Дати дітям елементарні знання про традиційні українські будівлі; вчити дотримуватися чистоти й порядку в хаті та на подвір'ї (вимити посуд, винести сміття, накрити на стіл, підмести підлогу, нагодувати свійських тварин).
Наш дім — рідна хата
Мета. Дати дітям елементарні знання про традиційні українські будівлі; вчити дотримуватися чистоти й порядку в хаті та на подвір'ї (вимити посуд, винести сміття, накрити на стіл, підмести підлогу, нагодувати свійських тварин).
Обладнання. Ілюстрації малюнків, картин українських хат у різних регіонах України та в різні часи; запис пісні «Смерекова хата».
Попередня робота. Принести з дому різні старої винні речі (вишиті рушники, глечики, дерев'яні ложки).
Хід заняття
1. Вступ.
Про тему нашого сьогоднішнього заняття ви дізнаєтесь, прослухавши пісню «Смерекова хата».
(Пісня звучить у грамзапису).
2. Слово вчителя. Скажіть мені, будь ласка, про що співається у пісні?(Про рідну хату).
Ось сьогодні ми з вами і поведемо мову про рідну хату. Ми дуже часто говоримо: «мій рідний дім», «моя домівка», «моя хата». Як ви вважаєте, що ми маємо на увазі, коли так говоримо і чому? Коли людина надовго від'їздить з дому, про що вона думає найчастіше?
Правильно, людина згадує свою рідну домівку. А ось якими були хати, в яких жили наші з вами бабусі та дідусі, нам з вами розкажуть екскурсоводи.
3. Уявна екскурсія.
(Екскурсовод розповідає про історію української хати).
4.Демонстрація дидактичних матеріалів.
Ви послухали розповідь про те, якими були хати раніше. А ось такі хати будують в селах у наші часи (демонстрація ілюстрацій та фотографій).
А такими бувають у містах (демонстрація ілюстрацій).
Але якою б не була домівка, кожна людина любить її. Послухайте, як чудово писав про це Богдан Лепкий:
Любіть свою хату, хоч і небагату.
Тут ви бігали до мами дрібними ногами.
Тут ви підростали, Божий світ пізнали.
Звідси батько вас за руку вів до школи на науку.
Гей, нема то в світі краще,
Як та рідна стріха.
Тут є ваше щастя, радість і потіха.
5. Бесіда.
1. Як ви вважаєте, за що автор любить свою домівку?
2. А за що ви любите свою хату, дім? (Розповіді учнів про свій дім, його особливості).
3. Які хати у вас, у ваших рідних?
4. Які старовинні речі збереглися у ваших домівках?
5. Як ви дотримуєтесь чистоти в хаті? На подвір'ї?
6. Що ви вмієте робити з хатньої роботи?
6. Робота із прислів'ями.
Люди добрі, тепла хата, є що їсти,
є де спати — хоч зимуй.
Скрізь добре, але вдома — найкраще.
7. Слово вчителя.
Але бувають і такі помічники, як у віршах Г. Бойка. Послухайте.
Хто це зробив?
Татуньо мій сходив у ліс —
Сухих дровець у дім приніс.
Бабуся воду скип'ятила,
І підмела, і стіл накрила.
Тут мама стала до стола,
І всім нам чаю налила.
Для мене теж знайшлося діло:
Я мила чашку та... розбила.
Що б ви порадили дівчинці?
8. Тематичне малювання на тему: «Моє подвір'я».
9. Підсумок заняття.
Що треба робити, щоб ваша хата, ваше подвір'я були найкращими?