В ході роботи над науково- дослідницьким проектом "My future career" учні будуть заповнювати анкети в мережі Інтернет, виявляючи свої схильності до тієї чи іншої професії, знаходити затребувані професії в своєму регіоні, шукати в Інтернеті інформацію про навчальні заклади, виявляти чинники, що впливають на вибір професії, збирати інформацію про зміст обраних / популярних професій, готувати презентацію про своїх успішних кумирів в Power Point і представляти її.
Після завершення проекту учні зможуть розповісти про якості характеру та інші важливі фактори, що впливають на вибір професії, представити обрану професію, і пояснити, чому саме їм підходить обрана професія, вести дослідницьку роботу в мережі Інтернет.
The announcement of the theme and objectives of the lesson • The choice of the future profession is a very actual topic. It is quite clear because you’ll get a certificate of secondary education this year. • There is serious task for you- choosing your road of life, your future occupation. And making the wrong decision can result in many troubles in future. • Let us hope you will make the right choice and be good specialists no matter what sphere you will work.
Didactic objectives / Expected learningresults At the end of the lesson students will be able to speak about the qualities of character, about the factors influencing the choice of profession, to talk about their chosen profession, to explain why they have chosen a particular profession, to make a Power Point presentation, students will do their research on the Internet.
Tasks to the group of psychologists: 1). To find out how the inclinations influence on the student’s choice of the future career.2) Find what psychological tests provide an opportunity to identify inclinations to the profession3)Make a short conclusion whether qualities of character define the profession of a person in many respects
The test-vocational guidance by E. A. Klimov. What activities do you mostly enjoy?а. Ухаживать за животными 1б. Обслуживать машины, приборы (следить, регулировать) 2а. Помогать больным 2б. Составлять таблицы, схемы, программы для вычислительных машин За. Следить за качеством книжных иллюстраций, плакатов, художественных открыток, грампластинок 3б. Следить за состоянием, развитием растений 4а. Обрабатывать материалы (дерево, ткань, металл, пластмассу и т.п.) 4б. Доводить Товары до потребителя, рекламировать, продавать 5а. Обсуждать научно-популярные книги, статьи 5б. Обсуждать художественные книги (или пьесы, концерты) 6а. Выращивать молодняк (животных какой-либо породы) 6б. Тренировать товарищей (или младших) в выполнении каких-либо действий (трудовых, учебных, спортивных) 7а. Копировать рисунки, изображения (или настраивать музыкальные инструменты) 7б. Управлять каким-либо грузовым (подъемным или транспортным) средством – подъемным краном, трактором, тепловозом и др.
8а. Сообщать, разъяснять людям нужные им сведения (в справочном бюро, на экскурсии и т.д.) 8б. Оформлять выставки, витрины (или участвовать в подготовке пьес, концертов) 9а. Ремонтировать вещи, изделия (одежду, технику), жилище 9б. Искать и исправлять ошибки в текстах, таблицах, рисунках 10а. Лечить животных 10б. Выполнять вычисления, расчеты 11а. Выводить новые сорта растений 11б. Конструировать, проектировать новые виды промышленных изделий (машины, одежду, дома, продукты питания и т.п.) 12а. Разбирать споры, ссоры между людьми, убеждать, разъяснять, наказывать, поощрять 12б. Разбираться в чертежах, схемах, таблицах (проверять, уточнять, приводить в порядок) 13а. Наблюдать, изучать работу кружков художественной самодеятельности 13б. Наблюдать, изучать жизнь микробов 14а. Обслуживать, налаживать медицинские приборы, аппараты 14б. Оказывать людям медицинскую помощь при ранениях, ушибах, ожогах и т.п. 15а. Составлять точные описания-отчеты о наблюдаемых явлениях, событиях, измеряемых объектах и др. 156. Художественно описывать, изображать события (наблюдаемые и представляемые) 16а. Делать лабораторные анализы в больнице 16б. Принимать, осматривать больных, беседовать с ними, назначать лечение 17а. Красить или расписывать стены помещений, поверхность изделий 17б. Осуществлять монтаж или сборку машин, приборов 18а. Организовать культпоходы сверстников или младших в театры, музеи, экскурсии, туристические походы и т.п. 18б. Играть на сцене, принимать участие в концертах 19а. Изготовлять по чертежам детали, изделия (машины, одежду), строить здания 19б. Заниматься черчением, копировать чертежи, карты 20а. Вести борьбу с болезнями растений, с вредителями леса, сада 20б. Работать на клавишных машинах (пишущей машинке, телетайпе, наборной машине и др.)
The types of occupations. Ключ к тесту. Человек-природа 1а, 3б, 6а, 10а, 11а, 13б, 16а, 20а Человек-техника 1б, 4а, 7б, 9а, 11б, 14а, 17б, 19а Человек-человек 2а, 4б, 6б, 8а, 12а, 14б, 16б, 18а Человек-знаковая система 2б, 5а, 9б, 10б, 12б,15а, 19б, 20б Человек-художественный образ 3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б Psychological requirements to the professions: http//education.ssti.ru/prof_klimov.php:
Choosing the profession under the announcement in the internet: Read the advertisement from the internet and decide who from the pupils of our group is mostly suitable to this profession? Read fluently and by yourself . Start with: The profession of _______ suits to _________ because ___________.
Her contribution to literature includes her many translations, Jules Verne’s novels, which are very popular . She also made translations from French into Russian and Ukrainian. Her own works were translated into several European languages, and thus she was responsible for making Ukrainian literature an international phenomenon.7 years she assisted her husband with his ethnographic work and learning the Ukrainian culture and language. Marko Vovchok moved to Europe, where she resided in Germany, France, Italy and Switzerland. In Saint Petersburg, she wrote and translated for Russian magazines.
{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}4. Believe in yourself. Even if everything they say, "You will not succeed," still do! No matter how you look, the main thing - what you strive for!5. Dream. This is something for which you will be doing all of the above. This is your motivation. It is like a flag on a mountain top, showing you the way. And if you are persistent, believe in yourself and to learn fast - once you take the height where there is your flag. And move it even higher.
In the spring of 965, Svyatoslav sent Khazar Khagan his famous historic message: "I Come to You." After the river Oka to the Volga, and then moving down to the great river, through the lands of the Volga Bulgars - tributaries of the Khazars - Svyatoslav took possession of the Khazar Khanate.
Achievements. Three times Hero of the Soviet Union. Holder of two Orders of Lenin. Cavalier six Orders of the Red Banner. Commander of the Order of Alexander Nevsky. Commander of the Order of the Patriotic War I degree. Holder of two Orders of the Red Star. Commander of the Order "For Service to the Homeland in the Armed Forces» II degree. Commander of the Order "For Service to the Homeland in the Armed Forces» III degree
Qualities and abilities he is successful - Ivan Kozhedub is the person possessing the developed self-control focused on accuracy of his performance; - He’s able to supervise the emotions and behavior well; - He’s a person possessing purposefulness and personal integrity; - He is risky and willing.
«The House That Jack Built», «Humpty Dumpty», Shakespeare's sonnets. Marshak not only learned the language, he absorbed the country's history, manners, customs of the people. English, he studied all his life, Marshak treated very seriously: "I do not ... transfer on request, but out of love." In London, he began to work on translations of English ballads, later glorified him, but then faced with a wonderful English children's folklore, full of whimsical humor.
Translations from English sonnets of Shakespeare, performed by Marshak, Academician ML Gasparov, a recognized master of prosody, describes as "a phenomenon in Russian literature." Critic rightly notes that the sonnets of Shakespeare in translation of Marshak - not only is the translation from language into language, but also with style to style, and merit of Marshak - that he was able to convey the author's ideology, the spirit of Shakespeare's Renaissance poetry.
Dmitri Mendeleevwas a Russian chemist and inventor.he formulated the Periodic Law, created his own version of the periodic table of elements, and used it to correct the properties of some already discovered elements and also to predict the properties of eight elements yet to be discovered. Mendeleev was awarded many prizes, among of them there are medals of G. Davey (1882), M. Faradey (1889) and Copley (1905). The 101st element in the periodic table is named in honour of Dmitri Mendeleev.
wantcanneed. When choosing a career you should consider the factors:interests - the wish to know something new. The propensity is a desire to do something. Capacities: Skills - technical, managerial, communicative. Level of knowledge - abilities in certain subjects/Psychological personality’s characteristics - features of temper, character qualities Health. The needs of the labour market in employees
Критерії оцінювання та самооцінювання проекту1. Організація проектно – дослідницької роботи позаурочно і на уроці Підлягає оцінюванню Допустимі бали Одержані бали. Самостійна проектно - дослідницька робота позаурочно і якість її виконання в групах(психологи, дослідники, біографи) 10 Проектно- дослідницька робота на уроців групах “людина-людина,” “людина- техніка”,”людина – знакова система” активність 5 компетентність 5 2. Презентація проекту “Моя майбутня професія”Представлена інформація групі була цікавою, насиченою і корисною 10 Оцініть дизайн 5 Чи відповідала презентація на ключове питання проекту - як вибрати професію для життя? 10 Оцініть лексичну сторону мови. Чи відповідала використана лексика рівню складності 11 класу? 10 Cтиль та грамотність 10 Використання ІКТ зробило проект цікавіше. 10 Інформація була представлена в логічній послідовності. 10 Повнота висвітлення 10 Презентація утримує увагу аудиторії 10 Елементи творчості, оригінальність виконання 10 Загальний бал 115 балів