завдань.
  2.                Для квесту відводиться певний час.
  3.                Капітан відповідає за роботу команди.
  4.              Правило піднятої руки (якщо хтось підняв руку, то всі повинні      припинити розмови й уважно послухати).
  5.                Під час гри потрібно поважати всіх членів команди.

Завдання легко можна пройти за допомогою кмітливості та спостережливості.

Поділ дітей в групи. Вручення маршрутного листа командиру кожної групи. Отже починаємо гру-квест

II. Перевірка домашнього завдання

1. Природничий диктант ”Повторялочка”

1) Територія суші, що має рівну поверхню, — це... (рівнина).

2) Рівнини поділяються на. (низовини і височини).

3) Низовини позначають на карті. (зеленим кольором).

4) Височини позначають на карті. (жовтим і світло-коричневим кольорами).

5) На півночі України розташована. (Поліська) низовина.

6) Південь України займає. (Причорноморська) низовина.

7) Невелике заглиблення з крутими схилами — це. (яр).

8) Гори — це. (ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами).

9) Гірський хребет — це. (ряд гір).

2. Опрацювання тестів “Корисні копалини”

III. Актуалізація опорних знань учнів

Відгадати загадку.

• Відома звіку рідина, усяк її вживає,

Буває хмаркою вона, пушинкою буває,

Бува, як скло крихка, тверда.

Звичайно — це (вода).

— Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?

— Як і для чого людина використовує воду?

— Де у природі є вода?

— Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?

— Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Випереджаюче навчання.

— Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

— Які ви знаєте природні водойми? Штучні?(заповнення схеми)

2. Джерело(1 група).

Відгадати загадку.

Із-під гірки, з-під крутої,

 Прокидається норою.

 Та й до моря утіка ,

Через лози по ярах. (Джерело)

— Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

Розгляд схеми утворення джерела.

— Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

— Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

3. Річки(2 група).

Загадка.

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

— Які слова допомогли відгадати загадку?

— Що ж таке річка?

(Малюнок-схема річки — на дошці.)

Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий.

Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.

Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

(Розгляд ілюстрацій гірських і рівнинних річок.)

— Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де — швидко? Чому?

— На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — довжиною понад 10 км, 137 річок — довжиною понад 100 км.

Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.

Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.

До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.

Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.

V. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Раз — присядьте, два — присядьте І за парти тихо сядьте.

VI. Озера і болота України(3 група)

1. Відгадування загадок.

1) Серед поля лежить дзеркало —

Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)

2) Не море, не земля,

Човни не плавають,

І ходити не можна. (Болото)

2.Робота з підручником.

 Озеро(1 група) — це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.

В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею понад 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина — 7 м, найбільша — 58 м. В озері виявлений 21 вид риб.

Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське. Максимальна його глибина — 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

Солоні озера є в Херсонській області, в Криму. Найвідомішим озером є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

3. Болото(2 група) — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.

4. Море(3 група) — це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною.

— Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі

Чорне море   - вміст сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8—10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

VII. Робота з підручником

Читання статті «Водойми України».

— Про що цікаве ви довідалися зі статті?

VIII. Узагальнення та систематизація знань

1. Відгадування загадок(1 група).

1) Не скляний він, не з металу,

А прислухатись — дзвенить. (Джерело)

2) Між берегів текла-текла,

Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

3) Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

4) Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

2. Диктант ТАК або НІ (поставити знаки «+», якщо згодні із твердженням, і «—»,  коли не згодні)(2 група).

1) Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)

2) Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)

3) Вода може бути лише в двох станах. (—)

4) Життя на Землі є можливим без води. (—)

5) Вода входить до складу живих організмів. (+)

6) Водойми бувають природними і штучними. (+)

7) Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)

8) Азовське море є глибшим за Чорне. (+)

9) Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

5.Презентація ”Водойми України”(3 група)

Підбиття підсумків гри-квесту та нагородження переможців.

-З допомогою цеглинок Лего покажіть чи сподобався урок(червона - сподобався, синя - ні)

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Водойми України», підготувати відповіді на питання.

 

 

docx
Додав(-ла)
Геряк Любов
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку