відкритий урок-семінар з використанням новітніх форм та методів навчання(розвиває в учнів математичну компетентність,компетентність вчитися впродовж життя,екологічну компетентність.
7 клас
Урок №35
Дата:
УНІКАЛЬНІСТЬ РОСЛИННОСТІ І ТВАРИННОГО СВІТУ АВСТРАЛІЇ. ПРИРОДНІ ЗОНИ. ЗМІНА ПРИРОДИ МАТЕРИКА ЛЮДИНОЮ.
Мета: сформувати систему знань про особливості ґрунтово-рослинного покриву і тваринного світу, природні зони Австралії, вплив людини на природу материка; сприяти розумінню причин, що впливають на розміщення природних зон на материку, обумовлюють своєрідність органічного світу; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу(комунікативна компетентність), різноманітними джерелами географічних знань; розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей, свідомо обирати найбільш ефективні способи рішення навчальних та пізнавальних завдань(компетентність вчитися впродовж життя); узагальнювати, встановлювати аналогії, порівнювати, робити висновки; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, формувати екологічну свідомість,розвивати інформаційну компетентність,екологічну компетентність.
Обладнання: фізична карта Австралії, підручники, атласи, комп’ютер, картки із завданнями мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
Перевірка домашного завдання (10-13 хв.)-різнорівневі завдання
Тестові завдання (4 учня)
Асоціативний кущ З чим у вас асоціюється Австралія? Це може бути географічні явища, об’єкти, флора, фауна тощо. Складіть на дошці асоціації зі словом «Австралія»
Прийом "Пошта"
(тема "Корисні копалини Австралії " 7кл.)
Заготовляються три конверти з підписами "Рудні", "Нерудні", "Паливні" корисні копалини. Учням пропонується вкласти до них картки з написами тих корисних копалин, які за утворенням належать до кожного з цих типів.
Прийом "Мозаїка"
(робота з мультимедійною презентацією)
Із запропонованих об’єктів вибери ті, що належать Австралії: Вулкан Кіліманджаро, річка Мюррей, Панамський канал, гори Анди, Амазонська низовина, Драконові гори, мис Агульяс, острів Вогняна Земляна, мис Паріньяс, водоспад Анхель,
Прийом «Математичний ланцюжок» Вийти до дошки і скласти ланцюжок із цифр,які пов’язані із материком Австралія(це можуть бути цифри площі,висоти,глибини,довжини).
Картографічне завдання: « Навколо Австралії за 2 хвилини » ( геогр.ланцюжок)
Завдання: за дві хвилини пройти навколо Австралії не обминаючи і не пропускаючи жодного географічного об’єкта, що має відношення до цього материка (м. Йорк, Великий бар’єрний риф, Великий вододільний хребет, Коралове море, м. Байрон, Тасманове море, Басова протока, м. Південно-Східний, о. Тасманія, затока Спенсер, Велика Австралійська затока, м. Стіп-Пойнт, Індійський океан, Тиморське море, п-острів Арнем-Ленд, Арафурське море, затока Карпернарія, Торесова протока).
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ(3хв)
Прийом «Бліцопитування»
Діти,давайте пригадаймо,які головні чинники впливають на клімат Австралії.
Що таке кріки?Назвіть головні річки Австралії.
1.Чому Австралія найсухіший материк? (1.розташована в троп.широтах; 2. Вел.вод.хребет переш. впливу пасатів з Тихого океану; 3. Австралія найнижчий материк)
Прийом «Проблемне питання»
Як би змінився клімат Австралії, якби Великий Вододільний хребет був розташований не на сході, а на заході материка?(відповіді учнів)
А тепер пригадаймо,що таке природна зона?Висотна поясність?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»(5 хв)
Природа створила в Австралії ніби великий заповідник , де збереглося багато рослин, які вимерли на інших материках, а також тварин, близьких до тих, що населяли нашу землю в давні часи.
Сьогдні ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Крім того на протязі уроку ми зрозуміємо: в чому причина такої унікальності світу Австралії? Які зони виділяють в Австралії, яку площу вони займають?
Із кожним уроком австралійський континент поступово відкриває вам свої таємниці: особливості клімату та річок материка безпосередньо пов’язані з його географічним положенням у Південній півкулі, особливості рельєфу — з геологічною історією розвитку материка. Однак європейці, які вперше побачили невідомих тварин та рослин в Австралії, були вражені та дуже довго не могли пояснити причини їхньої незвичайності.
Сьогдні ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Крім того на протязі уроку ми зрозуміємо: в чому причина такої унікальності світу Австралії? Які зони виділяють в Австралії, яку площу вони займають?
Вдома у вас було випереджальне завдання-дослідження. Чи згодні ви з тим, що органічний світ Австралії справді надзвичайний? Чи знайшли ви поясненню цьому? (Відповіді учнів.)
Уже відома вам поетеса Галина Усова так охарактеризувала органічний світ Австралії:
Вона знаходиться під нами, \
І ходять там, напевно, догори ногами,
Там навпаки всі пори року:
Там в жовтні розквітають всі сади,
А в лютому палає літо,
І дощ не ллється в них, як із корита.
Там протікають без води в пустелях ріки,
І називають жителі їх – кріки.
Там в заростях безкрилі птахи,
І риби лазять як мурахи;
Там райський птах і лірохвіст
Красою звеселяють ліс.
Там лупляться з яєць звірята,
І молоком годуються малята.
Дерева лізуть там з кори,
Ребром ростуть листочки від жари,
Австралія – країна навпаки.
Отже, сьогодні на уроці ви зможете обмінятися думками, висловити власні висновки щодо причин своєрідності органічного світу материка.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Унікальність рослинного й тваринного світу Австралії.
Робота з підручником с.133-перший абзац Знайти і коротенько записати в зошит
Коли ви проводили дослідження, напевно, дізналися, що багато видів тварин і рослин Австралії є ендеміками і реліктами.
Ендеміки (грецьк. endemos — «місцевий») — рослини та тварини, які живуть лише в певному, відносно обмеженому районі або групі районів.
Релікти (лат. reliotus — «залишений») — види рослин і тварин, залишки давньої флори й фауни, що збереглися донині.
Серед представників рослинного світу багато видів евкаліптів і акацій, найтиповіших для Австралії сімейств рослин.
У нас є доповідачі-ботаніки та зоологи,які отримали випереджальні завдання і і готові виступити.
Ботанік 1Евкаліпт у перекладі з грецької означає «я добре покриваю», що, до речі, зовсім не відповідає дійсності, оскільки вузьке листя евкаліптів майже не дає тіні. Евкаліпти — вічнозелені дерева, вони не скидають щорічно листя, проте скидають кору. Без кори стовбури дерев набувають блакитного або яскраво-жовтого кольору. Поступово на них наростає нова кора. Евкаліпти дуже корисні дерева. Вони швидко ростуть, мають тверду деревину, яка майже не псується, листя містить величезну кількість ефірних масел, які використовують для виготовлення ліків та косметичних засобів. Проте найціннішою властивістю дерева є його здатність витягувати з ґрунту велику кількість вологи, за що їх і прозвали деревами-насосами. Евкаліпти здатні швидко осушити місцевість та ще й зменшити кількість шкідливих комах, таких як, наприклад, малярійні комарі. Евкаліпти ростуть і високо в Австралійських Альпах, але там вони — невисокі деревця з кострубатим стовбуром. У пустелях Центральної Австралії поширені понад 130 різновидів евкаліптів-карликів, не більше 2–3 м висотою. Евкаліпти-чагарники утворюють густі, колючі, майже непрохідні хащі, що простягаються на десятки кілометрів. Крім чагарникового евкаліпта, у таких заростях ростуть різні види акацій, пляшкові дерева.
Ботанік 2 В Австралії зустрічаються понад 500 видів акації. Подібно евкаліптам, акації пристосувалися до різноманітних умов. Вони зустрічаються як у тропічних лісах і саванах, так і в пустелях, де набувають вигляду колючих чагарників. Гілка з квітками срібної акації зображена на гербі Австралії і є її символом.
В Австралії багато рідкісних рослин, які ростуть тільки на цьому континенті. Наприклад, деревоподібна ксанторея, або «трав’яне дерево», яку місцеві жителі називають «чорний хлопчик». Здалека невисоке дерево з темним стовбуром та жмутком трави нагорі (там, де в дерев, певна річ, буває крона) справді схоже на кошлатого хлопчика-аборигена. На Західно-Австралійському плоскогір’ї та Центральній низовині великі площі вкриті гостролистою колючою травою спініфекс та різними сухостійними злаками.
Зоолог 1Серед величезної кількості тварин Австралії 9/10 видів ендемічні. Сумчастих тварин, характерних для австралійського континенту, нараховують близько 180 видів.
Крім найбільш відомих сумчастих — кенгуру, коали, тут водяться сумчаста куниця, сумчастий кріт, сумчастий борсук, сумчаста білка тощо. А із сумчастих хижаків на острові Тасманія живе сумчастий диявол.
Зоолог2Не припиняють дивувати людей і плосконогі ящірки, котрі бігають на двох задніх ногах, і «колюча» єхидна, і різнобарвні райські птахи, папуги. Усього на континенті мешкає понад 700 видів птахів, близько 100 видів отруйних змій.
Зоолог 3 У прибережних водах морів на Великому Бар’єрному рифі живуть неймовірні тварини: від невеликих швидких медуз до величезних акул. Морські черепахи розвелися тут у такій кількості, як де більше у світі; лагідні сирени, родички морських слонів, ліниво плавають серед водоростей. По сусідству з 400 видами коралів, на рифі живе близько 200 видів молюсків та понад 2 000 видів риб.
Висновок 1. Австралія відрізняється від інших материків своєрідністю органічного світу.
2. Причини формування ендемічних та реліктових видів тварин та рослин Австралії.
Обговорення результатів досліджень учнів
Висновок 2. Неповторність та своєрідність австралійської природи пояснюється насамперед тим, що континент тривалий час перебував в умовах ізоляції від інших частин земної кулі.
3. Природні зони.
Робота з картою «Природні зони Австралії»Відкриваємо атлас та підручник на с.135,опрацьовуємо протягом 10 хвилин
Завдання. За картою установіть, у чому полягають особливості розміщення природних зон на території Австралії.
Найбільші площі на материку займає зона тропічних пустель і напівпустель з убогою рослинністю на червонясто-бурих, часто засолених ґрунтах, місцями на сіроземах. Серед рослин поширені колючі вічнозелені чагарники з евкаліптів та акацій — скреб. На півострові Кейп-Йорк і східному узбережжі материка сформувалася зона вологих і перемінно-вологих тропічних лісів. Великі простори на півночі, сході та південному заході материка займають савани й рідколісся. Для цієї зони характерні чагарникові евкаліпти, акації, казуарини з безлистяними ниткоподібними гілками на червоно-бурих і червоно-коричневих ґрунтах. Живуть кенгуру, валлабі, вомбат, борсук, сумчастий мурахоїд, птах ему. Незначну територію на півдні субтропічного поясу займають вічнозелені твердолистяні ліси й чагарники на жовтоземах і червоноземах.
Для острова Тасманія з його морським помірним кліматом характерні вічнозелені ліси з евкаліптів, вічнозеленого (антарктичного) бука, сосни, деревоподібних папоротей. Тасманійський ліс вражає великою кількістю квіткових рослин. Тільки орхідей тут нараховується 80 видів. Тваринний світ Тасманії близький за своїм складом до тваринного світу материка, але має і свої особливості.
Окрім ендемічного сумчастого диявола, на південному узбережжі живе представник антарктичного світу — пінгвін.
Завдання. Використовуючи карти атласу, порівняйте послідовність і розміщення природних зон Австралії та південної Африки. Установіть подібні та відмінні ознаки. Поясніть причини, які їх зумовили.
Висновок 3. У розміщенні природних зон Австралії чітко простежується широтна зональність. Висотна поясність виражена тільки в Австралійських Альпах на південному сході материка.
Пропоную переглянути різноманітний світ Австралії і визначити,які тварини можуть бути небезпечні для людини
Перегляд уривка відеофільма про тваринний світ Австралії(2хв)
4. Зміна природи материка людиною.
Робота з мультимедійною презентацією,розповідь вчителя Учні записують в зошити (10хв)
Серйозні зміни природи Австралії, як і Африки, почалися за часів колонізації материка. Усього за 200 років було знищено близько 40 % всіх лісів, втрачено понад 60 % водно-болотних угідь прибережної зони.
Для збереження природних комплексів в Австралії створено понад 2,5 тисячі природоохоронних територій різних категорій — резерватів, національних парків, заповідників. Багато з них занесені до списку природної спадщини ЮНЕСКО.
Найвідоміші:
1) Великий Бар’єрний риф — найбільша у світі система коралових рифів (2300 км з півдня на північ), розташована в Кораловому морі уздовж східного узбережжя Австралії, біля узбережжя штату Квінсленд.
2) Національний парк Какаду (див. у додаткових матеріалах).
3) Дика природа Тасманії — охоплює 13800 км або приблизно 20% площі Тасманії. У цьому регіоні збереглися одні з останніх на планеті дощові ліси помірного поясу.
4) Дощові ліси східного узбережжя Австралії (Дейнтрі) (див. у додаткових матеріалах).
Висновок 4. Від часів колонізації природа материка зазнала істотних змін. Для збереження природних комплексів і порятунку зникаючих рідкісних рослин і тварин в Австралії створено розгалужену мережу природоохоронних територій.
Релаксація (фізкультхвилинка
Фізкульхвилинка
)
Ми географи — дослідники малі,
Любим крокувати по Землі.
На захід, на схід поглядаєм,
На північ і південь аж присідаєм.
Налларбор рівнину зустріли
І гору Косцюшко підкорити зуміли.
У річці Мюррей плавати хотілось,
Та вже дуже потомились,
Тому за парти ми сідаємо
І знову в подорож рушаємо.
Задача. В разі небезпеки страус може розвивати швидкість бігу 72 км/год, а горобець летить із максимальною швидкістю 24 км/год. У скільки разів швидкість бігу страуса перевищує швидкість горобця?
72 : 24 = 3(рази)
Рефлексія(2хв)
Учитель географії: Давайте закріпимо щойно набуті знання, провівши гру "Що зайве?". Працюємо з робочими картками, виконуємо завдання
1. Кускус, вомбат, лев, єхидна, кенгуру.
2. Акація, евкаліпт, пляшкове дерево, фікуси, алое.
3. Сміттєві кури, лірохвіст, сумчастий диявол, зебра, папуга.
4. Пума, коала, качкодзьоб, собака динго, страус ему.
(Під час гри учні закреслюють зайве в аркушах)
Через 1—2 хв учні здають листочки лише 2 варіант.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Географічний практикум»
Завдання. За текстом параграфа та картами атласу складіть коротку характеристику природних зон Австралії. Результати занесіть до таблиці. (Виконують за варіантами, по одній природній зоні.)
Назва природної зони |
Географічне положення |
Особливості клімату |
Ґрунти |
Представники рослинного світу |
Представники тваринного світу |
|
|
|
|
|
|
VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Мікрофон»
Завдання. Висловіть свої враження від уроку.
- Я дізнався...
- Я навчився...
- Мені сподобалося...
- Мене здивувало...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Закінчити характеристику природних зон Австралії (таблицю).
3. Скласти кросворд із 8–10 запитань за темою «Рослинний і тваринний світ Австралії».
4. Випереджальне (за варіантами): 1) дізнатися про життя української діаспори в Австралії; 2) за допомогою членів родини виявити господарські зв’язки Австралійського Союзу з Україною. Підготувати короткі повідомлення.
1