Урок розвитку мовлення 5 клас
Тема. Написання фанфіку-вірша за поезією Миколи Вінграновського «Бабунин дощ»
За модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Урок розвитку мовлення 5 клас
Тема. Написання фанфіку-вірша за поезією Миколи Вінграновського «Бабунин дощ»
За модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Предметні компетентності
Учень/учениця: розуміє властивості фанфіку-вірша як жанру лірики; виконує вправи на поставлену тему та творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні рими; складає текст, додержуючись змістової та віршової єдності; використовує вивчені художні засоби.
Ключові компетентності
Учень/учениця: усвідомлює багатство виражальних засобів української мови; робить висновки щодо важливості вдосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними у творі, та власним життєвим досвідом; створює ілюстрації до віршованого твору та власний медіатекст за мотивами прочитаного, спираючись на досвід і теоретичні знання; розуміє важливість бережливого ставлення до природи як головного чинника реалізації особистості.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, вправа «Мікрофон», вправа «Спільний пошук», вправа «У малюнковій галереї», гра «Коло ідей», гра « Створи ліричний настрій». Випереджуючі завдання – малюнки за змістом вірша.
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.
Обладнання: підручники, роздавальний матеріал, таблиця, комп'ютер, малюнки дітей, фотографії, хмаринка слів.
Очікувані результати: учень називає літературознавчі терміни; розрізняє ознаки жанру фанфіку та вірша, особливості їх побудови, розуміє характер та ідейно-тематичну спрямованість творів; аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу, порівнює програмовий твір з власною творчою роботою, висловлює судження про художні образи твору, планує алгоритм створення роботи, оцінює результати своєї діяльності, обґрунтовує власні ідеї чітко та грамотно, проеціює власний життєвий досвід на порушені в тексті проблеми, робить висновки; дотримується засад академічної доброчесності під час написання роботи; усвідомлює єдність людини з природою.
Епіграф: Людський розум має три ключі,
які відкривають все:
знання, думку, уяву.
Віктор Гюго
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Марія Дем'янюк
ДОЩЕНЯТКО
Не дощ, а дощенятко за вікном
У шибку стукає маленьким кулачком.
Уже убрало листя у краплинки,
Засяяли на травах намистинки,
Проміння сонця їх позолотило,
Природа усміхнулась ніжно-мило...
Хмарина-мама дощик зве до себе,
Барвиста стежка у блакиті неба.
Сміється радісно маленьке дощенятко,
Біжить веселкою до себе, в хмарохатку.
- Який вік має дощик прочитаного вірша?
- Що спадає вам на думку, коли ми говоримо про вікові особливості дощу? (Пори року, адже весняний та літній дощ не можуть бути похилого віку.
Тривалість дощу та погодні умови, за яких випадає дощ.)
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Ми ознайомилися з поезією Миколи Вінграновського «Бабунин дощ». Проаналізувавши вірш та зібравши матеріали про дощ, ми дійшли висновку, що дощі бувають різні – особливі, кольорові, незвичайні, з різним терміном життя. Що ж саме надає простір для фантазій? Мабуть, детально зображений світ чи предмет, який можна переосмислити або вигадати альтернативний йому. Сьогодні ми з вами будемо вчитися створювати поетичні твори за поезією Миколи Вінграновського.
Щоб мати позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці, ми повинні
ЗНАТИ: зміст тексту твору, особливості написання фанфіку та вірша;
УМІТИ: проникати у зміст тексту, словесно передавати свої почуття й переживання; фантазувати, творчо використовувати мовні засоби; вдало підбирати риму та створювати нові ліричні образи;
ЦІНУВАТИ: красу природи.
ІІІ. Оголошення епіграфа уроку та робота з ним
Вправа «Мікрофон». Пояснити значення епіграфа.
Як взаємопов’язані знання та уява?
ІV. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нових знань
Матеріал для вчителя. Організація роботи.
Діти об’єднані в три групи, кожна з яких отримала випереджуючі завдання. Кожен учень уже має свою роль та добре обізнаний з правилами роботи в групі.
Схема організації роботи в групі
Формула: групи отримують різні завдання.
Обов’язки спікера: по колу обходить усі групи та працює з ними. (Обов’язки можуть виконувати вчитель та помічник учителя). Таким чином, за урок можна підготувати творчі роботи.
На кожному столі для групи підготовлені матеріали
Картка самооцінювання
Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до2 балів |
||
1. |
Активна участь у роботі групи |
|
2. |
Мої пропозиції, які були враховані учасниками команди |
|
3. |
Моя підтримка друзів, заохочення до роботи |
|
4. |
Мої нові ідея, що сподобалися іншим |
|
5. |
Виконання своїх прямих обов’язків |
|
6. |
Мої знання, що допомогли при корегуванні творчої роботи |
|
7. |
Усього: |
|
Правила роботи в групі
1. Отримуємо завдання. Уважно слухаємо коментарі вчителя.
2. Визначаємо ролі. Розподіляємо їх за бажанням, з допомогою карток чи голосування:
- відповідальний за матеріал (записує),
- лінгвіст (будує речення),
- редактор (можна двоє учнів),
- кліпмейкер (декілька учнів, які створюють яскраві образи, асоціативні ланцюжки слів),
- критик (стежить за дотриманням жанрових особливостей),
- вартовий часу (стежить за часом),
- доповідач (озвучує результати).
3. Працюємо разом незалежно від ролі, допомагаємо один одному при потребі.
4. Демонструємо результат роботи групи перед класом.
Хмаринка слів до змісту вірша Микола Вінграновський «Бабунин дощ»
Анкета (обов'язкове оформлення для фанфіка)
Назва
Автор, чи альфа (нік) – ім`я чи нік автора фіка.
Бета, бета-рідер (beta, beta-reader) – імена чи ніки людей, що редагували чи допомагали редагувати авторський текст.
Бета редагує орфографію, пунктуацію та стилістику. Іноді застосовується термін Коректор – виправляє здебільшого пунктуацію.
Рейтинг (англ. rating) – ми працюємо у рейтингу G (General – основний, загальний).
Персонажі (Involving) – список усіх персонажів, задіяних у тексті.
Жанр – вказаний у завданні.
Розмір – об`єм фанфіка. Вказується за допомогою умовних позначень чи як кількість слів/знаків у тексті.
Опис (англ. summary) – анотація. Інколи позначається як Teaser.
Коментарі – примітки, присвяти, інші відмітки автора.
Статус, чи стан – інформація щодо стадії написання фанфіку (завершений/незавершений).
Фанфік - літературний твір, заснований на оригінальному творі, що використовує його ідеї сюжету або персонажів.
V . Опрацювання навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя
Фанфік - популярне серед сучасної молоді явище масової культури та літератури. Слово «фанфік» («фанфікшн») із англійської мови перекладається як £ап - «фанат» і fiction - «художня література».
Фанфік може бути продовженням, передісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером (переплетення кількох творів) тощо.
Жанри літературних фанфіків: оповідання,повісті, романи, вірші, п'єси.
Наші роботи сьогодні будуть основані на творі, який уже існує. Ми створимо історії-асоціації, які будуть продовженням, розширенням оригінального твору або існуватимуть окремо. Оскільки стиль фанфіку по суті вільний, не потрібно писати в розповідній прозі. Можна писати поезією або розвивати ілюстрацію психічного стану персонажа в заданій сцені, можна створити невеличку замальовку. Сьогодні ми напишемо з вами фанфік-вірш.
2. Бесіда на повторення відомостей з теорія літератури
- Чим вірш відрізняється від прозового твору? ( Римою, ритмом, ліричним настроєм)
- Що таке рима?
- Чи може вірш бути неримованим?
3.Робота з підручником. Виразне читання вірша М.Вінграновського «Бабунин дощ»
Бабунин дощ, на клямці цяпота,
І стежка в яблуках вже стежко яблуката,
З котяри - іскри! З м'яти - чамрота!
Пускає бульби на порозі хата…
Іде хтось темним садом - заховайсь!
Іде, й стає знадвору за стіною,
І мокро дихає над мокрою губою;
Як звуть його?
Чи взагалі він звавсь?
Хто він такий в залатанім кожусі,
В кожусі, а хапає дрижаки?..
Попискують пташата в його вусі,
І в бороді дрімають їжаки.
Одне - сов'яче око, друге - вовче,
Рука - крило, друга рука - весло,
Упівобличчя день, а півобличчя з ночі,
На голові посріблене сідло,
Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю.
Порожню торбу він би не носив…
Стоїть, і передихує, й чекає,
Мабуть, насправді вибився із сил,
Бо хто ж то знає, скільки йому років
І скільки він живе тисячоліть?..
Прийшов під нашу хату ненароком,
Прийшов перечекати і стоїть:
Зайти чи ні до нас, до бульбохати?..
З ноги на ногу ось переступив,
Щось наче хтів було мені сказати,
Та садом знов почапав у степи…
3. Робота в групах
Гра «Створи ліричний настрій»
Діди на хмаринках пишуть слова, що характеризують їх враження від прочитаного вірша.
Іменники: радість, турбота, любов, співчуття, тепло….
Прикметники: весняний, літній, теплий, сліпий, сонячний, турботливий, радісний, приємний, ніжний, веселий, пахучий (пахне яблуками), лагідний…
Дієслова: радію, горджуся, турбуюся, хвилююся, боюся (за когось), сумую…
Гра «Коло ідей»
Умови гри: створення списку ідей (Кожна група складає свій список)
- Яким уявним героєм може бути дощ?
- У вірші М.Вінграновського «Бабунин дощ» - це дідусь.
- У якому образі ще може з’явитися дощ?
Відповіді дітей
Хлопчиком, юнаком, хмарою або хмаринкою, вітром, крапелькою, пеленою, злим чоловіком….
Вправа «Спільний пошук»
Використовуючи «Хмаринку слів», дібрати рими до запропонованих слів
Вправа «У малюнковій галереї»
Розглянути малюнки, які учні намалювали під час вивчення твору, та придумати назви до них.
(Малюнки до вірша Миколи Вінграновського «Бабунин дощ» намалювали учні 5 класу: Фесік Іванна, Панасюк Анна, Мармус Богдан)
VІ. Фізкультхвилинка
Ми з вами гарно потрудились,
І, мабуть, трішки притомились,
Тому настав час відпочинку,
Ми проведем фізкультхвилинку.
Із-за парт устаньмо тихо,
Щоб не було в класі лиха.
Всі навшпиньки підіймімось,
Руки вгору, вбоки, вниз,
До сусіда повернись
І привітно посміхнись.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VІІ. Робота в групах. Написання творчої роботи.
VІІІ. Представлення робіт.
Дощик-танцюрист
Захотілось дощику І у нас він вибивав
Танець станцювати. На подвір’ї танок,
І пустився він у пляс На городі, у саду,
Від хати до хати. Завітав й на ґанок.
Танцював навприсядки Гопцювали й ми танок
На тихому плесі – З дощиком тепленьким.
Спалахнули оченята Радісно побігать нам -
З подиву в Олесі Пустунам маленьким.
Тут на стрісі вичесав Та й завзято веселився
Польку у сусіда – Дощик в нашому селі.
І в уяві промайнула Аж до ниточок промокли
Молодість у діда. Танцюристи всі малі. (Іванішина Ірина)
Втяв добряче гопака
У тітки Олени –
В неї радо засвітились
Зіниці зелені.
Бабусин дощ
Пішов дідусь…І став дідусь дощем…
Приходив часто: постоїть і піде…
Закутавшись старесеньким плащем,
Усе кудись мандрує, їде…
Ось знов прийшов… Пострушував всі яблука в садку,
Злякався крапель кіт Муркіт на плоті,
Усоте намочив він вуха знов Дружку…
Сміється дощ - і очі сяють, ніби в позолоті.
Стоїть і дивиться, то весело морга.
Співають під брилем пташата.
А дощ знадвору пада, знемога…
Умилася і сяє дідусева хата.
Дідусь пішов – і став бабусиним дощем,
Бабуся жде його, чекає щогодинно.
В бабусі в серці оселився щем,
Бо дощ все плаче й плаче безупинно….(Іванішина Ірина)
ІХ. Оцінювання
Х. Підсумок уроку
За допомогою методу «Незакінчені речення» учитель пропонує учням продовжити дуку.
ХІ. Домашнє завдання. Оформити творчу роботу в зошиті відповідно до пам’ятки «Оформлення фанфіка»