ЯДС 4 клас
Тема: На які водні ресурси багата Україна
Квест-гра
Мета: ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати,працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до водойм.
Обладнання: фізична карта України,загадки,маршрутний лист,
ілюстрації,схеми,комп’ютер,підручник
Хід уроку
I. Хвилинка спостережень
Фіксування погоди дня в календарях.
Сьогодні ми проведемо урок-квест.(Пояснення значення поняття,його правил і мета проведення)
Квест (з англ. quest - «пошук», «пошуки пригод») - це аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.
• Квест дасть вам змогу учитися під час спільного виконання завдань, перебувати в умовах необхідності прийняття швидких і адекватних рішень; виявляти кмітливість, розвивати свої здібності.
• Інтелектуальні і рухові етапи дадуть можливість розвинути ерудицію і виявити спритність.
• Ігрові завдання викликають безліч позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікативних якостей.
Словник квестера
Час проходження - час, що витрачається на проходження всієї гри(40 хв.).
Завдання - етап сценарію гри, що складається з одного або кількох завдань(завдання в конвертах,які знаходяться на шляху з стрілочками)
Капітан – обов’язковий учасник команди, який представляє її інтереси перед організаторами(3команди,які вибирають собі командира).
Карта – карта місцевості(кожній команді дається свій маршрутний лист).
Квестер - гравець в один із видів квесту.
Код - буквено-цифрова інформація, яка слугує для підтвердження проходження завдання й отримання наступного або фіксації часу його проходження.
Команда - добровільне об’єднання, зареєстроване для участі в грі.
Рейтинг - кількісний показник (або показники) участі команди у грі протягом певного проміжку часу.
Сценарій – сукупність усіх завдань, послідовність розв’язання яких заздалегідь невідома учасникам і визначається під час проходження рівнів гри.
Учасник, гравець – особа, яка бере участь у грі.
Чек-поїнт – пункт перевірки присутності команди відповідному завданні.
Мета(Для вчителя, який організовує квест, головний метою є навчальна. Для учнів вона приховується за ігровою.)
Правила квесту становлять його провідний елемент, вони чітко пояснюються учням перед початком гри, а також нагадуються у процесі її виконання.
Правила квесту
Завдання легко можна пройти за допомогою кмітливості та спостережливості.
Поділ дітей в групи. Вручення маршрутного листа командиру кожної групи. Отже починаємо гру-квест
II. Перевірка домашнього завдання
1. Природничий диктант ”Повторялочка”
1) Територія суші, що має рівну поверхню, — це... (рівнина).
2) Рівнини поділяються на. (низовини і височини).
3) Низовини позначають на карті. (зеленим кольором).
4) Височини позначають на карті. (жовтим і світло-коричневим кольорами).
5) На півночі України розташована. (Поліська) низовина.
6) Південь України займає. (Причорноморська) низовина.
7) Невелике заглиблення з крутими схилами — це. (яр).
8) Гори — це. (ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами).
9) Гірський хребет — це. (ряд гір).
2. Опрацювання тестів “Корисні копалини”
III. Актуалізація опорних знань учнів
Відгадати загадку.
• Відома звіку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, пушинкою буває,
Бува, як скло крихка, тверда.
Звичайно — це (вода).
— Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?
— Як і для чого людина використовує воду?
— Де у природі є вода?
— Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?
— Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Випереджаюче навчання.
— Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.
Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.
— Які ви знаєте природні водойми? Штучні?(заповнення схеми)
2. Джерело(1 група).
Відгадати загадку.
Із-під гірки, з-під крутої,
Прокидається норою.
Та й до моря утіка ,
Через лози по ярах. (Джерело)
— Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.
Розгляд схеми утворення джерела.
— Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?
— Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.
3. Річки(2 група).
Загадка.
Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить. (Річка)
— Які слова допомогли відгадати загадку?
— Що ж таке річка?
(Малюнок-схема річки — на дошці.)
Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий.
Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.
Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.
(Розгляд ілюстрацій гірських і рівнинних річок.)
— Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де — швидко? Чому?
— На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — довжиною понад 10 км, 137 річок — довжиною понад 100 км.
Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.
Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.
Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.
До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка перетинає на своєму шляху багато країн Європи.
Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.
V. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Раз — присядьте, два — присядьте І за парти тихо сядьте.
VI. Озера і болота України(3 група)
1. Відгадування загадок.
1) Серед поля лежить дзеркало —
Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)
2) Не море, не земля,
Човни не плавають,
І ходити не можна. (Болото)
2.Робота з підручником.
Озеро(1 група) — це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.
В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею понад 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.
Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.
Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина — 7 м, найбільша — 58 м. В озері виявлений 21 вид риб.
Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське. Максимальна його глибина — 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.
Солоні озера є в Херсонській області, в Криму. Найвідомішим озером є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.
3. Болото(2 група) — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.
4. Море(3 група) — це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною.
— Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі
Чорне море - вміст сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.
Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8—10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.
Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.
VII. Робота з підручником
Читання статті «Водойми України».
— Про що цікаве ви довідалися зі статті?
VIII. Узагальнення та систематизація знань
1. Відгадування загадок(1 група).
1) Не скляний він, не з металу,
А прислухатись — дзвенить. (Джерело)
2) Між берегів текла-текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
3) Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)
4) Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)
2. Диктант ТАК або НІ (поставити знаки «+», якщо згодні із твердженням, і «—», коли не згодні)(2 група).
1) Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
2) Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)
3) Вода може бути лише в двох станах. (—)
4) Життя на Землі є можливим без води. (—)
5) Вода входить до складу живих організмів. (+)
6) Водойми бувають природними і штучними. (+)
7) Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)
8) Азовське море є глибшим за Чорне. (+)
9) Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)
5.Презентація ”Водойми України”(3 група)
Підбиття підсумків гри-квесту та нагородження переможців.
-З допомогою цеглинок Лего покажіть чи сподобався урок(червона - сподобався, синя - ні)
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю «Водойми України», підготувати відповіді на питання.