Урок №25
Тема: Тканини рослин.
Мета:
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, розповідь з елементами бесіди), наочні (демонстрація таблиць, презентації); репродуктивні та проблемно-пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).
Обладнання: підручник, робочі зошити, таблиці «Тканини рослинного організму».
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання.
Фронтальне опитування:
1. Що надає рослинам зеленого кольору?
2. Чим дихає рослина?
3. Яка речовина надходить в рослину під час фотосинтезу?
4. Які речовини утворюються в процесі фотосинтезу?
5. Як відбувається випаровування?
6. Що належить до вегетативних органів рослини?
7. Що таке продихи?
8. Для чого рослинам на зиму скидати листя?
9. Який орган в рослині виконує функції: дихання, фотосинтезу та випаровування?
10. Які органи забезпечують рослинам розмноження?
11. Що входить до складу пагона?
12. Хто вперше побачив під мікроскопом клітину?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».
ІV. Актуалізація опорних знань. Пригадайте, що таке клітина? Яка будова клітини рослин?
V. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
Всі живі організми складаються а клітин. Клітини багатоклітинних організмів можуть відрізнятися за формою, розмірами, будовою, функціями, але не існують самі по собі, а об'єднуються в окремі групи, утворюючи певну тканину. Тканина рослини — це сукупність клітин, які подібні за своєю будовою та виконують спільні функції (заповнення схеми в робочому зошиті)
Перегляд навчальної презентації
1. Ззовні рослини вкриті покривними тканинами, які відмежовують їх від навколишнього середовища і захищають від несприятливих зовнішніх впливів та ушкоджень. Листок і стовбур дерев’янистої рослини вкриті покривними тканинами. Однак тканина, що вкриває листок, складається із живих клітин, а та, що вкриває стовбур, - з відмерлих. Покривну тканину, утворену живими клітинами, називають шкіркою (епідерміс). Вона має вигляд тонкої прозорої плівки.
Зверху клітини шкірки бувають вкриті тонким шаром із жироподібної речовини - кутикулою. Вона захищає від надлишкового випаровування води. Тому кутикула найкраще розвинена в рослин посушливих місцезростань. Клітини шкірки часто мають вирости (волоски, луски).
У дерев’янистих і деяких багаторічних трав’янистих рослин формується корок. На відміну від клітин шкірки, клітини корка мертві та тверді. Корок надійно захищає рослину в несприятливі періоди життя, наприклад взимку чи під час посухи.
2. Твірні тканини (меристема; камбій) дістали таку назву тому, що вони дають початок усім іншим тканинам рослин. Їхні клітини мають невеликі розміри, тонку оболонку й велике ядро. Вони діляться і перетворюються на клітини інших типів. Завдяки твірним тканинам рослина росте.
3. Основна тканина (паренхіма) – тканина рослин, що складається з живих клітин різної форми, виконує різноманітні функції: газообмінну, запасаючу, видільну.
4. Механічні тканини надають органам рослин міцності та пружності, завдяки якій вона витримує значну масу, протистоїть вітру, дощу, снігу. Вони можуть складатись як із живих, так і з відмерлих клітин. Чи міцні такі тканини, ви можете переконатися, спробувавши розбити шкаралупу волоського горіха чи кісточку вишні (коленхіма — жива механічна тканина у рослин; склеренхіма – складається переважно з мертвих клітин).
5. Провідні тканини слугують для транспортування по рослині води, поживних речовин як у напрямку від кореня до пагона, так і в зворотному напрямі — від листків до коренів. Так забезпечується постійний зв’язок між надземними та підземними органами рослини. До складу провідних тканин входять судини (трахеї) і ситоподібні трубки.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. «Мозковий штурм»:
1) Хто забезпечує висхідний та низхідний рух речовин?
2) Що надає рослинні пружності та підтримують її органи в певному положенні?
3) Які тканини дають початок іншим типам тканин?
4) Що відмежовує органи рослин від зовнішнього середовища?
5) Які тканини забезпечують фотосинтез, запасання поживних речовин та води газообмін?
6) Тканини — це?
7) Скільки типів тканин налічується у рослин?
2.Закінчити речення:
Помінялися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини»….основна
Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути опорою»…. механічна
Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя як насос»…. покривна
Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини!» …..твірна
Основна ж сказала: «Ви, дівчата, вже всі «теплі» місця позаймали, а що ж мені залишили?» ….провідна
VIІ. Підбиття підсумків уроку. Поміркуйте, чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини. Відповідь обґрунтуйте. Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?
VIІІ. Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати §22 в підручнику, виконати завдання в друкованому зошиті по темі «Тканини рослин».