НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ»
ТА КУРСУ «ЕТИКА» ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблено на основі модельних навчальних програм
«ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)»
(автори: Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О.,
Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.) та «ЕТИКА. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Кришмарел В.Ю.)
Укладач:
Рудик Вікторія Миколаївна,
учитель основ здоров’я та хімії
І категорії
2022
І. Вступ
Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» та «Етика» для 5 класу спрямована на реалізацію вказаної мети, визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, зміст та види навчальної діяльності учнів, що спрямовані на реалізацію очікуваних результатів.
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Відповідно до мети соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі метою інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» є формування самозарадності учнів через активну громадянську позицію, підприємливість, етичну поведінку, відповідальність за добробут, здоров’я, безпеку та навколишнє середовище, крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку.
Для реалізації означеної мети визначено такі завдання:
Програма ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах, а саме:
Програма охоплює формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь, таких як: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими.
ІІ. Зміст навчання
Зміст навчальної програми інтегрованого курсу “Здоров’я, безпека та добробут. Етика.” в 5 класі присвячено розкриттю питань, повʼязаних з особистим добробутом та добробутом інших, умінню вчитися, безпеки, здоровʼю та формуванню підприємливості в поєднанні з питаннями про унікальність і неповторність людини, спілкування, емоцій, почуттів та життєвого поступу людини. Зміст програми структуровано за підручником “Здоров’я, безпека та добробут”, 5 клас, авторів Шиян О. І., Волощенко О. В., Дяків В. Г., Козак О. П., Седоченко А. Б. та підручником «Етика» для 5 класу закладів загальної середньої освіти ТОВ Видавництво «Ранок» м. Харків, авторів Олександр Мартинюк, Ольга Гісем .
Структура змісту навчальної програми:
У звʼязку із запровадженням в Україні воєнного стану та широкомасштабної агресії росії на уроках різних модулів вводиться хвилинка безпеки, де учні / учениці навчаються діяти у різних ситуаціях, повʼязаних з особливими умовами у країні.
Навчальний план Обсяг: 52 год., 1,5 год. на тиждень
№ п/п |
К-сть год |
Очікувані результати навчання |
Тема |
Види навчальної діяльностідіяльності |
Примітка |
||||||
1 |
1 |
Пояснює, що таке мораль та етика, яку роль вони відіграють у житті та стосунках людей Формулює золоте правило моралі, ілюструє його прикладами із власного життя та життя оточення Пояснює, що таке моральні цінності та як вони впливають на взаємини та спілкування людей Розповідає про важливість самопізнання та самооцінки |
Мораль. Етика. Моральні цінності суспільства – життєві орієнтири людини. Етика |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «мораль», «етика», створення хмар слів до понять «моральні цінності», «золоте правило моралі» |
|
||||||
2 |
1 |
Знає, що таке добробут;розмірковує над питанням, чому добробут важливий; визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі, пояснює, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього |
Добробут — добре буття |
Створення мапи думок. «Що таке добробут». Обговорення в загальному колі проблемного запитання «Від чого залежить добробут людини?». |
|
||||||
3 |
1 |
Пояснює, що він / вона може зробити для власного добробуту і добробуту інших розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього |
Добробут людини і суспільства |
Моделювання життєвих ситуацій. «Добробут у школі». Створення та обговорення дерева асоціацій « Що приносить мені радість?». |
|
||||||
МОДУЛЬ 2. ДОБРОБУТ І ВМІННЯ ВЧИТИСЯ(ЗБД) ( 7год. ) |
|||||||||||
4
5 |
1 |
Розуміє, що означає “уміння вчитися” визначає, ідентифікує та обговорює фізичні, психічні (у тому числі емоційні) і соціальні зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час |
Уміння вчитися. Зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу. Навчаємося впродовж життя. Зміна форм діяльності. Втома і відпочинок. |
Обговорення змін, які відбуваються під час переходу в основну школу. |
|
||||||
1 |
Власний освітній простір. Способи засвоєння навчальної інформації(активне слухання і читання з розумінням. Використання цифрових пристроїв у навчанні. Навчаємося впродовж життя Уміння вчитися — це як? Чи можна навчатися із задоволенням? Як навчатися ефективно? |
||||||||||
6 |
1 |
Розмірковує над тим, ким хоче стати у майбутньому, та які знання і уміння йому /їй для цього будуть потрібні укладає власне портфоліо |
Мої знання та вміння Що таке знання та вміння і навіщо вони людині? |
Обговорення очікувань учнів від навчання. |
|
||||||
7 |
1 |
Визначає свої сильні та слабкі сторони складає план свого розвитку організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час |
Мої сильні та слабкі сторони Як дізнатися про свої сильні та слабкі сторони? |
Пам’ятка «Мої сильні сторони» |
|
||||||
8 |
1 |
Розповідає про інтереси та захоплення відомих людей складає мапу інтересів “Наш талановитий клас” обговорює, чи можна за допомогою інтересів і хобі поліпшити добробут класу або громади |
Мої інтереси та захоплення Як мої інтереси та захоплення допомагають мені розвиватися? Чи можуть захоплення допомагати у навчанні? |
Мапа інтересів “Наш талановитий клас” |
|
||||||
9 |
1 |
Пояснює, навіщо потрібно визначати цілі визначає і формулює цілі за методом SMART планує своє навчання відповідно до своїх цілей |
Цілі та їх досягнення Для чого визначати цілі?Як досягти своєї мети? Як спланувати своє навчання відповідно до своїх цілей? |
Розроблення дерева цілей до своєї навчальної діяльності. Відпрацювання навичок планування часу з урахуванням правил здорового життя. |
|
||||||
10 |
1 |
Організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу) , складає свій погодинний розклад на день |
Менеджмент навчання — керування часом. Як спланувати свій час ефективно? |
Складання розкладу на день, тиждень. Мозковий штурм в командах та презентація ідей “Як сучасні технології можуть допомогти мені у навчанні“. |
|
||||||
Розділ 1. УНІКАЛЬНІСТЬ І НЕПОВТОРНІСТЬ ЛЮДИНИ (Етика) (4 год) |
|||||||||||
11 |
1 |
Обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини. Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності Розповідає про формування особистості та людські чесноти Пояснює, що таке індивідуальні відмінності людини, та виявляє повагу до них Висвітлює сутність гідності та наводить приклади її проявів Бере участь у груповій роботі. |
Індивідуальність людини. Формування особистості. Цінність людського життя. Гідність людини |
Пошукові завдання: з’ясування значення понять «індивідуальність»,«унікальніст», «особистість»,«гідність»,«чеснота»«світогляд», «потреба» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів до понять «неповторність людини», «становлення особистості», «інтереси людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів |
|
||||||
12 |
1 |
Цінність людського життя. Гідність людини. |
|
||||||||
13 |
1 |
Людські чесноти. Роль світогляду в становленні особистості |
|
||||||||
14 |
1 |
Потреби, бажання, інтереси людини |
|
||||||||
МОДУЛЬ 3. ДОБРОБУТ І ОСОБИСТА БЕЗПЕКА(7 +2год) |
|||||||||||
15 |
1 |
Розуміє, що таке особиста безпека і навіщо вона потрібна знає, що таке відповідальність наводить приклади ситуацій, коли проявив / проявила відповідальність щодо особистої безпеки та безпеки інших |
Дбаємо про безпеку Хто відповідає за мою безпеку? |
Моделювання поведінки самодопомоги у разі небезпечних побутових ситуацій. |
|
||||||
16 |
1 |
Розуміє, що означає “почуватися безпечно” пригадує, у яких місцях почувається безпечно, а в яких – ні пояснює, що необхідно зробити, щоб почуватися безпечно обстежує безпечний простір класу приймає рішення щодо надання самодопомоги звернення до інших осіб чи відповідних служб створює мапу дороги до школи і позначає місця, які потребують особливої уваги та обережності |
Безпечний простір Чому інколи ми почуваємося безпечно, а в інколи – ні? |
Відпрацювання алгоритму дій домедичної самодопомоги, Командне розроблення візуальних алгоритмів -до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація тощо). |
|
||||||
17 |
1 |
Визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух) діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції аналізує на прикладах можливу поведінку у різних ситуаціях |
Безпека на дорозі Місця підвищеної небезпеки на дорозі: як поводитися? Які небезпечні ситуації можуть бути у транспорті та як поводитися у них? |
Відпрацювання вмінь аналізу дорожньої ситуації, в т.ч. в умовах обмеженої оглядовості; переходу дороги Укладання правил поведінки у транспорті “Я - пасажир”. |
|
||||||
18
19 |
1 |
Діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію складає пам’ятку про правила безпечної поведінки в побуті обстежує безпеку простору у себе дома |
Безпека у побуті Ризики побутового травмування. Які небезпеки можуть спіткати тебе у твоїй домівці? |
Складання пам’ятки «Мій безпечний відпочинок вдома” |
|
||||||
1 |
Пожежна безпека. Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання. Як поводитися у разі пожежі? |
||||||||||
20 |
1 |
Знає та розуміє, як зробити відпочинок на природі безпечним розпізнає приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища дає практичні поради, як бути дружнім до довкілля пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників |
Безпека відпочинку Як зробити зимовий відпочинок безпечним? |
Мапа думок “Як бути дружнім до природи?” Складання пам’ятки «Мій безпечний відпочинок на природі” |
|
||||||
21 |
1 |
Наводить приклади небезпечних ситуацій, які можуть виникнути у школі, на прогулянці, на дорозі, в побуті та пропонує способи виходу з цих ситуацій приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідком яких не може зарадити власними силами здатний викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію |
Допомога в небезпечних ситуаціях До кого і як звертатися у разі небезпеки? |
Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація тощо). |
|
||||||
22 |
1 |
Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання формулює цілі за методом SMART складає розклад дня діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини приймає рішення щодо |
Узагальнення вивченого матеріалу, захист проєктів |
Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація кросворди, ребуси, лепбуки) |
|
||||||
23 |
1 |
Резерв часу |
|
|
|
|
|
||||
ІІ семестр Розділ 2. СПІЛКУВАННЯ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ (5 год) |
|||||
24 |
1 |
Пояснює, що таке спілкування, та як воно впливає на здоров’я, безпеку і добробут Розповідає про сутність вербального та невербального спілкування. Застосовує вербальні та невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації Детально описує особливості спілкування в групі та аналізує прояви доброзичливості, щирості та поваги у спілкуванні Наводить приклади чемної поведінки у спілкуванні Пояснює значення етикету для спілкування Виконує різні ролі у груповій роботі Визначає показники безпечного та відповідального спілкування, наводить приклади Встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату |
Спілкування та його роль у житті людини Вплив спілкування на здоров’я, безпеку і добробут Вербальне та невербальне спілкування |
Короткі повідомлення учнів: значення спілкування у житті людини, сучасні засоби спілкування Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання і розігрування діалогів із досягнення різних цілей з використанням вербального та невербального спілкування; зображення (малюнком, пантомімою)безпечного/небезпечного спілкування; розігрування ситуацій протидії агресії та булінгу; складання пам’яток (індивідуально, у парах/групах): безпечного віртуального спілкування; протидії булінгу та кібербулінгу |
|
25 |
1 |
Конструктивна комунікація. Спілкування в групі Доброзичливість, щирість, повага у спілкуванні. Ввічливість та чемність. |
|||
26 |
1 |
Етикет.Безпечне та відповідальне спілкування Особливості та ризики віртуального спілкування |
|||
27 |
1
|
Агресивність у спілкуванні: тиск, маніпуляції та неповага. Наслідки та протистояння Булінг та кібербулінг: прояви, запобігання та протидія |
МОДУЛЬ 4. ДОБРОБУТ І ОСОБИСТЕ ЗДОРОВ’Я(12год) |
|
|
|
|
|
|||||||||||
28 |
1 |
Пояснює, що таке здоров'я, називає складники здоров'я обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема здоров’я) розуміє, які складники здоров'я сприяють добробуту людини використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я |
Здоров’я і його складники
Що таке здоров’я? Які складники здоров’я сприяють добробуту людини? Хто відповідальний за моє здоров’я? |
Мапа думок «Ознаки здоров'я, та ознаки хвороби?» Обговорення « Як найменші зусилля допомагають нам залишатись здоровими?» |
|
