УКРАЇНА
Шевченківський ліцей
Шевченківської сільської ради
Миколаївської області
вул. Шевченка, 3, с. Шевченкове, Миколаївського району, Миколаївської області, 57263,
телефон (0512) 684-2-38, shevchenkivska3@gmail.com ЄДРПОУ 26086915
НАКАЗ
19.06.2023 с. Шевченкове № ____
Про підсумки методичної роботи
за 2022-2023 н.р.
У 2022-2023 навчальному році методична робота була підпорядкована нормативно-правовій базі й спрямована на реалізацію основних законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державного стандарту початкової, базової і повної загальної середньої освіти. Методична робота у 2022-2023 навчальному році була спрямована на вдосконалення роботи з педагогічними кадрами, підвищення рівня методичної роботи, підвищення фахового рівня вчителів ліцею, їх готовності до інноваційної діяльності, з метою створення необхідних умов для всебічного розвитку здобувачів освіти, збереження і зміцнення їх здоров’я та соціальної адаптації, формування в них цілісної системи соціальних та загальних компетентностей на основі особистісного підходу до потреб і можливостей учнів.
Місія методичної роботи у 2022-2023 н. р. полягала у стимулюванні професійного інтересу, сприянні формуванню особистісного професійного запиту вчителя та його задоволення для вдосконалення педагогічної практики (особистісного професійного розвитку). Метою сучасної методичної роботи було створення умов для особистісного професійного розвитку кожного вчителя. Ця мета конкретизувалася в завданнях:
На виконання наказу по школі від 28.08.2022 № ___ «Про структуру методичної роботи з педагогічними кадрами та її організацію у 2022 – 2023 н.р.», враховуючи індивідуальні можливості вчителів, їх методичну підготовку, професійний рівень, матеріальну базу ліцею, було визначено структуру методичної роботи, де всі її складові тісно були пов’язані, взаємодіяли між собою, діяли з єдиною метою - досягнення кращих показників навчання і виховання.
Структура організації методичної роботи забезпечувала підвищення рівня методичної підготовки педагогів, діагностико-теоретичне опрацювання методичної теми ліцею та реалізовувалась через колективні, групові та індивідуальні форми роботи: педагогічна рада, методична рада, методичні об’єднання вчителів, психолого-педагогічний семінар, нетрадиційні форми методичної роботи, предметні тижні, проведення заходів, спрямованих на вдосконалення освітнього процесу, підвищення загальноосвітнього рівня школярів, робота з молодими вчителями, робота з обдарованими дітьми.
У 2022-2023 навчальному році педагогічний колектив закладу працював над впровадженням науково-методичної проблеми «Формування конкурентоспроможної особистості засобами інноваційних освітніх технологій» (V етап - аналітичний, підсумки роботи над проблемною темою).
Головними завданнями методичної роботи є:
- ознайомлення з нормативно-правовими документами, які визначають державну політику в галузі освіти;
- створення інформаційно-освітнього середовища професійного розвитку вчителя різними засобами, зокрема й із використанням технологій дистанційного навчання, соціальних мереж, тощо;
- використання на практиці сучасних інформаційних та комунікативних технологій у системі науково-методичної роботи в умовах упровадження концепції Нової української школи;
- вплив методичної роботи на результативність освітнього процесу за підсумками олімпіад, конкурсів;
- надання допомоги під час атестації;
- підвищення теоретичного рівня та педагогічної кваліфікації педагогів;
- створення умов для зародження, оцінювання та використання педагогічного досвіду.
Педагогічний колектив закінчив роботу над проблемним питанням «Формування конкурентноспроможної особистості засобами інноваційних освітніх технологій». Так як протягом всього навчального року заклад освіти працював дистанційно, то всі заходи було проведено в онлайн-форматі у формі конференцій, круглих столів, засідань творчих груп тощо. У своїй роботі педагоги використовували наступні технології:
- традиційні (підручники, лабораторні та практичні роботи, наочні матеріали);
- ІКТ (навчальні електронні посібники, електронний журнал, електронні підручники, отримання додаткової інформації за допомогою Інтернету, проведення онлайн-уроків у міті з використанням віртуального класу класрум, презентації, онлайн-тестування, онлайн-практичні роботи, онлайн-олімпіади).
Із врахуванням дистанційного навчання освітяни активно використовували мережу Інтернет, вміло застосовували її на своїх уроках.
З метою цілеспрямованої роботи та для забезпечення колективного керівництва методичною роботою було затверджено склад шкільної методичної ради, визначено та затверджено структуру та форми методичної роботи, складено план роботи над методичною темою, розглянуто, обговорено та затверджено плани роботи шкільних методичних об’єднань на 2022-2023 навчальний рік. Структура організації методичної роботи забезпечувала підвищення рівня методичної підготовки педагогів, діагностико-теоретичні опрацювання методичної теми ліцею та реалізовувалась через колективні, групові та індивідуальні форми роботи: педагогічна рада, методична рада, методичні об’єднання вчителів, нетрадиційні форми методичної роботи, проведення заходів, спрямованих на вдосконалення освітнього процесу, підвищення загальноосвітнього рівня здобувачів освіти, робота з молодими вчителями, робота з обдарованими дітьми.
Протягом 2022-2023 н. р. було організовано роботу шкільних методичних об’єднань вчителів-предметників та класних керівників, затверджено плани їх роботи, методичні проблеми, над якими працювали шкільні методичні об’єднання, визначено керівників з числа досвідчених педагогів:
Робота методичних об’єднань була спрямована на удосконалення методичної підготовки, фахової майстерності вчителя, удосконалення методики проведення дистанційного уроку. Діяльність шкільних методоб'єднань було сплановано на основі річного плану роботи, Стратегії розвитку закладу освіти та освітньої програми. Проведено заплановані засідання методичних об’єднань з усіх напрямів, робота яких будувалася за окремими планами. На засіданнях методичних об’єднань обговорювалися як організаційні питання (рекомендації МОНУ, інструктивно-методичні листи щодо викладання навчальних предметів у 2022-2023 н. р., вивчення нових програм, змін до діючих навчальних програм, створення програм на основі модельних у 5-х класах, особливості оцінювання учнів 1-2, 3-4, 5-х класів, проведення підсумкового повторення), так і науково-методичні питання.
У 2022-2023 навчальному році в ліцеї працювало 5 шкільних методичних об’єднання і 1 динамічна група: вчителів початкових класів, вчителів гуманітарно - естетичного циклу, вчителів природничо-математичного циклу, вчителів фізичної культури і Захисту україни, класних керівників та динамічна група вчителів суспільних дисциплін. Усі засідання були чітко продумані та охоплювали різні аспекти розвитку освіти та проблеми сьогодення. На першому засіданні всіх методичних об’єднань у вересні було погоджено календарно-тематичне планування, опрацьовано організаційні питання.
Так як з цього навчального року розпочалося навчання перших випускників НУШ у 5 класі, то на засіданнях методичних об’єднань вчителів гуманітарно – естетичного, природничо-математичного циклів, вчителів фізичної культури і Захисту України, динамічної групи вчителів суспільних дисциплін у листопаді місяці розглянуто питання «Освітній процес НУШ: наскрізні вміння. Інструменти розвитку та оцінювання наскрізних умінь». Форма проведення: творча лабораторія. З метою вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду в січні місяці проведено спільне засідання всіх методичних об’єднань: педагогічна майстерня «Потяг миттєвостей уроку. Професійне зростання вчителя у сучасному освітньому просторі». Засідання методоб’єднань у березні проведено у формі круглого столу і присвячене питанням ролі предметів гуманітарно - естетичного і природничо-математичного циклів в становленні особистості здобувачів освіти. Всі педагоги брали активну участь у роботі методичних об’єднань, готували цікаві змістовні виступи, презентації.
Упродовж навчального року всіма ШМО було проведено предметні онлайн - тижні. Під час проведення предметно – методичних тижнів учителі проводили відкриті уроки, виховні заходи, конкурси, вікторини тощо. Основною метою цих тижнів було забезпечити належні умови для виявлення та розвитку творчої активності учнів, сприяти формуванню їх наукового світогляду, поглибити знання та підвищити інтерес до предметів, передбачених навчальним планом школи. Підсумки проведення предметних тижнів підведено у наказах по школі у І та у ІІ семестрах 2022 – 2023 н.р. та оформлено у звіти та у виставковий матеріал. Предметні методичні об’єднання забезпечували потребу вчителя в раціональній організації пізнавальної діяльності в предметному навчанні й у підвищенні кваліфікації зі свого предмета.
Протягом року проводилися методичні оперативки з метою ознайомлення з нормативними документами, державними стандартами викладання окремих предметів, передовим педагогічним досвідом, новинками методичної літератури, періодичних видань з предметів тощо.
Кожен керівник методичного підрозділу, ретельно проаналізувавши діяльність м/о, перспективно визначив пріоритети в методичній роботі на наступний навчальний рік, зокрема посилена увага роботі з обдарованими учнями, поширення передового педагогічного досвіду через публікації в фахових виданнях, узагальнення досвіду в професійне портфоліо вчителя - предметника тощо. Всі засідання педагогічних та методичних рад, методичних об’єднань проводилися в режимі онлайн. На засіданнях розглядались актуальні питання методики викладання навчальних предметів та виховної роботи з учнями, новинки методичної літератури, розглянуто інструктивні листи та накази щодо звільнення учнів 4-х, 9-х, 11-х класів від проходження ДПА та інші документи органів освіти.
Методична робота сприяла взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, спонукала кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня, дала змогу молодим учителям вчитися педагогічної майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечувала підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку. Використання інноваційних технологій у процесі вивчення різних предметів у ліцеї дало змогу покращити зміст навчання, вдосконалити методи і форми навчання, активізувати та індивідуалізувати його. Більшість педагогів закладу володіють інформаційно-комунікаційними технологіями, уроки та виховні заходи проводять з використанням мультимедійної та комп’ютерної техніки. На жаль, вчителі закладу не брали участі у Всеукраїнському конкурсі педагогічної майстерності «Учитель року», що в перспективі залишається питанням, над яким необхідно працювати.
В цілому роботу шкільних методичних об’єднань у 2022/2023 навчальному році можна оцінити задовільно.
Враховуючи умови військового стану, запровадженого в Україні, знизилась активність участі школярів у предметних олімпіадах і конкурсах. Через неможливість забезпечити вимоги академічної доброчесності в умовах дистанційної форми навчання, не були проведені олімпіади з базових дисциплін. Здобувачі освіти мали можливість брати участь у різноманітних конкурсах, заходах освітнього і виховного спрямування, які проводилися в онлайн-форматі.
Участь в онлайн – конкурсах вчителів гуманітарно – естетичного циклу:
Участь в онлайн – конкурсах вчителів природничо - математичного циклу:
Вчителі математики підготували учнів до участі у міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру»:вчитель Ткаченко О.М. Двойнісюк А. (7-А клас) "добрий" результат, вчитель Шкуренкова А.С. Ігнатьєва С. (11 клас) - «добрий результат», Черній А. (5клас) – «добрий результат», вчитель Чебанова Т.С. Чебанова А.(7-Б клас) –« учасник».
6 учнів Лучівської філії під керівництвом вчителя Іванової В.Д. приймали участь у "Шкільній дистанційній олімпіаді Зима 22-23". Вчитель фізики Чебанова Т.С. підготувала дітей до участі у онлайн - конкурсі «Левеня» таких учнів Двойнісюк А. (7-А клас), Чебанова А. (7-Б клас), результат -«учасники».
Четверо старшокласників під керівництвом вчителя біології та екології Дуляк С.М. взяли участь у Х конкурсі плакатів, коміксів та саморобок на екологічну тематику серед учнiв (кафедра хімічної техніки та промислової екології НТУ «ХПІ»). Всі четверо зайняли призові місця :
Ящук Анастасія (11 клас) - І місце
Пепеляєва Марина (10-А клас) -І місце
Івічук Федір (11 клас) - ІІ місце
Викорст Марія (11 клас) -ІІІ місце
Вчитель біології Лучівської філії Двойнісюк В.В. підготувала учнів до участі в онлайн-олімпіаді з біології на освітньому порталі «На урок» ( 2 Дипломи ІІ ступеня, 2 Дипломи ІІІ ступеня, 1 Диплом учасника).
Під керівництвом вчителя біології Новогригорівської філії Єрьоменко А.І. учні взяли участь у конкурсі «Люби і знай свій рідний край» і отримали такі результати:Тимофеєв В. (5 клас) – І місце, Тимофеєв М. (7 клас) – ІІ місце.
Участь в онлайн – конкурсах, заходах вчителів методичного об`єднання фізичної культури і Захисту Вітчизни:
Участь в онлайн – конкурсах, заходах вчителів динамічної групи суспільних дисциплін:
Вчителі залучали учнів до участі у ХV Всеукраїнській інтернет-олімпіаді «На Урок».
Дієвим органом у структурі методичної роботи є педагогічні ради, на які виносилися питання звітного характеру, проблемного, організаційного, підсумкового. Їх проведення мало на меті стимулювання розвитку творчого потенціалу педколективу, росту професійної майстерності вчителів, вихователів ГПД, керівників гуртків, сприяння формуванню атмосфери творчого пошуку, забезпечення підвищення якості освітнього процесу. На виконання завдань, поставлених перед педагогічним колективом, розроблено й проведено педагогічні ради:
- «Підсумки закладу освіти в 2021 – 2022 в умовах правового режиму воєнного стану: виклики та реагування. Стан готовності закладу до організованого початку навчального року 2022 – 2023 р. та завдання педагогічного колективу щодо розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти в 2022 – 2023 н.р.» (серпень, 2022);
- «Модель сучасного вчителя як конкурентноспроможного фахівця, який впроваджує методики розвитку основних життєвих компетентностей учнів в умовах НУШ» (педрада: онлайн КТС (колективна творча справа), листопад, 2022);
- «Виховання дітей та учнівської молоді в умовах нових стандартів освіти» (педрада - практикум, лютий, 2023).
Педагогічні ради протягом цього навчального року проводилися дистанційно. На них розглядалися кардинальні питання освітнього процесу, досвід і проблеми педагогічної практики, результативність запровадження педагогічних інновацій у освітньому процесі, питання соціалізації учнів і провідної ролі ліцею на кожному етапі життя дитини, упровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти впродовж 2022– 2023 н.р. На кожному засіданні педради висвітлювалися питання щодо виконання рішень попередніх педрад.
Протягом 2022-2023 навчального року належна увага з боку адміністрації ліцею приділялась росту педагогічної майстерності вчителів через самоосвітню діяльність, курсову перепідготовку та атестацію педагогічних працівників.
Одним з пріоритетних питань методичної роботи є підвищення професійної майстерності вчителя через його самоосвіту, самовдосконалення задоволення індивідуальних потреб в особистому та фаховому зростанні, активізації творчого потенціалу. Саме з цією метою в плані роботи з методичної підструктури були передбачені, крім колективних, індивідуальні форми роботи: робота над науково – методичною проблемою, самостійна робота над методичною темою, самоосвіта, консультування, опрацювання фахових журналів і методичної літератури та інше.
Особлива увага приділялась самоосвіті педагогів. Курсова перепідготовка здійснювалась відповідно до Постанови № 800, згідно з Порядком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників і проходила шляхом відвідування курсів, компетентнісно та діяльнісно орієнтованих модулів дистанційно у МОІППО, ТОВ «Всеосвіта», студії онлайн-освіти EdEra, PROMETHEUS, ГО «Ла Страда-Україна», ГС «Освіторія», роботі у творчих групах, участі у семінарах, вебінарах. Відвідуючи курси та модулі, вчителі виконували творчі проєкти, завдання, в яких узагальнили матеріали за індивідуальною методичною темою, ділилися досвідом роботи під час конференцій. Активно поширюють передовий педагогічний досвід на освітніх проєктах «На Урок», «Всеосвіта» Камінська А.В., Дуляк Н.Ю., Чередниченко А.О., Шуткіна О.В., Борсук Т.С. публікуючи авторські розробки.
До кінця 2023 року всі педагоги зареєстровані для проходження курсів підвищення кваліфікації на платформі МОІППО.
20 вчителів ліцею отримали сертифікати про успішне завершення курсу «Цифрові інструменти GOOGLE для освіти», 24 вчителі пройшли курси на освітній онлайн-платформі «Зрозуміло» з питань мінної безпеки «Дивись під ноги! Дивись, куди ідеш!».
Крім запланованих курсів вчителі активно беруть участь в різноманітних онлайн – курсах, вебінарах, заходах тощо:
вчитель англійської мови Кріль Н. М. отримала сертифікат "Золота дошка пошани працівників освіти України" від "Інтернет-порталу рейтингу освітніх закладів України", пройшла онлайн курс "Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!", пройшла курс "Цифрові інструменти Google для освіти";
вчитель української мови Чередніченко А.О. взяла участь у сертифікованому заході "Професійний саморозвиток молодого педагога. Практики формування компетентностей XХI століття "Life skills" у дітей та дорослих"; творчій групі "ЗНО" (МОІППО Кузнєцова А.М.), підвищила кваліфікацію за видом "Вебінар" на тему "Цифровий контент в освітньому процесі: стан, проблеми, перспективи" (видавництво "Ранок"); підвищила кваліфікацію за видом "Вебінар" на тему "Як зробити уроки української мови захопливими й ефективними" (видавництво "Ранок"); взяла участь у обласному семінарі "Мовно-літературна та художньо-естетична освіта Миколаївщини:досягнення і перспективи"; підвищила кваліфікацію за видом "Вебінар" на тему "НМТ-2023. Блок "Українська мова":особливості підготовки" (видавництво "Ранок"); пройшла модуль "Критичне мислення в освітньому процесі НУШ: навіщо і як його розвивати" (Гладун В.В.); відвідала вебінар "Морфологія.Орфографія.Іменник" (видавництво "Ранок"); пройшла курс "Цифрові інструменти Google для освіти"; відвідала міжнародну педагогічну онлайн-конференцію "Навчання під час війни. Як не допустити освітньої катастрофи."; взяла участь у творчій групі "Література рідного краю в постатях: Дмитро Кремінь"; прослухала Обласний тренінг "Формування соціальної зрілості підлітків з ООП"; пройшла онлайн-курс "Дивись під ноги! Дивись куди йдеш!".
вчитель української мови і літератури Кузевич Л. О. пройшла онлайн курс "Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!" та курс "Цифрові інструменти Google для освіти", взяла участь у VІІ щорічному Всеукраїнському конкурсі "Педагог-новатор" (результати очікуємо);
вчитель мистецтва Дуляк Н. Ю. пройшла онлайн курс "Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!" та курс "Цифрові інструменти Google для освіти".
вчитель англійської мови Нечай А. П. пройшла онлайн курс "Дивись під ноги! Дивись, куди йдеш!", курс "Цифрові інструменти Google для освіти" та наразі проходить базовий курс з розвитку цифрових навичок освітян «Учителі в курсі» на платформі edera;
Шуткіна О.В. була членом журі в обласній олімпіаді з ІТ, приймала участь у роботі творчої групи "Інтеграція медіаграмотності", протягом 2022 року друкувала свої методичні розробки у методичці Інтернет упс;
Пироговська Т.П. взяла участь в онлайн – вебінарі «Освітній проєкт «Світ чекає крилатих» (є сертифікат), вебінар від проекту «Супергерої FAST», взяла участь у Всеукраїнському семінарі «Соціальна і здоров` язбережувальна освітня галузь: особливості впровадження», участь у конференції (онлайн) «Як навчати та навчити критично мислити»;
Гурінчук С.М. взяла участь в онлан – вебінарі «Як здійснювати налаштування на хромбуці» (є Міжнародний сертифікат), Міжнародна онлайн – конференція «Навчання під час війни. Як не допустити освітньої катастрофи»;
Мокляк О.С. взяла участь в онлайн – тренінгу «Психологічна безпека дорослих та дітей під час повітряної тривоги в школі» (є сертифікат).
Атестація педагогів ліцею також здійснювалась у 2022-2023 н.р. згідно з перспективним планом. Значний вплив на підвищення майстерності педпрацівників мають відвідані ними курси підвищення кваліфікації при Миколаївському ОІППО, курси та вебінари на платформах «На Урок», «Всеосвіта», «Prometheus», «EdEra», цифрове видавництво «MCFR», «EdPro», «Unicef», засідання методичних об’єднань.
У звітному році було атестовано 9 педагогічних працівників:
1. Борсук Т.С., вчитель фізики і математики, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»;
2. Дуляк Н.Ю., вчитель початкових класів, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої категорії»;
3. Камінська А.В., вчитель історії, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»;
4. Лиховид Л.В., вчитель початкових класів, відповідає раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та присвоєно педагогічне звання «старший вчитель»;
5. Попіль О.Я., соціальний педагог, відповідає займаній посаді;
6. Покотилова І.С., практичний психолог, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої категорії»;
7. Фроюк Т.В., вчитель фізичної культури, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» та присвоєно педагогічне звання «старший вчитель»;
8. Шкуренкова А.С., вчитель математики і інформатики, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії»;
9. Шуткіна О.В., вчитель математики і інформатики, відповідає раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст першої категорії».
У ході атестації було проведено вивчення досвіду роботи вчителя шляхом відвідування уроків, співбесід, анкетування учнів, батьків, колег; учителі провели цикл відкритих уроків, на яких були присутні члени атестаційної комісії ліцею, вчителі ШМО, члени атестаційної комісії ІІ рівня. Протягом атестаційного періоду здійснювалася комплексна оцінка рівня кваліфікації і професійної майстерності педагогічних працівників та результатів їхньої діяльності. Питання атестації відображені в роботі педагогічної ради, методичної ради, нарад при директорові, ШМО. Забезпечувалася гласність проведення атестації. Широко пропагувався педагогічний досвід учителів через творчі звіти, мультимедійні презентації досягнень кожного педагога і моніторинг рівня навчальних досягнень з предметів, які викладають дані вчителі, оформлення їхніх порт фоліо, блогів тощо.
ЗДНВР Кузевич Л.О. було проведено анкетування з визначення рейтингу вчителя серед колег, батьків та учнів. На кінець І семестру за результатами моніторингу навчальних досягнень учнів був визначений рейтинг вчителя та предмету. Це дало можливість об’єктивно оцінити роботу вчителя, який атестувався. Загалом атестація пройшла в атмосфері ділової доброзичливості. На травень 2023 року кваліфікаційний склад педагогічного колективу має такий вигляд:
Кваліфікаційний рівень педагогічних працівників
Рік |
Всього працюючих педагогічних працівників |
Категорії |
Звання |
||||
Вища |
Перша |
Друга |
Спеціаліст |
Молодший спеціаліст |
Старший вчитель |
||
2022-2023 |
28 (1 сумісник) |
14 |
4 |
4 |
5 |
1 |
8 |
Враховуючи результати трьох років, можна зробити висновок, що педагоги ліцею планомірно підвищують свій кваліфікаційний рівень.
Одним із напрямків методичної роботи ліцею була організація роботи з молодими та малодосвідченими спеціалістами, завдання якої – надання необхідної допомоги молодим та малодосвідченим спеціалістам в оволодінні методикою викладання свого предмета, розвиток вмінь використовувати у своїй роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки, творчої активності молодих спеціалістів. Постійно надавалась допомога молодим вчителям в оволодінні методикою викладання свого предмета, розвитку умінь використовувати у своїй роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки. З цією метою проведено спілкування на тему «Педагогічна творчість як основа формування педагогічної майстерності», практикум «Моделювання сучасного уроку. Технологічні підходи до проектування уроку», гру-тренінг «Камертон», консультацію «Психологічна атмосфера уроку».
Вивчення стану викладання окремих предметів здійснювалося згідно з перспективним планом роботи ліцею. У 2022-2023 н.р. було вивчено такі стани викладання:
- історія;
- основи правознавства, громадянська освіта;
- трудове навчання, технології;
- мистецтво;
- початкова школа 1 клас;
- методична робота.
- здійснено оглядовий контроль дотримання єдиного орфографічного режиму при веденні робочих зошитів та зошитів для контрольних робіт, якість проведення лабораторних і практичних робіт (результати вивчалися на нарадах при директорові, докладно проаналізовані та оформлені у вигляді довідок та наказів по школі).
На постійному контролі було питання індивідуального та інклюзивного навчання, підготовка учнів до складання НМТ.
Проведена робота щодо замовлення навчальних підручників для учнів 6 і 10 класів, посібників і підручників для 1 класу. Замовлено документи про закінчення освіти учнями 9 і 11 класів. Постійно проводилася робота щодо реєстрації випускників 11 класу для участі у НМТ. Ознайомлено вчителів і дітей із особливостями тестів, написанням мотиваційного листа.
Дистанційне навчання
Згідно з частиною четвертою статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», у зв’язку з введеннямвоєнного стану в Україні та з метою виконання Освітньої програми Шевченківського ліцею з 01.09.2023 р. по
31.05.2023 р. освітній процес організовано в режимі реального часу за допомогою мережі Інтернет на освітній платформі Google Classroom.
Також для проведення онлайн уроків використовувалась платформа Meet, яка дозволяла проведення уроків, конференцій, педагогічних рад без обмеження у часі. Дана платформа забезпечена такими інструментами, як дошка, чат,спільне використання екрану. Таким чином учителі та здобувачі освітимали змогу відтворити атмосферу класу та проводити повноцінні уроки, виконуючи вправи, вивчаючи новий матеріал, спілкуючись один з одним.
Сам освітній процес було організовано через освітню платформу закладу для дистанційного навчання Google Classroom.
Відповіднодо кількості наявних класів, створено 15 віртуальних класів, де вчителі розміщували навчальні матеріали: конспекти уроків,презентації, ілюстрації, завдання, тестові роботи, навчальні відео тощо. На цій платформі здобувачі освіти ознайомлювалися знавчальним контентом, виконували домашні завдання, проходили тестування.
Адміністрацією закладу проводився постійний моніторинг організації дистанційного навчання. Основним завданням моніторингу було не лише контролюючим, але й мотивуючим, що забезпечувало постійний зв'язок між
здобувачами освіти та вчителями. Ще одним напрямком роботи було спілкування та підтримка батьків, які також потребували порад з боку фахівців щодо забезпечення своїх дітей комфортними умовами, які б сприяли навчанню здобувачів освіти. Для реалізації завдань освітньої траєкторії здобувачів освіти вчителі проаналізували календарно-тематичне планування, визначили теми для вивчення в дистанційному режимі, розробили тематичні завдання в системі онлайн у межах встановленого навантаження. Вчителі під час дистанційного навчання, коли здобувачі освіти значну кількість матеріалу мали опанувати
самостійно, чітко вимірювали і прогнозували час, який знадобиться дітям на виконання завдань,щоб зберігати рівномірний розподіл навантаження протягом робочого тижня. Вчителі за допомогою освітньої платформи контролювали виконання домашніх завдань, а кожен здобувач освіти на цій платформі мав можливість моніторити свою результативність.
Також учителі різних предметів використовували технології, які дозволяли здобувачам освіти самостійно ознайомлюватися з теоретичним матеріалом та виконувати практичні завдання. Здобувачі освіти також виступали з власними презентаціями, проєктами, що свідчить про пошуковий характер навчання. Для додаткової комунікації між учасникам освітнього процесу застосовувались й інші засоби: електронний щоденник, e-mail, Viber, Telegram. Вчителі щотижня надавали звіти роботи де зазначали формат проведених уроків, пройдені онлайн-курси, вебінари.
Адміністрація закладу в будь-який час мала можливість переглянути план та побачити роботу вчителя. Для оперативного інформування використовувалась Viber-група педагогічних працівників. Організаційні питання вирішувались на онлайн-нарадах, педрадах застосовуючи Meet чи індивідуальні розмови.
Таким чином роботу учасників освітнього процесу щодо використання дистанційних технологій навчання можна вважати задовільною.
Також освітній процес в умовах дистанційного навчання був організований з урахуванням принципу здоров'язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню здобувачів освіти. Всім здобувачам
був забезпечений доступ до навчальних матеріалів та завдань шляхом використання різних засобів обміну інформацією. Вчителі використовували
різні методи та технології, щоб навчання було ефективним та цікавим. Найбільш поширеними були: Viber, Facebook, Meet,YouTube, «На Урок», «Всеосвіта», LearningApps.org.
Оцінювання результатів навчальної діяльності здійснювалось у синхронному або асинхронному режимі. Результати оцінювання навчальних досягнень повідомляли здобувачам освіти через освітню платформу закладу освіти Google Classroom, а також в електронних щоденниках здобувачів розміщених в «Нові знання». Поточне оцінювання вчителі здійснювали в письмовій формі, застосовуючи такі його види: тестування, практичні, контрольні,діагностичні роботи, дослідницькі та творчі проєкти, есе. Кількість робіт, які підлягали поточному оцінюванню та передбачали фіксацію оцінки у електронному класному журналі, під час дистанційного навчання були оптимізовані з метою уникнення перевантаження здобувачів освіти.
Підсумкова оцінка за II семестр виставлялися з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих здобувачами під час дистанційного навчання та до його початку.
Річне оцінювання виставлялось з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 11.01.2023 року № 19 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2022/2023
навчальному році», здобувачів освіти 4-х та 9-го класів у 2022/2023 навчальному році було звільнено від державної підсумкової атестації. У відповідних документах про освіту, електронних класних журналах буде зроблено запис «звільнений(а)».
Завершальне підсумкове оцінювання у 1-4-х класах здійснювалось шляхом заповнення свідоцтва досягнень здобувачів освіти за результатами виконаних ними робіт та спостережень. Для оцінювання динаміки особистісних досягнень здобувачів вчителі користувалися своїми щоденниками спостережень, які велися протягом року та додатково залучав батьків до заповнення свідоцтва досягнень учнів.
Підсумкове оцінювання учнів, які здобували освіту за індивідуальною формою навчання здійснювалось з використанням технологій дистанційного навчання.
Перевірки свідчать про те, що особливу увагу педагогічний колектив ліцею приділяє підвищенню результативності уроку, забезпеченню усвідомлення учнями необхідності отримання знань, системності знань учнів, виробленню на заняттях практичних і пізнавальних умінь, здійсненню самостійної роботи та організації виконання домашніх завдань, здатності до самоорганізації, саморозвитку, застосуванню прийомів, що сприяють підвищенню навчальних досягнень школярів, розвитку обдарованості учнів.
З метою з’ясування рівня виконання завдань Державного стандарту було проведено тематичні перевірки щодо дотримання принципу наступності при переході учнів з початкової в основну школу, щодо створення комфортних умов для навчання в школі першокласникам. Результати вивчалися на педагогічному консиліумі, на нарадах при директорові, докладно проаналізовані та оформлені у вигляді наказів по школі.
Проведена робота по удосконаленню форм і методів сучасного уроку недостатньо сприяла покращенню результативності освітнього процесу:
Співставивши якісний склад педагогічних працівників з результатами навчальних досягнень учнів з предметів, робимо висновок про наявний, але невикористаний потенціал у роботі вчителів.
Досвідчені вчителі ліцею провели відкриті уроки згідно плану проведення тижня педагогічної майстерності. Проведені уроки були цікавими та корисними, сприяли інтелектуальному, фізичному, естетичному, творчому розвиткові дитини, відзначалися високою педагогічною майстерністю. Молоді вчителі при відвідуванні уроків досвідчених колег могли побачити нестандартні форми проведення уроків. Майже на всіх уроках були використані інтерактивні технології навчання: робота в групах, мозковий штурм, робота в парах, рефлексія, біологічні диктанти, літературні диктанти, вправи «Вірю не вірю», «Розвідники», бліц – опитування, а також ігрові моменти та завдання творчого та пошукового характеру. На таких уроках спостерігається високий рівень педагогічного спілкування вчителів з учнями, і учні є суб’єктами, а не об’єктами навчання.
Під час проведення відкритих уроків усі вчителі продемонстрували глибокі знання матеріалу з навчальних дисциплін, що вони викладають, розуміння змісту і вимог навчальних програм та місця даного уроку у системі вивчення науки, знання методики викладання тієї чи іншої галузі знань, володіння методами організації діяльності, що забезпечують засвоєння матеріалу учнями.
З метою кращого засвоєння навчального матеріалу, активізації освітньої діяльності школярів, виховання у них інтересу до процесу пізнання, формування у дітей бажання вчитися, відповідального ставлення до навчальної праці педагоги добирали змістовний науковий, в т.ч. додатковий, матеріал з різних джерел, значну кількість наочних, звукових, відео- та кіно матеріалів; виготовляли до уроків достатню кількість роздаткового матеріалу, планували роботу з довідковою літературою та словниками.
Після проведення тижня всі учасники зібралися за круглим столом «Чому я навчився в автора майстерні» і в процесі обговорення, дискусії дійшли висновку: «Інтерактивні форми навчання – це шлях до творчості учнів, це сучасний урок. А сучасний урок – це спільна творчість вчителя та учнів, це урок – творчість, діяльність, пізнання,розвиток, зростання, мотивація тощо. Ось на такі питання ми й повинні з вами відповідати щодня під час підготовки до уроків. Бо урок – це майстерня кожного вчителя. І нехай усі наші майстерні працюють плідно, конструктивно, творчо».
Проведена в період тижня робота сприяла професійно – фаховому зростанню педагогічних працівників, розвитку їх творчого потенціалу.
У процесі вивчення стану мотивації роботи вчителів у ліцеї встановлено, що посадові обов’язки вчителів відповідають рівню їхніх знань і вмінь; у педагогів сформовано почуття відповідальності за результати власної праці; вони ініціативні й самостійні.
Основний критерій визначення ефективності методичної роботи — результативність освітнього процесу.
Відповідно до Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти Шевченківського ліцею, з метою аналізу якості освітнього процесу та об’єктивності оцінки рівня навченості учнів Шевченківського ліцею з 15 по 26 травня 2023 року було проведено моніторингове дослідження якості знань учнів 8-10-х класів з таких навчальних предметів:
українська мова і література, математика, іноземна мова (англійська), історія України, біологія. В ході моніторингу досліджено якість знань за навчальними предметами Робочих навчальних планів Освітніх програм 8-10-х класів. Виявлено, що найбільша якість знань за навчальними предметами по класах становить 69% з біології (біології і екології), історії України 65%.Найнижча якість з іноземної мови (англійської) – 16%, математики (алгебра) – 33%. Результати проведеного моніторингового дослідження якості знань засвідчили, що в основному учні засвоїли навчальний програмовий матеріал і підтвердили рівень навчальних досягнень з базових предметів.
Порівняльний аналіз за 5 останніх років дозволив визначити шляхи вдосконалення освітнього процесу. Досліджувалась участь учнів в різних конкурсах, олімпіадах, простежено результативність відповідно до рівня педагогічної майстерності вчителів. Однак треба зазначити, що не всі м/о приділяли достатньо уваги науково-дослідницькій роботі учнів та роботі з обдарованими дітьми. А також недостатньо уваги приділялося головами м/о у підготовці вчителів до конкурсу «Педагогічний досвід освітян району» (створення презентацій) та конкурсу «Учитель року-2023».
У навчальному процесі кожний педагогічний працівник і ліцей загалом створювали освітнє середовище, до якого належить система педагогічної взаємодії «учитель - учень», за допомогою якої відбувається процес навчання. Результатом впливу освітнього середовища на дитину є навченість, вихованість, розвиток учнів. Основним показником системи знань й умінь учнів з навчальних предметів є рівень навчальних досягнень учнів за рік. На кінець 2022 – 2023 н.р. учні 5-11 – х класів виявили такий рівень навченості:
Рівень досягнень |
|||||||
1 |
5 |
27 |
2 |
7 |
18 |
- |
33.3 |
2 |
6 |
26 |
3 |
4 |
9 |
10 |
26.9 |
3 |
7-А |
17 |
2 |
1 |
10 |
4 |
17.6 |
4 |
7-Б |
18 |
2 |
2 |
4 |
10 |
22.2 |
5 |
8 |
21 |
- |
3 |
5 |
13 |
14.3 |
6 |
9-А |
19 |
1 |
3 |
8 |
7 |
21.1 |
7 |
9-Б |
18 |
- |
1 |
8 |
9 |
5.6 |
8 |
10-А |
17 |
- |
2 |
3 |
12 |
11.8 |
9 |
10-Б |
19 |
- |
4 |
11 |
4 |
21.1 |
10 |
11 |
22 |
2 |
12 |
1 |
7 |
63.6 |
По ліцею: |
204 |
12 |
39 |
77 |
76 |
25.0 |
Цього навчального року на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 11.01.2023 року № 19 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2022 – 2023 навчальному році», відповідно до п.6 розділу ІV Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369, з метою організованого закінчення 2022-2023 навчального року учнів 4-го та 9-го класу було звільнено від ДПА.
На виконання пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України «"Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2023 року"» від 23.02.2023 року № 2925-IX, на виконання рішення педагогічної ради від 30.03.2023 р., протокол № 5, у звʼязку з воєнним станом в Україні та проведенням у 2023 році національного мультипредметного тесту, замість зовнішнього незалежного оцінювання, з метою організованого завершення 2022 – 2023 навчального року, звільнено від проходження державної підсумкової атестації учнів 11 – го класу, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2022 – 2023 навчальному році.
Методична робота у навчальному закладі мала позитивний вплив на освітню діяльність. У 2022-2023 навчальному році Шевченківський ліцей мав 3 ступені:
Таким чином, у 15 класах закладу навчалися 296 учнів, що на 36 осіб менше, ніж у 2021-2022 н.р. Середня наповнюваність класів становить 18 осіб у класі.
У 2022-2023 навчальному році школу ІІІ ступеню закінчило 22 учнів. Фроюк Андрій отримав Похвальну грамоту за особливі успіхи у вивченні окремих предметів, а саме – фізичної культури.
Школу другого ступеню закінчили 37 учнів. Шевчук Ірина, учениця 9-А класу, отримала свідоцтво про базову освіту з відзнакою (це становить 2.7 %). 9 учнів (6.2 %) 5 – 8, 10 – го класів одержали за підсумками навчального року Похвальні листи за високі досягнення у навчанні.
Початкова школа забезпечує становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний і фізичний розвиток. Пріоритетом у початкових класах школи є розвиваючі функції. Основна школа дає базову середню освіту, що є фундаментом загальноосвітньої підготовки дітей, готує до вибору форм подальшого навчання, профільного навчання. Профільне навчання у ІІІ ступені Шевченківському ліцеї спрямоване на реалізацію особистісно-орієнтовного підходу. Метою профільного навчання є створення умов для диференціації та індивідуалізації навчання, врахування та забезпечення подальшого розвитку інтересів, нахилів, здібностей учнів у тій сфері діяльності, з якою у них пов’язаний вибір майбутньої професії. Для реалізації в повному обсязі інтересів старшокласників, з урахуванням анкетування учнів, майбутніх старшокласників, побажань батьків, у школі ІІІ ступеню функціонували профільні класи:
Відповідно чинних вимог у школі організована робота з індивідуального навчання учнів та інклюзивне навчання. Інклюзивні класи відкрито на базі 2 – го класу, в якому навчається 1 учень з особливими освітніми потребами (Кравцов Антон, асистент вчителя Осипчук І.І.), 9 класу, в якому навчається 1 учень з особливими освітніми потребами (Надворний Тимофій, асистент вчителя Шайнога С.Д.), 10-А класу, в якому навчається 1 учень з особливими освітніми потребами (Тригубко Євген, асистент вчителя Лунгул Т.Й.) У 2022-2023 навчальному році за індивідуальним планом навчався 1 учень (Стукалов Святослав 11 кл.). Навчальні заняття для усіх учнів проходили систематично, школярі та їхні батьки відповідально ставилися до такої форми навчання.
Проведена робота щодо замовлення навчальних підручників для учнів 6 і 10 класів, посібників і підручників для 1 класу. Замовлено документи про закінчення освіти учнями 9 і 11 класів. Постійно проводилася робота щодо реєстрації випускників 11 класу для участі у НМТ. Ознайомлено вчителів і дітей із особливостями тестів, написанням мотиваційного листа.
Виконання навчальних програм
Перевіркою адміністрації виконання навчальних програм встановлено, що програми з усіх предметів інваріантної і варіативної частини навчального плану виконані в повному обсязі. Записи в журналах відповідають навчальним програмам та нормативним вимогам. Контрольні роботи та тематичні оцінювання з основних предметів базового компоненту проведені у відповідності з графіком. Згідно програм з української мови та літератури проведено уроки розвитку мовлення, позакласного читання, про що є записи в класних журналах. Згідно нормативним вимогам щодо оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти вчителями іноземної, української мови проведена перевірка основних видів розвитку мовлення: аудіювання, говоріння, читання, письма, діалог, есе.
Експертиза відповідності кількості проведених контрольних, лабораторних, практичних робіт з біології, географії, фізики, хімії нормативним вимогам, встановила їх повне збігання.
Перевірка відповідності кількості контрольних робіт з української мови, математики, запланованих за програмою, встановила, що вчителі дотримуються нормативних вимог.
Контроль навчальної документації
Контроль ведення шкільної документації продемонстрував, що меншість педагогів закладу працюють над удосконаленням культури діловодства. Так більшість вчителів не якісно та несвоєчасно заповнюють сторінки класних журналів, мають багато зауважень щодо ведення класних журналів як учителі-предметники, так і як класні керівники.
Адміністрація закладу у 2023/2024 навчальному році продовжить тримати на контролі ведення документації вчителями. Результати контролю освітньої діяльності класних керівників виявили середній рівень стану ведення шкільної документації, слабкий взаємозв’язок з батьками та організацію класних годин.
Отже, на наступний навчальний рік планується системний контроль за веденням шкільної документації (особових справ,
класних журналів тощо).
Контроль за станом виробничої та виконавчої дисципліни
Адміністрація закладу здійснювала постійний контроль за станом виробничої та виконавчої дисципліни. Більшість вчителів відповідально ставиться до своїх обов’язків, але є окремі випадки порушення виробничої та виконавської дисциплін: несвоєчасне оформлення звітів з предметів, невідвідування вчителями загальношкільних педагогічних заходів, несвоєчасне попередження адміністрації про відсутність на роботі. Є випадки запізнень вчителів на уроки, не проведення онлайн - уроків.
В цілому план заходів щодо організації методичної роботи в ліцеї протягом 2022-2023 навчального року виконаний.
На 2023-2024 навчальний рік перед педагогічними працівниками стоїть ряд актуальних проблем, які необхідно вирішити при ефективно спланованій методичній роботі. Серед них: спрямування всіх напрямків роботи на розвиток творчого потенціалу педагога в контексті реалізації проблемного питання, забезпечення умов для всебічного розвитку всіх учасників освітнього процесу, здібностей, компетентностей та наскрізних ліній, удосконалення роботи з електронним журналом, участь у фахових конкурсах, поширення педагогічного досвіду серед освітян України шляхом публікації авторського матеріалу.
На основі вищевикладеного,
НАКАЗУЮ:
- пошук шляхів підвищення якості навчальних досягнень учнів з базових предметів;
- залучення педагогів та учнів школи до науково-дослідницької діяльності в МАН;
- удосконалення психолого-педагогічної освіти вчителів;
- залучати учителів до творчого педагогічного пошуку в процесі реалізації проблеми школи;
- сприяння поширенню педагогічного досвіду вчителів школи у фахових виданнях.
4.1. На засіданні методичної ради ліцею докладно проаналізувати результати методичної роботи у 2022- 2023 н.р. та визначити основні напрямки діяльності на 2023-2024 н.р.;
Термін: червень 2023 р.
4.2. Спланувати методичні заходи з педагогічними кадрами школи на 2023-2024 н.р. з урахуванням позитивного досвіду минулих навчальних років та попередження недоліків, допущених у роботі.
Термін: серпень – вересень 2023 р.
4.3. Створити умови для активізації діяльності наукового товариства учнів, залучити обдарованих дітей до науково-дослідницької діяльності.
Термін: протягом року
4.4. Створювати необхідні умови для діяльності методичних підрозділів, координації їх роботи над науково-методичною проблемою
Термін: протягом року
4.5. Виявляти нові педагогічні ідеї, цікаві методичні знахідки у досвіді творчо працюючих учителів з метою поширення досвіду.
Термін: протягом року
4.6. Залучати вчителів до творчого пошуку в процесі реалізації проблеми ліцею.
Термін: протягом року
4.7 Спланувати методичну роботу на 2023-2024 н.р. Термін: до 24.08.2023 р.
5. Вчителям-предметникам:
5.1. Постійно працювати над підвищенням рівня самоосвіти.
5.2. Удосконалювати рівень підготовки узагальнюючих матеріалів.
5.3. Постійно працювати над поповненням кабінетів методичними матеріалами.
5.4. З метою підвищення результативності освітнього процесу постійно працювати над впровадженням інноваційних методик, поповненням портфоліо, створенням власних блогів.
5.5. Посилити роботу щодо залучення учнів до участі в олімпіадах, конкурсах, особливо в онлайн режимі.
6 . Наказ від 28.08.2020 р. № ___ “ Про структуру методичної роботи з педагогічними кадрами та її організацію у 2022-2023 навчальному році ” з контролю зняти.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з навчально – виховної роботи Кузевич Л.О.
Директор ___________________________ Ольга ЯСЕНКО
З наказом ознайомлені:
1._____________________ Л.О. Кузевич