Тема. "Наші права - щасливе дитинство"
Мета: розповісти учням про їхні права й свободи визначені Конституцією про права дитини; навчити правильно реалізувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших.
Обладнання: пісня "Ми маленькі діти", колаж "Календар правових дат", пам'ятки "Це потрібно всім". індивідуальні картки для "гронування", костюми для вистави.
Тип заняття: вистава на правову тематику
Перебіг заняття
Календар правових дат:
* ХХІ століття - Століття дитини
* 1 червня - Міжнародний день захисту дитини.
* 28 червня - День Конституції України.
* 20 листопада - Всесвітній день прав дитини.
* 10 грудня - День прав людини.
звучить пісня "Ми маленькі діти", наперед виходять ведучі
Ведучий. Доброго дня, друзі, шановні гості! Ми зібралися сьогодні для того, щоб поговорити про права дітей, тобто про наші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того. що права людини слід захищати?
Ведучий. Давним - давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав. якщо в неї не було сильного покровителя. що бажав би допомогти їй у вирішенні сторін. Тривалий час діяв не писаний закон "Хто сильний, той і правий". Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава стала на захист слабкого і сильного. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
Ведучий. З тих пір минуло чимало століття. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Місію захисника взяла на себе Міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?
1 - й учень. 1945 року, після закінчення Другої світової війни - найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства - народи багатьох країн вирішили. що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь - які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воїнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року бала створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
2 - й учень. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію про права людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадські права й свободи. рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
Ведучий. Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом - і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
3 - й учень. 1998 рік ООН прийняла окремий документ під назвою "Конвенція про права дитини". Конвенція - це міжнародна угода. У ній держави беруть зобовязання дотримуватись прав коженої дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
4 - й учень. Найбільше я хочу,
Щоб мир був на світі,
Як небо у зорях.
А сад наш - у цвіті.
5 - й учень. Найбільше я хочу,
Щоб сонце щороку
Зі мною віталось,
Присівши на ганку.
6 - й учень. Найбільше я хочу,
Щоб рідна матуся
Всміхнулась мені,
Коли я усміхнуся.
Вчитель. Давайте пригадаємо, про які права дітей ідеться у Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право - зробимо "Гронування" - (мої права). Повторимо всі права, які мають діти. (завдання діти виконують біля дошки - чарівна квітка) Молодці. Ви дуже добре процитували свої відповіді.
А зараз проведемо "Казкову правову вікторину", але спочатку повторимо основні правові терміни.
1. Як називається основний документ громадянина ? /паспорт/
2. Який закон вважається головним законом країни ? /Конституція/
3. Що являє собою добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ? /партія/
4. Як називають осіб, які не досягли 18-річного віку ? /неповнолітні/
5. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, що це ? /кодекс/
6. Як називають захисника у суді ? /адвокат/
7. Як називають людину, що бачила злочин ? /свідок/
8. Якого птаха бояться злочинці України ? /"Беркут"/
9. Який документ потрібний для проведення арешту чи обшуку ? /ордер/
10. Як називається примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб ? /арешт/
11. Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров"я і права громадян ? /поліція/
Хід вікторини: вчитель описує негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини па відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 2
Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, котра не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 3
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонене будь-яке жорстоке поводження з дитиною, поводження, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю)
Ситуація 4
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 5. Українська народна казка «Кривенька качечка»
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.
Дівчина й каже:
- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
Ситуація 6. Н. Забіла «Зайчикова хатка»
«Оселились біля річки
Сірий зайчик та лисичка.
Зайчик – в хатці луб’яній,
а лисичка – в крижаній.
Ось постукала в віконця
Тепла сонячна весна,
І розтанула на сонці
біла хатка крижана.
Лиска почала зітхати:
- Як я житиму без хати?
Зараз зайця прожену
Й влізу в хатку луб’яну!
Де вже зайчику малому
Суперечить хижаку!
Довелось тікати з дому
Бідолашному звірку.»
(Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла. Ст.16 Конвенції ООН про права дитини)
Вчитель. А зараз запрошуємо на відкрите судове казкове слухання, в якому будуть розглядатися справжні справи казкових героїв.
Встати суд іде - виходить суддя.
Суддя. Доброго дня, сідайте. Слухається перша справа.
Дюймовочка. Пане суддя, проти мене скоєно злочин. Моє ліжечко вночі, коли я спала, забрала жаба і віднесла разом зі мною на болото. Покарайте злочинця.
Суддя. Діти, який злочин вчинили проти казкової героїні?
Учні. Викрадання.
Суддя. Так, дійсно. Винною вважаю жабу. ЇЇ буде покарано. Відправити її на болото.
Вчитель. Слухається друга справа.
Вовк. Пане суддя, надаю скаргу в якій заявляю про образу, що нанесли мені поросяти. Травми фізичні та моральні збитки.
Суддя. Діти, хто завдав шкоди Вовкові.?
Учні. Три поросяти.
Суддя. А чому вони вдалися до таких дій?
Учні. Тому що Вовк зазіхав на їхнє особисте життя і майно.
Суддя. Шановний Вовче, треба жити за законом. Закон є велика сила і він захищає порядних громадян, тому вважаю вашу скаргу не правомірною.
(суддя читає вірш)
Діти мої. Права дитини
Ви мусите вивчать сумлінно
Це так потрібно. Так важливо.
Напевно знати в наші дні.
Коли із вами справедливо
Вчиняють, а коли і ні
Тож прочитайте, завчить напам'ять
Порадьте друзям прочитать
Хай прочитають тато й мама
Закони всі повинні знать.
Ведучий. Отже, друзі, давайте підведемо підсумки сьогоднішньої зустрічі.
Ведучий. У кожного з нас є права і ми повинні добре їх знати, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образи, але й обов'язки. Прагнучи відстоювати свою свободу, не утискайте свободу інших.
Діти, а яке головне правило ви повинні знати і виконувати. (право на освіту).
Учні виконують пісню.