Тема. Наша рідна мова. Мова інших народів. Близькоспоріднені мови
Мета: формувати в учнів уявлення про рідну мову як мову українського народу; поглиблювати знання про спорідненість української мови з іншими мовами; закріплювати каліграфічні на- вички; розвивати мовлення учнів; виховувати любов та повагу до рідної мови.
ХІД УРОКУ
Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього зав- дання
Для чого нам потрібна мова? (Для спілкування)
Розкажіть напам'ять алфавіт.
Прочитайте назви міст з тексту домашньої вправи в алфа- вітному порядку.
Чому Чернівці написали перед словом Чернігів?
Поясніть зміст висловлювання про мову В. Сосюри. Той лише пошани достоїн, хто мову шанує свою.
Яку мову автор називає своєю? (Рідну)
Яка мова є рідною для вас?
Наша рідна мова — українська. Українською мовою роз- мовляємо ми, ваші мама й тато, бабуся й дідусь. Говорили цією мовою і наші предки. І цей скарб народний — мова — передається з покоління в покоління.
Сьогодні на уроці мі з'ясуємо, які мови є близькоспорідненими до нашої, яка мова є рідною для інших народів.
Робота з текстом (Впр. 11)
Читання тексту «Рідна мова» учнями самостійно.
Словникова робота.
Спробуйте пояснити значення слів споконвічний, предки. Споконвічний — одвічний; той, який існує з найдавніших часів. Предки — попередники сучасних поколінь; старші родичі по
висхідній лінії з боку батька та матері (старший за діда, бабу).
Яку ж мову можна назвати рідною?
Каліграфічна хвилинка
Запишіть каліграфічно останнє речення. (Рідна мова — це мова предків і рідної землі.)
Утворення спільнокореневих слів
Давайте з'ясуємо, яка мова є рідною для інших народів. (Впр. 9)
Запишіть слова парами.
Яка мова є найкрасивішою для українців? Для італійців? Для росіян?
Який висновок можна зробити? (Кожна мова посвоєму прекрасна.)
Спостереження над висловом
Послухайте вислів різними мовами. Кідать на вецер словы.
Кидать слова на ветер. Кидати слова на вітер.
Чи зрозумілий вам зміст речень? Проблемне запитання
Як ви думаєте, чому зміст зрозумілий, хоча вислів написаний різними мовами? (Це близькоспоріднені мови.)
Близькоспорідненими є мови українців, росіян, білорусів. Нам легко зрозуміти одне одного, бо між ними багато спільного. Колись багато років тому існувала держава Київська Русь. Жив у ній мужній і працьовитий народ, який звався русичами. Згодом по- стали три народи: російський, білоруський, український. Ці народі — брати. Мови цих народів братні. У них є дуже багато слів, які звучать однаково. Українська мова, російська, білоруська, польська, болгарська, чеська, словацька належать до сім'ї слов'янських мов.
Слов'янські мови |
|||||
українська |
а к ь с « і с о р |
а к ь с Іу ft л
ХО |
польська |
болгарська |
чеська |
Закріплення вивченого матеріалу
Робота над віршем Т. Г. Шевченка
Прочитайте та поясніть зміст.
Учітеся, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь.
Чи зрозумілий вам зміст слів не цурайтесь? Поясніть.
Спишіть ці рядки. Підкресліть слова, в яких букв більше, ніж звуків. (Научайтесь, цурайтесь)
Робота над віршем (Впр. 12)
Прочитайте вірш.
Яка його головна думка?
Спишіть другу строфу та підкресліть слова, які могли б стати заголовком до вірша.
Списування
Перевірка
Підсумок уроку
Що нового ви дізнались на уроці?
Які мови є близькоспорідненими до української?
Домашнє завдання Вправа13, С.9.