Урок географії в 8-му класі на тему «Географічне положення, межі і розміри зони степу. Головні риси природних умов. Поділ на підзони. Несприятливі процеси. Природоохоронні територі

Про матеріал
Мета уроку: поглибити та систематизувати знання учнів про особливості природних зон України; удосконалити практичні навички та вміння учнів характеризувати взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; сформувати вміння порівнювати зональні особливості степу з іншими зонами; удосконалити практичні навички та вміння роботи із тематичними тематичними картами та іншими джерелами знань.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку географії в 8у класі на тему

«Географічне положення, межі і розміри зони степу. Головні риси природних умов. Поділ на підзони. Несприятливі процеси. Природоохоронні території».

 Мета:

-дати учням знання про географічне положення та особливо­сті зони степу, взаємозв’язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони в порівняні з іншими природними зонами; на прикладах продемонструвати результати впливу господарської ді­яльності людини на природні особливості зони степу; познайомити з природоохоронними територіями зони степу;

-продовжити формувати вміння працювати з картографічними матеріалами на прикладі карти фізико-географічного районування, поглибити вміння працювати з те­матичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; розвивати світогляд учнів, формувати творчу комунікативну компетентність кожного учасника уроку; розвивати вміння презентувати власні дослідження окремих питань в контексті всього уроку;

- продовжувати роботу щодо формування навичок мислення; удосконалення умінь та навичок комплексного характеризування географічних об’єк­тів (на прикладі природної зони); сприяти формуванню кооперативних навичок навчання, вміння виступати перед аудиторією; розвивати творчі задатки дітей; продовжувати прищеплювати любов до природи, мистецтва, літератури та музики рідного краю.

,Обладнання: фізична карта України, атлас «Фізична Україна», ноутбук, фотоматеріали вчителя, презентації учнів, контурна карта, слайди.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Гра "Відправ повідомлення його адресату " Робота в парах з взаємоперевіркою.  (завдання полягає в тому, щоб твердження віднести до зони, якої воно стосується.)

I .Зона мішаних лісів              II. Лісостепова зона.

1. В межах цієї зони знаходиться крайня північна точка України.

2. Тут знаходяться Волинська та Подільська височини.

3. Велику роль у формуванні рельєфу цієї зони зіграли материкові зледеніння.

4. На території цієї зони знаходиться найбільше боліт.

5. Тут знаходяться Шацькі озера.

6. Переважають чорноземи типові та сірі лісові ґрунти.

7. Тут бере початок річка Прип’ять.

8. Переважають дерново-підзолисті ґрунти.

9. У рослинному покриві переважають сосново-дубові ліси.

10. Найбільш поширені лісостепові ландшафти.

11. Знаходиться Поліський заповідник.

12. Розташована 30-ти кілометрова зона ЧАЕС.

IV Вивчення нового матеріалу

1.Прийом "Літературна хвилинка"

        Учень читає уривок з повісті М.В.Гоголя "Тарас Бульба".

       "Степ що далі, то ставав прекрасніший. Тоді увесь південь, увесь той простір, що становить теперішню Новоросію, до самого Чорного моря, був зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по незмірних хвилях диких рослин, Самі тільки коні, ховаючись у них,як у лісі, толочили їх. Нічого в природі не могло бути кращого.Вся поверхня землі являла собою зелено-золотий океан, по якому бризнули мільйони різних квітів. Крізь тонкі, високі стебла трави прозирали голубі, сині й лілові волошки;жовтий дрік вискакував догори своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка шапками-парасольками рябіла на поверхні; занесений бозна-звідки колос пшениці наливався в гущині. Біля тонкого їх коріння шмигали куріпки, витягши свої шиї. Повітря було сповнене тисячею всяких пташиних свистів. У небі нерухомо стояли яструби, розпластавши свої крила і непорушно втупивши очі свої в траву. Крик табуна диких гусей, що сунув стороною, одгукувався бозна в якому далекому озері. З трави здіймалася мірними помахами чайка й розкішно купалася в синіх хвилях повітря. Он вона зникла у високості і тільки миготить одною чорною цяткою. Он вона перевернулася крильми і блиснула проти сонця. Степи... Які ж бо ви з біса гарні!"

2.Бесіда

- Уривок з якого твору прозвучав?

- Яку природну зону так поетично змалював автор?

3. Оголошення теми уроку.

  Сьогодні на уроці ми вивчатимемо найбільшу за площею природну зону України – степи . Читаю епіграфи уроку:

                                             Степ такий ошатний, що

                                             Нема йому порівняння.

                                                                  П. І. Замайський

                                              Ось він нарешті, безкраїй,

                                              Неозорий степ.

                                                                  І.С. Тургенєв

                                              Все степь да степь.

                                              Безбрежная, как море.

                                                                  А.А. Фет

  • Де знаходяться степи в Україні?

           Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись від низовин Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш на 100 км; витягнута з півночі на південь на 500 км. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька та Луганська області, частини Одеської, Миколаївської, Полтавської, Кіровоградської та Харківської областей, а також північна рівнинна територія Криму.

4.Прийом "Учнівська конференція" або "Творча лабораторія"

Учні отримують на картках типовий план характеристики природних зон.

5.Робота в групах: (клас ділиться на групи, кожна група має завдання за допомогою карт атласу та підручника дати характеристику компоненту природи. Час виконання – 5-7хв.)

Група 1- географи, геоморфологи

група 2- кліматологи

група 3- гідрологи

група 4- грунтознавці

група 5 -геобіологи та екологи

група 6 -ландшафтознавці.

5.Запропонувати відповідь на проблемне запитання:

Географпм, геоморфологам :

1. В межах яких тектонічних структур розміщена зона степу?

2.Які форми рельєфу трапляються в степу?

3. Які зовнішні сили сформували мікро форми рельєфу?

4.Чим обумовлено різноманіття корисних копалин в межах степу?

Кліматологам :

1.Яка частина степової зони має найбільші амплітуди температур?

2. Які несприятливі природні явища характерні для степової зони?

3.Як позначиться на зоні степу України глобальне потепління? Як упередити його негативні наслідки?

Гідрологам:

1. Оцініть забезпеченість степу  водними ресурсами.

2. Назвіть найбільші озера степу. Яке походження вони мають?

3.Яким чином ви запропонуєте забезпечити східні регіони України водою?

Ґрунтознавцям:

1. Які  материнські породи стали підґрунттям для утворення степових чорноземів?

2. Які  проблеми мають чорноземи степу?

3. Запропонуйте шляхи відновлення якості українських чорноземів.

Геобіологам:

1. Поясніть переважання гризунів в зоні степу?

2. Чому в українських степах не ростуть дерева?

3.Наскільки реальні можливості збереження степової флори і фауни України сьогодні?

Проблемне запитання (для всіх учнів класу)

Уявімо собі, що люди припинили розорювати степові простори. Чи повернеться у Степ природна рослинність, яка нині збереглася тільки у заповідниках, чи Степ вкриється бур’янами?

6.Завдання.

За допомогою ландшафтної карти України визначити ландшафти Степу.

Розповідь вчителя.

Отже. Основними ландшафтами Степу є різнотравно-ковилові та лучні степи на чорноземах звичайних. За співвідношенням тепла і вологи, характером ґрунтів і природної рослинності, особливостями природокористування степову зону поділяють на підзони:

А) північно-степова підзона – простягається на півночі – тут панує різнотравно-типчаково-ковилова рослинність на чорноземах звичайних. На схилах височин і річкових долин трапляються байрачні ліси і чагарники, яких немає в інших підзонах степу.

Б) середньо-степова підзона – тут поширені типчаково-ковилові степи на чорноземах південних. Опадів тут випадає менше і є значні теплові ресурси.

В) південно-степова (сухостепова) підзона займає південну частину зони. В її межах суцільно поширені сухостепові ландшафти з темно-каштановими і каштановими ґрунтами, що утворилися під полиново-злаковою рослинністю. Є також солонці та солончаки. У рослинному покриві панують ковили, типчак, житняк, полини. На солонцях і солончаках ростуть кермек, содник, покісниця.

 

7.Природоохоронні території. Короткі повідомлення учнів про природоохоронні території:

       Учні отримували випереджальне завдання з підготовки інформації про природоохоронні території зони степу. Виступ супроводжується демонстрацією слайдів з видами заповідників: Асканія-Нова, Дунайського, Дніпровсько-Орільського, Українського степового та національних парків "Святі гори" та Азово-Севаський.

 

  •   Заповідник "Асканія-Нова" – утворений ще у 1898 р. – справжній природний оазис серед неозорих європейських степів. До складу заповідника входять цілинний степ, дендропарк і зоопарк. Там охороняють найбільшу в Європі ділянку справжнього лучного і чагарникового типчаково-ковилового степу. У зоопарку заповідника вільно почуваються зебри, верблюди, рідкісні тварини.
  •   Дунайський біосферний заповідник – розташований у східній частині дельти р. Дунаю. Його створено у 1998 р. У заповіднику охороняють унікальні ландшафти, де гніздяться понад 250 видів птахів.
  •   Дніпровсько-Орільський заповідник – створено у 1990 р. Там охороняють унікальні ландшафти долини Дніпра та його притоки р. Орелі.
  •   "Єланецький степ" – охороняють ділянки справжніх, лучних, лукоболотних степів.
  •   Український степовий заповідник – складається із трьох філій: Хомутівський степ, "Кам’яні могили", "Крейдяна флора". Охороняють унікальну природну степову, лучну, лісову, наскельну рослинність.
  •   Луганський заповідник – зберігаються унікальні природні степові комплекси.
  •   Казантипський заповідник – на північно-західному узбережжі Керченського півострова – охороняють цілинні ділянки ковилових, наскельних і чагарникових степів.
  •   Опукський заповідник – територія, складена рифовими вапняками, де ростуть унікальні степові і чагарникові рослини.

Під час підготовки виступу всі групи складають "шпаргалку" у вигляді опорного конспекту на допомогу доповідачеві.

V Закріплення вивченого матеріалу

1.Прийом "Німа схема"

Заповнити пропуски в опорному конспекті "Класифікація ландшафтів України"

 

 

 

Название: ваіаі 

 

 

 

 

 

2.Увага! Завдання  ( завдання на увагу; два учня запрошуються до дошки).

  Напишіть якомога більше назв рослин і тварин степової зони, розподілив їх за ознакою: типові, або чужинці, назви які ви почули на уроці.

Типові рослини і тварини зони степів України

«Чужинці», які відновлюються, спостерігаються в найбільшому степовому заповіднику Європи.

Ковила, типчак, хом’як, байбак, …

Секвоя, страус нанду, сибірський цап, …

 

VI.  ПІДСУМОК УРОКУ

Степ

Степ – це запахи шипшини,

Це море житняків,

Це кущики лютичів і жовтавих буркунів.

Степ – це хвилі ковилові,

Це ряст і первоцвіт,

Це шавлії бузкові і багряний маків цвіт.

Степ – це очі волошкові,

Це пижма і полин.

Це кульбаби цвіт медовий і голівки конюшин.

Степ – це клекіт журавлиний,

Це домівка для сурків.

Це прилисток мишиний і горбочки ховрахів.

Степ – це дрохви і орлині,

Це чаплі й кулики.

Це зайці та дикі свині, і вужі, і ящірки.

Степ – це коників сюрчання,

Лелечий переліт.

Зозулине кування,

Солов’їний ніжний спів.

Неозорий і безкрайній,

Гомінливий і жаркий.

То зелений, то рудавий.

Степ – то сонця перелив.

Прийом «Продовжи думку»: Мій степ – це …

Заключне слово вчителя:

— природна степова зона займає 40 % території України і є най-розоранішою (2/3 площі);

— Степу притаманні підвищення річних температур та збільшення кількості опадів зі сходу на захід;

— активна сільськогосподарська діяльність обмежена недостатньою зволоженістю та такими несприятливими природними явищами, як посухи, суховії, засолення ґрунтів.

VII.  ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

VIIІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Опрацювати текст підручника [укр. § 33] або [рос. § 34].

2) Нанести на контурну карту підзони степової зони.

3) твір-роздум «Що люди втратили, а що отримали, розоравши степ»

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
15 березня 2019
Переглядів
828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку