Урок " Географічне положення Миколаївської області. Природні умови і ресурси

Про матеріал

Мета уроку - засвоєння, розширення , поглиблення знань учнями географічного положення ,природних умов, природних ресурсів свого краю

Перегляд файлу

Географічна характеристика Миколаївської області

Урок №1

Географічне положення . Природні умови і  ресурсі.

Мета

навчальна: сформувати уявлення про географічне положення області в межах України та відносно сусідніх держав: систематизувати основні риси природних умов  області( рельєфу, клімату, ландшафтів, природних процесів тощо);

розвивальна:Закріпити вміння і навички працювати з картою; розвивати аналітичне мислення і творчий підхід до засвоєння матеріалу;

 розвивати творче мислення учнів, вміння працювати з додатковою  статистичним  матеріалом;

виховна: виховувати патріотизм, життєві компетентності , економічний та екологічний тип мислення;

Очікувані  результати:

Після закінчення уроку учень

характеризує

особливості географічного положення  області і своїй місцевості

порівнює

географічне положення своєї області з іншими областями

 пояснює

взаємозвязи  між природними компонентами;  вплив природних ресурсів, умов на розселення населення;

характеризує

рельєф , геологічну будову,клімат,поверхневі  й підземні води, грунт, рослинний покрив, тваринний світ,   адміністративної області  області , своєї місцевості;

аналізує

використання природних ресурсів, природокористування.

Висловлює судження

щодо  заходів з метою раціонального природокористування.

Обладнання: настінні фізичні та політико - адміністративного устрою карти України і своєї області, атласи, робочі зошити, мультимедійна установка.

Інформаційний ресурс: http://www.myshared.ru/slide/1296304/

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:фізична карта України, атлас Миколаївської області,карта Миколаївської області, довідники.

Тип уроку :вивчення нового матеріалу

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

 Будьте уважними , активно пізнавайте і аналізуйте нове, самостійно встановлюйте зв’язки відомого з невідомим, не бійтеся помилитися , самостійно формулюйте висновки.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

1.Що розуміють під поняттям « географічне положення»?

2.У який частині України розташована територія Миколаївської області?

ІІІ.  Мотивація  навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Прийом «Приваблива мета»

Обрамлені розкішними лісосмугами широкополі лани, неозорі поля золотавої пшениці , соняшнику, кукурудзи , багаторічних трав. Біжать в далину вежі високовольтних ліній, каналів, трубопроводів , автострад, по яких нескінченним потоком рухається велика кількість різноманітної техніки. Неквапливі , тихоплинні степові річки, долини яких уквітчані рунами пахучих трав. Де – не – де зустрічаються невеликі  гаї, чагарники , чепурні села у вишневих , яблуневих садках. Пахуче солодке повітря степу і солоне морське – під південним небом. Такий вигляд мають степові простори на правобережжі України. Це твій рідний край – твоя Миколаївщина.

ІІІ . Вивчення нового матеріалу.

Скучив за степом, скучив за лугом,

Скучив за ставом, скучив за гаєм,

   Скучив за сином, скучив за другом,

   Скучив за матір’ю, за рідним краєм!

                                                                                                   В. Стус

Бесіда

Що ви відчули? Як ви розумієте рядки цього вірша?Чи потрібні вам знання про свою область? (Учні позначають у зошити – та к ; ні; і так ; і ні).

Вивчення теми « Географія своєї області» дозволить вам :

1)застосувати отримані знання з уже вивчених тем;

2) краще пізнати неповторність та красу рідного краю.

Після цього уроку ви зможете:

Визначати географічне положення своєї області (за планом),порівнювати положення своєї області з іншими; характеризувати природні умови , ресурси свого краю.

»Асоціативний кущ»

                                                       Миколаївська область

 

1.Географічне положення, межі, розміри області.

Прийом « Коло ідей»

Демонструються кадри презентації  http://www.myshared.ru/slide/1296304/

 

Прийом « Мозковий штурм»

Учні користуючись базовими знаннями, визначають ,  особливості географічного положення області, за яким планом можна давати характеристику географічного положення області.

Учні висувають свої ідеї щодо   особливостей географічного положення області( південь України, басейн Південного Бугу,наявність виходу до Чорного та Азовського морів, які утворюють лимани , кордони  з економічно  розвиненими областями тощо).

Прийом « Картографічний  практикум». Робота з атласами  України та Миколаївської області.

Положення в Україні

а) В який частині України лежить область?

б) З якими адміністративними одиницями межує?

Шукаю в Інтернеті

в)Користуючись довідковими виданнями й і нтернетом , картою та статичними матеріалом в атласі , назвіть площу області,порівняйте з деякими країнами світу,  кількість населення та порівняйте з іншими областями України, протяжність території області,визначити максимальну  протяжність область з півночі на південь( 195 км) та  з заходу на  схід( 204 км), визначте між якими координатами розташована область

 Прийом «Картографічний практикум».

На картосхемі  Миколаївської області підпишіть назви сусідніх областей

2.Рельєф, природні умови, корисні копалини

Прийом « Шкала думок»

Робота з картами атласів України та області.

а)Положення відносно геотектонічних структур

Назвіть основні тектонічні структури , у межах яких розташована територія області?

б)Положення по відношенню до великих форм рельєфу.

Якими формами рельєфу характеризується територія області?

Прийом» Роблю висновок»

Учитель. Територія Миколаївської області має загальний похил від північного заходу до південного сходу і до долини Південного Бугу. Абсолютна висота території області складає 86,7 м. На північний схід від села Ганнівки Братського району реєструється максимальна відмітка над рівнем моря – 255,6 м. Мінімальні відмітки в пониззі долини Тилігульського лиману  і в районі Аджигольської коси – мінус 0,4 м.

Корисні копалини

Робота з  картами атласу. Повідомлення учня.

Мінерально – сировинн ресурси на території області представлені значними запасами будівельних матеріалів. Велике запаси різнобарвних гранітів, що відзначаються широкою гамою кольорів і високими декоративними якостями,з них виготовляються декоративно – оздоблювальні вироби. Розвідані запаси гранітів досягають 20 млн. куб метрів, що становить 10% запасів України.

З інших будівельних матеріалів домінують запаси будівельного каміння, запаси сировини для виробництва цементу .

Промислове значення мають поклади вапняків, гнейсів, кварцових пісків,глини для виробництва вапна . цегли, шляхових матеріалів тощо.

На території розвідані поклади кобальто – нікелевих руд, мінеральної води, лікувальної грязі.

3.Клімат області.

Прийом «Естафета»

  1. Назвіть географічні  поняття,пов’язані з кліматом,охарактеризуйте й дайте визначення.

Повідомлення учня « Клімат»

Клімат помірно – континентальний з м’ягкою малосніжною зимою і жарким посушливим літом. Пересічна температура січня - - 4,5 С, липня +23 С. Річна кількість опадів коливається від 330 мм на півдні до 450 мм на півночі області. Висота снігового покрову 9 – 11 см.

Робота з картами атласу Миколаївської області. (абсолютний максимум, абсолютний мінімум, переважний напрям вітрів).

Прийом «Роблю висновок»

( кліматичничний пояс,основні кліматотвірні чинники,  роль повітряних мас у формуванні клімата області ).

 

Вправа « Логічний ланцюжок»

Широта --------температура ------тиск ------- опади ----- вітри

Дискусія

Чи сприяють кліматичні умови нашої області життєдіяльності людей?

4. Поверхневі води.

Прийом «Скарбничка»»(гідроніми – назви річок Миколаївської області.

Південний Буг, Гнилий Еланець, Синюха, Кодима, Інгул,Інгулец, Громоклія.

5 .Грунти, рослинний світ, тваринний світ. Несприятливі природні процеси та явища.

Робота з атласом

Назвіть типи грунтів , що знаходяться на території області, визначте їх родючість, тваринний та рослинний світ області,заповідні території та об’єкти,  де охороняють та відновлюють природну рослинність.

Учитель: основними несприятливими природними процесами та явищами на території області є утворення зсувів, ярів, ерозія грунтів, картування. Трапляються  і негаразди погоди – весняні заморозки , зливи, град, пилові бурі, посухи. Для запобігання несприятливим природним процесам і явищам передбачається охорона земель, вод, атмосферного повітря.

Робота з атласом області.

  1. Які заходи відображені на карті «Природоохоронна діяльність»
  2. Головні проблеми раціонального використання природних умов та ресурсів області.
  3.  Які антропогенні форми нашої області ви  можете назвати?

V.Узагальнення знань

Прийом « Мікрофон»

1.Чому вивчення природи будь  - якої території починають з вивчення її географічного положення?

2.Яке фізико – географічне положення Миколаївської області?

3. У межах яких великих форм рельєфу розташована область?

4.Які типи , форми рельєфу поширені на території області?

5.На які корисні копалини багата область?

Рефлексія.

Чи виконали ми основну мету нашого уроку – розвивати самостійно – пошукову діяльність?( Учні позначають у зошиті – так, і так, ні, і ні.)

VІ. Підсумок роботи

 

Прийом « Роблю висновок»

Область  має вигідне географічне положення: вихід до Чорного моря; близькість до великих промислових центрів ; розвинена транспортна система;портове господарство, економічне вигідні схеми руху вантажних потоків;сприятливі природно – кліматичні умови та природні рекреаційні ресурси;грунтові та  агро-кліматичні  умови сприятливі для розвитку багатогалузевого  сільського господарства.

VІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити конспект уроку

2.Підготувати кросворди на тему « Географічне положення Миколаївщини».

3. Випереджальне завдання для окремих учнів

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. ТУПЧІЄНКО ТЕТЯНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
31 грудня 2020
Переглядів
3785
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку