Текст лекції "Соціально - педагогічна характеристика явища булінгу, як різновиду підліткової агресії"

Про матеріал

Булінг виявляється через різні акти фізичного або психологічного насильства та утисків, пережитих дітьми, з боку інших дітей, що може виникнути в більш — менш організованих, сталих дитячих колективах, стосується і впливає на всіх його учасників, призводячи до порушення навчально — виховного процесу в школі та викликає тривалі наслідки для особистості.

Перегляд файлу

СОЦІАЛЬНО — ПЕДАГОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЯВИЩА БУЛІНГУ, ЯК РІЗНОВИДУ ПІДЛІТКОВОЇ АГРЕСІЇ

 

 В епоху діджиталізації, нестабільності економічної системи, трансформації та послаблення виховного впливу, в молодіжних підліткових соціумах постає проблема агресії, третирування, нетолерантного, а іноді антиморального відношення молоді до свого оточення, що в свою чергу формує загострені протиріччя в міжособистісному спілкуванні.

 Протягом багатьох років проблема насильства і агресії серед підлітків привертає особливу увагу. Слово «агресивність» утворено від латинського aggressio – напад. В даному випадку визначення агресії є активною формою виразу емоції гніву, яка виявляється через спричинення збитку людині або предмету. Британські вчені дали цьому явищу визначення «булінг». Термін «булінг» походить від англійського дієслова «to bully». Відповідно до Кембриджського словника англійської мови дієслово «to bully» має наступне значення: «ображати або залякувати когось, хто меншим або менш впливовим ніж ви, досить часто примушування такої особи до небажаних дій». Оксфордський словник визначає дієслово «to bully» як «прагнути завдати шкоду, залякати або примусити до небажаної дії уразливу особу або особу, яка сприймається як така». Українською мовою цей термін перекладається як «залякування», «цькування».

 Булінг виявляється через різні акти фізичного або психічного насильства та утисків, пережитих дітьми, з боку інших дітей. Для одних дітей – це систематичні глузування, що відображають якісь особливості зовнішнього вигляду або особистості потерпілих. Для інших – псування їхніх особистих речей, заштовхування під парту, вимагання грошей. Для третіх – відверті знущання, що принижують почуття людської гідності.

Основними ознаками булінгу є:

- навмисність;

- систематичність (повторюваність);

- агресивність;

- булінг є поведінкою;

- булінг — структура, для якої необхідною є наявність не тільки булера і жертви, а і спостерігачів (свідків);

- уразливість жертви.

 Мотиви булінгу (цькування) можуть бути різними. Але беручи до уваги те, що характерною ознакою булінгу є дисбаланс сил між жертвою і кривдником можна стверджувати, що провідним мотивом є прагнення до самоствердження і підвищення власної самооцінки коштом уразливої особи, дискредитації жертви в очах однолітків.

  Найпоширенішими видами підліткового булінгу є:

1. Вербальний (словесний) булінг, що являє собою словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

2. Фізичний булінг - фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

3. Соціальний булінг, який виражається  як соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.
4. Кібербулінг - кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

 Незважаючи на різноманітність форм булінгу, всі вони мають загальні характерні риси:             
погрози, упередженість і агресивність дій, спрямованих проти жертви;
– дисбаланс статусів кривдника і жертви, який може проявлятися у різному соціальному становищі, фізичних, фізіологічних, фінансових можливостях, культурній, релігійній або расовій належності;             
– розуміння ймовірності повторення таких ситуацій; 
– гостра емоційна реакція жертви на прояви булінгу. 

Серед причин булінгу в колективі виділяють наступні:

- боротьба за лідерство;

- стать;

- національність;

- соціально — енкономічне  становище;

- зіткнення різних субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно ставитися до них: агресивність та віктимність;

- наявність у дитини психічних і фізичних вад;

- заздрість;

- відсутність предметного дозвілля.

 Булінг особливо характерний для дітей  раннього пубертатного та пубертатного віку і завжди спрямований проти одних і тих самих дітей. Прояв цькування в групах середнього та старшого підліткового віку можна пояснити з переважанням у дітей цього віку орієнтації на думки ровесників і зниження авторитету дорослих – сім`ї, педагогів.

 Отже, булінг виявляється через різні акти фізичного або психологічного  насильства та утисків, пережитих дітьми, з боку інших дітей, що може виникнути в більш — менш організованих, сталих дитячих колективах, стосується і впливає на всіх його учасників, призводячи до порушення навчально — виховного процесу в школі та викликає тривалі наслідки для особистості.

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку