1
«Національно-патріотичне виховання на уроках інформатики»
Забудеш рідний край –
тобі твій корінь всохне.
П. Тичина
Сьогодні одним із напрямів діяльності кожної школи, створенням її позитивного іміджу є забезпечення інноваційної та дослідно-експерементальної роботи закладу. Вчителі Сватівської ЗОШ І-ІІІ ступенів активно включилися в інноваційну діяльність. Педагоги створили та впроваджують у життя освітню технологію національно-патріотичного виховання учнів освітнього закладу з урахуванням специфіки та особливостей східного регіону в умовах гібридної війни «Я УКРАЇНЕЦЬ – ЦЕ НА ВСЕ ЖИТТЯ».
Питання національно-патріотичного виховання учнів саме у східних областях України є надважливим завданням сьогодення. Складна воєнно-політична ситуація вимагає пошуку нових шляхів удосконалення національно-патріотичного виховання учнів.
Школа – це простір життя дитини, тут вона не «готується до життя», а живе і тому виховний процес в нашому закладі ми будуємо так, щоб він сприяв гармонізації відносин між дітьми й вчителями, школою та родиною.
У вчителя інформатики є досить багато можливостей для виховання виховання на своїх уроках справжніх патріотів України.
.
Патріотизм включає в себе:
Патріотизм виступає в єдності духовності, громадянськості та соціальної активності особистості, яка усвідомлює свою нероздільність, нерозривність з Вітчизною.
Сьогодні як ніколи виникла необхідність сприяти формуванню духовно багатої, розвиненої, творчої особистості, справжнього громадянина України на уроках інформатики. Вирішення даної проблеми досягається за допомогою поєднання інноваційних технологій із дидактичним матеріалом, що має зміст патріотичного характеру.
Використання цікавих практичних завдань для досягнення цієї мети дозволяє зробити процес цікавішим та сформувати людину, яка любить свою Батьківщину, цінує рідну землю, розуміє і поділяє сутність національної ідеї, є носієм національної культури, своєї діяльності сприяє культурному зростанню Батьківщини, любить і відстоює рідну мову, користується нею, любить свої звичаї, традиції, підтримує співгромадян з патріотичним способом мислення.
Використання навіть невеликих дрібничок у навчальному процесі, таких як: українські смайлики за гарно виконане завдання, привітання українською мовою під час завантаження ОС, замість стандартного «Добро пожаловать» можна використати – «Україна – єдина країна», використання фону робочого стола з національною тематикою – сприяє формуванню свідомого ставлення до цінностей. У молодшій школі можна застосувати цікаві фізкультхвилинки з персонажами, які танцюють і виконують українську пісню.
Тому під час вивчення кожної з тем інформатики звертається увага учнів на вклад українських учених у розвиток інформаційних технологій. Так, наприклад, під час засвоєння теми: «Історія розвитку обчислювальної техніки» особлива увага звертається на такі факти:
Можна запропонувати учням підготувати доповідь про видатних учених із цікавими фактами їх біографій. Для закріплення вивченого матеріалу пропонуються такі завдання, як «Українські імена в інформатиці» та «Український ланцюжок», де необхідно поставити у відповідність подані дані про українських учених-творців інформатики. Після вивчення даної теми учні 9-х класів можуть виготовити збірку «Історія розвитку інформаційних технологій в Україні».
На уроці «Практична робота. Робота з клавіатурним тренажером можна скористатися цікавим текстом, що сприяє формуванню національної свідомості.
Наприклад:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
……………………………..
Вивчаючи тему «Поняття комп’ютерного вірусу.Історія та класифікація вірусів і троянських програм» (9 клас), доцільно розповісти про роботу українського антивірусу Zillya та його розробників. Надзвичайно цікавою є тема «Комп’ютерна графіка». Варто запропонувати учням зобразити Державний герб, що є достатньо складним завданням, та оформити в текстовому процесорі текст про герб, доповнити зображенням, яке дозволить повторити роботу з текстом і зображеннями.
Тризуб
Наш герб – тризуб.У ньому сила.
Отця небесного і сина
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він Святого,
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.
Тризуб, немов сім’я єдина
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
Важливим напрямом патріотичного виховання є використання на уроках елементів українознавства – вивчення культури та традицій нашого народу. Так, при вивченні теми «Графічний редактор Paint», учні розмалювують писанки. Під час даних уроків можна запропонувати переглянути презентації (випереджувальне домашнє завдання), що допомагають ознайомитися з мистецтвом писанкарства в Україні та з історією української вишивки. Виконуючи вправу «Візерунок» , учні, використовуючи елементи орнаменту візерунку, створюють схему вишивання серветки. Завдання для творчих дітей: створити орнамент.
Одним із аспектів патріотичного виховання є прищеплення ціннісного ставлення до природи, що формується у процесі екологічного виховання і виявляється у таких ознаках:
Досить широко екологічний та економічний напрями патріотичного виховання можна реалізувати у процесі вивчення текстового (створення буклетів) та табличного (аналіз даних) процесорів. У реалізації компетентністного підходу із застосуванням методу доцільно дібраних задач і рольових ігор учні використовують екологічні та економічні поняття, навчаються раціонально використовувати природні ресурси, аналізувати природні, економічні та суспільні явища за статистичними даними; складають графіки і діаграми, що ілюструють результати впливу людської діяльності на природу, наприклад, використання системи задач про споживання води, забруднення води та повітря, скорочення лісових ресурсів та його наслідки.
У такий спосіб формується прийняття природи як особистісної цінності, екологічна культура, відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
Оскільки основною умовою реалізації змістових ліній технологічного компонента є інтегрована проектно-технологічна й інформаційна діяльність, доцільним є впровадження проектних технологій на уроках. Учні створили проекти: «Внесок українських вчених у розвиток інформатики», «Історія української вишивки», «Екологічна стежка», «Екологічні комп’ютери».
Метою курсу «Комп’ютерні технології для місцевої спільноти» є підготовка учнів до взаємодії з комп’ютерним і соціальним середовищем, до самореалізації їх як особистостей через засвоєння комплексу знань про місцеву спільноту, її проблеми і шляхи їх розв’язання під час формування компетенцій, пов’язаних із комп’ютерною грамотністю, навичками критичного мислення і співробітництва.
Виконання учнями соціального проекту з використанням комп’ютерних технологій сприяє формуванню навичок спільної діяльності і співпраці в команді. Усі завдання і проекти спрямовані на активне залучення учнів до життя громади – школи, мікрорайону, села, міста, пошуку шляхів розвитку місцевої спільноти .
Активному залученню учнів до життя громади сприяють навчальні завдання:
Особлива увага приділяється розвитку критичного мислення, яке є однією з провідних ідей програми. Так, протягом уже першого заняття учні знайомляться із поняттям критичного мислення, а також виконують пошук в Інтернеті зображень щодо місцевого матеріалу, критично оцінюючи знайдені ресурси. Сприяє розвиткові критичного мислення й спільна робота в групах над соціальним проектом, спрямованим на вирішення проблем місцевої спільноти за вибором учнів на одну із запропонованих тем («Популяризуємо зелений туризм», «Закладаємо парк», «Боремося зі стихійними лихами», «Різні проблеми громади»). Працюючи над проектами, учні розробляють стратегію подолання певної проблеми чи поліпшення життя громади.
Значне місце у змісті громадянського виховання відводиться формуванню культури поведінки дітей. На першому ж занятті учні самі складають правила поведінки. Це сприяє вихованню основних моральних цінностей.
Одним із головних напрямків програми є співробітництво. Працюючи в парах та командах, виконуючи завдання соціальних проектів, учні розвивають свої комунікативні вміння – уміння спілкуватися і розв’язувати конфліктні ситуації через діалог, такт, уміння відстоювати свою точку зору, уміння встановлювати контакти, виступати перед публікою тощо.
Отже, повноцінне формування особистості школяра не може позитивно реалізовуватися без патріотичної основи. Сьогодні як ніколи важливо спрямовувати дітей на вибір громадянсько - національних ідеалів та ціннісних орієнтацій у їхньому житті. У процесі вивчення інформатики створена та ефективно діє система патріотичного виховання