|||||||||||
29 |
1 |
Розуміє чинники, від яких залежить стан здоров'я людини знає, що таке здоровий спосіб життя; основні складники здорового способу життя пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників |
Спосіб життя і фізичний розвиток Чи впливає спосіб життя на фізичний розвиток? |
Дискусія « Вплив способу життя на здоров’я і добробут у майбутньому». Складання пам’ятки «Моя безпечна поведінка в умовах карантину?» |
|
|
|
|
|
|
||||||
30 |
1 |
Знає, що таке рухова активність; аналізує, чи достатньо учень / учениця рухається пояснює, який відпочинок є корисним; Розуміє значення здорового сну учень / учениця розуміє, якого рівня рухової активності хотілося б йому /їй досягти та складає орієнтовний план досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту обирає способи проведення дозвілля, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту |
Рухова активність і відпочинок Як досягти потрібного рівня рухової активності? Який відпочинок є корисним? |
Укладання ланчбоксу з огляду на корисність продуктів харчування та їх вартості. |
|
|
|
|
|
|
||||||
31 |
1 |
Пригадує, що корисного для свого здоров’я зробили учні впродовж минулого дня розмірковує над тим, як правильно харчуватися, як знайти потрібний баланс (співвідношення) їжі, щоб не нашкодити здоров’ю, а покращити його обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я знає, що таке харчові звички аналізує “тарілку здорового харчування” використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки, зокрема харчування, на користь здоров’я складає прості поради для правильної харчової поведінки |
Харчування і здоров’я Як пов’язані харчування і здоров’я? Що таке раціональне, збалансоване харчування? |
Створення «тарілки здорового харчування» різними способами |
|
|
|
|
|
|
||||||
32 |
1 |
Знає та називає поради “5 ключів до безпечної їжі” обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я вміє обирати продукти і товари за показниками якості, строків придатності, складу правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, пакованнях для безпечного і раціонального використання харчових і промислових продуктів знає, як правильно харчуватися, коли ти не вдома |
Безпека харчування Як обрати продукти, безпечні та корисні для здоров’я? Як правильно харчуватися, коли ти не вдома? |
Поради “5 ключів до безпечної їжі” |
|
|
|
|
|
|
||||||
33 |
1 |
Опитує однокласників та однокласниць, наскільки вони задоволені харчуванням у шкільній їдальні, і результати подає у вигляді діаграми оцінює за шкалою вигляд страв у шкільній їдальні; можливість вибору страв; сервірування столу; культура спілкування працівників їдальні бере інтерв’ю у працівників шкільної їдальні створює проєкт “ Їдальні у школах світу” пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я |
Смачна та корисна їжа Як обрати безпечні та корисні для здоров’я страви у шкільній їдальні? |
Проєкт “ Їдальні у школах світу” |
|
|
|
|
|
|
||||||
34 |
1 |
Знає, що таке самопочуття та описує його досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан свого фізичного і морального здоров’я виконує прості фізичні вправи для покращення самопочуття визначає ознаки доброго і поганого самопочуття розуміє, що робити, якщо погіршилося самопочуття |
Самопочуття Добре самопочуття — це як? Що робити, якщо самопочуття погіршилося? |
Моделювання ситуації надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття. Створення “кошику вдячності” та його заповнення подяками |
|
|
|
|
|
|
||||||
35 |
1 |
Називає відомі йому / їй захворювання людини розуміє причини появи захворювань та як їм запобігти досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань складає пам’ятку про те, як вберегтися від інфекційних захворювань пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту |
Захворювання. Чинники ризику
Які причини появи захворювань? Як їм запобігти? Навіщо вакцинуватися? |
Виконання руханок/вправ для Формування правильної постави, гімнастики для очей, дихальних вправ тощо. |
|
|
|
|
|
|
||||||
36 |
1 |
Розпізнає позитивні та негативні емоції та їх прояви у повсякденних ситуаціях пояснює необхідність поваги до почуттів інших людей визнає необхідність безпечних і корисних практик поведінки, правил спілкування розпізнає прояви булінгу пояснює необхідність відстоювання власних інтересів та інтересів інших осіб, протидії проявам тиску, неповаги і приниження ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації |
Емоційний стан та емоційне здоров’я
Мої емоції — мої друзі? Як почуватися комфортно у школі? |
Створення лепбуку «Моє здоров’я» |
|
|
|
|
|
|
||||||
37 |
1 |
Визнає необхідність безпечних і ефективних правил спілкування, активного слухання, вміння давати конструктивний зворотній зв’язок робить самоаналіз щодо свого вміння ефективного спілкування розуміє, що таке віртуальне спілкування визнає необхідність безпечних і корисних практик віртуального спілкування пояснює необхідність протидії проявам тиску, неповаги і приниження у віртуальному спілкуванні прогнозує наслідки своїх дій, зокрема під час використання інформаційно-комунікаційних технологій та інших медійних засобів обмірковує та моделює альтернативні рішення стосовно спілкування (активне слухання, конструктивний зворотній зв’язок пояснює необхідність поваги до почуттів інших людей ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації |
Ефективне спілкування Як спілкуватися безпечно та ефективно? |
Створення пам’ятки «Правила спілкування» |
|
|
|
|
|
|
||||||
38 |
1 |
Розуміє що таке команда, командна робота, лідерство в команді складає та аналізує командний план дій складає та аналізує правила роботи в команді моделює та аналізує проєктну роботу в команді з урахуванням короткострокових цілей для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб обмірковує альтернативні рішення в умовах вибору пояснює необхідність ефективної співпраці, виявляючи повагу до інших осіб, задоволення власних потреб і потреб інших осіб розуміє необхідність поваги до почуттів та потреб інших людей розпізнає доброчинну діяльність |
Взаємодія і співпраця
Як стати командою? |
Створення інфографіки «Як працювати в команді?» |
|
|
|
|
|
|
||||||
39 |
1 |
Пояснює що таке етика, принципи, цінності, індивідуальність, етична поведінка, доброчесність розуміє необхідність етичних практик поведінки, зокрема у спілкуванні і співпраці з людьми з інвалідністю моделює та аналізує практики етичної поведінки з урахуванням потреб інших осіб розуміє необхідність допомоги іншим особам, відстоювання інтересів інших осіб, протидій проявам тиску, неповаги і приниження пояснює важливість толерантного і коректного ставлення до відмінностей інших осіб ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації розпізнає доброчинну діяльність |
Етична поведінка -Що таке етика? -Яка поведінка є етичною? |
Створення есе «Моя поведінка» |
|
|||||||||||
Розділ 3. СВІТ ЛЮДСЬКИХ ЕМОЦІЙ ТА ПОЧУТТІВ(Етика 3 год) |
||||||||||||||||
40 |
1 |
Розповідає, що таке емоції та почуття, якими вони бувають Визначає та описує власні почуття та емоції в різних ситуаціях життя Наводить приклади вираження емоції та описує реакцію на них Описує сутність емпатії Пояснює почуття інших осіб і обґрунтовує їхнє право на вираження своїх почуттів Зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці Пояснює, як емоції пов’язані з вчинками та як зрозуміти інших у тій чи іншій ситуації |
Емоції та почуття, їхнє значення в житті людини Сила почуттів. Як виражати власні емоції та почуття Емпатія. Як зважати на почуття та емоції інших людей |
створення кластерів, асоціативних кущів, хмар слів до понять «сила почуттів», «негативні емоції», «емпатія», «почуття людини»; складання ребусів, емоджі, кросвордів із основними поняттями, словами тем розділу Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах): складання власної шкали емоцій (перелічити не менше 10 станів) – від найнеприємніших до найприємніших; вимірювання «температури» емоцій класу; проведення ігор «Вгадай емоцію», «Покажи емоцію», «Малюємо емоції»; опис емоційних станів героїв у творах живопису/літератури, зокрема українських; інтерв’ювання: Як ти керуєш власними емоціями? |
|
|||||||||||
41 |
2 |
Місце позитивних і негативних емоцій у житті людини Керування власними емоціями. |
||||||||||||||
42 |
3 |
Зв’язок між почуттями та вчинками. Патріотизм. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Розділ 4. ЖИТТЄВИЙ ПОСТУП ЛЮДИНИ (Етика 3 год) |
|
|
|
|
|
|||||||||||
43
44
45 |
1
1
1 |
Описує особистісний розвиток людини Пояснює роль навчання в житті людини Розповідає про власні інтереси та хобі, ділиться досягненнями з однолітками, ініціює обмін досвідом діяльності Визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання Виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети Визначає цілі власної діяльності та стратегії їх досягнення Обґрунтовує перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього та аргументує необхідність наполегливості Самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті Пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників Оцінює користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини Планує і моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб |
Особистісний розвиток людини. Роль навчання у житті людини. Інтереси та хобі. Заняття спортом і мистецтвом |
Короткі повідомлення учнів: значення особистого розвитку людини, потреби та цілі людини загалом та власні, шляхи їх досягнення, хобі та інтереси, заняття спортом та мистецтвом Пошукові завдання: з’ясування значення понять «інтереси», «хобі», «становлення людини», «цілеспрямованість» у різних джерелах, складання речень, створення хмар слів, асоціативних кущів, кластерів до понять «навчання», «досвід», «дорослий»; складання ребусів, емоджі, кросвордів з основними поняттями тем розділу Обговорення та дискусії (орієнтовні теми): Чому навчання – невід’ємна частина життя людини; Які складники життєвого успіху; У чому роль невдач у житті людини; Що означає бути дорослою людиною Проєкти (індивідуальні/групові): створення карти-плану для досягнення певної власної життєвої цілі; створення виставки-презентації «Моє хобі»; «Мої життєві плани та майбутнє України» |
|
|
|
|
|
|
||||||
Становлення і дорослішання людини: самостійність, наполегливість і цілеспрямованість
|
||||||||||||||||
Життєві цілі, плани та перспективи. Значення досвіду в житті людини |
||||||||||||||||
МОДУЛЬ 5. ДОБРОБУТ І ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ (6 год) |
|
|
|
|
|
|||||||||||
46 |
1 |
Пояснює, що таке підприємливість, мотивація, стиль життя, творчість пояснює хто такі підприємці складає мапу думок щодо рис підприємливої людини робить самоаналіз щодо власних рис підприємливої людини та прояву цих рис аналізує моделі підприємливої поведінки аналізує потенціал опанування різних видів діяльності |
Підприємливість
Що таке підприємливість і в чому вона проявляється? |
Проєкт «Я підприємець/ підприємиця» |
|
|
|
|
|
|
||||||
47 |
1 |
Пояснює що таке винахідливість, “мозковий штурм”, повторне використання розуміє важливість інноваційності, творчого, критичного та аналітичного мислення для створення нових можливостей досягнення успіху, задоволення власних потреб і потреб інших осіб, подолання надмірного виробництва і споживання товарів використовує метод командного “мозкового штурму” для генерації ідей повторного використання речей, пошуку відповідей на проблемні питання використовує метод командного “мозкового штурму” для генерації ідей щодо реалізації короткострокових цілей розвитку аналізує власне портфоліо щодо відстеження власного поступу, розвитку вмінь, знань та хобі складає та аналізує ідеї та цілі їхнього досягнення за методом SMART обмірковує альтернативні рішення стосовно свого здоров’я, безпеки і особистого добробуту в умовах вибору аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя |
Ідеї та можливості
Де і як шукати ідеї? |
Вправа «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм» |
|
|||||||||||
48 |
1 |
Пояснює, що таке сталий розвиток, ресурси, їх обмеженість, апсайклінг розуміє необхідність ощадного ставлення та потребу повторного використання ресурсів для здоров’я, безпеки і добробуту обмірковує альтернативні рішення стосовно свого здоров’я, безпеки і особистого добробуту в умовах ощадливого ставлення до використання ресурсів усвідомлює наслідки впливу індивідуальної поведінки щодо ощадливого ставлення до використання ресурсів аналізує вплив дій інших людей щодо збереження ресурсів складає мапу думок щодо ресурсів людини аналізує таблицю щодо ресурсів людини аналізує і визначає різні аспекти способу життя щодо ощадливого використання ресурсів знаходить, аналізує і перевіряє інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту, здобуту в різних джерелах |
Ресурси Які бувають ресурси? |
Створення таблиці «Мої потреби та можливості». |
|
|||||||||||
49 |
1 |
Пояснює що таке фінансові ресурси, потреби і бажання, доходи, витрати, прибуток, бюджет, заощадження пояснює потенціал фінансових ресурсів пояснює необхідність ощадного використання ресурсів для добробуту визначає джерела отримання власних грошей аналізує необхідність ресурсів для задоволення потреб і бажань аналізує доходи і витрати |
Гроші та бюджет Що таке бюджет? |
Проєкт «Плануємо свято» |
|
|||||||||||
50 |
1 |
Розуміє, що майбутнє людини залежить від неї самої пояснює, що таке успіх, щастя, професія аналізує цитати і притчу про успіх, щастя, самореалізацію наводить приклади власного досягнення успіху аналізує портфоліо щодо відстеження власного поступу, розвитку знань і вмінь, бажання пізнавати нове без шкоди для здоров’я аналізує вміння інших і дає конструктивний зворотній зв’язок обмірковує альтернативні рішення стосовно свого розвитку та добробуту аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя аналізує свої знання, вміння та бажання щодо потенціалу опанування різних видів діяльності моделює своє майбутнє і умови досягнення успіху та добробуту |
Моє майбутнє Яким ми уявляємо своє майбутнє? Що таке щастя та успіх? |
Створення мапи думок “Які професійні сфери я знаю”. |
|
|||||||||||
51 |
1 |
Приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам пояснює та обгрунтовує вибір власних рішень, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного походження відбирає ресурси для повторної переробки виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів) обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі та способи їх реалізації |
Узагальнення вивченого матеріалу, захист проєктів |
Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація кросворди, ребуси, лепбуки) |
|
|||||||||||
52 |
1
|
Резерв часу
|
||||||||||||||
Календарно-тематичне плануванняна 2022-2023 навчальний рік Обсяг: 52 год., 1,5 год. на тиждень
№ |
Дата |
Тема |
Примітки |
|
МОДУЛЬ 1.ВСТУП. ДОБРОБУТ (3 год.) |
||||
1 |
|
|
Вступ. Роль етики в житті людини. Етика |
Ст.5-16 |
2 |
|
|
Добробут — добре буття |
§1 |
3 |
|
|
Добробут людини і суспільства |
§2 |
МОДУЛЬ 2. ДОБРОБУТ І ВМІННЯ ВЧИТИСЯ ( 7 год. ) |
||||
4 |
|
|
Уміння вчитися. Зміни, які відбуваються під час переходу в основну школу. Навчаємося впродовж життя. Зміна форм діяльності. Втома і відпочинок. |
§3 ст.12,13 |
5 |
|
|
Власний освітній простір. Способи засвоєння навчальної інформації(активне слухання і читання з розумінням. Використання цифрових пристроїв у навчанні. |
§3 ст.14-17 |
6 |
|
|
Мої знання та вміння. Форми й цілі навчальної діяльності. Створення власного портфоліо. |
§4 |
7 |
|
|
Мої сильні та слабкі сторони. |
§5 |
8 |
|
|
Мої інтереси та захоплення |
§6 |
9 |
|
|
Цілі та їх досягнення. Розроблення дерева цілей до своєї навчальної діяльності. |
§7 |
10 |
|
|
Менеджмент навчання — керування часом. Складання розкладу на день, тиждень. |
§8 |
Розділ 1. Унікальність і неповторність людини. Етика (4 год) |
||||
11 |
|
|
Індивідуальність людини. Як людина стає особистістю. |
§ 1 |
12 |
|
|
Цінність людського життя. Гідність людини. |
§ 2 |
13 |
|
|
Людські чесноти. Роль світогляду в становленні особистості. |
§ 3 |
14 |
|
|
Потреби, бажання, інтереси людини |
§4 |
МОДУЛЬ 3. ДОБРОБУТ І ОСОБИСТА БЕЗПЕКА(7+2 год) |
||||
15 |
|
|
Дбаємо про безпеку |
§9 |
16 |
|
|
Безпечний простір |
§10 |
17 |
|
|
Безпека на дорозі. |
§11 |
18 |
|
|
Безпека у побуті. Ризики побутового травмування. |
§12 ст.56-58 |
19 |
|
|
Пожежна безпека. Причини виникнення та способи гасіння невеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів. Захист органів дихання. |
§12 ст.59-61 |
20 |
|
|
Безпека відпочинку. Складання пам’ятки « Мій безпечний відпочинок на природі. |
§13 |
21 |
|
|
Допомога в небезпечних ситуаціях |
§14 |
22 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань |
Ст.70-73 (ЗБД) ст.43,44(Етик) |
23 |
|
|
Підсумковий урок |
|
ІІ семестр |
Розділ 2. Спілкування в житті людини. Етика (4 год) |
|
|
|
|
|||||||||||||
24 |
|
|
Спілкування та його роль у житті людини. Що таке спілкування та як воно впливає на здоров’я безпеку й добробут людини. |
§ 5 |
||||||||||||||
25 |
|
|
Конструктивна комунікація.Спілкування в групі. Вербальне та невербальне спілкування. |
§ 6 |
||||||||||||||
26 |
|
|
Етикет.Безпечне та відповідальне спілкування. Віртуальне спілкування. |
§ 7 |
||||||||||||||
27 |
|
|
Агресивність у спілкуванні: тиск, маніпуляції та неповага. Булінг та кібербулінг |
§ 8 |
||||||||||||||
МОДУЛЬ 5. ДОБРОБУТ І ОСОБИСТЕ ЗДОРОВ’Я(12 год) |
||||||||||||||||||
28 |
|
|
Здоров’я і його складники |
§15 |
|
|
|
|
||||||||||
29 |
|
|
Спосіб життя і фізичний розвиток |
§16 |
|
|
|
|
||||||||||
30 |
|
|
Рухова активність і відпочинок |
§17 |
|
|
|
|
||||||||||
31 |
|
|
Харчування і здоров’я |
§18 |
|
|
|
|
||||||||||
32 |
|
|
Безпека харчування |
§19 |
|
|
|
|
||||||||||
33 |
|
|
Смачна та корисна їжа |
§20 |
|
|
|
|
||||||||||
34 |
|
|
Самопочуття |
§ 21 |
|
|
|
|
||||||||||
35 |
|
|
Захворювання. Чинники ризику |
§22 |
|
|
|
|
||||||||||
36 |
|
|
Емоційний стан та емоційне здоров’я |
§23 |
|
|
|
|
||||||||||
37 |
|
|
Ефективне спілкування |
§24 |
|
|
|
|
||||||||||
38 |
|
|
Взаємодія і співпраця |
§25 |
||||||||||||||
39 |
|
|
Етична поведінка |
§26 |
||||||||||||||
Розділ ІІІ. Світ людських емоцій та почуттів. Етика (3 год) |
|
|
|
|
||||||||||||||
40 |
|
|
Емоції та почуття. Емпатія. Як зважати на почуття та емоції інших людей |
§9 |
|
|
|
|
||||||||||
41 |
|
|
Місце позитивних і негативних емоцій в житті людини. Керування власними емоціями |
§10 |
||||||||||||||
42 |
|
|
Зв’язок між почуттями та вчинками. Патріотизм. |
§11 |
||||||||||||||
Розділ ІV. Життєвий поступ людини. Етика (3 год ) |
|
|
|
|
||||||||||||||
43 |
|
|
Особистісний розвиток людини. Роль навчання та хобі у житті людини. |
§12 |
|
|
|
|
||||||||||
44 |
|
|
Становлення і дорослішання людини. |
§13 |
|
|
|
|
||||||||||
45 |
|
|
Життєві цілі, плани та перспективи. Значення досвіду в житті людини |
§14,§15 |
|
|
|
|
||||||||||
МОДУЛЬ 5. ДОБРОБУТ І ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ(5 +2 год) |
|
|
|
|
||||||||||||||
46 |
|
|
Підприємливість |
§27 |
.158-162 |
|
|
|
||||||||||
47 |
|
|
Ідеї та можливості |
§28 |
|
|
|
|
||||||||||
48 |
|
|
Ресурси |
§29 |
|
|
|
|
||||||||||
49 |
|
|
Гроші та бюджет |
§30 |
|
|
|
|
||||||||||
50 |
|
|
Моє майбутнє |
§31 |
|
|
|
|
||||||||||
51 |
|
|
Узагальнення знань і вмінь. |
Ст.158-162 |
|
|
|
|
||||||||||
52 |
|
|
Підсумковий урок. |
|
|
|
|
|||||||||||
ІІІ. Навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу
3.1. Навчально-методичний комплект
3.2. Матеріально-технічне забезпечення
ІV. Система оцінювання результатів навчання
Вибір форм, змісту та способів поточного та підсумкового оцінювання результатів навчання здійснюється педагогічними працівниками закладу освіти залежно від дидактичної мети. Зважаючи на особливості змісту та види навчальної діяльності, передбачені модельною навчальною програмою «Здоров’я, безпека та добробут» та «Етика», поточне та підсумкове оцінювання може здійснюватись із застосування таких основних форм та способів:
опитування.
Оцінювання має бути зорієнтованим на:
Оцінювання результатів навчання здійснюється вербально, згідно рішення педагогічної ради від «30__» __08______ 2022 року.
V. Список літератури та інформаційних ресурсів
Використані джерела
1. Закон України про освіту (2017) [Електронний ресурс].URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2. Державний стандарт базової середньої освіти від 30 вересня 2020 р. № 898[Електронний ресурс]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF%23n16#Text
3. Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
4. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері
реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року
[Електронний ресурс].URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80
5. Указ Президента України №195/2020. Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text
6. Ключові компетентності для навчання протягом життя (Рамкова програма щодо оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя) [Електронний ресурс].
URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53
7. Нова українська школа [Електронний ресурс].
URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
8. Нова українська школа: концептуальні засади реформування нової
української школи [Електронний ресурс]. URL:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf
9. Нова українська школа: основи Стандарту освіти (2016) [Електронний
ресурс].URL: http://osvita.kupyanskrada.gov.ua/files/docs/2019/14580_Nova_ukrainska_
shkola_osnovni_standarti_osviti.pdf
10.Рамка цифрової компетентності DigComp 2.1 (2017) [Електронний ресурс].
URL: http://dystosvita.blogspot.com/2018/02/digcomp-2017.html
11.Результати дослідження PISA (2018) [Електронний ресурс].
12. LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence (2021) [Електронний ресурс].