Навчальна програма Інформатика 7-9 кл

Про матеріал
Навчальна програма «Інформатика. 7 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.)
Перегляд файлу

 

 

Навчальна програма

 

«Інформатика. 7 клас»

для закладів загальної середньої освіти

 

 

(автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.)

 

 

1 одна година на тиждень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУПНА ЧАСТИНА

Навчальну програму створено на основі модельної навчальної програми “Інформатика. 7-9 класи” для закладів загальної середньої освіти авторів Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. (гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня № 1001) і розраховано на мінімальну кількість навчальних годин, визначену Типовою освітньою програмою для вивчення інформатики у 7 класі (Наказ Міністерства освіти і науки України від 09.08.2024 № 1120 «Про внесення змін до типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти»), а саме 35 годин на рік (1 година на тиждень).

Завдання навчання інформатики за даною програмою  передбачають формування в процесі навчання учнів/учениць ключових та предметних компетентностей, наскрізних вмінь, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти.

Основою для досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у навчальній програмі, є діяльнісний підхід, що базується на доборі інформаційних об’єктів, під час опрацювання яких формуються відповідні ключові та предметні компетентності.

Діяльнісний підхід також передбачає реалізацію об’єктного підходу:  інформаційні технології використовуються для опрацювання певних інформаційних об’єктів, які мають певні властивості; для опрацювання об’єкта потрібно змінити значення його властивостей; для змінення значення властивостей об’єкта над ним необхідно виконати певні дії – реалізувати певний алгоритм.

Алгоритмічний підхід полягає в поданні способів виконання операцій над об’єктами у вигляді алгоритмів. Це сприятиме розвитку в учнів/учениць алгоритмічного мислення, ознаками якого є вміння поділяти задачі на підзадачі, чітко формулювати правила виконання окремих операцій і визначати їх послідовність, враховуючи можливості виконавців.

Зміст навчального предмета Інформатика в 7 класі  вибудовується за такими предметними змістовими лініями:

  •        інформаційні процеси та системи;
  •        комп’ютерні мережі;
  •        інформаційні технології;
  •        алгоритмізація та програмування.

Для визначення ефективності досягнення очікуваних результатів навчання в кінці навчального року виконуються комплексні навчальні проєкти, що передбачають розроблення та презентацію певного інформаційного продукту для демонстрації учнями/ученицями рівня сформованості предметних і ключових компетентностей. Виконання комплексного проєкту допоможе узагальнити та систематизувати знання та навички учнів/учениць з інформатики.

Відповідно до чинних нормативних документів кожний урок інформатики проводиться в комп’ютерному класі, за виключенням періоду використання елементів дистанційного навчання у випадках, передбачених законодавством.

Для проведення уроків інформатики класи ділять на групи. Поділ на групи здійснюється відповідно до чинних нормативних документів. Не допускається одночасна робота з одним комп’ютером двох і більше учнів/учениць.

Умови навчання повинні забезпечувати ефективне засвоєння учнями/ученицями програмового матеріалу, формування предметної та ключових компетентностей і відповідати вимогам щодо безпеки життєдіяльності учасників/учасниць освітнього процесу.

Рекомендовані види навчальної діяльності враховують орієнтири для оцінювання, які визначені в Державному стандарті базової середньої освіти. Для успішного виконання вимог Програми потрібно забезпечити підключення комп’ютерного класу до швидкісного Інтернету.

Реалізація навчальної програми з активним застосуванням елементів дистанційного навчання, індивідуального навчання учнів/учениць, які з певних причин не мають можливості відвідувати заклад освіти, здійснюється з використанням онлайн-ресурсів відповідного призначення для створення та опрацювання учнями/ученицями інформаційних об’єктів, а також для комунікування учителя/учительки з учнями/ученицями та моніторингу рівня їх навчальних досягнень.


 

Кількість годин

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

(рекомендовані)

 

7 клас

6 годин

Змістова лінія «Комп’ютерні мережі» 

Тема 1. Пошук в Інтернеті. Електронна пошта. Хмарні сервіси

 

Оцінює доцільність використання цифрових пристроїв та/чи інформаційних технологій для розв’язування проблем, спілкування, власного розвитку і навчання [9 ІФО 1.1.2]

Оцінює доцільність і надійність даних різних типів і джерел їх отримання, використовує ці дані для розв’язування життєвих задач [9 ІФО 1.2.2]

Застосовує різні стратегії пошуку, збору, передавання та зберігання інформації [9 ІФО 1.2.3]

Аргументує та обстоює власну позицію, використовуючи різноманітні ресурси, порівнює альтернативні погляди з кількох інформаційних джерел [9 ІФО 1.4.1]

Аргументовано доводить/спростовує автентичність медіа (зображень, відео, аудіо тощо) [9 ІФО 1.4.2]

Оцінює роль і розпізнає техніку маніпуляцій і пропаганди в медіатекстах [9 ІФО 1.4.3]

Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями [6 ІФО 2.4.3]

Створює власні інформаційні середовища різного призначення і самостійно обслуговує їх [9 ІФО 3.2.1]

Налаштовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності та комунікації [9 ІФО 3.3.1]

Дотримується принципів кібербезпеки, самостійно застосовує процедури організації інформаційної безпеки для себе, власних пристроїв і даних [9 ІФО 4.1.2]

Формує позитивну цифрову репутацію, прогнозує наслідки власних дій [9 ІФО 4.1.3]

Продуктивно взаємодіє з іншими особами, спілкується за допомогою різних цифрових засобів, ураховуючи власні потреби та потреби інших осіб [9 ІФО 4.2.1]

Пошук в Інтернеті. Розширений пошук. Створення закладок і списків джерел. (1 год)

 

 

 

Збирання даних і перевірка їх достовірності. Факти та фейки. Ознаки мови ворожнечі, маніпулятивних повідомлень і пропаганди, розпізнавання та протидія. (1 год)

 

 

Електронне листування. Електронна поштова скринька.

Списки розсилання. Етикет електронного спілкування. Безпека електронного спілкування. (2 год)

 

Хмарні сервіси. Офісні вебдодатки. Онлайнові перекладачі.

Використання інтернет-середовищ для створення та публікації спільних документів різних видів. Рівні доступу. Синхронізація даних (2 год)

 

 

Пошук в Інтернеті текстових, графічних, відео та інших видів даних.

Створення списків джерел та закладок на знайдені ресурси.

 

Збирання даних для проведення навчальних досліджень.

Аналіз достовірності знайдених даних.

Розпізнавання фактів і фейків, маніпуляції та пропаганди.

 

Створення, надсилання, отримання, пересилання електронних листів, відповідей на листи. Пересилання файлів.

 

 

Створення онлайн документів різних видів.

Онлайн-переклад фрагментів текстів і документів.

Налаштування спільного доступу до онлайн-документів.

 

10 годин

Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування»

Тема 2. Алгоритми та програми

 

Називає широкий спектр професій і галузей, зокрема міждисциплінарних, у яких використовуються цифрові технології [9 ІФО 1.1.1-1]

Аргументує вибір доцільних цифрових пристроїв та/чи інформаційних технологій для розв’язування задач різних галузей [9 ІФО 1.1.2-2]

Розпізнає належність даних до певного типу на підставі спільних властивостей і методів опрацювання [9 ІФО 1.2.2-1]

Визначає проблеми, які можна розв’язати за допомогою моделювання і симуляції [9 ІФО 1.3.1-1]

Формулює гіпотези щодо розв’язання проблеми з використанням інформаційних технологій [9 ІФО 1.3.1-2]

Створює і розглядає набори даних для перевірки, підтвердження чи спростування твердження/гіпотези [9 ІФО 1.3.1-3]

Визначає об’єкти, їх властивості, значення властивостей у заданій предметній галузі та зв’язки між ними [9 ІФО 1.3.1-4]

Будує, тестує, змінює інформаційну модель для підтвердження/ спростування гіпотези, дослідження систем реального світу [9 ІФО 1.3.1-5]

Розрізняє залежні й незалежні події, що змінюють стан інформаційної моделі [9 ІФО 1.3.1-7]

Визначає причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, а також способи їх підтвердження [9 ІФО 1.3.2-1]

Прогнозує результати/ризики зміни стану моделі внаслідок зміни значень властивостей і робить висновки, наскільки отримані результати експерименту з моделлю відповідають гіпотезі/прогнозу [9 ІФО 1.3.2-2]

Пропонує варіанти розв’язування проблем реального і віртуального світу на основі комп’ютерного моделювання [9 ІФО 1.3.2-3]

Формулює і виконує основні етапи алгоритмічного розв’язування задачі [9 ІФО 2.1.1-1]

Створює алгоритми з вкладеними структурами та ітеративними обчисленнями, аргументує їх вибір [9 ІФО 2.1.1-3]

Прогнозує вплив зміни алгоритму, наборів вхідних даних на результат роботи алгоритму [9 ІФО 2.1.2-1]

Добирає набори даних для перевірки правильності роботи алгоритму [9 ІФО 2.1.2-2]

Індивідуально й у групі розробляє програми, що містять команди з вкладеними структурами і даними різних типів [9 ІФО 2.2.1-1]

Розробляє та реалізує програмні проєкти, які обробляють події [9 ІФО 2.2.1-2]

Використовує відповідні інструменти для самостійного налагодження програми [9 ІФО 2.2.1-3]

Використовує ітеративний підхід до розробки програмного продукту (визначає проблему, генерує ідеї, розробляє, тестує і покращує рішення) для розв’язування задач [9 ІФО 2.2.1-4]

Створює, удосконалює чи змінює вже створені програми для додавання нових можливостей, використання різних форм взаємодії з користувачем, враховуючи ризики [9 ІФО 2.2.1-5]

Розрізняє синтаксичні, логічні помилки і помилки часу виконання, пропонує способи їх виправлення [9 ІФО 2.2.2-2]

Сприяє отриманню та використанню відгуків користувачів для розробки і покращення програми [9 ІФО 2.2.2-3]

Виявляє наполегливість, адаптивність, ініціативність, відкритість до творчого експериментування під час розробки програмних проєктів [9 ІФО 2.2.2-4]

Виділяє в комплексних проблемах прості складові частини і визначає їх взаємодію [9 ІФО 2.3.1-2]

Розробляє рішення для окремих частин проєкту у вигляді процедур чи функцій [9 ІФО 2.3.2-1]

Аналізує можливості програмних засобів для створення інформаційних продуктів для опрацювання стандартних типів даних за власними критеріями, самостійно вивчає нові [9 ІФО 2.4.2-1]

Складає план роботи створення інформаційного продукту, визначає кроки і ролі учасників, враховуючи якості та здібності, необхідні для виконання різних задач [9 ІФО 2.5.1-1]

Розробляє правила роботи групи і дотримується їх [9 ІФО 2.5.1-2]

Аргументовано обирає цифрові інструменти і технології для представлення та обговорення результатів групової діяльності [9 ІФО 2.5.2-2]

Бере відповідальність за виконання простих завдань у груповій діяльності зі створення інформаційного продукту [9 ІФО 2.5.3-4]

Розрізняє конструктивний і деструктивний зворотний зв’язок [9 ІФО 2.5.4-1]

Називає критерії співробітництва у груповій діяльності [9 ІФО 2.5.4-2]

Оцінює групову роботу, наводить аргументи і переконує інших осіб, спираючись на критерії співробітництва [9 ІФО 2.5.4-3]

Програма. Мови програмування. Професії, де потрібно вміти складати програми. (1 год)

 

Проєкти. Змінні, команда присвоювання. Консольні проєкти з простими арифметичними обчисленнями.(1 год)

 

Розгалуження. Консольні проєкти з розгалуженнями.

Проєкти для комп'ютерного експерименту. Перевірка гіпотез. (2 год)

 

Підпрограми. Підпрограми з аргументами. Підпрограми з результатами. (2 год)

 

Віконні проєкти. Вікно, його властивості. (1 год)

 

Події з вікном, обробник події. (2 год)

 

Віконні проєкти для створення графічних зображень. (1 год)

 

Складання і виконання алгоритмів.

Редагування алгоритмів.

Подання алгоритмів різними способами.

Складання лінійних алгоритмів і проєктів.

Формулювання висловлювань, істинних і хибних. Визначення, істинне дане висловлювання чи хибне.

Складання алгоритмів і проєктів, що містять розгалуження.

Складання алгоритмів і проєктів, що містять підпрограми.

Складання проєктів з використанням вікон.

Складання проєктів з використанням подій та їх обробників.

Складання проєктів для створення графічних зображень.

Планування роботи в процесі створення проєкту.

Редагування проєктів.

Тестування проєктів.

Налагодження проєктів.

Колективна робота зі створення та налагодження проєктів.

Складання проєктів для перевірки гіпотез

3 години

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 3. Комп’ютерні презентації

 

Обґрунтовано обирає спосіб візуального представлення даних і систем реального та віртуального світу [9 ІФО 1.2.5]

Визначає проблеми, які можна розв’язати за допомогою моделювання і симуляції [9 ІФО 1.3.1-1]

Розробляє та реалізує проєкти, які обробляють події [9 ІФО 2.2.1-2]

Створює розгалужені мультимедійні презентації з налагодженням їх демонстрації [9 ІФО 2.4.3-6]

Використовує гіпертекстові документи та створює гіпертекстові посилання в документах різних типів [9 ІФО 2.4.3-7]

Пояснює особливості нелінійного тексту [9 ІФО 2.4.3-8]

Розгалужені презентації, керування показом. Створення гіпертекстових посилань у презентаціях. (1 год)

 

 

 

 

Тригери. Використання тригерів у комп’ютерній презентації (1 год)

 

 

Налаштування демонстрації комп’ютерних презентацій. (1 год)

Створення гіпертекстових посилань у комп’ютерних презентаціях для переходу на інтернет-ресурси.

Створення комп’ютерних презентацій з внутрішньою навігацією.

 

Створення комп’ютерних презентацій з використанням тригерів.

 

Налаштування користувацького показу слайдів у комп’ютерних презентаціях.

5 годин

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 4. Об'єкти мультимедіа           

 

Пояснює принципи представлення та опрацювання даних різних типів (звуки, зображення) у двійковому та інших видах кодування [9 ІФО 1.2.4-3]

Обґрунтовано вибирає формат даних для збереження об’єктів різних типів, ураховуючи можливість втрати даних [9 ІФО 1.2.4-4]

Візуально представляє дані, обґрунтовує вибраний спосіб і реалізовує його за допомогою цифрових технологій для систем реального та віртуального світу [9 ІФО 1.2.5-1]

Обирає та комбінує ряд текстів, зображень, звуків, анімацій, відео тощо для проєктування, розробки, публікації та представлення інформаційних продуктів і виконання творчих і навчальних проєктів [9 ІФО 2.4.1-1]

Аргументовано обирає і використовує програмні засоби та технології для створення й удосконалення інформаційних продуктів [9 ІФО 2.4.2-2]

Створює інформаційні продукти в різних режимах (онлайн, офлайн), опрацьовує та зберігає їх у різних форматах [9 ІФО 2.4.3-1]

Створює аудіо- і відеопродукти [9 ІФО 2.4.3-6]

Визначає відповідність змісту і вигляду інформаційного продукту цільовій аудиторії, збирає відгуки користувачів для вдосконалення продукту [9 ІФО 2.4.3-10]

Обґрунтовує вибір апаратного чи програмного способу розв’язування задачі [9 ІФО 3.1.1-2]

Аргументовано обирає ліцензію для створених інформаційних продуктів [9 ІФО 4.3.2-4]

Розпізнає інформаційні продукти з вільним і закритим кодом [9 ІФО 4.3.2-5]

Поняття мультимедіа.

Формати аудіо- та відеофайлів.

Програмне забезпечення для створення й опрацювання об’єктів мультимедіа.  (1 год)

Засоби перетворення аудіо- й відеоформатів. Програми для запису аудіо й відео. (1 год)

 

Особливості створення власних аудіо- та відеопроєктів.

Програми для монтажу аудіо- та відеопродуктів (аудіо- та відеокастів, відеокліпів тощо). ( 1 год)

Редагування аудіо- та відеопроєктів (2 год)

 

Добір аудіо- та відеофайлів для створення інформаційних продуктів.

Добір програм для виконання певних операцій над мультимедійними об’єктами.

Виконання конвертації аудіо- та відеофайлів.

Запис аудіофайлів. Запис відеофайлів.

Створення та редагування аудіо- та відеофайлів (монтаж аудіо- та відеопродуктів)

 

5 годин

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 5. Комп’ютерна анімація

 

Називає широкий спектр професій і галузей, зокрема міждисциплінарних, у яких використовують цифрові технології [9 ІФО 1.1.1-1]

Оцінює власний досвід інформаційної взаємодії, самовираження через цифрові технології, вплив власної цифрової діяльності на інших осіб [9 ІФО 1.1.2-1]

Аргументує вибір доцільних цифрових пристроїв та/чи інформаційних технологій для розв’язування задач різних галузей [9 ІФО 1.1.2-2]

Описує, як інформаційні технології сприяють чи перешкоджають новим формам досвіду, самовираженню, спілкуванню і співпраці [9 ІФО 1.1.2-3]

Обговорює історичні зміни інформаційних технологій та їх вплив на освіту, виробництво, суспільство, культуру з плином часу [9 ІФО 1.1.3-3]

Обґрунтовано вибирає формат даних для збереження об’єктів різних типів, враховуючи можливість втрати даних [9 ІФО 1.2.4-4]

Складає повідомлення на основі візуального представлення даних [9 ІФО 1.2.5-2]

Визначає проблеми, які можна розв’язати за допомогою моделювання і симуляції [9 ІФО 1.3.1-1]

Пояснює обмеженість моделей порівняно з реальними об’єктами чи системами [9 ІФО 1.3.1-6]

Обирає та комбінує ряд текстів, зображень, звуків, анімацій, відео тощо для проєктування, розробки, публікації та представлення інформаційних продуктів і виконання творчих і навчальних проєктів [9 ІФО 2.4.1-1]

Аргументовано обирає і використовує програмні засоби та технології для створення й удосконалення інформаційних продуктів [9 ІФО 2.4.2-2]

Створює інформаційні продукти в різних режимах (онлайн, офлайн), опрацьовує та зберігає їх у різних форматах [9 ІФО 2.4.3-1]

Аргументовано обирає та застосовує засоби для побудови малюнків різних типів у різних графічних редакторах [9 ІФО 2.4.3-3]

Обґрунтовує вибір апаратного чи програмного способу розв’язування задачі [9 ІФО 3.1.1-2]

Обирає, поєднує і налаштовує програмні засоби відповідно до потреб, характеристик/параметрів задачі та наявних обмежень [9 ІФО 3.2.1-3]

Поняття про анімацію. Види анімації. Комп’ютерна анімація. Професії в галузі комп’ютерної анімації. (1 год)

 

Історія комп’ютерної анімації.

Перегляд комп’ютерної анімації.

Растрова та векторна анімація. (1 год)

 

GIF- та WEBP-анімації. Програмні засоби для створення GIF- та WEBP-анімації. (1 год)

 

Анімація руху кількох об’єктів.

Анімація кольору, тексту, форми об’єктів. Фільтри для додаткових ефектів анімації. (1 год)

 

Морфінг. Створення анімації з відео  (1 год)

Складання списку професій, які активно використовують анімацію.

Складання алгоритму поетапного створення анімованого зображення.

Здійснення пошуку файлів з анімацією в мережі Інтернет,  їх перегляд та завантаження.

Перегляд анімації в різних програмних засобах.

Розрізнення різних видів анімації.

Вибір програмних середовищ для створення та редагування растрової анімації.

Створення анімованого банера для вебсторінок.

Моделювання явищ та процесів  засобами анімації.

Створення анімації з ефектами морфінгу.

Створення анімації з відео онлайн та/або офлайн

4 години

Тема 6. Практикум з використання інформаційних технологій

 

Розпізнає та формулює задачі з різних предметних галузей і життєвих ситуацій, для розв’язування яких доцільно використовувати засоби інформаційних технологій [9 ІФО 1.1.1]

Оцінює власний досвід інформаційної взаємодії, самовираження через цифрові технології, вплив власної цифрової діяльності на інших осіб [9 ІФО 1.1.2-1]

Добирає ресурси і технології для здійснення інформаційних процесів [9 ІФО 1.2.1-3]

Оцінює доцільність і надійність даних різних типів і джерел їх отримання, використовує ці дані для розв’язування життєвих задач [9 ІФО 1.2.2]

Застосовує різні стратегії пошуку, збору, передавання і зберігання інформації [9 ІФО 1.2.3]

Обґрунтовано обирає спосіб візуального представлення даних і систем реального та віртуального світу [9 ІФО 1.2.5]

Проєктує і розробляє інформаційний продукт, працюючи у групі [9 ІФО 2.5.1]

Використовує ефективні засоби цифрової комунікації, знає цифрові інструменти і технології для підтримки процесів співпраці та представлення роботи групи [9 ІФО 2.5.2]

Співпрацює з іншими, розуміє і враховує погляди та емоційний стан інших учасників групи; виявляє ініціативність, надає підтримку іншим, за потреби сприяє запобіганню чи вирішенню конфліктів [9 ІФО 2.5.3]

Конструктивно обговорює результати і перебіг командної роботи зі створення інформаційного продукту на основі критеріїв співробітництва [9 ІФО 2.5.4]

Етапи виконання проєкту.

Визначення ролей учасників проєкту.

Складання плану виконання проєкту.

Визначення завдань проєкту.

Організація та планування колективної діяльності.

Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту.

Подання та оцінювання результатів виконання проєкту (1 год)

 

Форми для проведення опитування (1 год)

 

Виконання колективних проєктів (2 год)

Виконання комплексного колективного проєкту.

Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту.

Складання плану виконання проєкту. Організація та планування колективної діяльності.

Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз.

Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів.

Використання онлайн-ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи.

Використання онлайн-форм для збору матеріалів для проєкту.

Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв.

Подання результатів, захист проєкту

2 години

Резервний час

 

docx
Додано
22 листопада
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку