ПРОГРАМА КУРСУ
«TRIZ - РТУ»
для учнів 4 – го класу
Програма розрахована на учнів віком 9-10 років.
Дозування – 2 рази на тиждень (з відпрацюванням прийомів на уроках та виконанні домашнього завдання)
TRIZ ставить за мету формування творчого мислення і виховання творчої особистості, здатної використовувати отримані знання та навички як інструмент для вирішення задач та подолання складних проблем сучасності.
Завдання:
• Вчити видозмінювати, перетворювати, комбінувати наявні уявлення пам'яті і створювати на цій основі відносно нові образи і ситуації.
• Вчити представляти подія в послідовності його розвитку, встановлювати залежність між окремими подіями.
• За рахунок використання прийомів фантазування створювати новий образ, планувати його дії, життєві етапи.
• Виявляти здатність «увійти» в зображувані події - словесновиражати стан героя, однолітка, дорослого.
• Вчити оперувати екранами системного оператора,морфологічного аналізу при розгляді реальних і створенні фантастичних об'єктів і явищ;
• Вчити самостійно складати казки, розповіді, використовуючи прийоми фантазування.
• Закріплювати вміння вирішувати казкові і життєві завдання поможливості самостійно або за допомогою однолітків, дорослого.
Головні принципи TRIZ:
Методи:
Програма враховує міжпредметні зв'язки з навчальними предметами, насамперед з українською мовою, читанням, природознавством, математикою.
Із метою зацікавленого сприймання інформації пропонується проводити заняття в ігровій формі.
Література
1.Гин А.А. О творческих учебных задачах // Педагогика + ТРИЗ.- Выпуск 1.-Гомель:ИПП «Сож», 1996.
2.Ефремов С.В. ТРИЗ для решения проблем обучения// Развитие творческих способностей детей с использованием элементов ТРИЗ: ИИЦ «ТРИЗ - инфо», 2002.
3.Телячук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі //Харків. Видавнича група «Основа» ПП «Тріада + », 2007.
4.Яценко А.В. Открываем мир с детства.- Миколаїв, 2003.
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
1. |
Вступне заняття. Уява і її роль у житті людини. Творча уява та психологія творчого процесу. |
|
|
2. |
Творчості можна навчитися . Три види уяви. |
|
|
3. |
ТRIZ як засіб розвитку творчої уяви. Ознайомлення із основними прийомами РТУ. |
|
|
4. |
Використання методу спроб і помилок. |
|
|
5. |
Ознайомлення з протиріччями (секрет подвійного). |
|
|
6. |
Ознайомлення з протиріччями (секрет подвійного). |
|
|
7. |
Виділення протилежних властивостей. |
|
|
8. |
Виділення протилежних властивостей. |
|
|
9. |
Ігри на системний та функціональний аналіз: «Що спільного?», «Які відмінності?», «Чим схожі?» |
|
|
10. |
Ігри на системний та функціональний аналіз: «Що спільного?», «Які відмінності?», «Чим схожі?» |
|
|
11. |
Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання). |
|
|
12. |
Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання). |
|
|
13. |
Метод фокальних об’єктів. |
|
|
14. |
Метод фокальних об’єктів. |
|
|
15. |
Метод фокальних об’єктів. |
|
|
16. |
Метод морфологічного аналізу: |
|
|
17. |
Метод морфологічного аналізу: |
|
|
18. |
Метод морфологічного аналізу: |
|
|
19. |
Виділення протилежних властивостей. |
|
|
20. |
Вирішення протиріч. |
|
|
21. |
Вирішення протиріч. |
|
|
22. |
Генерування ідей. |
|
|
23. |
Генерування ідей. |
|
|
24. |
Генерування ідей. |
|
|
25. |
Генерування ідей. |
|
|
26. |
Метод моделювання маленькими чоловічками. |
|
|
27. |
Метод моделювання маленькими чоловічками. |
|
|
28. |
Ідеальний кінцевий результат. |
|
|
29. |
Ідеальний кінцевий результат. |
|
|
30. |
Ідеальний кінцевий результат. |
|
|
31. |
Дива прогулянок. |
|
|
32. |
Вибір оригінального образу. |
|
|
33. |
Вибір оригінального образу. |
|
|
34. |
Включення об’єкта у нові зв’язки. |
|
|
35. |
Включення об’єкта у нові зв’язки. |
|
|
36. |
Виділення протилежних властивостей. |
|
|
37. |
Оператор ВВЧ (величина, вартість, час). |
|
|
38. |
Оператор ВВЧ (величина, вартість, час). |
|
|
39. |
Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей). |
|
|
40. |
Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей). |
|
|
41. |
Бесіди на історичні теми. |
|
|
42. |
Бесіди на історичні теми. |
|
|
43. |
Ресурси. Види ресурсів (речові, часові, інформаційні, просторові). |
|
|
44. |
Ресурси. Види ресурсів (речові, часові, інформаційні, просторові). |
|
|
45. |
Метод проб і помилок. |
|
|
46. |
Виділення протилежних властивостей. Формулювання та вирішення суперечностей. |
|
|
47. |
Метод контрольних запитань (вчимося ставити запитання). |
|
|
48. |
Алгоритм вирішення винахідницьких задач. |
|
|
49. |
Алгоритм вирішення винахідницьких задач. |
|
|
50. |
Алгоритм вирішення винахідницьких задач. |
|
|
51. |
Генерування ідей. |
|
|
52. |
Генерування ідей. |
|
|
53. |
Дива прогулянок. |
|
|
54. |
Моделювання маленькими чоловічками. Побудова моделей навколишнього світу (предметів, речей). |
|
|
55. |
ІКР (ідеальний кінцевий результат) з використанням ресурсів: просторових, інформаційних, часових, речових. |
|
|
56. |
ІКР (ідеальний кінцевий результат) з використанням ресурсів: просторових, інформаційних, часових, речових. |
|
|
57. |
Побудова моделей казок: |
|
|
58. |
Побудова моделей казок: |
|
|
59. |
Резервні уроки. |
|
|
60. |
Резервні уроки. |
|
|
61. |
Резервні уроки. |
|
|
62. |
Резервні уроки. |
|
|
63. |
Резервні уроки. |
|
|
64. |
Резервні уроки. |
|
|