Краснокутський ліцей № 1 Краснокутської селищної ради
Богодухівського району Харківської області
ЗАТВЕРДЖЕНО
Протокол засідання педагогічної ради
Краснокутського ліцею №1
№ 1
Навчальна програма
(авт. Васильків І. Д., Кравчук В. М., Танчин І. З.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.12.2024 № 1768)
6-9 клас
Вступна частина
Модельна навчальна програма з предмета «Громадянська освіта» (далі — Програма курсу) розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти (далі — Державний стандарт) і є складовою частиною громадянської та історичної освітньої галузі (далі – Галузь).
Навчальний предмет «Громадянська освіта» передбачений Типовою освітньою програмою для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (Наказ МОНУ № 1120 від 09.08.2024 р.) для 6 – 9 класів (цикли адаптаційного і базового пре- дметного навчання) НУШ. Він базується на ціннісних орієнтирах, визначених пунктом 4 Державного стандарту. Компе- тентнісний потенціал навчального предмета «Громадянська освіта» відповідає переліку ключових компетентностей та наскрізних умінь, передбачених пунктами 7–9 Державного стандарту, розробленого з урахуванням «Рекомендації Євро- пейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя» (від 18.12.2006 р.).
Програма навчального предмета «Громадянська освіта» враховує наступність між предметами та курсами грома- дянської та історичної освітньої галузі, а також навчального предмета «Етика» соціальної і здоров’язбережувальної га- лузі, адаптаційного циклу та циклу базової середньої освіти. Вона опирається на досягнуті в попередніх класах НУШ обов’язкові результати навчання і забезпечує можливість досягнення більшості з конкретних результатів 3 і 4 , а особли- во 5 і 6 груп загальних результатів, передбачених для 7-9 класів. Також навчальний предмет «Громадянська освіта» за- кладає основу для наступної роботи в 9 класі над вивченням навчального предмета «Правознавство», в 9 класі разом із курсом «Правознавство» забезпечує формування громадянських компетентностей випускників базової школи.
Актуальність предмета. Суверенна, демократична, європейська держава Україна потребує активних і відповіда- льних за своє майбутнє громадян із високим почуттям патріотизму, власної гідності, стійкою громадянською позицією та готовністю до виконання своїх громадянських обов'язків. Екзистенційна важливість цих завдань для держави стала очевидною під час російсько-української війни й, зокрема, після широкомасштабного російського військового вторгнен- ня. У цьому контексті навчання громадянської освіти займає особливе місце, оскільки спрямоване на виховання особис- тостей здобувачів освіти з активною громадянською позицією, розвинутим критичним мисленням, здатних відповідаль- но ставитися до своїх прав та обов’язків, брати активну участь у суспільно-політичних процесах, усвідомлено діючи на захист державної суверенності України та утвердження демократії в країні.
Програма відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової середньої освіти та концепції «Нова українська школа».
Мета і завдання навчального предмета «Громадянська освіта» відповідають «Концепції розвитку громадянської осві- ти в Україні», схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р.
Метою курсу шкільної громадянської освіти є формування і розвиток у громадян України громадянських компе- тентностей, спрямованих на утвердження і захист державності та демократії, здатності відстоювати свої права, відпові- дально ставитися до громадянських обов’язків, брати відповідальність за власне життя, за налагодження гармонійних стосунків між членами сім’ї, за життя територіальної громади.
Мета реалізовується через виконання таких завдань:
Програма ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах, а саме:
В основу навчання покладено компетентнісний підхід, що корелюється з ключовими компетентностями, визначе- ними Законом України «Про освіту» та основними положеннями Державного стандарту базової середньої освіти Нової української школи.
|
Ключові компе- тентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування дер- жавною мовою . |
Уміння: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й наці- онального самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлу- мачити поняття, факти; доступно і переконливо висловлювати власну думку, використову- вати можливості мови для розкриття тем громадянської освіти; вести аргументовану поле- міку на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані українською пер- шоджерела, авторські наукові публікації; створювати українською мовою (усно і письмово) тексти на громадянознавчу тематику. Ставлення: поцінування української мови як державної; усвідомлення її як державотвор- чого чинника та чинника національної ідентичності; розуміння цінності кожної мови. Навчальні ресурси: навчальні тексти; діалог, дискусія. |
2 |
Спілкування іно- земними мовами |
Уміння: читати і розуміти науково-публіцистичні та художні твори громадянознавчого змісту іноземною мовою; відбирати та використовувати інформацію про світ іноземними мовами; обговорювати прочитані або прослухані мовою оригіналу та в перекладі українсь- кою громадянознавчі твори. Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання світу та збагачення власного суспільствознавчого досвіду; готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур. Навчальні ресурси: іншомовні науково-популярні публікації, онлайн-ресурси, словники. |
3 |
Математична |
Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інфор- |
|
компетентність |
мацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; чітко формулювати визначення та бу- дувати гіпотези; формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з од- нієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму). Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, раціонально осмислювати інфор- мацію. Навчальні ресурси: тексти зі статистичними даними, діаграми, таблиці, графіки тощо. |
4 |
Компетентності в природничих на- уках і технологіях |
Уміння: оцінювати вплив людини на навколишнє природне середовище; розкривати вплив на суспільне життя і право технологій та наукових теорій; змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес власної діяльності; спостерігати, аналізувати; визначати роль при- роди в житті людини; використовувати сучасні технології. Ставлення: сприйняття природи як цінності; готовність захищати довкілля, зберігати при- родні ресурси для сьогодення та майбутніх поколінь; готовність до опанування новітніх те- хнологій. Навчальні ресурси: науково-пізнавальні й навчальні тексти природничого та технологіч- ного змісту; усні та письмові презентації в рамках дослідницьких проєктів. |
5 |
Інформаційно- цифрова компете- нтність |
Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз суспіль- них явищ; застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні; грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі; розпізнавати маніпулятивні технології та протистояти їм; розвивати медійну грамотність. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу; прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі; критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ; прагнення дотримуватись правил роботи з інформацією (дотримання авторського права то- що). Навчальні ресурси: дописи в соціальних мережах і коментарі до них; цифрові бібліотеки; інструментальні тексти (алгоритми дій, інструкції тощо); медійні тексти. |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й орга- нізовувати власну навчальну діяльність; користуватися різними джерелами довідкової ін- формації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Ставлення: розуміння соціальної ролі освіти, відкритість до сталого самонавчання, бажан- ня ділитися знаннями з іншими, готовність до інновацій; усвідомлення потреби вчитися з метою самовдосконалення й самореалізації. Навчальні ресурси: довідкова література, зокрема пошукові системи; електронні мережеві бібліотеки; інструкції з ефективного самонавчання. |
7 |
Соціальні та гро- мадянські компе- тентності |
Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспіль- но-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. Ставлення: сприйняття людської гідності як найвищої цінності; повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі в громадському житті; емпатія, відпові- дальність. Навчальні ресурси: тексти соціально-політичного змісту; інтерактивні технології навчан- ня, кооперація та діалогове спілкування в навчанні та позакласній роботі. |
8 |
Ініціативність і пі- дприємливість |
Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно; використовувати ефек- тивні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій; вміти самоорганізо- вуватися; оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність; співпрацювати з ін- шими для загального добробуту громади; оцінювати переваги й ризики, вести перемовини. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри. Навчальні ресурси: тексти, які містять моделі ініціативності; ділові папери (план роботи, звіт, резюме, заява тощо), самопрезентація, зразки реклами. |
9 |
Обізнаність та са- мовираження у сфері культури |
Уміння: розвивати власну національно-культурну ідентичність у сучасному полікуль- турному світі; окреслювати основні тенденції розвитку культури; зіставляти досягнення ук- раїнської культури з іншими культурами; виявляти вплив культури на людину та розвиток цивілізації; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету. Ставлення: визнання цінності культурного багатоманіття; відкритість до інших культур, переконань та світогляду інших людей, повага і толерантність; зацікавленість світовими культурними надбаннями, повага до розмаїття культурного вираження різних народів. Навчальні ресурси: твори мистецтва; тексти, що містять описи творів мистецтва; дослід- ницькі проєкти. |
10 |
Екологічна грамо- тність і здорове життя |
Уміння: дотримуватися здорового способу життя; відповідально застосовувати комуніка- тивні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам; виявляти то- лерантність до різних поглядів, конструктивно спілкуватися в різних соціальних середови- щах; плекати екологічне мислення та здоров'язбережувальну діяльність на основі знань про суспільство. Ставлення: сприйняття здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя; усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси. Навчальні ресурси: тексти, які сприяють гармонізації психоемоційного стану; інтернет- джерела з питань впливу природного та техногенного середовища на здоров’я й безпеку людини. |
Громадянські компетентності. Перелік основних громадянських компетентностей визначено в Додатку 1 до Концепції розвитку громадянської освіти в Україні (в редакції Розпорядження КМ № 893-р від 08.10.2022):
У вивченні предмета «Громадянська освіта» пріоритетними є:
Особливості організації освітнього процесу та шляхи реалізації програми. Програма предмета «Громадянська освіта» передбачає вивчення курсу впродовж 4-х років (6, 7, 8, 9 класи) в обсязі, визначеному чинною Типовою освітньою програмою. Курс 6 класу опирається на досягнуті впродовж 5 класу результати, визначені модельними програмами курсу
«Вступ до історії та громадянської освіти» на основі вимог Додатку 18 ДСБСО для 5-6 класів, та продовжує громадянську освіту учнівства на пропедевтичному рівні. Основні змістові лінії Програми — «Мистецтво жити в суспільстві», «Мисте- цтво жити в державі», «Мистецтво спілкуватися» — є наскрізними та об’єднують теми відповідно 2, 3, 4 розділів щоріч- но. Перший розділ 6 класу є вступним та забезпечує знайомство дітей з поняттям «громадянська освіта» і завданнями кур- су. У кожному з наступних класів передбачено наростання умінь з якісно вищим розумінням значення громадянської освіти та усвідомленням власної навчальної діяльності. Перші розділи при цьому відіграють роль ланки, яка пов’язує по- передній клас із наступним в логічний ланцюжок. Змістове наповнення 8 класу підсумовує вивчене в 6 та 7 класах і до- зволяє розширити можливості самостійної, колективної і практичної діяльності здобувачів освіти. Курс 9 класу враховує зростання умінь та інтересів учнівства, використовує можливість опертися на попередній досвід і результати навчання.
У змістовому наповненні передбачено щорічно 4 розділи та 12 тем, які розраховані на рекомендовану Типовою освітньою програмою кількість годин. Доцільно проводити одне або два (за достатніх умов) підсумкові оцінювання, по- єднуючи матеріали 1 і 2 та 3 і 4 розділів. Час, необхідний для вивчення певного розділу / теми, учитель / учителька визна- чають самостійно, орієнтуючись на конкретний клас та обставини. Уроки практичної роботи, уроки узагальнення знань, уроки для проміжного чи тематичного оцінювання учитель / учителька встановлюють самостійно за освітньою програ- мою закладу освіти. Для забезпечення навчального поступу здобувачів освіти та усвідомленого досягнення кращих ре- зультатів варто використовувати формувальне оцінювання. За бажанням учителя / учительки в рамках розділів можна ви- користовувати кредитно-накопичувальну систему оцінювання досягнень або ж здійснювати поточне оцінювання усних відповідей, письмових завдань, практичних вправ, самостійних робіт, індивідуальних та групових проєктів, досліджень, есеїв тощо. Тематику творчих / проєктних робіт учитель / учителька формулюють самостійно з врахуванням запитів уч- нівства, змісту розділу / теми та диференційованого підходу. Певні творчі / проєктні роботи, підготовка і виконання яких є затратними в часі, але демонструють досягнення значної кількості очікуваних результатів, можуть бути оцінені за гру- пами загальних результатів як підсумкові, але про це здобувачі освіти мають бути повідомлені заздалегідь. Програмою передбачено резервний час, який учителі можуть використати на власний розсуд. Вчитель / вчителька добирає з доступ- ного в конкретних умовах асортименту видів діяльності ті, які зарекомендували себе найефективнішими і менш ресурсо- затратними, і, за можливості, забезпечують водночас досягнення передбачених програмою основних результатів та фор- мування наскрізних ключових компетентностей.
Досягнення очікуваних результатів навчання, реалізація компетентністного та змістового потенціалу курсу забезпе- чується шляхом: а) поєднання зусиль педагога і здобувачів освіти; б) використання підручника та ресурсних матеріалів (нормативно-правових актів, інформаційних ресурсів, додаткової літератури та методичних матеріалів до курсу; в) викори- стання можливостей інтернету та індивідуальної творчої роботи, проєктної колективної та самостійної діяльності, вико- нання практичних завдань; г) поєднання компетентнісного, особисто орієнтованого та діяльнісного підходів до організації навчальної діяльності.
|
6 клас |
7 клас |
8 клас |
9 клас |
|
Тема 1. Вступ. Знайомство з громадянською освітою. |
|
|
|
|
Розділ І. Людина – частина |
Тема 1. Культура матеріа- льна і духовна. Коли виникла культура або чи складно ма- лювати на камені? Культур- не розмаїття. Господарю- вання (економіка). Приватна власність. Людина і природа. Тема 2. Права і свободи людини. Права людини: іс- торичний екскурс. Класифі- кація прав людини та прик- лади (особисті (фізичні, гро- мадянські) права людини; політичні права; соціальні та економічні права; культурні права, екологічні права). Сво- бода світогляду і віроспові- дання. Єдність прав і обов’язків. Тема 3. Що робить людину людиною? Людська гідність. |
Тема 1. Культура. Культура і суспільство. Базові компоненти культури: мова, цінності, норми. Домінуюча культура і субкульту- ри. Тема 2. Суспільство. Що об’єднує людей у суспільство. Структура суспільства. Соціа- льна стратифікація. Тема 3. Людина в суспільстві. Особистість. «Людина — істота суспільна» (Аристотель). Соціа- лізація особистості. Роль сім’ї й однолітків як інститутів первин- ної соціалізації у процесі форму- вання особистості. |
Тема 1. Культурні та соці- альні аспекти взаємодії в суспільстві. Різноманіт- ність культур. Вплив куль- турних відмінностей на взаємини між соціокульту- рними спільнотами. Релі- гійні та конфесійні особли- вості. Повага до звичаїв і традицій інших спільнот. Тема 2. Як людина може змінити світ. Роль індивіда в суспільстві. Громадянсь- ка відповідальність. Участь у громадських справах. Добрі практики. Тема 3. Кошти і справи. Що таке державний бю- джет. Як держава фінан- сує свої програми і проєк- ти. Роль податків у фінан- |
|
природи і суспільства. |
|||
|
Тема 2. Хто я? Самопізнан- |
|||
|
ня, індивідуальність, гідність |
|||
|
і честь. Мої інтереси і світо- |
|||
|
гляд. Я бережу природу. |
|||
|
Тема 3. Хто ми? Родина, |
|||
Розділ І. Культура. Суспільство. Особистість |
клас, громада, держава. Я вдома, у класі, в громаді, в державі. Ввічливість і взає- моповага. Основи шкільного |
|||
|
етикету. |
|||
|
Тема 4. Що навколо нас? |
|||
|
Загальнолюдські цінності. |
|||
|
Різноманітність і рівність. |
|||
|
Норми та правила. Права і |
|||
|
обов’язки. |
|
|
Взаємоповага. Мої цінності, мета і мрії. Самоаналіз і са- морозвиток. Особистісні якості. Внутрішня мотива- ція. |
|
суванні держави. Як фор- мується місцевий бюджет. Меценати і спонсори. Що таке підприємницька діяль- ність. |
Розділ ІІ. Мистецтво жити в суспільстві |
Тема 5. Що таке суспільст- во? Як суспільство впливає на нас? Як ми впливаємо на суспільство? Сфери життя суспільства: політична, еко- номічна, соціальна, духовна. Тема 6. Взаємодія в суспі- льстві. Що таке права і обов’язки? Дружба, команд- на робота. Співпраця і кон- куренція. Як дотримуватися академічної доброчесності. Тема 7. Моральні основи поведінки в суспільстві. Добро і зло. Повага. Відпові- дальність. Чесність. Справе- дливість. Як ухвалювати етичні рішення. |
Тема 4. Родина як мінісус- пільство. Сім’я і шлюб. Под- ружжя. Батьківство і ма- теринство. Права та обов’язки батьків і дітей. Родинні цінності і правила. Захист сім’ї в суспільстві і державі. Тема 5. Дитина – маленька людина. Поняття прав ди- тини. Право дітей на соціа- льний, правовий, економічний захист. Тема 6. Громада. Історич- ний розвиток громади на те- ренах України. Громадський простір в минулому і сього- денні. Доступність. Пам’ятки історії, культури, природи. Культурні та еко- логічні права й обов’язки лю- дини і громадянина. |
Тема 4. Самореалізація особис- тості. Самореалізація і розвиток. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Тема 5. Мистецтво жити з ін- шими людьми та з іншими іде- ями. Стереотипи. Упередження. Забобони. Здатність взаємодія- ти. Тема 6. Проблеми, з якими сти- каються різні спільноти. Конфлікти та їх подолання. Спо- соби подолання конфліктів. Війна як найжорсткіша форма конфлі- кту. |
Тема 4. Громадські об’єднання. Волонтерст- во. Свобода асоціації. Гро- мадські організації та по- літичні партії в Україні. Молодіжні та дитячі орга- нізації в Україні. Громадян- ська участь і активізм. Роль волонтерства і соціа- льної активності. Як знай- ти волонтерські можливо- сті. Тема 5. Поняття і проти- дія корупції. Що таке корупція. Види корупції та її суспільна шкідливість. Виявлення, протидія і запобігання ко- рупції. Система антикору- пційних органів держави. |
Розділ ІІІ. Мистецтво жити в державі |
Тема 8. Для чого людям потрібна держава? Що таке держава? Якими є ознаки держави? Як здійснюється державна влада? Що таке адміністративний устрій? Якими є цінності держави |
Тема 7. Наша держава – Україна. Україна – молода держава з багатовіковою історією. Проголошення не- залежності України. Держа- вна символіка України. Кон- ституція України — основ- |
Тема 7. Громадянське суспільс- тво і держава. Сутність грома- дянського суспільства та його інститути. Поняття і ознаки держави. Фор- ми держави. Функції держави. Належність до громадянства |
Тема 6. Взаємодія з ор- ганами влади. Поняття і види звернень громадян. Вимоги до оформлення, порядок і терміни розгляду звернень громадян. Елект- ронні петиції. Анонімні зве- |
|
Україна? Тема 9. Що означає мати громадянство? Поняття «громадянин» в давнину і в сьогоденні. Чим різняться громадяни держави і її насе- лення? Чому громадяни ма- ють не лише права, а й обов’язки? Якою має бути громадянська поведінка шкі- льного колективу? |
ний закон нашої держави. Якою нашу державу бачить світ? Тема 8. Державні органи влади та їх функції. Систе- ма органів державної влади в Україні. Верховна Рада Укра- їни. Кабінет міністрів Укра- їни. Місцеві державні адміні- страції в системі державно- го управління. Суди та їх призначення. Президент Ук- раїни. Тема 9. Місцеве самовряду- вання. Що таке місцеве са- моврядування? Як форму- ються органи місцевого са- моврядування? Якими є за- вдання і можливості органів місцевого самоврядування? Як місцеве самоврядування впливає на життя громади? |
України. Тема 8. Демократичні цінності та інститути. Суть і цінності демократії. Державна влада в демократичній державі. Елект- ронне урядування в Україні. Пар- тисипативна демократія — де- мократія участі. Інститути без- посередньої демократії в Україні: загальна характеристика. Он- лайн-сервіси, платформи та ін- струменти електронної демок- ратії. Тема 9. Право як нормативний регулятор суспільних відносин. Поняття про право та його джерела. Право і закон. Система права, основні галузі права. Пра- вовідносини. Правова держава. Характеристика правової дер- жави, демократія як її основа. Тема 10. Права, свободи та за- конні інтереси людини як цінні- сний вимір громадянського су- спільства і правової держави. Поняття про права, свободи та законні інтереси людини. Концеп- ція прав людини: витоки, ключові цінності, еволюція (генеза). Охо- рона й захист людської гідності. Рівність. Справедливість. Права людини в умовах правового ре- жиму воєнного стану. Міжнаро- дне гуманітарне право та права людини. |
рнення громадян. Тема 7. Ми – майбутні виборці. Виборні та приз- начувані органи влади. Ак- тивне і пасивне виборче право. Принципи виборчого права. Види виборчих сис- тем. Законодавство Украї- ни про вибори. Тема 8. Захист прав, сво- бод та законних інтересів людини. Способи захисту прав. Як держава забезпе- чує захист прав людини. Система судів та право- охоронних органів: як до них звертатися. Роль між- народних організацій у за- хисті прав людини. |
Розділ ІV. Мистецтво спілкування |
Тема 10. Що таке спілку- вання? Стилі спілкування (дружнє, сімейне, ділове) та їхні особливості. Види спіл- кування. Слова, жести, мімі- ка. Роль державної мови в спілкуванні. Тема 11. Як бути добрим співрозмовником? Як роз- почати і підтримувати роз- мову, як завершити розмову ввічливо? Як показати, що ви слухаєте? Як правильно за- питувати? Тема 12. Як спілкуватися без конфліктів? Довіра і вза- ємоповага в спілкуванні. Мо- ва ворожнечі. Розпізнавання і вираження своїх емоцій. Зна- чення емпатії у спілкуванні. |
Тема 10. Елементи спілку- вання. Відправник і отриму- вач. Повідомлення: зміст, форма, способи передачі ін- формації. Зворотній зв'язок. Мистецтво запитувати. Тема 11. Уміння висловлю- вати свої думки. Чітке фор- мулювання. Аргументація. Висновки. Текстове і усне повідомлення. Мистецтво публічного виступу. Враху- вання особливостей аудито- рії. Тема 12. Спілкування в групах і колективах. Ролі лідера і членів команди. Як працювати над спільними завданнями. Командна моти- вація. Відповідальність і то- лерантність. Вплив самови- раження на взаємодію з ін- шими. |
Тема 11. Ефективна комуніка- ція. Вербальні і невербальні засо- би спілкування. Вміння сказати і вміння почути. Свобода слова і відповідальність. Право вислов- лювати свою думку, бути почу- тим. Блогер, інфлюенсер, лідер думок та їхня відповідальність. Спілкування онлайн. Соціальні мережі. Безпека в інтернеті. Тема 12. Формування громад- ської думки. Інформація. Пові- домлення та медіатексти. Засо- би поширення інформації. Масме- діа в Україні. Обмеження свободи слова. Плю- ралізм думок. Маніпуляції і пропа- ганда. Способи маніпулювання інформацією. Ознаки пропаганди. Медіаграмотність. Інформаційна безпека. |
Тема 9. Спілкування та сучасні виклики. Інтер- нет і право. Кібербезпека, захист персональних даних. Право інтелектуальної вла- сності. Авторське право,. Академічна доброчесність. Плагіат. Тема 10. Формальне і не- формальне спілкування. Особливості та відміннос- ті формального і неформа- льного спілкування. Діловий етикет. Дрес-код. Як вра- ховувати у спілкуванні різні культурні контексти. Тема 11. Мистецтво ве- дення переговорів. Техніки розв’язання конфліктів. Основи переговорного про- цесу. Як підготуватися до переговорів. Як досягти згоди. |
|
|
|
|
Підсумок. Майбутнє дер- жави і роль молоді в її розвитку. |
Основна частина Громадянська освіта 6 клас
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Пропоновані види навчаль- ної діяльності |
||
Учень / учениця:
|
Вступ. Знайомство з громадянською освітою. Що таке громадянська освіта і для чого вона потрібна? Як ми можемо берегти і розвивати державні цінності? Як бути добрим громадянином? |
Робота з підручником Запис власних міркувань Обговорення в парах чи групах Формулювання запитань до текс- ту Усне повідомлення |
||
Розділ І. Людина – частина природи і суспільства (6 годин). |
||||
|
Хто я? Самопізнання, індивідуальність, гідність і честь. Мої інтереси і світо- гляд. Я бережу природу. |
Формулювання запитань до тексту Пошук інформації для відпові- дей на запитання «Чому ми про це вивчаємо?» Підбір матеріалів для колажу Обговорення в парах чи групах Укладання тез, повідомлення, виступу |
||
|
Хто ми? Родина, клас, громада, держава. Я вдома, у класі, у громаді, у державі. Вві- чливість і взаємоповага. Основи шкільного етикету. |
Наведення прикладів Створення переліку / глосарію / тулбоксу Ситуативні вправи на вироб- лення навичок Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення Моделювання ситуації |
||
|
Що навколо нас? Норми і правила. Права і обов’язки. За- гальнолюдські цінності. Різно- манітність і рівність. Норми і правила. Права і обов’язки. Підсумкова робота |
Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі Наведення прикладів Створення індивідуальних та колективних презентацій Виконання проєкту «Загальнолюдські цінності Різноманітність і рівність» Систематизація інформації з теми |
||
Розділ ІІ. Мистецтво жити в суспільстві (5 годин) |
||||
|
Що таке суспільство? Як суспільство впливає на нас? Як ми впливаємо на суспільст- во? Сфери життя суспільства: політична, економічна, соціаль- на, духовна. |
Аналіз медіаресурсів Обговорення в парах чи групах Підготовка запитань для ін- терв’ю Запис власних міркувань Укладання переліку Пошук і аналіз додаткових дже- рел інформації з теми
|
||
|
Взаємодія в суспільстві. Що таке права і обов’язки? Дружба, командна робота. Співпраця і конкуренція. Як дотримуватися академічної доброчесності. Моральні основи поведінки в суспільстві. |
Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення Проєкт «Добро і зло. Повага і відповідальність». Створення індивідуальних та колективних презентацій. Рольова гра. Моделювання ситуації. |
||
нових місць та ситуацій
|
Добро і зло. Повага. Відповіда- льність. Чесність. Справедли- вість. Як ухвалювати етичні рішення. Підсумкова робота |
Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Укладання рекомендацій / пам’яток до теми |
Розділ ІІІ. Мистецтво жити в державі(3 години). |
||
родини / місцевої спільноти
|
Для чого людям потрібна держава? Що таке держава? Якими є ознаки держави? Як здійснюється державна влада? Що таке адміністративний устрій? Якими є цінності держави Україна? |
Відображення отриманої інфор- мації графічно (схеми, таблиці, діаграми) Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення Моделювання ситуації Формулювання запитань до текс- ту Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи табли- ці |
|
Що означає мати громадянство? Поняття «громадянин» в давнину і в сьо- годенні. Чим різняться грома- дяни держави і її населення? Якою має бути громадянська поведінка шкільного колективу? Права і обов’язки громадян |
Обговорення в парах чи групах Робота з підручником Пошук інформації для відповідей на запитання «Чому ми про це вивчаємо?» Рольова гра Наведення прикладів |
Розділ ІV. Мистецтво спілкування |
||
|
Що таке спілкування? Стилі спілкування (дружнє, сімейне, ділове) та їхні особливості. Види спілкування. Слова, жести, міміка. Роль державної мови в спілкуванні. |
Ситуативні вправи на вироблен- ня навичок Моделювання ситуації Укладання тез, повідомлення, виступу Рольова гра Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі |
|
Як бути добрим співрозмовником? Як розпо- чати і підтримувати розмову, як завершити розмову ввічливо? Як показати, що ви слухаєте? Як правильно запитувати? |
Ситуативні вправи на вироблен- ня навичок Укладання рекомендацій / пам’яток до теми Підготовка запитань для ін- терв’ю Рольова гра Обговорення інформації |
|
Як спілкуватися без конфліктів? Довіра і взаємопо- вага у спілкуванні. Мова воро- жнечі. Розпізнавання і вира- ження своїх емоцій. Значення емпатії у спілкуванні. Підсумкова робота |
Моделювання ситуації Виконання групового проєкту Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі Аналіз медіаресурсів Запис власних міркувань Проєкт «Роль державної мови у спілкуванні».
|
7 клас
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Пропоновані види нав- чальної діяльності |
Розділ І. Культура. Суспільство. Особистість |
||
Учень / учениця:
|
Тема 1. Культура матеріальна і духовна. Коли виникла куль- тура або чи складно малювати на камені? Культурне розмаї- ття. Господарювання (еконо- міка). Приватна власність. Людина і природа. |
Укладання переліку (чи візуа- лізації) Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення Створення ментальної мапи / асоціативного куща Обговорення в парах чи групах Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами |
|
Тема 2. Права і свободи лю- дини. Права людини: історич- ний екскурс. Класифікація прав людини та приклади (особисті (фізичні, громадянські) права людини; політичні права; соціа- льні та економічні права; куль- турні права, екологічні права). Свобода світогляду і віроспові- дання. Єдність прав і обов’язків. |
Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Створення переліку / глосарію / тулбоксу Систематизація інформації з теми Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації |
|
Тема 3. Що робить людину людиною? Людська гідність. Взаємоповага. Мої цінності, мета і мрії. Самоаналіз і само- розвиток. Особистісні якості. Внутрішня мотивація. |
Формулювання запитань до тексту Наведення прикладів Запис власних міркувань Написання есею Створення медіаконтенту Візуалізація власних міркувань |
Розділ ІІ. Мистецтво жити в суспільстві |
||
5.3.1-2]
|
Тема 4. Родина як мінісуспі- льство. Сім’я і шлюб. Под- ружжя. Батьківство і мате- ринство. Права та обов’язки батьків і дітей. Родинні цінно- сті і правила. Захист сім’ї в суспільстві і державі. |
Створення ментальної мапи / асоціативного куща Обговорення в парах чи групах Робота з підручником Створення мультимедійного продукту, схеми / таблиці Написання есею |
|
Тема 5. Дитина – маленька людина. Поняття прав дити- ни. Право дітей на соціальний, правовий, економічний захист. |
Моделювання ситуації Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації Укладання тез, повідомлення, виступу |
|
Тема 6. Громада. Історичний розвиток громади на теренах України. Громадський простір в минулому і сьогоденні. Досту- пність. Пам’ятки історії, ку- льтури, природи. Культурні та екологічні права й обов’язки людини і громадянина. |
Створення схеми / таблиці / логічного ланцюжка Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Створення переліку / глосарію / тулбоксу Систематизація інформації з теми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таб- лиці Запис власних міркувань |
Розділ ІІІ. Мистецтво жити в державі |
||
|
Тема 7. Наша держава — Україна. Україна — молода держава з багатовіковою іс- торією. Проголошення незале- жності України. Державна символіка України. Конститу- ція України — основний закон нашої держави. Якою нашу державу бачить світ? |
Укладання логічного / хроноло- гічного ланцюжка Формулювання запитань до тексту Наведення прикладів Запис власних міркувань Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі |
|
Тема 8. Державні органи вла- ди та їх функції. Система ор- ганів державної влади в Украї- ні. Верховна Рада України. Ка- бінет міністрів України. Місце- ві державні адміністрації в системі державного управлін- ня. Суди та їх призначення. Президент України. |
Систематизація інформації з теми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таб- лиці Укладання асоціативного куща Пошук інформації в інтернеті Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації |
|
Тема 9. Місцеве самовряду- вання. Що таке місцеве само- врядування? Як формуються органи місцевого самовряду- вання? Якими є завдання і мо- жливості органів місцевого самоврядування? Як місцеве самоврядування впливає на життя громади? |
Відображення отриманої інфо- рмації графічно (схеми, таблиці, діаграми) Створення схеми / таблиці Пошук інформації в інтернеті Створення інформаційних пові- домлень Створення індивідуальних та колективних презентацій Наведення прикладів |
Розділ ІV. Мистецтво спілкування |
||
|
Тема 10. Елементи спілку- вання. Відправник і отримувач. Повідомлення: зміст, форма, способи передачі інформації. Зворотній зв'язок. Мистецтво запитувати. |
Створення медіаконтенту Підготовка запитань для ін- терв’ю Систематизація інформації з теми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таб- лиці Запис власних міркувань |
чних цінностей [9 ГІО 4.2.3-2] |
Тема 11. Уміння висловлюва- ти свої думки. Чітке форму- лювання. Аргументація. Висно- вки. Текстове і усне повідом- лення. Мистецтво публічного виступу. Врахування особливо- стей аудиторії. |
Укладання тез, повідомлення, виступу Створення інформаційних пові- домлень Ситуативні вправи на вироб- лення навичок Моделювання ситуації |
|
Тема 12. Спілкування в гру- пах і колективах. Ролі лідера і членів команди. Як працювати над спільними завданнями. Ко- мандна мотивація. Відповіда- льність і толерантність. Вплив самовираження на взаємодію з іншими. |
Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі Обговорення інформації Пошук інформації для відпові- дей на запитання «Чому ми про це вивчаємо?» Робота в команді Дискусія |
8 клас
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Пропоновані види навчальної діяльності |
Розділ І. Культура. Суспільство. Особистість. |
||
Учень / учениця:
|
Тема 1. Культура. Культура і суспільство. Що таке культура. Що таке суспільство (соціум). Ключовий вплив культури на соціальне життя. Базові компоненти культури: мова, ціннос- ті, норми. Особлива роль мови як базового елемента культури. Роль цінностей і норм у культурі. Соціальні норми в житті людей. Домінуюча культура і субкультури. Сукупно- сті цінностей, вірувань, традицій і звичаїв, якими керується більшість членів суспільства чи певні соціальні групи. |
Обговорення в парах чи групах Складання повідомлення Створення презентації Створення асоціативного куща Укладання переліку, словника |
|
Тема 2. Суспільство. Що об’єднує людей у суспільство. Спільна культура, спільна територія та спільна іденти- чність: історичні приклади. Структура суспільства. Соціальні взаємодії між елементами суспільства. Статуси, ролі, групи, організації, інститути. Яким є сучасне українське суспільство. Соціальна стратифікація. Критерії соціаль- ної стратифікації. Соціальна нерівність. Різно- манітність і рівність. Соціальна мобільність. |
Рольова гра «Будуємо суспільст- во» Дискусія, обговорення в групах / парах Написання есею Підготовка тез виступу / доповіді Пошук ілюстративних прикладів до понять теми |
|
Тема 3. Людина в суспільстві. Особистість «Людина — істота суспільна» (Аристо- тель). Людина — індивід — особистість. Соціалізація особистості. Засвоєння культу- |
Обговорення в парах чи групах Порівняння Укладання питальника Добір критеріїв для аналізу моло- |
|
ри (норм поведінки, цінностей, ідей, правил, стереотипів, розуміння). Агенти та інститути соціалізації в сучасному українському суспіль- стві. Роль сім’ї й однолітків як інститутів пер- винної соціалізації в процесі формування осо- бистості. Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. |
діжної субкультури Створення мультимедійного про- дукту |
Розділ ІІ. Мистецтво жити в суспільстві |
||
|
Тема 4. Самореалізація особистості. Самореалізація і розвиток. Зростання особис- тої ефективності людини в різних сферах жит- тя. Розвиток індивідуальних здібностей. Життєві цінності й пріоритети. Духовні та матеріальні цінності. Ієрархія цінностей на різних етапах життя. Активна громадянська позиція. Чинники фо- рмування громадянської позиції. Громадянсь- кий обов’язок. Громадянський опір збройній агресії Російської Федерації в Україні. |
Створення власної «піраміди ці- лей» Укладання переліку тез для диску- сії Обговорення в парах / групах Організація колективної акції на підтримку громадянської ініціати- ви Укладання переліку цінностей Підготовка доповіді / презентації |
людей, які потребують такого залучення [9 ГІО 5.3.2- |
Тема 5. Мистецтво жити з іншими людьми та з іншими ідеями. Стереотипи. Упередження. Забобони. Осно- вні риси та шляхи подолання стереотипів. Здатність взаємодіяти. Свобода і недискри- мінація. Рівність. Форми і прояви дискриміна- ції. Мова ворожнечі. Інклюзія і толерантність. |
Створення ментальної мапи / асо- ціативного куща Робота в парах / групах Написання есею Рольова гра Укладання глосарію до теми Створення плаката / постера / ін- фографіки / презентації |
1]
|
|
|
6.3.1-3] |
Тема 6. Проблеми, з якими стикаються різні спільноти. Конфлікти та їх подолання. Поняття, види та стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори, медіація, компроміс і консенсус. Війна як найжорсткіша форма конфлікту. Види збройних конфліктів. |
Моделювання і вирішення ситуа- цій Проведення дослідження Обговорення в парах / групах Імітація переговорів Робота з медіатекстами Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інформа- ції Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таблиці |
Розділ ІІІ. Мистецтво жити в державі |
||
|
Тема 7. Громадянське суспільство і держа- ва. Громадянське суспільство. Сутність грома- дянського суспільства та його інститути. Держава. Поняття і ознаки держави. Форми держави. Функції держави. Належність до гро- мадянства України. |
Добір аргументів для дискусії Систематизація інформації з теми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таблиці Робота в групах / парах Створення ментальної мапи / асо- ціативного куща Написання есею |
характеризує роль держави та демократії щодо забез- печення прав людини і створення умов для розвитку особистості [9 ГІО 5.1.4-1] |
Тема 8. Демократичні цінності та інститути. Демократія. Суть демократії. Цінності демок- ратії. Державна влада в демократичній держа- |
Рольова гра Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інформа- |
ГІО 6.3.1-1] |
ві. Електронне урядування в Україні. Партиси- пативна демократія — демократія участі. Інститути безпосередньої демократії в Ук- раїні. Вибори і референдум: загальна характе- ристика. Інші демократичні інструменти для громадян. Онлайн-сервіси, платформи та ін- струменти електронної демократії. |
ції Обговорення в парах чи групах Знайомство з онлайн-сервісами електронного урядування Укладання переліку переваг і не- доліків Створення інфографіки Моделювання виборів в класі / закладі освіти Створення макету електронної петиції |
ГІО 6.1.3-1] |
Тема 9. Право як нормативний регулятор суспільних відносин. Право. Поняття про право та його джерела. Право і закон. Система права, основні галузі права. Правовідносини. Правова держава. Характеристика правової держави, демократія як її основа. |
Обговорення в парах чи групах Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інформа- ції Пошук і аналіз додаткових джерел інформації з теми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи таблиці Створення «Конституції класу» |
|
Тема 10. Права, свободи та законні інтереси людини як ціннісний вимір громадянського суспільства і правової держави. Поняття про права, свободи та законні ін- тереси людини. Концепція прав людини: ви- токи, ключові цінності, еволюція (генеза). Кла- сифікація прав людини. Права дитини. Захист прав людини. Охорона й захист люд- ської гідності. Рівність. Справедливість. Права людини в умовах правового режиму воєнного стану. Міжнародне гуманітарне пра- во та права людини. |
Графічна візуалізація Дискусія Створення медіаконтенту Створення індивідуальних та ко- лективних презентацій Підготовка до інтерв’ю. Укладан- ня запитань Моделювання ситуації Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інформа- ції |
льства загалом [9 ГІО 5.2.2-2] розрізняє права людини і обов’язки громадянина, по- яснює взаємозв’язок між правами / потребами та пра- вом і законом [9 ГІО 5.2.2-3] |
|
|
Розділ ІV. Мистецтво спілкування |
||
|
Тема 11. Ефективна комунікація Живе спілкування. Вербальні і невербальні засоби спілкування. Вміння сказати і вміння почути. Свобода слова і відповідальність. Право ви- словлювати свою думку, бути почутим. Бло- гер, інфлюенсер, лідер думок та їхня відпові- дальність. Спілкування онлайн. Соціальні мережі. Безпека в інтернеті. |
Рольова гра Укладання запитань для інтерв’ю Аналіз інтернет-повідомлень Написання інформаційного пові- домлення Пошук і дослідження прикладів |
3.3.3-2] |
Тема 12. Формування громадської думки. Інформація. Повідомлення та медіатексти. Засоби поширення інформації. Масмедіа в Ук- раїні. Обмеження свободи слова. Плюралізм думок. Маніпуляції і пропаганда. Способи маніпулю- вання інформацією. Ознаки пропаганди. Ме- діаграмотність. Інформаційна безпека. |
Обговорення в парах чи групах Створення новинного сюжету Аналіз медіаповідомлень Моделювання ситуації Укладання порадника Визначення критеріїв для аналізу медіа Порівняння медіаповідомлень |
9 клас
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Пропоновані види навчаль- ної діяльності |
Розділ І. Культура. Суспільство. Особистість |
||
Учень / учениця:
|
Тема 1. Культурні та соціальні аспек- ти взаємодії в суспільстві. Різноманітність культур. Вплив куль- турних відмінностей на взаємини між соціокультурними спільнотами. Релі- гійні та конфесійні особливості. Повага до звичаїв і традицій інших спільнот. |
Укладання логічного / хроноло- гічного ланцюжка Систематизація інформації з те- ми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи табли- ці Наведення прикладів Запис власних міркувань |
|
Тема 2. Як людина може змінити світ. Роль індивіда в суспільстві. Гро- мадянська відповідальність. Участь у громадських справах. Добрі практики. |
Участь в дискусії Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації Аналіз кейсу Створення медіаконтенту Пошук і аналіз додаткових дже- рел інформації з теми |
|
Тема 3. Кошти і справи. Що таке державний бюджет. Як держава фі- нансує свої програми і проєкти. Роль податків у фінансуванні держави. Як формується місцевий бюджет. Ринкова економіка (загальне поняття). Мецена- ти і спонсори. Що таке підприємницька діяльність. |
Робота з підручником Формулювання запитань до текс- ту Відображення отриманої інфор- мації графічно (схеми, таблиці, діаграми) Створення короткого самостій- ного письмового повідомлення |
Розділ ІІ. Мистецтво жити в суспільстві |
||
родини/ місцевої спільноти [9 ГІО 6.2.1-4]
нот / груп [9 ГІО 6.2.1-3] |
Тема 4. Громадські об’єднання. Во- лонтерство. Свобода асоціації. Громад- ські організації та політичні партії в Україні. Молодіжні та дитячі органі- зації в Україні. Громадська участь і активізм. Роль волонтерства і соціаль- ної активності. Як знайти волонтер- ські можливості. |
Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Створення переліку / глосарію / тулбоксу Виконання групового проєкту Моделювання ситуації Укладання тез, повідомлення, виступу |
|
Тема 5. Поняття і протидія корупції. Що таке корупція. Види корупції та її суспільна шкідливість. Виявлення, про- тидія і запобігання корупції. Система антикорупційних органів держави. |
Пошук інформації в інтернеті Підбір матеріалів для колажу Аналіз кейсу Моделювання ситуації Виконання групового проєкту Обговорення в парах чи групах |
Розділ ІІІ. Мистецтво жити в державі |
||
|
Тема 6. Взаємодія з органами влади. Поняття і види звернень громадян. Ви- моги до оформлення, порядок і терміни розгляду звернень громадян. Електронні петиції. Анонімні звернення громадян. |
Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації Рольова гра Моделювання ситуації Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Створення переліку /глосарію / тулбоксу |
|
Тема 7. Ми — майбутні виборці. Ви- борні та призначувані органи влади. Активне і пасивне виборче право. Прин- ципи виборчого права. Види виборчих систем. Законодавство України про вибори. |
Створення простих візуальних медіапродуктів самостійно та в групі Обговорення інформації Пошук і аналіз додаткових дже- рел інформації з теми Систематизація інформації з те- ми Графічна візуалізація змістових елементів теми в схемі чи табли- ці |
|
Тема 8. Захист прав, свобод та закон- них інтересів людини. Способи захисту прав. Як держава за- безпечує захист прав людини. Система судів та правоохоронних органів: як до них звертатися. Роль міжнародних ор- ганізацій у захисті прав людини. |
Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами Укладання рекомендацій / пам’яток до теми Аналіз кейсу Моделювання ситуації Укладання асоціативного куща |
Розділ ІV. Мистецтво спілкування |
||
|
Тема 9. Спілкування та сучасні ви- клики. Інтернет і право. Кібербезпека, захист персональних даних. Право ін- телектуальної власності. Авторське право. Академічна доброчесність. Пла- гіат. |
Пошук інформації в інтернеті Створення мультимедійного продукту Ситуативні вправи на вироблен- ня навичок Виготовлення візуалізації/ порів- няльного колажу Створення медіаконтенту |
|
Тема 10. Формальне і неформальне спілкування. Особливості та відмін- ності формального і неформального спілкування. Діловий етикет. Дрес-код. Корпоративні норми. Як враховувати в спілкуванні різні культурні контексти. |
Створення ментальної мапи / асоціативного куща Обговорення в парах чи групах Робота з текстом підручника та додатковими джерелами інфор- мації Рольова гра Аналіз кейсу Укладання рекомендацій |
падки їх порушення [9 ГІО 6.1.2-3] |
Тема 11. Мистецтво ведення перего- ворів. Техніки розв’язання конфліктів. Основи переговорного процесу. Як під- готуватися до переговорів. Як досягти згоди. |
Рольова гра Ситуативні вправи на вироблен- ня навичок Пошук інформації в інтернеті Систематизація інформації з те- ми |
|
Тема 12. Підсумок. Майбутнє держа- ви і роль молоді в її розвитку. Якими ми хочемо бачити свою державу, гро- маду, родину? Що ми можемо зробити для їхнього розвитку? |
Виконання групового проєкту Написання есею Створення інформаційних пові- домлень Виготовлення візуалізації |
Нормативно-правові акти
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
URL: https://chl.kiev.ua/default.aspx?id=331
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80#Text
№286/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text
2019.
URL: http://mediadriver.online/book
URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/705010/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%B A%20%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BC%D0%B8%D1
2012.
URL: https://www.living-democracy.com/uk/