Бакаляр Т. М. Навчаємось з LEGO DUPLO . Навчально-методичний посібник. Дунаївці, 2024. – 68 с. Рецензенти: Магера Н. В. – в.о. директора Дунаєвецького ліцею №2 Джалалова Н. Л. – голова методичного об’єднання вчителів початкових класів Дунаєвецького ліцею №2 Схвалено педагогічною радою Дунаєвецького ліцею №2 (протокол № 2 від 16.10. 2024року) Посібник містить вправи та ігри з використанням Lego-цеглинок на уроках у початковій школі, які розвивають критичне мислення, творчі здібності, спрямовані на формування ключових компетентностей учнів. Матеріали посібника допоможуть інтегрувати будь-який вид діяльності та форму роботи, а також адаптувати відповідно до віку, вмінь і потреб конкретного учня. Запропоновані матеріали рекомендовано для вчителів початкових класів, вихователів ГПД, методистів, слухачів системи післядипломної освіти.
1. Передмова ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- С.42. LEGO- конструктор __________________________________________________________-__ С.53. Навчаємось граючись ---------------------------------------------------------------------------------------------- С.64. LEGO -технологія -------------------------------------------------------------------------------------------------- С.95. Ігри з набором LEGO ----------------------------------------------------------------------------------------------- С.106. Прийоми навчання з LEGO --------------------------------------------------------------------------------------- С.117. Приклади використання LEGO-технології ------------------------------------------------------------------- С.128. Авторські завдання ------------------------------------------------------------------------------------------------- С 149. Для початку… -------------------------------------------------------------------------------------------------------- С.1510 Клас моєї мрії ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - С. 1611. Веселий чи сумний ------------------------------------------------------------------------------------------------ С.1812. Світ захоплень ----------------------------------------------------------------------------------------------------- С.2013. Руханка ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- С.2214. До навчання через гру -------------------------------------------------------------------------------------------- С.2415. Використання цеглинок LEGO на уроках читання ------------------------------------------------------ - -С.2616. Використання цеглинок LEGO на уроках української мови ------------------------------------------ С.3417. Використання цеглинок LEGO на уроках математики -------------------------------------------------- С.4218. Використання цеглинок LEGO на уроках ЯДС -------------------------------------------------------------- С.5019. Використання цеглинок LEGO на уроках образотворчого мистецтва ---------------------------- -С. 5320. Використання цеглинок LEGO на уроках музичного мистецтва ------------------------------------ С.5521. Інструменти для дистанційного використання LEGO ----------------------------------------------------- С.6422 Висновки ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- С.67 23. Рефлексія ------------------------------------------------------------------------------------ С.68 ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА Витоки здібностей та обдарувань дітей – на кінчиках пальців Василь Сухомлинський Робота з конструктором ЛЕГО дозволяє молодшим школярам, у формі пізнавальної гри, безліч можливостей для творчості, навчання та розвитку, самовираження дитини. Під час гри учень вчиться розуміти навколишній світ, опановує різні аспекти спілкування, має змогу на практиці добувати необхідний для дитини досвід та застосувати свої знання. Дорослий стає ближчим до дитини граючи з ним, також вчиться розуміти її та взаємодіяти з нею ефективно. Кількість учасників гри є необмеженою і передбачає можливість роботи індивідуальної, групової та командної. Особливість конструктора ЛЕГО – найрізноманітніші проекти дітей, які працюють за своїм задумом і в своєму темпі, самостійно вирішувати поставлену задачу, можуть побачити продукт своєї діяльності, конструювати свої простори, в яких можна з задоволенням грати. Грати можна весело та натхненно!Дитина , яка вміє конструювати, вигідно вирізняється з-поміж однолітків: може аналізувати об’єкти, вміє поетапно планувати свої дії, у неї розвинені увага та уява, вона прагне досліджувати. Діти навчаються на власному досвіді.Є кілька прийомів навчання з LEGO:▪ перший — це конструювання за зразком, коли є інструкція, дитина бачить поетапність дій, її вчать, як з’єднувати деталі, аналізувати об’єкт. ▪ другий — це конструювання за моделлю. Учневі необхідно самостійно зібрати деталі, проаналізувати модель і побудувати її. ▪ третій — конструювання за темою. Дитині дається лише тема, і вона сама втілює в життя ті знання, які отримала до цього. ▪ четвертий — конструювання за умовою. Є певні умови, тож школяр повинен їх враховувати під час конструювання. А також зосереджуватися на функціональності моделі. ▪ п’ятий — найважливіший: конструювання за власним задумом. Коли в дитини є ідея, вона може реалізувати її. Їй треба спочатку проаналізувати ідею, об’єкт, спланувати послідовність дій і створити задумане. Це вчить дитину досягати мети. Мета використання LEGO для освіти — у візуалізації багатьох процесів. Ці заняття можна включати в різні шкільні дисципліни, і таким чином організувати міжпредметний зв'язок. LEGO-технологія цікава тим, що базуючись на інтегрованих принципах, об'єднує в собі елементи гри та експериментування. Ігри з LEGO виступають засобом дослідження та орієнтації дитини в реальному світі. 4
LEGO – технологія:•формує вміння розв’язувати проблемні завдання, ставити мету, міркувати про подальшу роботу, розробляти план дій;•розвиває творче мислення;•розвиває мовлення ― діти вчаться детально пояснювати свої дії, пояснювати міркування, надавати чіткі та зрозумілі інструкції, розповідати історії, висловлювати власні думки;•формує вміння співпрацювати, зокрема, уміння працювати в парах чи групах, ділитися матеріалами, уміння вчитися у своїх однолітків, дослухатися до їхніх ідей та пропонувати власні, уміння аналізувати ідеї та обирати раціональніші, уміння розподіляти ролі та обов’язки;•розвиває сенсорне сприйняття, допомагає формувати уявлення про зовнішні властивості предметів: форму, величину, колір, положення у просторі;•розвиває дрібну моторику;•формує цілісну систему уявлень дитини про навколишній світ, збагачує життєвий досвід дитини.9
Клас моєї мрії Діти вчаться: розрізняти деталі за формою, кольором; розвивати дрібну моторику рук; формувати сенсорні основи сприйняття; розвивати візуальну пам’ять; удосконалювати вміння розповідати, складати розповідь. Основні завдання 1. Довести до свідомості учнів значення змін. 2. Вчити учнів складати зв’язну розповідь, доводити слушність власної думки. 3. Закріплювати вміння ділити слова на склади, виділяти приголосні та голосні звуки в словах. 4. Розвивати дрібну моторику рук. 5. Формувати сенсорні основи сприймання. 6. Виховувати наполегливість під час виконання завдання. 7. Виховувати повагу до школи, своїх однокласників; стимулювати бажання вносити позитивні зміни у життя класу. 8. Виховувати бажання конструювати з LEGO. Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO. Ключові слова: клас, безпека, комфорт. Опис вправи: На початку навчального дня діти приносять фото із зображенням їхнього літнього відпочинку і прикріпляють їх на дошку, створюючи колаж. Спочатку вчитель пропонує дітям стати в ранкове коло. У колі діти розповідають один одному про свій відпочинок улітку, передаючи з рук в руки м’яку іграшку «Сонечко», доповнюючи речення, прикріплені до нього: – Важливою подією для мене стало… – Я пишаюсь тим, що я… – Шкода, що мені не вдалося… – Наступного літа я обов’язково… Запитання до дітей Які зміни відбулися у школі за літній період? Які зміни відбулися у класі? А що залишилося незмінним? Чому, на вашу думку? Що тобі хотілося би змінити? Чому? Далі вчитель пропонує учням об’єднатися в групи, зайняти місця за партами, на килимку... Взяти конструктор LEGO SYSTEM. За допомогою 11 конструктора зобразити свою класну кімнату з розташованими у ній меблями та обладнанням. Що саме можна було б змінити у класній кімнаті, щоби навчатися стало ще цікавіше та комфортніше? Далі вчитель пропонує учням пофантазувати, перетворюючи змодельовану класну кімнату на «клас своєї мрії» шляхом внесення конструктивних змін та доповнень. Після виконання завдання учні складають невелику розповідь, у якій доводять доцільність внесених ними змін шляхом обговорення з однокласниками. – Які зміни відбулися незалежно від вас, а які залежать від вас безпосередньо? – Які правила безпечної поведінки у класі ви можете згадати? Варіанти розширення/додаткові завдання: 1. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість букв у словах: клас, парта, учень . 2. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість голосних звуків та окремо приголосних у словах: учень, вчитель, учениця . 3. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість складів у словах: клас, безпека, комфорт16
Веселий чи сумний ?Діти вчаться: розрізняти деталі за формою, кольором; розвивати дрібну моторику рук; формувати сенсорні основи сприйняття; розвивати візуальну пам’ять; удосконалювати вміння розповідати, складати розповідь. Основні завдання Вчити дитину на прикладах тренувальних вправ оптимально пристосовуватися до змін середовища та досягати психічного благополуччя. Формувати вміння бачити прекрасне в оточенні. Розвивати дрібну моторику рук. Формувати сенсорні основи сприймання. Виховувати наполегливість під час виконання завдання. Виховувати повагу до школи, своїх однокласників; стимулювати бажання вносити позитивні зміни у життя класу. Виховувати бажання конструювати з LEGO. Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO. Ключові слова: позитивні емоції, негативні емоції, самопочуття.. Опис вправи: На початку навчального дня діти становлять в коло і під керівництвом учителя промовляють віршик: – Годі, діточки, вам спати! Час давно вже вам вставати! Гляньте: Сонечко сміється! – Давайте привітаємося з Сонечком: Здрастуй, Сонце золоте! Здраствуй, небо голубе! Здрастуй, теплий вітерець! Діти, Сонечко почуло наші привітання і прислало нам сонячних зайчиків. Візьміть до рук жовті цеглинки. Психогімнастика «Сонячні зайчики». Покладіть цеглинки між долоньками і перекатуйте цеглинку між долоньками. Розмістіть цеглинку на зовнішній стороні лівої долоньки, а правою перекачуйте цю цеглинку від кінчиків пальчиків до зап’ястя. Розмістіть цеглинку на праву руку і повторіть цю вправу? Запитання до дітей - Чи сподобались вам ці вправи? - Чи допоміг Сонячний зайчик покращити ваш настрій?Далі вчитель пропонує учням об’єднатися в групи, зайняти місця за партами, на килимку. Робота в групах “Розподіл“. – Емоції бувають різними. У кожної групи на столах є цеглинки: жовта позитивні емоції, зелена - невизначені емоції, синя - негативні емоції. Також є смужки з назвами емоцій (задоволення, радість, сум, горе, гнів, розгубленість, байдужість, невизначеність, роздратування тощо). Ваше завдання: розподілити смужки у три колонки за власним розсудом, утворивши «ланцюжки емоцій». Запитання до дітей: – Прокоментуйте чому ви саме так розподілили емоції – У кого інша думка. Подолання негативних емоцій. – Сядьте в коло, візьміться за руки. Заплющіть очі, відчуйте як тепло іде від руки товариша. Передайте далі своє тепло, пригадайте щось веселе, радісне, смішне. Поділіться з друзями веселою історією. (Учні розповідають уголос історію, яку пригадали.) – Який зараз у вас настрій? Завжди діліться з друзями своєю радістю, підтримуйте один одного. Робота в групах. – Зараз ми попрацюємо в групах. Позитивні почуття будемо передавати, підносячи вгору цеглинки теплих кольорів, а негативні-холодних кольорів. Група «психологів» покажіть, які емоції відчуває людина, коли так думає (подані картки з реченнями типу “Я – найкращий!“, чи “Ніхто не хоче зі мною дружити“ тощо.) Група «художників» передайте емоції за допомогою кольорів цеглинок, яким буває гнів, любов, сором, страх тощо. Група «лікарів» покажіть, які емоції і як впливають на людину. А також створіть “лікувальний рецепт емоцій“ для хворих (за малюнками, на яких зображено: дівчинку, хвору ангіною; хлопчика з переламаною ногою тощо.) Група «письменників» розгляне малюнки із зображеннями дітей, які здійснюють добрі, або негарні справи; складе невеличку розповідь про зображені події та передасть за допомогою цеглинок емоції, що викликали ці історії. (Після завершення роботи групи презентують свої наробки.18
Діти вчаться: висловлювати свої думки, комунікувати з ровесниками; розвивати дрібну моторику рук, увагу, візуальну пам’ять; удосконалювати вміння розповідати, складати розповідь про себе. Основні завдання. Вчити учнів складати зв’язну розповідь про себе та свої захоплення. Закріплювати вміння ділити слова на склади, виділяти приголосні та голосні звуки в словах. Розвивати дрібну моторику рук. Виховувати наполегливість під час виконання завдання. Виховувати повагу до інших, бажання допомагати. Виховувати бажання конструювати з LEGO. Обладнання: малюнки захоплень учнів, цеглинки LEGO DUPLO. Ключові слова: захоплення. Опис вправи: На початку навчального дня діти приносять фото своїх захоплень і прикріпляють їх на дошку. Спочатку вчитель пропонує дітям стати в ранкове коло і взяти таку кількість цеглинок LEGO DUPLO, із скількох складів складається ім’я. (Учні можуть прокоментувати значення свого імені). Потім вчитель пропонує вибрати цеглинку колір якої асоціюється з настроєм учня. Запитання до дітей Із кількох складів складається ім’я? Які маєте захоплення? Далі вчитель пропонує учням об’єднатися в групи, зайняти місця за партами. Взяти цеглинки LEGO DUPLO. За допомогою конструктора зобразити світ (вежу) своїх захоплень. (Учні беруть цеглинку і називають свої захоплення.) Після чого вони складають розповідь про свої вподобання і розповідають своїм друзям. Варіанти розширення/додаткові завдання:1. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість букв у словах: футбол, лялька, малювання, книга… 2. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість звуків у словах: лялька, футбол. 3. Показати цеглинками LEGO DUPLO кількість складів у словах: футбол, лялька, малювання. Світ захоплень20
Маленькі фантазери. Мета: розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв'язне мовлення, стимулювати креативність дітей, розвивати дрібну моторику рук, уміння розв'язувати проблемні ситуації. Хід вправи: запропонувати дітям сісти півколом на килимку. Розмістити у середині кола цеглинки різні за формою та кольором. Заздалегідь збудувати певного персонажа і починати розповідати дітям історію або казку про нього. Завершити розповідь якоюсь проблемною ситуацією. Пропонувати дітям також побудувати казкового персонажа. По завершенні побудови моделі попросити дітям спробувати придумати закінчення історії. Дати можливість кожній дитині розповісти власну кінцівку історії.28
ВІКТОРИНА ПО КАЗКАХ( Діти викладають перед собою цеглинку з правильною відповідю)В лісі звірям всім на втіху щось згубив старенький дід. Влізли мишка туди й жабка, заєць, лиска, вовк, ведмідь. Ще й кабан-іклан. Будь ласка, пригадайте, що за казка. («Рукавичка») ***У селі у діда й баби гарна курочка була. Щось маленьке і кругленьке вона дідові знесла. Мишка, хоч і не хотіла, зачепила і розбила. («Курочка ряба») ***Знайшов Півник колосок, змолотив зерна мішок. Спік негайно у печі пиріжки та калачі. Мишенят не пригощав –жоден з них не помагав. («Колосок») ***На городі виростала, сили набирала, Непомітно, дуже швидко,великою стала. Став тут дід усіх гукати та красуню рвати. А цю казку, діти, ви встигли відгадати? («Ріпка») ***Ой, набридло на віконці все на сонечку сидіть. Я візьму і покочуся, щоб побачити весь світ. («Колобок») ***В полі з'явився будинок. оселилися в будинку: Мишка по імені Шкряботушка, і лягушечка Скрекотушка,Їжак, Лисиця і Зайчик. а ще кошлатий Ведмедик. Пізніше оселився тут. як все будиночок-то звати?В'ється димок над трубою. Цей будиночок — ... («Теремок»)33
Скільки букв у словіМета: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, закріплюють вивчене про букву, звук, склад. Завдання:1. Вчитель пропонує дітям взяти три цеглинки різних кольорів –червону, жовту і зелену. Червона цеглинка – це слова в яких чотири букви, жовта – це слова ,в яких менше , ніж чотири букви, а зелена –слова, в яких більше ,ніж чотири букви.2. Вчитель називає слова, а діти піднімають цеглинку відповідного кольору (сіно, ліс, щука, бджілка…).3. Далі можна запропонувати завдання, де б діти показували кількість звуків у слові, складів. Запитання до дітей:-Що було легше порахувати? Чому?- Які ви запам’ятали слова, в яких більше букв, ніж звуків; звуків більше ,ніж букв?37
Хто уважніший?Мета: утримувати інформацію у пам'яті, знаходити асоціації, бути уважними. Завдання:1. Вчитель по черзі викладає цеглинки і одночасно називає слова. Спочатку це можуть бути слова , які асоціюються з кольором цеглинок. Наприклад: жовта- сонце, зелена- трава, голуба-небо, червона – малина ,синя-слива, помаранчева – мандарин. Учні уважно слухають, а потім з пам’яті ,дивлячись на цеглинки записують слова.2. Далі завдання можна ускладнювати. Називати по два слова до кожної цеглинки. Потім взагалі можна підбирати будь-які слова, щоб діти самі підбирали асоціації. Запитання до дітей:-Скільки слів ви записали?-Чи важко було запам’ятати слова?39
Виростимо речення»Мета: Застосовувати отримані знання про речення, частини мови, висловлювати думку усно та письмово, самостійно або спільно виконувати завдання, домовлятись. Завдання:1. Діти можуть виконувати дане завдання самостійно або в групах.2. Починають гру з 1 цеглинки – 1 слова.3. Педагог поступово додає по одній цеглинці, діти вигадують по одному слову.4. В результаті виходить поширене речення. Наприклад: Осінь. Прийшла осінь. Прийшла золота осінь. Прийшла тепла золота осінь.5. Записати придумане речення. Запитання до дітей:-Встановіть зв’язок слів у реченні.-Підкресліть головні члени речення.40
Лічимо гроші з LEGO. Дана вправа використовується при вивченні чисел в межах 100. Вчимо учнів оперувати грошима, та вміти порівнювати «більше», «менше». Зображення купюр можна роздрукувати , показувати на екрані, або придбати сувенірні гроші. Завдання учнів полічити гроші, та обрати цеглинку – правильний варіант відповіді.45
Гра «Ланцюг живлення» Гра розвиває творчу уяву та здібності до вирішеня проблемних ситацій. На цеглинки приклеїти малюнки ланцюга живлення, а діти в свою чергу повинні будуть відтворити. Запропонуйте дітям будувати вежі. Така весела гра захопить дитину, і вона легко запамятає послідовність.51
Гра «Пори року» Діти вчаться бти важними, утримувати інформацію в памяті. Вчитель пропонує дітям виставити 4 цеглинки – пори року. Можна запропонвати їм кольори: блакитна – зима, зелена – весна, червона – літо, жовта – осінь, а можна щоб вони самостійно вибрали кольори, які в них асоціюються із порами року. Далі учням пропонуємо назвати місяці кожної пори року. Можна ще такий варіант: називаємо місяць, а учні піднімають цеглинку того кольору, яка відповідає даній порі року.52
Висновок• робота з LEGO-цеглинками вчить дітей творчо мислити, знаходити взаємозв’язки, будувати ланцюжки логічних суджень, планувати свої дії, висловлювати власну думку;• заняття з LEGO урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим для дітей. Заняття в ігровій формі створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту і проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу;• LEGO-конструктор – сучасний засіб навчання дітей;• вчителі можуть постійно черпати нові ідеї, які дозволяють привернути і утримувати увагу учнів.67
Список використаної літератури.1. Нова українська школа:порадник для вчителя / за заг.ред. Н. М. Бібік.- Київ: Літера ЛТД,2018.-160с. 2. Каталог освітніх наборів на базі конструкторів LEGO DACTA. М., 2016. – 40 с. 3. Комарова Л. Г. Будуємо з LEGO / Л. Г. Комарова. – М., 2011. – 88 с. 4. Методичний посібник «Шість цеглинок в освітньому просторі школи»5. Методичний посібник «Шість цеглинок в освітньому просторі школи»6. Лусс Т. В. Формування навичок конструктивно-ігрової діяльності у дітей за допомогою ЛЕГО / Т. В. Лусс. – М., 2013. – 96 с. 7. Максаєва Ю. А. Легоконструювання як фактор розвитку обдарованості ]/ Ю. А. Максаєва // Початкова школа плюс . − 2012. − № 9. − С. 66-69. 8. Максаєва Ю. А. Інтеграція легоконструювання в освітню діяльність / Ю. Максаєва // Дошкільне виховання. − 2012. − № 8. − С. 104-108. 9. Міхєєва О. В. LEGO: середовище, іграшка, інструмент / О. В. Міхєєва, П. А. Якушкін // Інформатика і освіта. – 2016. – № 6. – С. 54-56. Міхєєва О. В. Набори LEGO в освіті, або LEGO + педагогіка = LEGO DACTA / О. В. Міхєєва, П. А. Якушкін //Інформатика і освіта. – 2016. – N 3. – С.137-140.11. Максаєва Ю. А. Інтеграція легоконструювання в освітню діяльність / Ю. Максаєва // Дошкільне виховання. − 2012. − № 8. − С. 104-108.12. Міхєєва О. В. LEGO: середовище, іграшка, інструмент / О. В. Міхєєва, П. А. Якушкін // Інформатика і освіта. – 2016. – № 6. – С. 54-56. Міхєєва О. В. Набори LEGO в освіті, або LEGO + педагогіка = LEGO DACTA / О. В. Міхєєва, П. А. Якушкін //Інформатика і освіта. – 2016. – N 3. – С.137-140.14. Нова українська школа:порадник для вчителя / за заг.ред. Н. М. Бібік.- Київ: Літера ЛТД,2018.-160с. 15. Каталог освітніх наборів на базі конструкторів LEGO DACTA. М., 2016. – 40 с. 16. Комарова Л. Г. Будуємо з LEGO / Л. Г. Комарова. – М., 2011. – 88 с.