Тема. Населення. Держави Північної Америки. Україна і держави Північної Америки.
Мета. Навчальна: поглибити й систематизувати знання про особливості заселення Північної Америки, кількісний, расовий та етнічний склад населення материка; сформувати в учнів уявлення про особливості політичної карти материка та зв’язки України з країнами Північної Америки.
Розвивальна: розвивати мислення учнів, вміння працювати з картами атласу; вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати населення материка.
Виховна: виховувати інтерес до материка Північної Америки, повагу до представників інших національностей, рас, матеріальних та духовних надбань інших народів
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку (1–2 хв.). (слайд 2)
- Доброго дня! Сідайте, будь ласка. Перш за все, хочу привітати вас та побажати гарного настрою, натхнення, радості та добра.
Перед тим, як розпочати урок, я б хотіла, щоб ви посміхнулися мені, а тепер нашим гостям, та звичайно ж один одному; будьте уважними і доброзичливими; нехай ваш гарний настрій та володіння собою допомагають вам бути активними на уроці; аналізуйте нове; не бійтеся помилятися, продемонструйте знання, пам’ять, увагу, досвід. Я зичу вам успіхів!
А зараз пропоную сісти зручніше.
II.Перевірка засвоєння попереднього матеріалу (3-5 хв.).
На попередніх уроках ми вивчили з вами материк Північна Америка.
Давайте перевіримо ваші знання.
Прийом «Картографічна розминка»
Я буду називати певну характеристику географічного об’єкта Північної Америки, ваше завдання відгадати, що це та підписати на контурній карті номер цього об’єкту.
1 – найбільший острів на земній кулі – Гренландія,
2 – протока на заході материка, яка відокремлює Північну Америку від Євразії – Берингова,
3 – водоспад, назва якого ірокезькою означає «гуркіт води» - Ніагарський,
4 – найбільша річка Північної Америки – Міссісіпі,
5 – найсхідніша точка материка, що знаходиться на півострові Лабрадор – м. Сент-Чарлз,
Підсумок: ми повторили з вами географічну номенклатуру з теми Північна Америка та узагальнили ваші знання. Я маю надію, що ви не допустили помилок, а якщо знайшлося декілька, то ви запам’ятали правильні відповіді і тепер помилятися не будете.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (2–3 хв.).
Чи уявляв собі Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Що сталося б із доколумбовими цивілізаціями на материку в разі набагато пізнішого відкриття цих земель європейцями? Ці питання й дотепер викликають хвилювання та суперечки сучасних вчених. Але історію нікому ще не вдавалося повернути назад. Населення Північної Америки, як і Південної сформувалося внаслідок європейської колонізації материка. Але склад населення цих двох материків дуже різний: якщо у Південній Америці переселенці змішувалися з корінним населенням, то у Північній Америці більша частина індіанців була винищена колонізаторами чи витіснена у резервації, вихід за межі яких ще на початку ХХст. вважався злочином.
IV. Повідомлення теми, мети та завдань (1–2 хв.).
Отож, розгорніть свої робочі зошити. Запишемо тему нашого уроку.
Тема уроку «Населення. Держави Північної Америки. Україна і держави Північної Америки.
На уроці ми будемо працювати за таким планом:
План уроку
1. Населення Північної Америки.
2. Політична карта материка.
3. Зв'язок України з державами Північної Америки.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Населення Північної Америки.
Робота в групах.
Діти, у вас на комп’ютерах лежать документи з заголовком «Населення Північної Америки». Ви вже знаєте, що населення може бути корінним, прибулим та змішаним. Згадаймо, корінне населення це - ? (народи, та їх нащадки, які проживають на певній території споконвіків), яке називаємо прибулим - ? (народи, які заселились під час колонізації, еміграції та інших історичних причин), змішаним - ? (нащадків корінних жителів з прибулими, або нащадки різних рас прибулих народів).
Завдання першої групи: користуючись атласами та матеріалом підручника, визначити представників корінного населення Північної Америки, описати їх зовнішні ознаки.
Завдання другій групі: охарактеризувати прибуле населення материка, та їх шляхи, умови переселення, описати зовнішній вигляд.
Завдання третій групі: дослідити змішане населення Північної Америки.
Представлення роботи груп з з демонстрацією ілюстрацій, складання опорно-логічної схеми.
Робота з атласом
Давайте з Вами розгорнемо атласи, знайдемо карту «Густота населення світу» Завдання.
За картами атласу: а) визначте райони найбільшої густоти населення;
б) найменшої густоти населення.
в)поясніть причини нерівномірного розміщення;
У містах Північної Америки проживає близько 3/4 його населення. На Північноамериканському континенті розміщені найбільші міста світу: Мехіко (із передмістям близько 20 млн осіб), Нью-Йорк (7,5 млн), Лос-Анджелес (3,6 млн), Торонто (4,5 млн), Монреаль (3,4 млн).
2. Політична карта.
У Північній Америці та прилеглих до неї островах. 23 незалежні держави, 14 з яких є острівними та 9 мають вихід до вод світового океану. Крім того на континенті розташовані 18 залежних територій, що належать 5 державам (США, Нідерланди, Велика Британія, Франція, Данія). Однак більш участину території займають три великі держави: Канада, США і Мексика. З острівних держав найбільшою є Куба, розташована на однойменному острові та дрібних островах у Карибському морі.
Робота з презентацією
Учні сворюють презентацію
Канада
США
Мексика
Ми з вами ознайомилися з найбільшими державами материка, їх природою, населенням та господарством.
3. Зв'язок України з державами Північної Америки.
Україна веде активну роботу майже з усіма країнами Північної Америки.
Найбільше ж наша держава співпрацює з Канадою та США. Канада - це перша країна, яка визнала незалежність України. Саме в Канаді проживає найчисельніша українська діаспора.
Нині українці становлять чималу частину населення північноамт-риканських країн. У Канаді - це 4 %, а в США - 0,5 % населення. Будівля Українського інституту Америки являє собою справжній палац, що височить на П'ятій авеню Нью-Йорка.
Якщо на початку переселення українців до Америки переважали хлібороби, то тепер це - службовці, інженери, лікарі, юристи. Серед них багато відомих в Америці людей: бізнесмен Петро Яцик, нью-йоркський співак Павло Плішка, олімпійський чемпіон баскетболіст Мітч Купчак, хокеїст Майк Боссі.
Запитання: які на вашу думку існують зв’язки держав Північної Америки з Україною?
Україна підтримує різноманітні зв'язки з країнами Північної Америки. Особливо інтенсивними є торговельні, наукові та культурні відносини зі США та Канадою. США - один із важливих торговельних партнерів України. Ми продаємо в цю країну метал, продукцію машинобудування, літаки, а закуповуємо новітні технології та обладнання, комп'ютерну техніку. Країни співпрацюють у різних наукових проектах. Наприклад, український космонавт Леонід Каденюк здійснював свою подорож на американському космічному кораблі «Колумбія».
У Канаді споруджено пам'ятники князю Володимиру, Маркіяну Шашкевичу, Тарасу Шевченку, Лесі Українці, Василю Стефанику, Івану Франку. Є монументи, присвячені жертвам Голодомору, а в пам'ять про Чорнобильську аварію посаджено дуб.
У канадському місті Веґревіль встановлена 20-метрова писанка. Отже, українці материка не втрачають культурного зв'язку зі своєю батьківщиною, шанують рідну мову та традиції. Вони постійно беруть участь у всесвітніх форумах українців, які раз на чотири роки відбуваються у Києві.
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу (5–6 хв.).
Прийом «Інтелектуальна розминка»
1) Індіанці Північної Америки є представниками раси:
монголоїдної;
2) Найбільша за площею держава на материку Північна Америка:
Канада.
3) Державною мовою Мексики визнана:
іспанська;
4) Найбільшим містом на материку вважається:
Мехіко
5) Більша частина населення Північної Америки проживає:
у містах;
VII. Підсумкова частина заняття
VIII. Повідомлення домашнього завдання (1–2 хв.).
Діти, запишіть домашнє завдання:
На цьому наш урок завершено. Дякую всім! До побачення!
Корінне населення |
|
1. Визначити представників корінного населення |
|
2. Приналежність до раси |
|
3. Зовнішні ознаки |
|
4. Кількісний склад |
|
Рекомендований матеріал повідомлень
Сполучені Штати Америки (CША)
Площа - 9363,2 тис. км 2. Населення - 318,9 млн. осіб. Столиця - Вашингтон. Сполучені Штати Америки складаються із 50 штатів. Вони володіють значними природними ресурсами. Особливо великі запаси вугілля, нафти, природного газу, залізної, мідної, уранової руд, сірки, фосфоритів і калійних солей. Дуже багато марганцевих і олов'яних руд, бокситів, рідкісних металів.
Американська нація утворена багатьма народами. Основна роль належить європейцям. Щороку населення цієї країни збільшується приблизно на мільйон. Тут проживає близько ста різних народів, у тому числі й українці.
США - найрозвиненіша держава світу. Електроенергетика країни базується па власному та імпортному паливі. За видобутком вугілля США посідає друге місце в світі та є однією з головних газодобувних держав. У машинобудуванні особливо розвинене автомобілебудування, приладобудування, авіакосмічна промисловість і електроніка. Добре розвинена хімічна промисловість.
Чільна увага в країні приділяється розвитку нових технологій, електроніки та космічної техніки. Країна має кілька космодромів, найвідоміший з яких знаходиться на мисі Канаверал.
У сільському господарстві більше половини продукції дає тваринництво. у якому переважає розведення великої рогатої худоби. У землеробстві провідна роль належить зерновим - пшениці й кукурудзі.
Найбільшими містами США є Нью-Йорк, Лос-Анджелес, Чикаго. Детройт, Філадельфія.
Інтенсивне використання природних ресурсів країни помітно погіршило стан природи.
Канада
Площа - 9985 тис. км2. Населення - 34,8 млн осіб. Столиця -Оттава. Основу населення становлять англо-канадці і франко-канадці. Корінні жителі - - індіанці та ескімоси. Офіційні мови - англійська і французька.
Канада - одна з найбільш незаселених країн світу. 80 % населення проживає у південній зоні, ширина якої близько 300 км. Це розвинена індустріально-аграрна держава, яка має власну потужну сировинну й енергетичну базу; спеціалізується на виробництві та експорті енергетичної, мінеральної, лісової і сільськогосподарської сировини.
У промисловості особливо розвинені кольорова металургія з переважанням виплавки нікелю і алюмінію, машинобудування (автомобілебудування, радіоелектроніка), електронна, хімічна промисловість. Сільське господарство спеціалізується на вирощуванні пшениці, ячменю, вівса. У тваринництві переважає м'ясо-молочне скотарство, вівчарство, розвинене птахівництво.
Найбільшими містами Канади є Торонто та Монреаль. Це сучасні промислові та фінансові центри. У Канаді проживає багато українців, особливо у степових провінціях Альберта, Манітоба, Саскачеван.
Мексика
Площа - 1972 тис. км2. Населення - 120,3 млн. осіб. Столиця -Мехіко. Це найбільша з центральноамериканських держав. Природні умови країни мало сприяють сільськогосподарському виробництву. Близько 40 % території розташовано в посушливих районах. Мексика посідає провідне місце у світі за виробництвом срібла. Є родовища золота, свинцю, цинку, міді, ртуті. Країна - світовий лідер за запасами сірки.
Основне населення - мексиканці - нація, що сформувалася в результаті змішаних шлюбів індіанців з іспанцями. Корінне населення проживає переважно в центральних і південних районах. Офіційна мова - іспанська. У цій країні - найвищі у світі показники народжуваності. Майже 70 % населення живе в містах.
Мексика - індустріально-аграрна країна. Має багату сировинну базу. Родовища природного газу і нафти зосереджені на узбережжі Мексиканської затоки. Це - одна з основних нафтопереробних держав світу. Гірничо-видобувна промисловість експортує насамперед нафту і нафтопродукти. Добре розвинена переробна промисловість. На власних ресурсах розвивається кольорова металургія. У промисловості країни велику роль відіграє машинобудування.
У сільському господарстві рослинництво випереджає тваринництво. На світовому ринку дуже ціниться мексиканська бавовна. Вирощують п кукурудзу, квасолю, кавове дерево, цукрову тростину. У тваринництві переважно розводять велику рогату худобу.
__________________________
Форма роботи |
Вид оцінювання |
Максимальна кількість балів |
Моя оцінка |
«Картографічна розминка» |
взаємоперевірка |
12 (1 правильна відповідь – 1 бал) |
|
Складання опорно-логічної схеми «Населення материка» |
самооцінка |
8 (1 правильна відповідь – 1 бал) |
|
Картографічний практикум |
вчитель |
10 (правильність, акуратніть) |
|
«Інтелектуальна розминка» |
вчитель |
10 (активність, правильність) |
|
Оцінка за урок |
|
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнались, навчились, зрозуміли |
|
|
|
1