«Етика. 5–6 класи»
(автори Ашортіа Є.Д., Бакка Т.В., Желіба О.В., Козіна Л.Є., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Навчальний предмет «Етика» реалізує вимоги до обов’язкових результатів навчання соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі. Навчання етики спрямоване на реалізацію загальної мети базової загальної освіти, яка полягає в розвитку природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формуванні компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомому виборі подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовженні навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, вихованні відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Метою навчального курсу «Етика» у 5–6 класах є формування світогляду, формування вільної особистості, яка визнає загальнолюдські та національні цінності й керується морально-етичними критеріями та почуттям відповідальності у власній поведінці; виховання поваги до людської гідності й дотримання прав людини, демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості, рівності.
Результатами навчання є набуття учнями ключових компетентностей: громадянської та соціальної, інформаційно- комунікаційної, мовної, математичної, екологічної, у галузі культури, природничих наук, техніки і технологій, інноваційності, підприємливості, самоосвіти.
Даний компетентнісний потенціал, направлений на формування в учнів розуміння власного «я», усвідомлення власної гідності, реалізації власних прав і свобод, поваги до прав і гідності людей, виявлення толерантного ставлення, протидії упередженому ставленню; дотримання демократичних принципів, ефективного спілкування з іншими особами, і участь у забезпеченні сталого розвитку суспільства. Базові знання програми ґрунтуються навколо понять безпеки, здоров'я та добробуту.
Програма складається з пояснювальної записки, структурованих за класами та темами вимог до очікуваних результатів навчання учнів, розкритих в орієнтирах для оцінювання, що вказані у Додатку 16 до Державного стандарту базової середньої освіти, пропонованого змісту навчального предмета як основи для досягнення цих результатів. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності зорієнтовані на формування відповідних компетентностей і викладені через уміння та ставлення, які відповідають знаннєвому, смисловому, діяльнісному та ціннісному компонентам ключових компетентностей з соціальної та здоров’язбережувальної галузі, визначеним у Додатку 15 до Державного стандарту базової середньої освіти
Учительство, орієнтуючись на вимоги щодо підготовки учнів/учениць, має можливість самостійно визначати назву теми, кількість і перелік питань до кожного уроку залежно від умов організації освітнього процесу, пізнавальних можливостей школярів/школярок, класу та індивідуального підходу учительства до викладання. До кожної теми вказано орієнтовані види навчальної діяльності та рекомендований обсяг навчального матеріалу, що має бути опанований учнями за визначений період навчання у процесі досягнення очікуваних результатів і ґрунтується на базових знаннях з соціальної та здоров’язбережувальної галузі, визначених Державним стандартом базової середньої освіти (Додаток № 15). У програмі пропонується стандартний набір видів навчальної діяльності без деталізації. Враховуючи принципи академічної свободи вчителя вчитель/учителька можуть визначати конкретні форми та методи роботи, види пізнавальних завдань, зберігаючи загальну спрямованість роботи відповідно до компетентнісного підходу.
Навчальна дисципліна є наступним концентром формування соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, що ґрунтується на базі досягнень початкової школи. Тематика побудована на основі поступового розширення уявлень учнів про громадянські суспільні комунікації:
моральні норми — чесноти — міжособистісні взаємини — спілкування — моральні цінності — етичні норми у правах дитини — сприйняття інакшості — культурна поведінка.
У програмі немає розподілу навчальних годин за розділами. У межах загальної річної кількості годин учитель/учителька може самостійно визначати час для роботи над кожним розділом програми, але не порушуючи до того ж повноти завдань, визначених як результати і зміст навчально-пізнавальної діяльності.
|
Очікувані результати навчання |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
Види навчальної діяльності |
|
Вступ |
||
|
|
Походження «етики». Мораль і моральні цінності. Людські чесноти. |
|
|
Тема 1. Моральні норми |
||
|
Базові знання: особливості поведінки та її наслідки, моральні та |
Унікальність людини. Людська індивідуальність. Поняття власного Я. Правила. Хто і для чого встановлює правила. Як правила стають звичаєм і законом. Моральні норми та принципи. Добро і зло. Поведінка людини. Моральний вибір. Вчинок. Мотив та наслідок. Моральна відповідальність людини. Розум, емоції і почуття, |
Навчально-пізнавальна, |
|
етичні цінності, життєва самоідентифікація, добро, зло, моральні |
дослідницька, |
|
|
норми, патріотизм. |
пошукова, творча, |
|
|
Уміння: |
проєктна, |
|
|
моделювання, |
|
|
зовнішніх чинників;
|
інтерактивна, дискусійна |
|
|
добробуту та безпеки; |
|
|
|
|
|
|
особливості і потреби; |
|
|
|
|
|
|
Ставлення: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
почуттів |
|
|
|
|
їх вплив на поведінку та вчинки. Повага людини. Основний зміст «золотого правила» моральності. Людяність і справедливість як основа етикету. Повага до морально- культурних надбань суспільства. Повага до звичаїв, традицій, символів і законів країни та звичаїв народів, які живуть в Україні. Відчуття патріотизму та приналежності до країни. |
|
|
Тема 2. Людські чесноти |
||
|
Базові знання: відповідальність, совість, доброчесність, самоконтроль, доброзичливість, старанність, щедрість, співчуття, чуйність, ввічливість, гуманність.
Уміння: |
Роль чеснот у житті людини. Відповідальність. Совість як внутрішній регулятор моралі. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, |
Ставлення:
|
Доброчесність, стриманість, терплячість. Як опанувати себе. Доброзичливість. Повага до інших. Старанність. Ставлення до обов’язків. Щедрість. Допомога тим, хто її потребує. Скромність у добрих справах. Ввічливість. Ґречність як норма поведінки. Правила ввічливості. Етикет. |
інтерактивна, дискусійна |
|
Тема 3. Людина серед людей |
||
|
Базові знання: довіра, сім’я, батьківство, дружба, колектив, булінг і протидія його проявам, громадське місце, безпека і добробут, толерантність, цінність життя, конфлікт.
Уміння: |
Цінність довіри. Довіра як основа стосунків у родині, колі друзів, класі, школі. Родинне коло. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, |
аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя;
Ставлення:
|
Взаємна повага і допомога в родинному колі. Права і обов’язки членів сім’ї. Взаєморозуміння та партнерські відносини. Дружба й товаришування. Моральні основи товаришування. Вміння дружити. Людина в колективі. Колектив. Етика відносин. Етичний кодекс. Шкільна етика. Відносини у класному та шкільному колективі. Правила поведінки у класі та школі. Норми поведінки з однолітками і зі старшими.
Поведінка в |
дискусійна |
|
|
громадських місцях. Громадські місця. Поведінка в різних життєвих ситуаціях. Толерантність у взаємодії з іншими. Звичаї, традиції, церемонії, етикетні кодекси етнічних, релігійних та інших спільнот. Конфлікт. Причини конфліктів. Шляхи розв’язання та запобігання конфліктам. |
|
|
Тема 4. Культура спілкування |
||
|
Базові знання: ефективне спілкування, безпека особистості, |
Роль спілкування в житті людини. Мова як засіб спілкування. Прагнення особистості у спілкуванні. Види спілкування. Культура спілкування. Межі особистої свободи. Моральні норми |
Навчально-пізнавальна, |
|
самовираження, активне слухання, дрес-код, емпатія. |
дослідницька, |
|
|
Уміння: |
пошукова, творча, |
|
|
проєктна, |
|
|
кібербулінгу;
|
моделювання, інтерактивна, дискусійна |
|
|
|
|
|
жертвам булінгу, звертається по допомогу до інших осіб; |
|
|
Ставлення:
|
спілкування. Вербальне спілкування. Культура мови. Темп, тембр мовлення. Інтонація. Почути і бути почутим. Як донести свою думку. Як зрозуміти інших. Активне слухання. Невербальне спілкування. Мова тіла. Мова жестів. Манери спілкування. Зовнішній вигляд людини як повідомлення. Самовираження, стиль і мода. Дрес-код. Творче самовираження. Свобода самовираження. Дистанційне спілкування. Особливості етики спілкування у телефонних розмовах, листуванні та спілкуванні в мережі |
|
|
|
Інтернет. Правила безпеки в соціальних мережах. Долання бар’єрів слухання. Чому люди не розуміють одне одного. Емпатичне слухання. |
|
|
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
|
|
І. Вступ |
Загальнолюдські цінності як основа етики. |
|
|
Тема 1. У світі моральних цінностей |
||
|
Базові знання: потреби, свобода, щастя, духовне здоров’я, почуття, емоції, любов, повага, життєва гармонія, справедливість. Уміння:
|
Потреби людини. Піраміда потреб. Базові потреби. Духовні потреби. Моральні цінності як життєві орієнтири. Духовний світ людини. Свобода як основа моральності. Свобода вибору, дії. Почуття та емоції. Світ почуттів та емоцій. Вияв емоцій та почуттів. Любов і кохання. Що таке любов. Закоханість і кохання. Міжособистісні взаємини. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна |
|
Ставлення:
|
Гармонія життя. Уміти радіти. Щастя і радість. Внутрішня гармонія. Уміння бути щасливим. Успіх і щастя. Справедливість. Справедливість і несправедливість. Протидія несправедливості. Правда і справедливість. |
|
|
|
||
|
Базові знання: гідність, повага, права дитини, відповідальність, самостійність, участь, лідерство.
Уміння:
|
Гідність. Почуття особистої гідності. Особиста гідність і людська гідність. Права дитини і відповідальність. Права дитини, обов'язки і відповідальність у родині, у школі та у суспільстві. Відповідальність особистості за свій вибір та результати й наслідки своїх дій. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна |
Ставлення:
|
Прийняття рішень. Мотиви та наслідки рішень. Самостійність у прийнятті рішень. Право на участь. Етика участі. Моральні принципи діяльності спільнот. Етичне лідерство. Лідерство. Моральні якості лідера. |
|
|
Тема 3. Мистецтво жити в суспільстві |
||
|
Базові знання: ідеал, світогляд, діяльність із створення цінності для інших осіб, ініціативність, ефективна співпраця, ознаки доброчинності, інклюзія, стереотипи й упередження, підтримка осіб з особливими потребами, прийняття відмінностей між людьми, толерантне ставлення до поглядів і переконань, інтересів та потреб інших осіб, спонсорство, меценатство, волонтерство, волонтерський рух в Україні.
Уміння:
вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; |
Світогляд. Уявлення людини і суспільства про світ. Багатоманіття світоглядів і базові цінності. Патріотизм, любов до України. Сприйняття «іншості». Культурно-національні особливості людей, які живуть в Україні. Ближній, але інакший.
Сприйняття «інакшості». |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна |
Ставлення:
|
Людина – найвища цінність. Людяність. Гуманістична мораль: визнання людини найвищою цінністю. Пріоритет прав і свобод людини, рівність і справедливість. Духовність і релігійність. Віра і релігія в житті людини. Право на свободу віросповідання. Повага до релігійних почуттів віруючих. Поліконфесійність. Толерантність як умова співжиття української спільноти.
Інклюзія. Інклюзія як спосіб сприйняття людської різноманітності. Рівноцінність. Подолання бар’єрів та залучення кожного. Етика |
|
|
спілкування та допомога людям з інвалідністю. Стереотипи й упередження. Роль стереотипів у житті суспільства. Види стереотипів. Міфи. Забобони та упередження. Моральні норми як інструмент подолання стереотипів та упереджень. Благодійність і волонтерство. Доброта і благодійність. Меценатство. Благодійництво сьогодні: спонсорство.
Волонтерство. Моральні аспекти волонтерського руху. |
|
|
|
||
|
Тема 4. Бути культурною людиною |
||
|
Базові знання: культура, розвиток особистості, критичне ставлення до інформації, добробут, сталий розвиток, ресурси, культура споживання, потреби людини та обмеженість ресурсів, екологічні проблеми, повага до живих істот, праця, хобі, сенс життя, саморозвиток.
Уміння:
|
Культура — міра людяності в людині. Духовна та матеріальна культура. Культурність. Людина і природа. Гармонія співіснування людини і природи як умова майбутнього життя. Ставлення до природи. Сталий розвиток. Екологічні проблеми сучасності. Відповідальність за все живе на Землі. Праця в житті людини. Роль праці в житті людини. Види праці. Домашня праця. Етика праці. Дозвілля людини. Розмаїття людських інтересів. Потреби у відпочинку і можливості їх задовольнити. Моє хобі. Організація вільного часу. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна |
Ставлення:
|
Здоров’я людини. Довкілля і здоров’я людини. Особиста гігієна. Фізична культура. Комп’ютерні ґаджети, Інтернет і сучасний школяр. Небезпеки віртуального світу. Етика здорового способу життя. Мистецтво самопізнання. Самопізнання. Пошук власної ідентичності. Сенс життя. Ідеал в житті людини. Саморозвиток. Самореалізація. Самооцінка. Планування майбутнього. Саморозвиток. |
|