Навчальна програма НУШ (6кл.)

Про матеріал
Навчальна програма для 6 класу НУШ. Розроблена на основі модельної навчальної програми "Фізична культура, 5-6 класи"для закладів загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11
   Бердянської міської ради Запорізької області

 

                                                        

                                                                              ЗАТВЕРДЖЕНО
                                                                              Рішення педагогічної ради   
                                                                             від ____________________
                                                                              протокол № _____

 


                                                                   

          

 

                                    ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 КЛАСУ

(3 години на тиждень, 105 годин на рік)

 

Розроблена на основі модельної навчальної програми «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти

(автори: Педан О.С., Коломоєць Г. А. , Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В.,

Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

наказ Міністерства освіти і науки України від 17.08.2022 року № 752

 

 

           

                                                  

                                                   Вчитель фізичної культури:

                                вищої категорії,

                                 старший вчитель

                                                           Тимченко Наталя Олександрівна.    

 

                        

 

 

 

 


 

І. Вступ

Модельна навчальна програма «Фізична культура» для 5-6 класів – це комплексна програма для адаптаційного циклу навчання, яка забезпечує наступність між початковою і базовою освітою, гнучкий перехід учнів від молодшого шкільного віку до підліткового.

Програма визначає мету, завдання та зміст навчального предмета «Фізична культура», орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів 5-6 класів, види їхньої навчальної діяльності з освітньої галузі «Фізична культура». Вона розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти. Програма реалізує визначені в стандарті ціннісні орієнтири, ключові компетентності та наскрізні уміння учнів/учениць, й закладає основу для подальшого впроваджування освітньої галузі фізичної культури Державного стандарту базової

середньої освіти.

Мета, ціннісні орієнтири, завдання, принципи

Навчання фізичної культури в основній школі спрямоване на досягнення загальної мети базової загальної освіти: розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу. Навчання фізичній культурі спрямоване на формування готовності виконувати громадянський та

конституційний обов’язок щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави.

Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:

- повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;

- забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;

- дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної

діяльності;

- становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного

мислення та впевненості в собі;

- формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного

розвитку, добробуту;

- створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього

процесу;

- утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги,

поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;

- формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його

історико-культурного надбання і традицій, державної мови;

- плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.

Метою освітньої галузі «Фізична культура» є гармонійний фізичний розвиток особистості учня, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду через формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і спортом.

Вчитель повинен створити умови щодо формування в учнів та учениць компетентностей та базових знань визначених Державним стандартом базової середньої освіти (далі – Держстандарт). Компетентнісний потенціал освітньої галузі фізичної культури та базові знання зазначені в додатку 21 до Держстандарту.

Основою формування ключових компетентностей є особистісні якості, особистий, соціальний, культурний і навчальний досвід учнів; їх потреби та інтереси, які мотивують до навчання; знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому, соціокультурному та їх потреби та інтереси, які мотивують до навчання; знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому, соціокультурному та їх потреби та інтереси, які мотивують до навчання; знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому, соціокультурному та інформаційному середовищі, у різних життєвих ситуаціях

 

Мета реалізовується комплексом завдань:

– створення умов для формування особистісних якостей та когнітивних властивостей учнів та учениць;

– розширення особистого соціального, культурного і навчального досвіду учнів та учениць в тому числі й під час взаємодії у процесі рухової (спортивно-ігрової) діяльності;

– формування мети, ціннісних орієнтацій та етичних норм, щодо використання фізичних вправ, систематичної рухової діяльності і здорового способу життя;

– створення умов для мотивації до навчання на основі використання потреб та інтересів учнів та учениць;

– формування знань, умінь та ставлення, щодо застосування фізичних вправ, набутого рухового досвіду у різних життєвих ситуаціях;

– формування здатності до моделювання рухової діяльності з врахуванням фізичної підготовленості і функціональних можливостей організму;

– розвиток природних здібностей під час виконання фізичних вправ, ігрової та змагальної діяльності;

– формування уявлень про факти, явища та закономірності фізичної культури і спорту в освітньому, соціокультурному та інформаційному середовищі;

– формування здатності до контролю фізичного і психоемоційного стану у процесі рухової діяльності;

– формування здатності дотримуватися здорового способу життя, а також правил безпечної поведінки під час фізкультурно-оздоровчої діяльності.

Завдання навчального предмета: реалізують вимоги до обов’язкових результатів навчання освітньої галузі фізичної культури, зазначених в додатку 22 Державного стандарту базової середньої освіти, які передбачають, що учень/учениця:

– формує власну психічну та соціально-психологічну сфери особистості засобами фізичного виховання;

– систематично займається фізичною культурою, володіє технікою виконання фізичних вправ;

– усвідомлює значення фізичної/рухової активності для підтримання стану здоров’я та задоволення у процесі фізичного виховання.

Компетентнісний потенціал освітньої галузі, визначений у Додатку 21 Державного стандарту базової середньої освіти,

реалізовуватиметься за рахунок комплексу ключових компетентностей, сформованих умінь, ставлень, базових знань.

Пріоритети змісту і структура програми

Програмою передбачено вивчення курсу в адаптаційному циклі базової середньої освіти (5 клас). Основною ідеєю концепції побудови програми є гармонійний фізичний розвиток особистості учня;

 формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ, як одного з головних чинників здорового способу життя;

 формування компетентностей та здатностей їх застосовувати в різних життєвих ситуаціях;

освоєння знань, розуміння сутності руху, формування позитивного ставлення до рухової активності, свідомого ставлення учнів до тренувальних і оздоровчих ефектів фізичних вправ – значення рухової активності, які обумовлюють прагнення і здатність займатися різними варіативними модулями і видами рухової активності протягом життя,

формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку; забезпечення учням/ученицям індивідуального вибору варіативних модулів чи рухової активності для кожного уроку, розширення рухового досвіду, вмінь та навичок, необхідних у повсякденному житті, формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і фізкультурно-спортивної діяльності;

забезпечення протягом навчального року наскрізного підвищення функціональних можливостей організму і забезпечення оптимального для кожного учня/учениці рівня фізичного розвитку;

 розвиток комунікативних компетентностей та соціалізація учнів у процесі фізичного виховання, формування адекватної позитивної самооцінки; застосування гендерного підходу до фізкультурно-спортивної діяльності чи рухової активності;

забезпечення безпеки під час занять фізичною культурою; ігрова спрямованість та забезпечення високої рухової активності та високої рухової активності та високої моторної щільності уроку.

У шостому класі продовжується і поглиблюється опрацювання учнями концептуальних програмних засад для 5 класу. Ця частина курсу спрямована більшою мірою на отримання теоретичних знань і практичних навичок, які обумовлюють прагнення і здатність займатися

різними видами рухової активності і спорту протягом життя; формування здорового способу життя; формування адекватної позитивної самооцінки; формування організаційних здібностей, дисциплінованості і співпраці в рамках групи, класу, команди;

інтегрованого підходу до засвоєння знань, розуміння сутності руху, формування позитивного ставлення до рухової активності, свідомого ставлення учнів до тренувальних і оздоровчих ефектів вправ – значення рухової активності. Наступність у навчанні фізичної культури зберігається також у вимогах програми до очікуваних результатів навчання.

Логіка навчального матеріалу структурована таким чином, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу.

Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріативної частини належать модуль: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, тобто підвищення функціональних можливостей організму і забезпечення гармонійного фізичного розвитку, зміст якого реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид фізкультурно-спортивної діяльності (вид спорту) може бути представлений у вигляді варіативного модуля

Програма кожного варіативного модуля має містити методичні вказівки, щодо використання його засобів для забезпечення наскрізного підвищення функціональних можливостей організму і гармонійного фізичного розвитку протягом його використання. Тобто варіативні модулі.

Курс фізичної культури структурований за інваріантним і варіативними модулями. Програмний матеріал яких пропонує засоби фізичної культури, які можуть бути використані на основі компетентнісного підходу для формування ключових компетентностей, умінь, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду, формування стійкої мотивації учнів/учениць до занять фізичною активністю.

 

 

 

 

 

ІІ. Зміст навчальної програми

6 КЛАС

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ

КІЛЬКІСТЬ ГОДИН

ПРОПОНОВАНИЙ ЗМІСТ

ВИДИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

(орієнтовні)

                                                               Модуль 1: Дитяча легка атлетика

 

називає: фізичні якості, які розвиваються засобами легкої атлетики;

 бере участь: з питань легкої атлетики; у рухливих іграх з елементами бігу, стрибків,

дотримується: правил безпечної поведінки під час занять; свідомо ставиться до власного здоров’я та

здоров’я інших;

виконує: - рівномірний біг (кросовий ) 8 хв. - біг за сигналом (зоровим, слуховим) - біг зі зміною напрямку.  стрибки на місті. - стрибки з просуванням вперед вертикальні стрибки догори обома ногами. - стрибки вперед, назад, праворуч, ліворуч. - спеціально – бігові вправи: біг з високим підніманням стегна, із захлестом гомілки, багатоскоки. - біг з високим підніманням стегна, біг з захлестом гомілки , біг на прямих ногах.

 володіє:технікою бігу з перешкодами (слалом), технікою метання з обертанням, технікою стрибка через скакалку;

має уявлення: техніки бігу з перешкодами (бар’єрами- висота 20 -30 см), техніки стрибка у довжину з місця, метання набивного м’яча (вага 500 г) стоячи на колінах, техніки передачі естафетної палички (кільця, м’ячика);

готується: до бігу на витривалість (рівномірність, тренування дихання, темп).

14 год

Рухові якості, які розвиваються засобами легкої атлетики: швидкість, витривалість, спритність, гнучкість та швидкісно-силові якості.

 

Рівномірний біг.

 

 Біг за сигналом.

 

Біг з різних стартових положень.

 

Біг з поворотом.

 

Біг по віражу

 Стрибки.

 

Рухливі ігри з елементами бігу, стрибків

 

Естафети з елементами бігу.

 

 Вправи на відтворення ритму.

 

Спеціально – бігові вправи.

 

Вправи на комунікацію.

 

 Бігові види: біг 30м, 60м,

 

біг з перешкодами (бар’єрами- висота 40см),

 

 Біг з перешкодами (слалом),

 

Біг «по швидкісній драбині».

 

«Формула – 1».

 

 Естафетний біг.

 

 Біг на витривалість без врахування часу. «Формула віражів»: спринтерський і бар’єрний біг

 

 Стрибкові види:

Стрибок у довжину з місця. Стрибки через довгу скакалку

 

Види метань:

 Метання дитячого спису, Метання в ціль через перешкоду (тенісний м’яч, вортекс), Метання стоячи на колінах, «Обертальне метання», Метання диска

 

 Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії дитячої легкої атлетики). Командна взаємодія у легкій атлетиці.

 

Диференціація та індивідуалізація учнів для розвитку основних рухових якостей. Безпека та дисципліна – запорука надійного успіху.

 

Груповий: участь у конкурсах та змаганнях. участь учнів у конкурсах, змаганнях під час уроків, внутрішньо шкільних змагань і фестивалів, флешмобів, а також участь у міських та всеукраїнських подіях.

 

Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.

 

Пошукові (творчі) завдання передбачають самостійний пошук і підбір інформації (історичних фактів, цікавих прикладів про вплив легкої атлетики на організм людини). Ігри, розваги та квести з елементами легкої атлетики: індивідуально, в парах та командою.

 

Інтегровані завдання поєднання рухів та навичок на різних етапах дитячої легкої атлетики

                                                                        Модуль 2: Баскетбол

 

 

Знає: історію розвитку баскетболу; основні етапи розвитку правил гри; розміри баскетбольного майданчика; основні правила гри.

Визначає: баскетбол як важливій фактор зміцнення здоров’я людини.

Усвідомлює: основні прийоми техніки й варіанти тактики гри. Основні правила гри.

 Дотримується: правил безпечної поведінки під час занять баскетболом та змагань. Використовує: базові гігієнічні норми під час і після занять; вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового поясу та кистей рук, гнучкості;.

 Виконує: прискорення на 5, 10, 15 м з різних стартових положень за зоровим і звуковим сигналами, техніку утримання і укривання м’яча; техніку ловіння і передачі м’яча двома руками від грудей; однією рукою (правою, лівою) від плеча на місці та в русі; фінтами. Приймає участь: у рухливих іграх та естафетах з інтегрованими завданнями з пересуваннями, веденням та передачами м’яча.

Володіє: вірною технікою виконання стійок баскетболіста. способами пересувань у нападі і захисті, різновидами зупинок і поворотів, стрибками вгору з однієї та двох ніг, з місця та у русі; різновидами техніки ведення м’яча на місці та в русі (почергово правою та лівою рукою);

 Демонструє: техніку виконання кидка м’яча з близької дистанції з місця та у русі, після подвійного кроку техніку виконання штрафного кидка;

Застосовує: технічні прийоми у нападу під час рухливих і підвідних ігор;

Контролює самопочуття до, під час та після виконання фізичних вправ; контролює власний

13 ГОД.

Історія розвитку баскетболу.

 

Основні правила гри.

 

Вплив баскетболу на розвиток фізичних якостей і здоров’я людини.

 

 Основні поняття техніки й тактики гри.

 

Правила безпечної поведінки під час занять баскетболом.

 

Гігієна тіла, одягу, спортивної форми, режиму дня.

 

Спеціальні засобі фізичної підготовки, рухливі ігри та естафети

 

Пересування: Різновиди стійок баскетболістів у нападі і захисті. Різновиди пересувань у нападі і захисті. Прискорення. Зупинки і повороти. Стрибки.

 Передачі, ловіння м’яча:

Утримання і укривання м’яча. Передачі двома і одної рукою на місці та в русі. Ловіння м’яча. Ведення м’яча: Різновиди ведення м’яча; Захист м’яча.

Кидки м’яча: Техніка виконання подвійного кроку; кидки двома, однією рукою зверху; штрафний кидок, фінти. Взаємодії з партнерами під час ігор.

 

 Пошукові завдання: історичні факти з розвитку українського баскетболу; досягнення українських баскетболістів, чемпіонів і призерів Олімпійських ігор. Відеофрагменти опису сучасних правил виконання подвійного кроку. Підготовка презентації з теми «Жести баскетбольного арбітра». Пошук відеоматеріалів різноманітних технікотактичних прийомів у виконанні видатних баскетболістів

 

Обговорення та дискусії: «Сучасні зміни у правіла подвійного кроку»,

 

 «Шкідливі звички та їх негативний вплив на людину»,

 

«Гігієна харчування при заняттях фізичної культурою»,

 

 «Методи контролю за фізичним навантаженням на уроці».

 

 «Спеціальна фізична підготовка баскетболістів».

 

«Сучасна техніка виконання подвійного кроку та різноманітних технічних прийомів у нападі та захисті»

 

 Проектна діяльність з розподілом на групи і команди

 

 Складання комплексу спеціальних вправ розминки баскетболістів.

 

Складання комплексу вправ щодо розвитку стрибучості і витривалості баскетболістів.

 

Складання комплексу вправ з передачами м’яча в парах, трійках, четвірках

 

 Складання естафет для проведення конкурсів, спортивних свят, фестивалів

 

Практичне виконання з розподілом на групи і команди: проведення фрагментів підготовчої частини уроку; участь у змаганнях та естафетах з інтегрованими завданнями у різноманітних пересуваннях і виконанням технічних прийомів під час уроків та внутрішньо шкільних змагань, фестивалів конкурсів

 

Інтегровані завдання: поєднання засобів спеціальної фізичної підготовки з окремими завданнями із вивчення інших предметів.

 

 Практичне виконання: рухливі і підвідні ігри; індивідуальні, групові і простіші ігрові технікотактичні командні взаємодії.

 

Взаємоперевірка «Вкажи на помилку та виконай вірно».

 

 

 

Розкриває місце українського доджболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту та Всесвітніх ігор;

 обґрунтовує значення точних кидків та ловіння м’яча;

 дотримується: правил безпеки на ігровому майданчику, правил гри та правил здорового способу життя;

виконує: стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності; вправи для кистей рук: обертальні рухи кистю (повільні та максимально швидкі); для пальців рук; імітаційні вправи: імітація кидків та ловіння м’яча (у різному та заданому темпі);

виконує: способи пересування по доджбольному майданчику; кидки м’яча зверху; ловіння м’яча знизу від стіни, в парах та колонах; кидки м’яча знизу після переміщення; вибір місця для кидків; вибір місця для ловіння; кидки м’яча після ловіння;

 бере участь: у навчальній грі доджбол за спрощеними правилами; у рухливих іграх свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших вміє боротися, гідно поводиться у разі виграшу чи поразки.

 контролює самопочуття до, під час та після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан.

 

 

 

10год

Модуль 3: Доджбол.

 

Місце українського доджболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту та Всесвітніх ігор.

 

Значення для команди точних кидків та ловіння гравцем м’яча.

 

 Правила безпеки на ігровому майданчику.

 

Правила здорового способу життя.

 

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини, вправи на розтягування.

 

 Вправи для розвитку швидкості, спритності.

 

Вправи для розвитку сили м’язів кистей рук.

 

Імітаційні вправи в ускладнених умовах.

 

Способи пересування гравців по ігровому майданчику, поєднання способів пересування.

 

Кидки м’яча однією рукою зверху.

 Кидки м’яча однією рукою знизу.

 

Ловіння м’яча однією рукою знизу після переміщення.

 

 Вибір місця для виконання кидка. Вибір місця для ловіння.

 

Кидки м’яча різними способами. Ловіння м’яча знизу після виконання кидка.

 

Навчальна гра доджбол за спрощеними правилами, рухлива гра «Вибивний» та інші.

 

 

 

Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії доджболу).

 

Індивідуальний: диференціація та індивідуалізація учнів в процесі розвитку основних рухових якостей засобами доджболу.

 

 Безпека та дисципліна на уроці – запорука надійного успіху у зміцненні здоров’я учнів.

 

Груповий: Участь учнів у конкурсах, змаганнях під час уроків.

 

Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.

 

Пошукові (творчі) завдання: самостійний пошук і підбір інформації (історичних фактів, цікавих прикладів про вплив доджболу на організм людини).

 

 Ігри, розваги з елементами доджболу.

 

Інтегровані завдання поєднання рухів та навичок на різних етапах освітнього процесу з доджболу.

                                                                        Модуль 4: Футбол

 

 

Знає історію українського футболу, Характеризує дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні. Володіє знаннями про видатних футболістів України.

Дотримується правил: гри у футбол; безпеки під час уроків футболу.

 Володіє технікою виконання вправ.

 Дотримується спрощених правил спортивних ігор з елементами футболу

 Виконує: стрибки з імітуванням удару головою, рухливі та спортивні ігри з елементами футболу.

 Виконує: пересування: різні поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем; удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому по нерухомому м’ячу і м’ячу, що котиться; удар внутрішньою стороною стопи по м’ячу, що летить; удари в русі; удари на точність; удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба без стрибка та у стрибку; зупинки м’яча: зупинки внутрішньою стороною стопи м’яча, що летить; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі; ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча, збільшуючи швидкість рухужонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою підошвою; елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння;

 Здійснює: маневрування на полі: «відкривання» для прийому м’яча, відволікання суперника, створення чисельної переваги на окремій ділянці поля; взаємодію з партнерами під час організації атаки з використанням різних передач: на хід, у ноги, коротких, середніх, довгих, поздовжніх, поперечних, діагональних, понизу, поверху; «закривання»; взаємодію в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником. Визначає місце у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході (для воротарів).

10 год

Витоки українського футболу.

Видатні футболісти України.

Дитячо-юнацький та професіональний футбол в Україні.

 Рухливі ігри та естафети з м’ячем («День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» та інші);

 прискорення та ривки з м’ячем; стрибки з імітуванням удару головою; спортивні ігри гандбол, баскетбол за спрощеними правилами з елементами футболу.

Пересування: поєднання прийомів пересування з технікою володіння м’ячем.

Удари по м’ячу ногою: удари зовнішньою частиною підйому; удар внутрішньою стороною стопи; удари в русі; удари на точність.

 Удари головою по м’ячу зменшеної ваги: удари по м’ячу середньою частиною лоба. Зупинки м’яча: зупинка внутрішньою стороною стопи; зупинки м’яча підошвою, внутрішньою стороною стопи, стегном та грудьми (для хлопців) у русі.

 Ведення м’яча: вивчені способи ведення м’яча. Вкидання м’яча: вкидання м’яча з різних вихідних положень.

Жонглювання м’ячем: жонглювання м’ячем ногою, стегном, головою.

Відбирання м’яча: вивчені прийоми, атакуючи суперника спереду, збоку, ззаду; відбирання м’яча під час двобою із суперником.

Елементи гри воротаря: кидки м’яча рукою; ловіння, відбивання, переведення м’яча без падіння; вибір місця у штрафному майданчику під час ловіння м’яча на виході.

 Індивідуальні дії в нападі: маневрування на полі; вміння раціонально використовувати вивчені технічні прийоми.

Групові дії в нападі: взаємодія з партнерами під час організації атаки.

 Індивідуальні дії в захисті: вибір моменту і способу дії для перехоплення м’яча.

Групові дії в захисті: вибір позиції; уміння взаємодіяти в обороні при рівному співвідношенні сил із суперником.

 

Пошукові завдання, що передбачають самостійний пошук і підбір інформації (наприклад, історичних фактів, результатів змагань) для використання класом на уроках футболу. Обговорення та дискусії.

 

Практичне виконання рухів і вправ та формування відповідних рухових умінь і навчичок.

 

Виконання учнями завдань вибіркової спрямованості на розвиток окремих якостей і здібностей.

 

Виконання учнями завдань комплексної спрямованості на розвиток одночасно різних якостей і здібностей.

 

 Індивідуальні завдання, які учні виконують самостійно.

 

Групові завдання, коли учні об’єднуються в декілька груп, кожна з яких виконує певні вправи.

Фронтальна форма виконання вправ. Колова форма виконання вправ.

                                                                           Модуль 5: Волейбол

 

Знає: місце українського волейболу на сучасному етапі; основні правила змагань; значення гравців передньої і задньої ліній; правил безпеки на ігровому майданчику та правил гри. Заходи щодо попередження травматизму.

Володіє та використовує: стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини, вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності; способи пересування по волейбольному майданчику; передачі м’яча двома руками зверху; прийом м’яча двома руками знизу після переміщення; нижню пряму та бокову подачі з відстані 4–6 м від сітки та від стіни; Використовує: рухливі ігри та естафети для удосконалення гри у волейбол;

 Бере участь: у навчальній грі за спрощеними правилами; уміє: обирати місця для виконання другої передачі. вибір місця для виконання нижніх подач; виконувати нижню пряму та бокову подачі з відстані 4–6 м;

 Пояснює: значення гравців передньої і задньої ліній; правил безпеки на ігровому майданчику та правил гри;

Розповідає: правила здорового способу життя, безпечної поведінки під час рухової активності;

 Взаємодіє: з однолітками для досягнення спільних командних цілей під час рухової діяльності; Дотримується: правил безпечної поведінки під час рухової діяльності; правил змагань та навичок здорового способу життя.

 Називає: основні помилки при виконанні переміщень, здійсненні прийому та передачі м’яча; основні складові здоров’я людини;

Вміє: боротися, гідно поводиться у разі виграшу чи поразки;

 Контролює: самопочуття до, під час та після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан;

Усвідомлює: значення фізичних вправ для здоров’я; важливість командної співпраці для досягнення успіху та соціалізації в суспільстві.

15 год

Правила безпечної поведінки під час виконання фізичних вправ.

 

 Особливості впливу різних фізичних вправ на організм людини та попередження травматизму.

 

Загальні та спеціальні фізичні вправи волейболіста.

 

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини, вправи на розтягування.

 

Вправи для розвитку швидкості, спритності.     

 

Способи пересування гравців по ігровому майданчику, поєднання способів пересування.  

 

Передача м’яча двома руками зверху.

 

Прийом м’яча двома руками знизу. Прийом м’яча двома руками знизу після переміщення.

 

Вибір місця для виконання другої передачі.

 

Вибір місця для виконання нижніх подач.  Нижня пряма та бокова подача.

 

Рухливі ігри та естафети для удосконалення гри у волейбол, участь у навчальній грі за спрощеними правилами

Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з волейболу). Індивідуальний: диференціація та індивідуалізація учнів в процесі розвитку основних рухових якостей засобами волейболу. Безпека та дисципліна на уроці – запорука надійного успіху у зміцненні здоров’я учнів.

 Груповий: Участь учнів у конкурсах, змаганнях під час уроків, внутрішньо шкільних змагань і фестивалів,

 Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.

 Пошукові (творчі) завдання: самостійний пошук і підбір інформації (історичних фактів, цікавих прикладів про вплив волейболу на організм людини). Ігри, розваги та квести з елементами волейболу: індивідуально, в парах та командою. Інтегровані завдання: поєднання рухів та навичок на різних етапах освітнього процесу з волейболу.

                                                                          Модуль 6: Гімнастика

 

Знає: історію розвитку гімнастики; види гімнастики; терміни гімнастичних вправ; основні елементи акробатики; основи техніки безопорних та опорних стрибків, прикладних вправ; правила техніки безпеки під час виконання гімнастичних вправ.

Володіє та використовує: технікою загальнорозвиваючих, прикладних, стрибкових, акробатичних, силових вправ; виконує комбінації вправ.

 Уміє: складати комплекси ранкової гімнастики, комбінувати різновиди стрибків зі скакалкою, елементи акробатичних вправ та вправ для розвитку рівноваги.

 Пояснює мету, завдання та значення різних гімнастичних вправ; особливості техніки виконання вправ. Взаємодіє з однолітками для вирішення спільних рухових завдань, досягнення командних цілей під час рухової діяльності.

Дотримується правил безпеки під час виконання гімнастичних вправ; правил здорового способу життя.

Називає види гімнастики, гімнастичні вправи; фізичні вправи для розвитку окремих фізичних якостей.

 Вміє виконувати вправи загальної фізичної підготовки, стройові вправи; безопорні та опорні стрибки; лазіння, вправи з рівноваги, акробатичні вправи.

 Контролює самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан.

 Усвідомлює значення гімнастичних вправ для здоров’я та розвитку фізичних якостей.

15 год

Теоретичні відомості:

Історія виникнення і розвитку гімнастики. Досягнення видатних гімнастів України. Техніка безпеки під час занять гімнастикою. Вплив гімнастичних вправ на розвиток фізичних якостей та оздоровлення організму

Загальна фізична підготовка:

 Комплекси загальнорозвиваючих вправ без предметів, під музичний супровід

- Вправи з обертанням скакалки: Переступання, перекат (з п’ятки на носок), стрибки з обертанням скакалки однією рукою (іншою рукою, почергово з передачею скакалки з однієї руки в іншу), стрибки на двох, схресно (у стійці схресно правою (лівою)), на правій (лівій), з правої на ліву (біг), подвійний підскок (основний і додатковий низький стрибок з повільним обертанням скакалки), петлею. Комбіновані стрибки для розвитку координації: нарізно-разом (почергово), нарізно-схресно (почергово), на двох-з високим підніманням стегна (почергово стрибок на двох-стрибок на правій-стрибок на двох- стрибок на лівій). Стрибки через довгу скакалку (обертають двоє, учні виконують по черзі): вхід, стрибки вдвох (втрьох), в напівприсіді, в присіді. Орієнтовна комбінація видів стрибків зі скакалкою: З подвійним підскоком (4), стрибки на двох (4), на правій (4), на лівій (4), з правої на ліву з високим підніманням стегна (почергово права ліва) (4), на двох (2), петлею (4), схресно правою (4), на двох (2), схресно лівою (4), почергово нарізно-разом (4), на двох (4). Стирбки на час на двох(30 секунд).

 Вправи з рівноваги: Ходьба по гімнастичній колоді на носках, з високим підніманням стегна, приставними кроками правим (лівим) боком, швидкі кроки, переступання через предмети (кубики), повороти на 90 і 180 на носках, повороти в присіді.

Статичні вправи на гімнастичній колоді: Присід, випад, рівновага («ластівка»);

стійки на носках, на правій (лівій) зі зміною положення рук, стійка на одному коліні руки на пояс.

Орієнтовна комбінація вправ на гімнастичній. колоді (або гімнастичній лаві): Вхід на колоду з додатковою опорою (без опори на низьку колоду чи гімнастичну лаву), стійка на носках, руки на пояс – 4 кроки на носках – 4 кроки з високим підніманням стегна руки в сторони (з оплеском під стегном), руки в сторони – присід, руки на пояс – поворот ліворуч (праворуч)– стійка - 3 приставних кроки лівим (правим) боком, руки на пояс – стійка схресно правою (лівою) – поворот кругом – три приставних кроки правим (лівим) боком – поворот праворуч (ліворуч) – рівновага, руки в сторони («ластівка») – поворот кругом на носках – 5-6 швидких кроків на носках – випад правою (лівою), руки в сторони – ходьба до кінця колоди – зістрибування з утриманням основної стійки після приземлення.

 Акробатичні вправи: Перекат назад з упору присівши, перекат вперед в упор присівши, круговий перекат, перекат вправо (вліво), перекид вперед, перекид назад, довгий перекид, перекид вперед схресно, «міст» з положення лежачи на спині, стійка на лопатках, стійка на голові і руках з допомогою вчителя. Орієнтовна комбінація елементів вправ: Рівновага, руки в сторони («ластівка») - випад правою (лівою) –перекид вперед – перекид вперед сх вперед схресно – поворот кругом – перекид назад -перекат назад в стійку на лопатках - перекат вперед – стійка ноги нарізно - «міст» з положення стоячи (з допомогою) –упор присівши – перекид вперед – перекид назад в напівшпагат, руки в сторони – опора руками, стрибком упор присівши – о.с.

  • Практичне виконання акробатичних, стрибкових вправ, вправ для розвитку фізичних якостей та відчуття рівноваги. Пошукові завдання для ознайомлення з місцем видів гімнастики в програмі Олімпійських ігор; видатними українськими гімнастами та їх досягненнями; сучасними системами оздоровчої гімнастики.
  •  Обговорення та дискусії (орієнтовні теми):
  • Застосування гімнастичних вправ у процесі загартовування організму. Причини та наслідки отримання травм на заняттях з гімнастики.
  •  Ігри з елементами рівноваги.
  •  Ігри зі скакалкою.
  •  Участь учнів у змаганнях, конкурсах, показових виступах, рухливих перервах, флешмобах.

 

                                                                       Модуль 7: Бадмінтон

 

Характеризує: місце українського бадмінтону на сучасному етапі. Володіє: правилами гри.

 Має уявлення: про точку удару.

Вміє корегувати точку удару, своє положення та підхід до волану, коригувати підхід до волану та постановку ніг;.

 Виконує: пересування різними способами та кроками; стрибки на скакалці, стрибкові вправи (з діставанням предметів, через перепони, настрибування, багатоскоки); вправи із перенесенням предметів, воланів; вправи для розвитку рухливості та сили кисті; вправи для розвитку частоти рухів, сили, гнучкості; різноманітні удари справа та зліва;

Здійснює вчасний та зручний підхід до волану; переміщення до вихідної позиції;

Звертає увагу: на вчасну готовність до удару та точку удару;

 Бере участь: у рухливих іграх та естафетах;

 Взаємодіє: з однолітками для досягнення спільних командних цілей під час рухової діяльності;

Називає: основні помилки при виконанні стійки та переміщень, здійсненні базових ударів по волану; основні складові здоров’я людини;

Дотримується: режиму дня та особистої гігієни учнів; правил безпечної поведінки під час занять бадмінтоном;

 Контролює: самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ; власний емоційний стан.

14 год

Місце українського бадмінтону на сучасному етапі. Правила безпечної поведінки під час виконання фізичних вправ. Попередження травматизму на уроках;

 

 Правила змагань в одиночних та парних зустрічах.

 

Поняття: точка удару, вихідне та ударне положення.

 

Пересування різними способами та кроками; стрибки на скакалці, стрибкові вправи (з діставанням предметів, через перепони, настрибування, багатоскоки); вправи із перенесенням предметів, воланів; вправи для розвитку рухливості та сили кисті; вправи для розвитку частоти рухів, сили, гнучкості.

 

Переміщення та окремі удари. Серія ударів справа та зліва у визначеній та довільній послідовності. Підхід до волану з фіксацією ударного положення та ловіння волану зверху.

 

Удар по волану. Удари відкритим боком ракетки (справа для праворуких), зверху, збоку, високий, закритим боком ракетки.

 

Основні правила змагань.

 

Рухливі ігри та естафети.

 

Правила безпечної поведінки під час занять бадмінтоном

  • Обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії бадмінтону).
  • Індивідуальна та командна взаємодія – шлях до креативного успіху!
  • Диференціація учнів для розвитку основних рухових якостей. Безпека та дисципліна – запорука надійного успіху в навчанні.
  • Груповий: участь у конкурсах та змаганнях. участь учнів у конкурсах, змаганнях під час уроків, внутрішньо шкільних змаганнях і фестивалях, флешмобах, а також участь у міських та всеукраїнських подіях.
  •  Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок
  • . Пошукові (творчі) завдання, які передбачають самостійний пошук і підбір інформації (історичних фактів, цікавих прикладів про позитивний вплив гри в бадмінтон на організм людини).
  •  Ігри, розваги та квести з елементами бадмінтону: індивідуально, в парах та командою.
  •  Інтегровані завдання поєднання рухів та навичок на різних етапах навчання з бадмінтону.

 

                                                                          Модуль 8: Рухливі ігри

 

Розкриває місце сюжетно-рольових та дидактичних ігор у виховній системі учня; організаційні та методичні засади проведення рухливих ігор; Називає основні сюжетно-рольові та дидактичні ігри для розвитку дитини; основні аспекти Українських (національних) рухливих ігор; історичні витоки народних ігор, естафет, козацьких забав;

 Володіє знаннями про основні ігри та забави в обрядах та звичаях українського народу; навичками командної гри, в якій учні безпосередньо змагаються за спрощеними правилами ігор; Застосовує перевірку особистої гігієни, гігієнічних вимог місця проведення змагань; правила загартування організму; правила контролю та самоконтролю під час занять;

Дотримується правил безпеки на уроках і позаурочних заняттях та правил здорового способу життя; Виконує: комплекси вправ на координацію, швидкість, спритність, гнучкість, силу і витривалість; стрибкові вправи; спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності; вправи та їх елементи на розвиток особистісних якостей та властивостей; етапи та види рухливих ігор та естафет;

 Знає і розуміє організацію і проведення рухливих ігор, естафет, розваг; права і обов’язки учасників заходів; організацію та проведення дидактичних ігор;

 Вміє: подавати команди та діяти в строю; розподіляти обов’язки у команді залежно від завдань; боротися, гідно поводиться у разі виграшу чи поразки;

 Приймає участь: у рухливих та народних іграх, естафетах, козацьких забавах, спортивних змаганнях за спрощеними правилами

Контролює самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан

 

14 год

 

Організація та методика проведення рухливих ігор.

 

Теоретичні основи сюжетно-рольової гри та її розвиток в різні періоди дитинства.

 

 Дидактичні ігри для розвитку дитини.

 

 Ігри та забави в обрядах та звичаях українського народу.

 

Рухливі ігри з елементами настільного тенісу «Сонечко», «Один проти чотирьох», «Двоє проти п’яти», «Карусель», «Потяг» тощо.

 

Правила контролю та самоконтролю під час занять. Особиста гігієна учня. Гігієнічні вимоги до місць проведення занять. Загартовування організму. Правила здорового способу життя.

 

Правила безпечної поведінки на уроках і під час позаурочних занять.

Стройові та загальнорозвивальні вправи.

 

Розвиток основних рухових якостей та особистісних властивостей. Визначення рівня їх розвитку.

 

Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса, сили верхніх та нижніх кінцівок, черевного преса, спини; вправи на розтягування; вправи для розвитку швидкості, спритності.

 

 Розвиток прикладних якостей та особистісних властивостей засобами рухливих ігор.

 

Організація та проведення Українських (національних) рухливих ігор, естафет, розваг. Історичні витоки народних ігор, естафет, козацьких забав

 

Організація та проведення дидактичних ігор «Мімічні ігри», «Вперед, назад, на місці!» та інші;

 

Організація і проведення рухливих ігор для розвитку швидкості: «Вільне місце»; сили: «До своїх прапорців», «Перехопи м’яч»; гнучкості: «Збережи рівновагу», «Човник»; спритності: «Зірви стрічку», «Довгі лози» тощо.

 

 Рухливі ігри для дітей середнього шкільного віку. Різновиди естафет: «Зустрічна естафета з перешкодами», «Естафета з обміном», «Естафета парами», «Закрутилась голова», «Скакуни» тощо.

 Навчально-розважальні ігри з м’ячем за спрощеними правилами.

 

Рухливі ігри та естафети з м’ячем «День і ніч», «Виклик», «Виклик номерів», «Ривок за м’ячем», «Виштовхни з кола», «Мисливці й качки» тощо.

 

 Елементи рухливих та народних ігор, естафети, козацькі забави.

  • Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії розвитку рухливих ігор).
  • Індивідуальний: диференціація та індивідуалізація учнів в процесі розвитку основних рухових якостей та особистісних властивостей засобами рухливих ігор. Безпека та дисципліна на уроці – запорука надійного успіху у зміцненні здоров’я учнів.
  • Груповий: участь у конкурсах та змаганнях. Участь учнів у конкурсах, змаганнях під час уроків, внутрішньо шкільних змаганнях і фестивалях, флешмобах, а також участь у міських та всеукраїнських подіях фізкультурного
  • Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.
  • Пошукові (творчі) завдання: самостійний пошук і підбір інформації (історичних фактів, цікавих прикладів про вплив рухливих ігор на організм людини).
  • Ігри, розваги та квести з елементами рухливих ігор: індивідуально, в парах та командою.
  • Інтегровані завдання поєднання рухів та навичок на різних етапах освітнього процесу рухливих ігор.

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Система оцінювання результатів навчання

Система оцінювання результатів навчання базуватись на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р за. № 289 та Загальних критеріях оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток №2 до наказу №289).

 Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. Семестрове та підсумкове (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. Свідоцтво досягнень відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з фізичної культури та інших предметів, визначених освітньою програмою закладу освіти.

 

Оцінювання теоретичних знань

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії навчальних досягнень учнів

 

I. Початковий

на 1 бал

Учень (учениця) з допомогою вчителя може розпізнати і назвати окремі тіла природи і явищ, має уявлення про предмет, який вивчає

на

2 бали

Учень (учениця) з допомогою вчителя і користуючись підручником або робочим зошитом може знайти необхідні визначення наукових понять.

на

3 бали

Учень(учениця) з допомогою вчителя або підручника наводить приклади окремих явищ природи, фрагментарно описує їх, спостерігає за дослідами, що їх виконують інші учні.

 

II. Середній

 

 

на

4 бали

Учень (учениця) з допомогою вчителя, підручника або робочого зошита відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує явища природи; частково здійснює фенологічні спостереження, виконує прості досліди без опису їх результату.

 

 

 

На

5 балів

Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює значнучастину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; дає визначення окремих понять, не

пояснюючи їх; здійснюєфенологічні спостереження, результати окремих із них заносить до щоденника спостережень, з допомогою вчителя проводить прості

досліди, намагається їх пояснити

 

На

6

балів

Учень (учениця) самостійно відтворює частину навчальногоматеріалу на рівні тексту підручника; з допомогою вчителя відповідає на окремі запитання; характеризує явища природи, у відповідях допускає помилки; здійснює фенологічні спостереження, частково робить записи їх результатів в щоденнику спостережень, з допомогою іншихучнів виконує

досліди, але дати їх пояснення не може.

 

III. Достатній

на

7

балів

Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу; відповідає на окремі запитання; наводить власні приклади, розкриває властивості тіл природи, допускаючи у відповідях неточності; здійснює фенологічні спостереження, робить неповні записи в щоденнику спостережень, з допомогою вчителя проводить досліди, пояснює з окремими неточностями їх суть.

 

 

на

8

балів

Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені у підручнику чи вчителем на уроці запитання, порівнює явища та тіла живої та неживої природи, встановлює відмінності між ними; здійснює фенологічні спостереження, виконує досліди, пояснює їх суть.

 

 

на

9

балів

Учень (учениця) демонструє достатнє засвоєння навчального матеріалу, відповідає на запитання; розв'язує стандартні пізнавальні              вправи; здійснює фенологічні спостереження і робить повні записи в щоденнику спостережень, проводить досліди в школі та вдома, пояснює їх результати

 

IV. Високий

 

на

10

балів

Учень (учениця) вільно, усвідомлено відтворює матеріал, встановлюючи зв'язки з раніше вивченим; вільно відповідає на запитання; аналізує і розкриває суть явищ природи, узагальнює, систематизує знання на основі вивчених закономірностей та понять; регулярно здійснює фенологічні спостереження і робить записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, обґрунтовано пояснює їх результати.

 

 

на

11

балів

Учень (учениця) логічно і повно розкриває вивчений програмовий матеріал; аналізує і розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на основі загальних закономірностей та зображає їх схематично; усвідомлює значення охорони навколишнього середовища; ретельно виконує фенологічні спостереження, робить записи з малюнками, графіками, проводить досліди, зіставляє їх результати.

 

 

На

 12

балів

Учень (учениця) виявляє міцні й системні знання програмового матеріалу; виконує фенологічні спостереження, робить обгрунтовані записи, проводить експерименти, обробляє їх результати.

 

IV. Нормативно-правові документи.

  1. Державний стандарт   базової   середньої   освіти:   Постанова   Кабінету   Міністрів   України   від   30   вересня   2020   р.      898   Київ

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

         2. Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Педан О.С., Коломоєць Г. А. ,                           Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 17.08.2022 року № 752

docx
Додано
16 березня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку