НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСТАНЦІЙНОГО ТРЕНІНГУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ «РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ ЗАДАЧ»

Про матеріал
Освітній процес в дистанційному курсі є одним з окремих випадків соціальної комунікації. Одним із шляхів формування математичної компетентності є розв´язування географічних задач. В посібнику подається навчальна програма дистанційного тренінгу для педагогічних працівників «Розв’язування географічних задач», що допоможе вчителям оволодіти методикою вибору, сучасними методами та прийомами розв´язування розрахункових географічних задач, ознайомитися із їх видами.
Перегляд файлу

 ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ТА ТУРИЗМУ

ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ВІЙТОВЕЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

ДИСТАНЦІЙНОГО ТРЕНІНГУ

ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ «Розв’язування        географічних  задач»

 

 

 

      

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ТА ТУРИЗМУ

ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ВІЙТОВЕЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

ДИСТАНЦІЙНОГО ТРЕНІНГУ

ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ «Розв’язування        географічних  задач»

 

 

Пасічник Анатолій Миколайович,

учитель географії

Писарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Війтовецької селищної ради

Хмельницької області

 

 

 

ВІЙТІВЦІ - 2021

Автор: Пасічник Анатолій Миколайович, вчитель географії Писарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель

Рецензент: Сянькова І. П., головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму виконавчого комітету Війтовецької селищної ради

 

 

Схвалено педагогічною радою Писарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (протокол № 1 від 30 січня 2020 року).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Освітній процес в дистанційному курсі є одним з окремих випадків соціальної комунікації. Одним із шляхів формування математичної компетентності є розв´язування географічних задач. В посібнику подається навчальна програма дистанційного тренінгу для педагогічних працівників «Розв’язування географічних задач», що допоможе вчителям оволодіти методикою вибору, сучасними  методами та прийомами розв´язування розрахункових географічних задач, ознайомитися із  їх видами.

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП …………………………………………………………………………….5

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДИСТАНЦІЙНОГО ТРЕНІНГУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ  «Розв’язування географічних задАЧ»……………..6

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Сучасна географічна компетентність – це здатність вчителів та учнів застосовувати географічні знання, вміння, ставлення у вирішення навчальних та повсякденних завдань. Значний потенціал для розвитку індивідуальних здібностей, самостійності учнів закладений у розв’язуванні географічних задач. Використання різнорівневих задач як в курсі фізичної, так і соціальної та економічної географії формує навички аналітично-статистичного мислення, співставлення, виявлення тенденцій у розвитку явищ та процесів. А тому використання розрахункових завдань стає досить актуальним. Це є важливим і у контексті підготовки учнів до виконання завдань ЗНО з географії.

      Шкільний курс географії передбачає роботу із задачами як фізичного так і суспільно-економічного змісту. Типові географічні задачі передбачають практичне оволодіння учнями навичок математичних обчислень за топографічними та географічними картами, визначення температурних, баричних, гідрологічних закономірностей. Особлива увага приділяється роботі з географічними координатами та системою відліку часу. Окремим блоком виділяються задачі, пов’язані з демографічним та економічними процесами.

      На сьогодні складно назвати дослідження у фізичній та соціально-економічній географії, що не використовує всебічний і глибокий аналіз географічних задач. За результатами їх розв’язування можна зробити висновок про особливості природи, населення і господарства, оцінити взаємозв'язки між різними явищами та процесами навколишнього середовища. Дуже важлива роль цих задач в освітньому процесі учнів та студентів з географії та інших наук. Можна зробити висновок, що географічні задачі сприяють не тільки глибокому осмисленню інформації, а й розвитку у людини просторового мислення, пам’яті,  уміння аналізувати, узагальнювати та робити висновки.

        Цей курс допоможе вам отримати прикладні знання із розв’язування географічних задач, стати консультантами з використання їх у освітньому процесі та повсякденному житті. Також цей тренінг має стати путівником за матеріалами шкільних курсів «Географія», з тим, щоби навіть після завершення навчання, продовжувати розвиватись у цій сфері.

 

 

 

 


 

 

Укладач:

А.М. Пасічник, вчитель географії Писарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Війтовецької селищної ради, старший учитель

 


 

Рецензенти:

Д.В. Галкін, методист географії та економіки НМЦ викладання предметів природничо-математичного циклу Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

І. І. Коцюбан, методист НМЦ викладання інформатики, ІКТ і дистанційного навчання
Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

 


 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

    Сучасна освіта повинна йти попереду змін, що відбуваються в світі, готуючи школярів до адекватного їх сприйняття в суспільстві та виробництві. Важливе значення для розв’язання окреслених соціальних завдань відводиться шкільній географії – єдиному шкільному предмету, що інтегрує природничі та соціально-економічні знання, а тому формує в учнів комплексне уявлення про Землю як планету людей. Розв'язування географічних задач на уроках та позаурочній роботі з географії є од­ним із важливих факторів активізації пізнавальної діяльності учнів, їхньої са­мостійності в поглибленні знань і по­єднанні теорії з практикою. Це відпові­дає завданням подальшого вдосконален­ня шкільного навчання й математизації курсу географії як одного зі шляхів по­кращання знань учнів розвитку їх пізнавальних інтересів.

    Мета дистанційного тренінгу – розкрити методику використання географічних задач як інструменту підвищення  навчальних досягнень учнів в курсах географії. Програма тренінгу містить задачі, що складені на основі різноманітних матеріалів про явища і процеси, що відбуваються в Україні та світі. Їх розвязування  дозволяє не лише закріпити знання теоретичного матеріалу, отримані на уроках, а й сформувати вміння і навички, необхідні у подальшому житті й діяльності. В організації тренінгу задачі і вправи згруповано по розділах і темах відповідно до чинної  програми.

    Недостатня кількість навчального часу, що виділяється на вивчення географії в школі,  не може задовольнити потреби школярів у географічних знаннях. Тому зміст базових дисциплін доповнюється географічними курсами за вибором. Доцільним є викладання елективного курсу «Розв’язування географічних задач». Вивчення курсу передбачає використання теоретичної складової, понятійно-термінологічного апарату, розв’язування задач з географії. Курс поглиблює теоретичні знання про географічні науки, що вивчають Землю, формує практичні уміння і навички застосування знань на практиці. В основу тренінгу покладено основи викладання курсу за вибором «Розв’язування географічних задач».

Головна мета дистанційного тренінгу

Ознайомитися з основними підходами до розв’язування географічних задач, методами дослідження, моделювання і відображення просторового розташування, поєднання і взаємозв'язків об'єктів, явищ природи і суспільства та можливостями застосування цих знань у повсякденному житті.

Завдання:

  1.     ознайомлення з теоретичним матеріалом, який допоможе ефективніше розв’язувати географічні задачі;
  2.     розвиток навичок вибору та користування сучасними методами розв’язування задач;
  3.     ознайомлення зі способами роботи з картографічними творами та пошуку достовірної географічної інформації;
  4.     підтримка інтересу до вивчення предметів природничого спрямування.

Очікувані результати:

слухач тренінгу дізнається про:

- основні види географічних задач у шкільному курсі географії;

- теоретичне підґрунтя для виконання прикладних географічних задач;

- прийоми розв’язування географічних задач;

- вико­ристання географічних задач у практичній діяльності людини.

навчиться:

- розв’язувати задачі з курсу загальної географії;

- розв’язувати задачі з фізичної географії;

- розв’язувати задачі з соціальної та економічної географії;

- оцінювати роль географічних задач у життєдіяльності людини.

 

 

 

 

 

СТРУКТУРА МОДУЛЮ

 

№ п/п

Теми занять

Кількість годин

лекції

прак -

тичні

всього

1.

Вступ до курсу. Основні поняття.

0,5

-

0,5

 

Тема 1. Розв’язування задач із загальної географії.

 

 

 

2.

Геодезія. Форма і розміри Землі. Горизонт. Сила земного тяжіння. Земля в космічному просторі. Рухи Землі.

0,5

0,5

1

3.

Картографія. Карта і масштаб. Географічні координати.

0,5

1

1,5

4.

Топографія. Географічні та прямокутні координати. Кути напрямків.

0,5

1

1,5

 

Тема 2. Розв’язування задач з фізичної географії.

 

 

 

5.

Геологія. Фізичні процеси в літосфері. Геотермічний градієнт. Геотермічний ступінь. Ізотермічний горизонт.

Геоморфологія. Абсолютна та відносна висота.

0,5

0,5

1

6.

Метеорологія.  Фізичні процеси в атмосфері. Атмосферний тиск і температура (термічний та баричний ступені, термічний та баричний градієнти). Альбедо. Водяна пара в атмосфері (абсолютна та відносна вологість, дефіцит вологи, точка роси). Коефіцієнт зволоження і випаровуваність. Снігова лінія. 

0,5

1,5

2

7.

Кліматологія. Визначення сторін горизонту за Сонцем та годинником. Визначення  висоти Сонця і географічної широти, тривалості дня, часу сходу і заходу Сонця. Визначення  тривалості дня, часу сходу і заходу Сонця

0,5

1

1,5

8.

Гідрологія. Фізичні процеси в гідросфері. Вплив рельєфу на течію річки (падіння, похил річки). Живлення і водний режим річок. Витрата води в річці й річний стік (шар стоку, коефіцієнт стоку). Робота річки (річкова ерозія, базис ерозії, тераси, меандри). Твердий стік.

0,5

1

1,5

9.

Геоекологія. Взаємодія природи та людини. Процеси, що відбуваються в географічній оболонці.

 

0,5

0,5

10.

Тема 3. Розв’язування задач з економічної та соціальної географії.

 

 

 

11.

Демографія. Розрахунок показників динаміки кількості населення, аналізу відтворення, руху та структури населення. Трудові ресурси і зайнятість населення.

 

1

1

12.

Географія промисловості. Ресурсозабезпеченість. Визначення обсягів виробництва

 

0,5

0,5

13.

Географія сільського господарства. Визначення обсягів продукції рослинництва і тваринництва

 

0,5

0,5

14.

Географія транспорту.  Пасажирообіг. Вантажообіг

 

0,5

0,5

15.

Підсумкове заняття

 

0,5

0,5

16.

Вихідне діагностування. Залік

 

1

1

 

Всього

 

 

15

Всього годин:

15

 


ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ:

Вступ до курсу. Основні поняття

Завдання і зміст курсу. Зв'язок географічних наук з природничими та суспільними науками. Практичне застосування географічних знань

Тема №1. Розв’язування задач із загальної географії.

Геодезія. Картографія. Топографія

Форма і розміри Землі. Горизонт. Сила земного тяжіння. Земля в космічному просторі. Рухи Землі.

Практична робота № 1. Задачі на визначення дальності видимого горизонту, сили земного тяжіння, місцевого та поясного часу, відстаней в космічному просторі

Карта і масштаб.  Географічні координати.

Практична робота № 2. Задачі на визначення масштабів, відстаней, географічних координат.

Географічні та прямокутні координати. Кути напрямків.

Практична робота № 3. Задачі на визначення географічних та прямокутних координат, азимутів, дирекційних кутів, румбів.

Тема №2. Розв’язування задач з фізичної географії.

Геологія. Геоморфологія. Метеорологія.  Кліматологія. Гідрологія. Геоекологія

Фізичні процеси в літосфері. Геотермічний градієнт. Геотермічний ступінь. Ізотермічний горизонт. Абсолютна та відносна висота.

Практична робота № 4. Задачі з теми «Літосфера»

Фізичні процеси в атмосфері. Атмосферний тиск і температура (термічний та баричний ступені, термічний та баричний градієнти). Альбедо. Водяна пара в атмосфері (абсолютна та відносна вологість, дефіцит вологи, точка роси). Коефіцієнт зволоження і випаровуваність. Снігова лінія. 

Практична робота № 5. Задачі з теми «Атмосфера»

Визначення сторін горизонту за Сонцем та годинником. Взаємозв’язок висоти Сонця над горизонтом та географічною широтою.

Практична робота № 6. Задачі на визначення  висоти Сонця і географічної широти, тривалості дня, часу сходу і заходу Сонця

Фізичні процеси в гідросфері. Вплив рельєфу на течію річки (падіння, похил річки). Живлення і водний режим річок. Витрата води в річці й річний стік (шар стоку, коефіцієнт стоку). Робота річки (річкова ерозія, базис ерозії, тераси, меандри). Твердий стік.

Практична робота № 7. Задачі з теми «Гідросфера»

Взаємодія природи та людини. Процеси, що відбуваються в географічній оболонці.

Практична робота № 8. Задачі на визначення взаємодії природи та людини, процесів, що відбуваються в географічній оболонці

Тема № 3. Розв’язування задач з економічної та соціальної географії. Демографія. Географія промисловості. Географія сільського господарства. Географія транспорту

Статистичні показники, що характеризують демографічні явища.

Практична робота № 9. Демографічні задачі з розрахунком показників динаміки кількості населення, з аналізу відтворення, руху та структури населення, трудових ресурсів і зайнятості населення. Розрахункові демографічні задачі, що базуються на статистичних показниках, які характеризують розселення населення

Практична робота № 10. Задачі на визначення ресурсозабезпеченості корисними копалинами, обсягів продукції галузей промисловості, складання пропорцій. Задачі на визначення обсягів продукції рослинництва і тваринництва, складання пропорцій.

Практична робота № 11. Задачі на визначення пасажирообігу, вантажообігу, обсягів транспортування.

 

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ СЛУХАЧІВ

Підсумкова атестація відбувається у вигляді практикуму (75%) та по факту здачі усіх практичних робіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Булава Л. М. Готуємось до географічних олімпіад. – Х.: ВГ «Основа», 2008.  – 176 с.

2. Географія: Збірник тестів для підготовки до ЗНО / Н. В. Лєскова,                                 Г. Є. Уварова. – К.: Ґенеза, 2008. – 136 с.

3. Гілецький Й. Географічні олімпіадні задачі та їх розв’язки // Географія та основи економіки в школі. – 2007. – №8. – С. 40-41

4. Гілецький Й. Р. Географічні задачі та їх розв’язування / Й. Р. Гілецький. -Тернопіль: Мандрівець, 2013. - 136 с.

5. Жемеров О. О. Олімпіаді завдання з розв’язаннями.  –Х.: ВГ«Основа», 2005. – 256 с.

6. Заставецька О.В. Економічна та соціальна географія України. Задачі та вправи. 8-9 класи. -3-тє вид., допов. і перероб.— Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2012.— 64 с.

7. Заставецька О. В. Фізична географія. Збірник задач і вправ. 6-8 класи. –Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – 58 с.

8. Єгорова С. Г. Збірник задач географії. – Волочиськ, 2007. – 26 с.

9. Костюк В. Н. Збірник задач, завдань і запитань з фізичної географії та топографії // Географія. – 2008. – № 1, 3 (методичні банки № 35, 36)

10. Лавренчук Г.М. Задачі з географії: навчально-методичний посібник. – Біла Церква, 2009. – 60 с.

11. Маца К. О. Задачі і вправи з географії. Посібник для вчителя. К.: Рад. школа, 1974. – 150 с.

12. Пересадько В.А. Задачі за географічними картами: типові та нестандартні з розв’язаннями. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 96 с. – (Б-ка журн. «Географія»; Вип. 11 (23)).

13. Пилипів Я. Задачі і вправи на уроках географії // Географія та основи економіки в школі. – 1997. – №1. – С. 27-31

14. Романова В.Я. Задачник з географії для 5-11 класів: Навчальний посібник – Запоріжжя: Просвіта,  2003. – 80 с.

15. Ромасишин Г.П. та ін. Збірник задач з географії. Детальні розв’язки /                        Г.П. Ромасишин, І.Б. Климюк, В.М. Слотюк, О.В. Бердей, О.М. Вітрук, Л.О. Лабо, Т.А. Торопова, Л.А. Вавринів. – Тернопіль «Лілея», 2013. – 44 с.

16. Совенко В. В. Задачі до окремих тем з географії // Географія. – 2008. – №10. – С. 29-32.

17. Совенко В. В. Задачі на визначення висоти Сонця над горизонтом // Географія та основи економіки в школі. – 2007. – №7. – С. 17-23

18. Совенко В. В. Зразки розв’язання типових задач з географії // Географія. –2008. – №9. – С. 29-35.

19. Совенко В. В. Розв’язування  задач під час вивчення географії в 6 класі // Географія та основи економіки в школі. – 2007. – №4. – С. 8-15

20. Совенко В. В. Розв’язування  географічних задач: навчально-методичний посібник. – Біла Церква: КОІПОПК, 2011. – 128 с.

21. Сухінін С. О. Розрахункові демографічні задачі як засіб навчання географії населення // Географія. – 2006. – № 21, 23; – 2007. № 1, 3 (метод. банки №24-27)

22. Шевчик С. Розв’язання географічних задач// Географія та основи економіки в школі. – 2000. – №2. – С. 28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      На сучасному етапі важливою проблемою реалізації компетентісного підходу до навчання географії є використання новітніх освітніх ідей та педагогічних технологій. Сьогодні  неможливо  навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній  освіті. Тому зміст навчального матеріалу  з  географії  визначено з огляду на корисність  та потрібність його за межами школи.             Вміння розв’язувати географічні задачі перетворить предметні географічні знання в уміння і практичні навички, розуміння та досвід. А це стане основою підвищення загального рівня географічної компетентності учнів і забезпечить їм  можливість навчитись використовувати набуті знання на практиці.

       У процесі розв’язування проблемних задач учні оволодівають досвідом творчої діяльності, тобто здатністю знаходити свій оригінальний спосіб розв’язування для кожної нової задачі, спиратися як на знання і вміння, що вже відомі, так і на здогадку, інтуїцію та інтелектуальний рівень володіння навчальним матеріалом. На підставі компетентнісного підходу  знання мають стати не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної  самореалізації у соціумі, облаштування  особистого  життя. Географічні знання дають можливість кожній людині протягом усього життя свідомо сприймати інформацію про розвиток і зміни в природі, господарстві, суспільстві, житті населення. 

        Сьогодні школярі мають не лише отримати географічні знання, а й навчитись застосовувати їх в нестандартних життєвих ситуаціях, активно адаптуватись до участі в житті суспільства. І саме це учителі повинні враховувати у педагогічній діяльності.

 

 

 

 

 

 

simvol 6-500x5001_0

ДЛЯ НОТАТОК

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

13

doc
Додано
29 грудня 2020
Переглядів
893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку