План конспект уроку з фізичної культури для учнів 5 класу.
Модуль: шахи
Тема. Вчимося грати в шахи.
Завдання уроку:
- сформувати в учнів правильне уявлення про гру в шахи;
- навчати учнів як правильно ходять шахові фігури та б’ють;
- навчати виконувати шах та мат королю;
- сприяти доброзичливому ставленні до суперника під час гри.
Мета: сприяти вихованню систематичних занять гри в шахи, розвивати морально-вольові якості, розвивати мислення і сприяти отриманню позитивних емоцій та уміння долати труднощі при гри в шахи.
Місце проведення: кабінет інформаційних технологій.
Хід уроку
І. Вступна частина
Вчитель.
Пролунав уже дзвінок
Час почати нам урок.
То ж часу і ми не гаймо.
Працювати починаймо.
Привітання.
Перевірка присутніх на занятті.
( Звернути увагу на готовність учнів до уроку, тобто самопочуття учнів)
Повідомлення завдань уроку.
ІІ. Основна частина
Чорно-біла доріжка з восьми полів (ліній), що проходить з поля «а» до «h» - горизонталь.
Лінія з «1» до «8» - вертикаль.
Ланцюжок клітинок одного кольору – діагональ.
вертикаль
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
е |
f |
g |
h |
діагональ
горизонталь
2.Шахове королівство
3.Розташування фігур.
Ось так мають бути розставленні фігури перед початком гри
По кутових полях першої (восьмої) лінії виставляють тури, поруч з ними — коні, далі слони. Посередині лінії залишаються дві вільні клітки — для ферзя й короля. Запам’ятайте правило: «ферзь любить свій колір», тобто білого ферзя треба ставити на біле поле, а чорного — на чорне. Для короля ж лишається єдине вільне поле.
ФЕРЗЬ «любить» свій колір
3.Цінність фігур.
4
Пішак - це піший солдатик, який не мас нічого, крім свої хоробрості. Тому він ходить тільки вперед і ніколи не відступає, а б'є - навскіс.
Першим ходом пішак може піти через одну клітинку, всі наступні ходи - тільки на один крок.
5.
Тура нагадує фортецю, гармати якої стріляють у чотирьох напрямках. Ходить і б’є тура тільки прямо (по вертикалях і горизонталях)
6.
Шаховий слон ходить і б’є по діагоналях на будь-яку кількість полів і в будь-який бік. Один із слонів ходить по білих діагоналях, а інший – по чорних.
7.
Ферзь – радник короля, найсильніша шахова фігура. Він ходить і б’є по вертикалях та горизонталях (як тура) і по діагоналях (як слон.).
8.
Кінь – фігура стрибуча. Ходить він так: дві клитинки вправо і одну – вбік. Хід коня схожий на букву «Г». з білоо поля кінь «стрибає» на чорне, а з чорного – на біле. Кінь – єдина фігура, яка перестрибує як через свої, так і через фігури суперника.
9.
Король найголовніша шахова фігура. Він заходить і б’є в усіх напрямках тільки на одну клітинку. Король не може побити короля і захищені фігури суперника.
Король – єдина фігура, яку не можна побити і сам він не може ставати під бій. Королі білої і чорної армії не зустрічаються, тобто між ними має бути відстань хоча б одна клітинка.
ІІІ. Руханка
«Україна – мати»
Напад на короля має назву ШАХ.
Шах може оголосити будь-яка фігура суперника, крім короля. Той із суперників, король якого потрапив під шах, повинен захистити свого короля, щоб продовжувати гру. Захистити короля від шаху можна трьома способами:
Якщо в короля, якому оголошено шах, немає жодного з трьох захистів, то це означає МАТ і гра закінчується.
Мета шахів - поставити мат королю суперника.
ІV. Практична гра
«Вовки – зайчики»
Граємо, як в звичайні шахи (ходи робляться по черзі).
Завдання «зайчиків» - пішаків дійти до протилежного краю шахівниці.
Завдання «вовчиків» - тур «з’їсти» всіх «зайчиків»
Діти грають самостійно в гру і дотримуються правил грі в шахи.
VІ. Підсумкове заняття
Діти діляться враженнями від гри в шахи та обговорюють труднощі, що виникли при гри .