Тема уроку. Задачі на знаходження різниці
Мета: формувати вміння розв'язувати складені задачі.
Дидактична задача: актуалізувати поняття простої та складеної задачі, знання опорних схем простих задач; ознайомити із задачами на знаходження остачі, які містять просту задачу на збільшення або зменшення числа на кілька одиниць; формувати обчислювальні навички.
Розвивальна задача: формувати прийоми розумових дій аналізу, порівняння, синтезу під час виконання завдань (№ 1-3), розвивати варіативне (№ 4) й образне мислення .(№ 5).
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Сьогодні на уроці ми продовжимо навчатися розв’язувати складені задачі: ви познайомитесь із новою математичною структурою задач на знаходження остачі, навчитесь їх записувати коротко й розв’язувати. Також ми продовжуємо формування обчислювальних навичок додавання й віднімання чисел, також будемо їх застосовувати при знаходженні невідомих компонентів арифметичних дій додавання й віднімання.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
Самостійне виконання завдання №6 з подальшою взаємоперевіркою.
Для перевірки можна застосувати метод програмованого контролю (учитель демонструє правильні відповіді, а учні звіряють їх зі своїми) з подальшим аналізом помилок.
У завданнях 1-8 напишіть математичні вирази та обчисліть їх значення.
Які арифметичні дії ви знаєте?
Як називаються числа при додаванні?
Чи може значення суми дорівнювати одному з доданків? У якому випадку? Наведіть приклади.
Як називаються числа при відніманні? Чи може значення різниці дорівнювати зменшуваному? У якому випадку? Наведіть приклади.
Чи може значення різниці дорівнювати нулю? У якому випадку? Наведіть приклади.
Як зміниться значення суми, якщо перший доданок збільшиться на 6?
Як зміниться значення суми, якщо другий доданок зменшиться на 4? Як зміниться значення суми, якщо перший доданок зменшиться на 7, а другий, навпаки, збільшиться на 7? [Значення суми не зміниться.]
Як зміниться значення різниці, якщо зменшуване збільшиться на 5? якщо від’ємник збільшиться на 5?
Як пов’язані арифметичні дії додавання й віднімання?
Як знайти невідомий доданок?
Що означає від числа а відняти число b ? [ Це означає знайти таке число, яке у сумі з від’ємником дає зменшуване.]
Як знайти невідоме зменшуване ? невідомий від’ємник?
Сформулюйте переставний закон додавання.
Сформулюйте сполучний закон додавання. [Будь-які два доданки можна замінювати їх сумою.] (Вчитель записує на дошці сполучний закон додавання у буквеному вигляді.)
Як додати суму до числа? [Щоб додати суму до числа, достатньо до цього числа додати спочатку один доданок, а потім до одержаного результату додати інший доданок.]
Як відняти суму від числа? [Щоб відняти суму від числа, достатньо від цього числа відняти спочатку один доданок, а потім від одержаного результату відняти інший доданок.]
Як відняти число від суми? [Щоб відняти число від суми, достатньо це число відняти від одного з доданків, а потім до одержаного результату додати інший доданок.]
Актуалізація поняття простої та складеної задачі
Яка задача є складеною? Як її упізнати?
На запитання якої задачі ми можемо відповісти відразу, виконавши лише одну арифметичну дію? [На запитання другої задачі, тому друга задача — проста.]
(Учні до поданої умови ставлять запитання: «Скільки всього кілограмів фруктів зібрав господар?».)
Усна фронтальна робота над завданням № 2.
Перекажіть задачу. Назвіть умову. Повторіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим? З якими фруктами відбувалися подальші дії? [З виноградом.] Тож нас цікавить, скільки було винограду, скільки з’їли винограду, скільки залишилось винограду. Розгляньте подані короткі записи задачі. З ким з учнів можна погодитись? Чому не можна погодитись із хлопчиком? [Ми не можемо з ним погодитись, оскільки ми не знаємо, скільки було винограду, тому він записав короткий запис задачі неправильно.] Поясніть складений дівчинкою короткий запис. Чи відомо, скільки винограду було? [Не відомо.] А що відомо про це? [Що винограду було на 2 кг менше, ніж 6 кг.] Розгляньте, як це записала у короткому записі дівчинка. Чи відомо, скільки винограду з’їли? Яке запитання задачі? За коротким записом поясніть числа задачі. Доповніть схему, подану нижче. Поясніть, що означає червоний відрізок? Що означає частина червоного відрізка, позначена дужкою справа? Що означає інша частина червоного відрізка? Що означає фіолетовий відрізок нижче? Що означає внизу частина фіолетового відрізка праворуч? Що означає частина фіолетового відрізка, позначена дужкою із знаком питання? За схематичним рисунком розбийте задачу на прості. Виділіть прості задачі на короткому записі. Сформулюйте кожну просту задачу та визначте послідовність їх розв’язування. Складіть план розв’язування задачі. Розгляньте опорну схему таких задач.
Фронтальне виконання завдання № 3.
Перекажіть задачу. Назвіть умову. Повторіть запитання. Порівняйте задачу з попередньою. Що змінилося? Виконайте відповідні зміни у короткому записі на дошці.
Як ця зміна вплине на розв’язання? Доповніть та поясніть схематичний рисунок. Прокоментуйте та доповніть схему аналізу. Повторіть запитання задачі. Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? Чому? Що достатньо знати, щоб дізнатися, скільки було винограду? Якою арифметичною дією про це дізнаємось? Чи можна відповісти на це запитання відразу? Чому? Отже, ми від запитання задачі перейшли до числових даних, аналіз закінчено. Розгляньте, як на схемі аналізу розбито задачу на прості. Сформулюйте кожну просту задачу та покажіть опорну схему до кожної з них. Складіть план розв’язування задачі. Запишіть у робочому зошиті розв’язання та відповідь до задачі.
Самостійна робота над задачею.
В Антарктиці мешкають птахи: альбатрос і поморник. На скелях сиділо 8 альбатросів, а поморників — на 3 більше. Скільки поморників стало після того, як ще 5 прилетіли?
Вчитель організує диференційовану роботу над задачею. Учні, які мають труднощі, збираються біля дошки, і вчитель разом із ними проводить аналітичний пошук розв’язування задачі, розв’язання учні мають записати самостійно.
Самостійне виконання завдання № 3 (зошит «Працюю самостійно»: с. 37, «Задачі на знаходження остачі»).
Самостійне виконання завдання № 4 (зошит «Працюю самостійно»: с. 37, «Задачі на знаходження остачі»).
Усна фронтальна робота над завданням.
Знайдіть невідомий компонент
Зменшуване |
56 |
|
78 |
13 |
29 |
|
11 |
65 |
|
54 |
14 |
|
16 |
|
12 |
Від'ємник |
5 |
3 |
|
4 |
|
8 |
5 |
|
7 |
2 |
|
6 |
9 |
14 |
|
Різниця |
|
24 |
7 |
|
8 |
6 |
|
23 |
5 |
|
8 |
43 |
|
5 |
7 |
Самостійне виконання завдання № 4 (для учнів з високим рівнем пізнавальних потреб і можливостей) з подальшим поясненням біля дошки.
Учні, які готові працювати на вищому рівні складності, виконують завдання № 4,і [На рисунку ліворуч 8 трикутників: NDT, DTR, RTC, CTN, CND, CDR, NDR, NCR На рисунку ліворуч один чотирикутник: NDRC.
На рисунку праворуч 12 трикутників: OAK, АКВ, BMC, CMH, НМР, ОКР, РОА BOA, РСН, ВСН, ОВН, АРС.
На рисунку праворуч 6 чотирикутників: ОАСН, КВМР, АРНВ, ОАВН, ОВСН, РАСН]
Домашнє завдання. Зошит «Працюю самостійно»: с. 37, «Задачі на знаходження остачі», № 1, 2. У завданні № 1 ви маєте виконати обчислення. У завданні № 2 пропонується розв’язати задачу, скориставшись поданими підказками. Розв’язання задачі та відповідь слід записати у робочому зошиті.
Які задачі ви розв’язували сьогодні на уроці? У чому їх особливість? [У цих задачах два об’єкти, але події відбуваються лише з одним. Ці задачі містять першу просту задачу на збільшення або зменшення числа на кілька одиниць, а другу просту задачу - на знаходження різниці.]
1