Програма курсу "TRIZ - РТУ" для учнів 4 класу

Про матеріал
Програма розрахована на учнів віком 9-10 років. Дозування – 2 рази на тиждень (з відпрацюванням прийомів на уроках та виконанні домашнього завдання) TRIZ ставить за мету формування творчого мислення і виховання творчої особистості, здатної використовувати отримані знання та навички як інструмент для вирішення задач та подолання складних проблем сучасності. Завдання: • Вчити видозмінювати, перетворювати, комбінувати наявні уявлення пам'яті і створювати на цій основі відносно нові образи і ситуації. • Вчити представляти подія в послідовності його розвитку, встановлювати залежність між окремими подіями. • За рахунок використання прийомів фантазування створювати новий образ, планувати його дії, життєві етапи. • Виявляти здатність «увійти» в зображувані події - словесновиражати стан героя, однолітка, дорослого. • Вчити оперувати екранами системного оператора,морфологічного аналізу при розгляді реальних і створенні фантастичних об'єктів і явищ; • Вчити самостійно складати казки, розповіді, використовуючи прийоми фантазування. • Закріплювати вміння вирішувати казкові і життєві завдання по можливості самостійно або за допомогою однолітків, дорослого.
Перегляд файлу

ПРОГРАМА  КУРСУ

«TRIZ  - РТУ»

для учнів 4 – го класу

Програма розрахована на учнів віком 9-10 років.

Дозування – 2 рази на тиждень (з відпрацюванням прийомів на уроках та виконанні домашнього завдання)

TRIZ ставить за мету формування творчого мислення і виховання творчої особистості, здатної використовувати отримані знання та навички як інструмент для вирішення задач та подолання складних проблем сучасності. 

Завдання:

• Вчити видозмінювати, перетворювати, комбінувати наявні уявлення пам'яті і створювати на цій основі відносно нові образи і ситуації.

• Вчити представляти подія в послідовності його розвитку, встановлювати залежність між окремими подіями.

• За рахунок використання прийомів фантазування створювати новий образ, планувати його дії, життєві етапи.

• Виявляти здатність «увійти» в зображувані події - словесновиражати стан героя, однолітка, дорослого.

• Вчити оперувати екранами системного оператора,морфологічного аналізу при розгляді реальних і створенні фантастичних об'єктів і явищ;

• Вчити самостійно складати казки, розповіді, використовуючи прийоми фантазування.

• Закріплювати вміння вирішувати казкові і життєві завдання поможливості самостійно або за допомогою однолітків, дорослого.

Головні принципи TRIZ:

  • розв’язання суперечностей;
  • системний підхід ( вміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його елементів);
  • вміння віднайти необхідний у даній ситуації резерв.

 

 

 

Методи:


  • прийоми фантазування;                                 
  • метод фантастичної проблеми;
  • метод асоціацій чи каталогу;          
  • біном фантазії;
  • мозковий штурм;                                         
  • оксюморон;
  • метод фокальних об’єктів;                           
  • символічна сенектика;
  • морфологічний аналіз (метод фантограм);  
  • «Добре-погано»;                     
  • «Так – ні»;                                                    
  • метод емпатії;                     
  • моделювання маленькими  чоловічками;    метод оператор РЧВ (розмір, час, вартість).

Програма враховує міжпредметні зв'язки з навчальними предметами, насамперед з українською мовою, читанням, природознавством, математикою.

D:\ТРИЗ\Моя програма\Презентация Microsoft Office PowerPoint.jpgІз метою зацікавленого сприймання інформації пропонується проводити заняття в ігровій формі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Гин А.А. О творческих учебных задачах // Педагогика + ТРИЗ.- Выпуск 1.-Гомель:ИПП «Сож», 1996.

2.Ефремов С.В. ТРИЗ для решения проблем обучения// Развитие творческих способностей детей с использованием элементов ТРИЗ: ИИЦ «ТРИЗ - инфо», 2002.

3.Телячук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі //Харків. Видавнича група «Основа» ПП «Тріада + », 2007.

4.Яценко А.В. Открываем мир с детства.- Миколаїв, 2003.


 

з/п

Тема уроку

Дата

Примітка

1.

Вступне заняття. Уява і її роль у житті людини. Творча уява  та психологія творчого процесу.

 

 

2.

Творчості можна навчитися . Три види уяви.

 

 

3.

ТRIZ як засіб розвитку творчої уяви. Ознайомлення із основними прийомами РТУ.

 

 

4.

Використання методу спроб і помилок.
Ігри: «Спробуй сам», «Досліди», «Експерименти», «А що буде якщо?»

 

 

5.

Ознайомлення з протиріччями (секрет подвійного).
Ігри: «Корисно – шкідливо», «Добре – погано», «Чому?», «Навіщо?»

 

 

6.

Ознайомлення з протиріччями (секрет подвійного).
Ігри: «Корисно – шкідливо», «Добре – погано», «Чому?», «Навіщо?»

 

 

7.

Виділення протилежних властивостей.
Ігри: «Навпаки», «Перекручування», «Протилежності»

 

 

8.

Виділення протилежних властивостей.
Ігри: «Навпаки», «Перекручування», «Протилежності»

 

 

9.

Ігри на системний та функціональний аналіз: «Що спільного?», «Які відмінності?», «Чим схожі?»

 

 

10.

Ігри на системний та функціональний аналіз: «Що спільного?», «Які відмінності?», «Чим схожі?»

 

 

11.

Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання).
Ігри: «Без слів», «Чомучка», «Відгадування речей, героїв, явищ».

 

 

12.

Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання).
Ігри: «Без слів», «Чомучка», «Відгадування речей, героїв, явищ».

 

 

13.

Метод фокальних об’єктів.
Прийоми:
   - придумування речей для ігор;
   - придумування нових  прикрас.

 

 

14.

Метод фокальних об’єктів.
Прийоми:
   - придумування речей для ігор;
   - придумування нових  прикрас.

 

 

15.

Метод фокальних об’єктів.
Прийоми:
   - придумування речей для ігор;
   - придумування нових ялинкових прикрас.

 

 

16.

Метод морфологічного аналізу:
   - ознайомлення з морфологічною таблицею;
   - зміна героя казки за допомогою морфологічної таблиці;
   - складання казок з героєм, обраним за морфологічною таблицею.

 

 

17.

Метод морфологічного аналізу:
   - ознайомлення з морфологічною таблицею;
   - зміна героя казки за допомогою морфологічної таблиці;
   - складання казок з героєм, обраним за морфологічною таблицею.

 

 

18.

Метод морфологічного аналізу:
   - ознайомлення з морфологічною таблицею;
   - зміна героя казки за допомогою морфологічної таблиці;
   - складання казок з героєм, обраним за морфологічною таблицею.

 

 

 19.

Виділення протилежних властивостей.
Ігри: «Корисно – шкідливо», «Добре – погано», «Навпаки».

 

 

20.

Вирішення протиріч.
Ознайомлення з прийомами: «Зроби навпаки», «Дроблення – об’єднання».

 

 

21.

Вирішення протиріч.
Ознайомлення з прийомами: «Зроби навпаки», «Дроблення – об’єднання».

 

 

22.

Генерування ідей.
Ігри: «Уяви себе», «Чарівні олівці», «Кольоровий настрій», «Склади речення за словами».

 

 

23.

Генерування ідей.
Ігри: «Уяви себе», «Чарівні олівці», «Кольоровий настрій», «Склади речення за словами».

 

 

24.

Генерування ідей.
Ігри: «Уяви себе», «Чарівні олівці», «Кольоровий настрій», «Склади речення за словами».

 

 

25.

Генерування ідей.
Ігри: «Уяви себе», «Чарівні олівці», «Кольоровий настрій», «Склади речення за словами».

 

 

26.

Метод моделювання маленькими чоловічками.
  -  Ознайомлення з маленькими чоловічками;
  -  Де ховаються маленькі чоловічки?
  -  Побудова моделей.

 

 

27.

Метод моделювання маленькими чоловічками.
  -  Ознайомлення з маленькими чоловічками;
  -  Де ховаються маленькі чоловічки?
  -  Побудова моделей.

 

 

28.

Ідеальний кінцевий результат.
  -  Прийоми роботи з казкою без кінця.
  -  Вирішення проблемних ситуацій від бажаного результату.

 

 

29.

Ідеальний кінцевий результат.
  -  Прийоми роботи з казкою без кінця.
  -  Вирішення проблемних ситуацій від бажаного результату.

 

 

30.

Ідеальний кінцевий результат.
  -  Прийоми роботи з казкою без кінця.
  -  Вирішення проблемних ситуацій від бажаного результату.

 

 

31.

Дива прогулянок.
Прийоми: «Збільшення – зменшення», «Фантазування», «Оживлення».

 

 

32.

Вибір оригінального образу.
Ігри: «Плями», «На що схоже?», «Подорож на хмаринках»

 

 

33.

Вибір оригінального образу.
Ігри: «Плями», «На що схоже?», «Подорож на хмаринках»

 

 

34.

Включення об’єкта у нові зв’язки.
Ігри: «Незавершений малюнок», «Домалюй», «Придумай історію».

 

 

35.

Включення об’єкта у нові зв’язки.
Ігри: «Незавершений малюнок», «Домалюй», «Придумай історію».

 

 

36.

Виділення протилежних властивостей.
Ігри: «Навпаки», «Зате», «Добре – погано».

 

 

37.

Оператор ВВЧ (величина, вартість, час).
Прийоми: Що таке система? Вирішення протиріч зі зміною величини : збільшуємо чи зменшуємо величину системи від максимальної до мінімальної. Вирішення протиріч зі зміною у просторі: збільшуємо чи зменшуємо величину системи від максимальної до мінімальної.

 

 

38.

Оператор ВВЧ (величина, вартість, час).
Прийоми: Що таке система? Вирішення протиріч зі зміною величини : збільшуємо чи зменшуємо величину системи від максимальної до мінімальної. Вирішення протиріч зі зміною у просторі: збільшуємо чи зменшуємо величину системи від максимальної до мінімальної.

 

 

39.

Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей).

 

 

40.

Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей).

 

 

41.

Бесіди на історичні теми.
Історія винаходу олівця, колеса, велосипеда, машини тощо.

 

 

42.

Бесіди на історичні теми.
Історія винаходу олівця, колеса, велосипеда, машини тощо.

 

 

43.

Ресурси. Види ресурсів (речові, часові, інформаційні, просторові).

 

 

44.

Ресурси. Види ресурсів (речові, часові, інформаційні, просторові).

 

 

45.

Метод проб і помилок.
Ігри: «А що буде якщо?», «Спробуй сам», «Добери», «Зроби одразу»

 

 

46.

Виділення протилежних властивостей. Формулювання та вирішення суперечностей.
Ігри: «Навпаки», «Добре – погано», «Корисно – шкідливо».

 

 

47.

Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання).
Ігри: «Чомучка», «Відгадай за п’ятьма запитаннями».

 

 

48.

Алгоритм вирішення винахідницьких задач.

 

 

49.

Алгоритм вирішення винахідницьких задач.

 

 

50.

Алгоритм вирішення винахідницьких задач.

 

 

51.

Генерування ідей.
Ігри: «Складання казок за заданими початком, кінцем, словом».

 

 

52.

Генерування ідей.
Ігри: «Складання казок за заданими початком, кінцем, словом».

 

 

53.

Дива прогулянок.
Прийоми: «Збільшення – зменшення», «Фантазування», «Оживлення», «На що схоже?», «Подорож на хмаринках».

 

 

54.

Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей).

 

 

55.

ІКР (ідеальний кінцевий результат) з використанням ресурсів: просторових, інформаційних, часових, речових.

 

 

56.

ІКР (ідеальний кінцевий результат) з використанням ресурсів: просторових, інформаційних, часових, речових.

 

 

57.

Побудова моделей казок:
  -  придумування за початком (кінцем);
  -  з використанням різних ресурсів;
  -  з використанням схеми;
  -  з використанням карт.

 

 

58.

Побудова моделей казок:
  -  придумування за початком (кінцем);
  -  з використанням різних ресурсів;
  -  з використанням схеми;
  -  з використанням карт.

 

 

59.

Резервні уроки.

 

 

60.

Резервні уроки.

 

 

61.

Резервні уроки.

 

 

62.

Резервні уроки.

 

 

63.

Резервні уроки.

 

 

64.

Резервні уроки.

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку