Навчальна програма "Образотворче мистецтво"

Про матеріал
Навчальну програму створено за модельною навчальною програмою «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (автори: Масол Л. М., Просіна О. В.)«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795
Перегляд файлу

 

Навчальна програма

 

Мистецтво: образотворче мистецтво з інтегрованого курсу «Мистецтво» НУШ 5 клас

 

 

на 2022 – 2023 н.р

 

 

 

 

 

 

Навчальну програму створено

за модельною навчальною програмою «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс)

для закладів загальної середньої освіти (автори: Масол Л. М., Просіна О. В.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Харитон О.І

 

Вступна частина

     Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією – формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості.

     Мету мистецької освітньої галузі цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких  надбань  людства;  усвідомлення  власної  національної  ідентичності  в  міжкультурній  комунікації; формування  компетентностей,  необхідних  для  художньо-творчого  самовираження;  розкриття  креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні. 

 

      Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична  компетентність;  компетентності у галузі  природничих  наук,  техніки  й  технологій; інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.

 

Принципи та пріоритети:

врахування вікових особливостей і природних здібностей учнів;

систематичності,  неперервності,  наступності  між  початковою  і  базовою  освітою;

дидактичний матеріал і методи подання їх учням;

● виховання особистості, художнього і технічного опанування мистецьких цінностей;
● варіативності змісту, засобів, методів і технологій навчання мистецтва;

взаємодії, партнерства, емоційно-енергетичної насиченості навчання;

пріоритету художньо-творчої самореалізації учнів, пошуку особистісних сенсів у навчанні мистецтва;

стимулювання мистецької самоосвіти, єдність формальної, неформальної та інформальної освіти. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підходи мистецтва: 

 

  • Компетентнісний  підхід  розглядаємо  як  з  позиції  цілей  і  результатів  загальної  мистецької  освіти,  які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій.

 

  • Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, наскрізних навичок і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності.

 

  • Культурологічний  підхід зумовлює  єдність цінностей  культури  національної та  зарубіжної,  народної і професійної,  елітарної  і  популярної,  традиційної  та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу  культур  і  бажання  збагачувати  особистісний  культурний  потенціал  за  допомогою  ресурсів  світового мистецтва (за формулою «людина в культурі - культура в людині»).

 

Структура програми та її характеристика:

 

Три рубрики структури

 

Очікувані результати 

навчання

 

Пропонований зміст

 

Види навчальної діяльності

 

  Конкретизовані вимоги  до  учнів, що запропоновано змістом підручника та їхні результати на певному етапі навчання. Враховувати потрібно не тільки грамотність видів мистецтва, а й компетентності у сфері мистецтва.

 

Зміст побудований із навчальний модулів. Передбачає виокремлення домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого), які поєднуються в єдиний

тематичний цикл. Даються базові знання на певному етапі навчання.

 

Художньо – практичні і творчі завдання можуть варіюватися і доповнюватися вчителем, вільним у доборі художньо-дидактичного матеріалу, кількості й тематики мистецьких проєктів - індивідуальних, групових,

колективних.

 

 

 

Програма реалізує мистецьку освітню галузь Державного стандарту і включає такі основні змістові блоки:

Розділи і теми

Кількість годин

Примітка

1.

Вступ. Види і мова мистецтва

2 год

 

 

Тема: Як виникло образотворче мистецтво

1 год

 

 

Тема: Образотворче мистецтво в стародавній цівілізації

1 год

 

2.

Модуль 3. Види і мова   візуальних образотворчих мистецтв.

14

 

 

Розділ 1. НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО

 

 

 

Тема: Орнаментальні мотиви

1 год

 

 

Тема:Барвиста магія народного малярства

1 год

 

 

Тема: Декоративно-ужиткове мистецтво (витинанка)

2 год

 

 

Тема: Народна іграшка

1 год

 

 

Тема: Чарівні арабески

1 год

 

 

Розділ 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО

 

 

 

Тема: Графіка: мелодії виразних ліній

1 год

 

 

Тема: Види графіки

1 год

 

 

Тема: Живопис: кольорова гармонія

1 год

 

 

Тема: Колорит у живописі

1 год

 

 

Тема: Скульптура – мистецтво пластичних форм

2 год

 

 

Тема: Архітектура — музика, що застигла в

камені

1 год

 

 

Тема: Архітектура та образотворче мистецтво

Сходу

1 год

 

3.

Модуль 4. Види і мова   візуальних пластичних мистецтв

10 год

 

 

Розділ 3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА

 

 

 

Тема: Література і візуальні образи

1 год

 

 

Тема: Цирк в архітектурі та живописі

1 год

 

 

Тема: Театральна афіша повідомляє

1 год

 

 

Тема: Мистецтво створення ляльки

2 год

 

 

Тема: Споруди й інтер’єри театрів

1 год

 

 

Тема:Майстерність сценографії

1 год

 

 

Тема: Архітектурний ансамбль

1 год

 

 

Тема: Садово – паркове мистецтво

1 год

 

 

Тема: Цирк Сходу

1 год

 

4.

Модуль 5. Види і мова візуальних екранних мистецтв.

9

 

 

Розділ 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА (екранних мистецтв)

 

 

 

Тема: Художник у кіно

2 год

 

 

Тема: Як створюється мультик

2 год

 

 

Тема: Дизайн і його види

1 год

 

 

Тема: Фотомистецтво: мандрівка без кордонів і

меж

1 год

 

 

Тема: Архітектурний ансамбль

1 год

 

 

Тема: Садово-паркове мистецтво

1 год

 

 

Тема: Карнавальні костюми, маски

1 год

 

Разом

3 модулі

35 год

 

 

 

 

 

Основна частина 
5 клас

Очікувані результати навчання

 

Пропонований зміст

 

Види навчальної діяльності

 

ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА 

Вступ. 1–2. Мистецтво стародавніх цивілізацій.

1.

Чітко розрізняє види образотворчого мистецтва:«архітектура,живопис,скульптура, графіка, декоративно – ужиткове мистецтво,дизайн.» Передає художні образи стародавніх скульптур.

 

Як виникло образотворче мистецтво. Первісне мистецтво: живопис, скульптура

Варіант 1. Намалювати анімалістичну

композицію: тварину, що мчить у далечінь (техніка за вибором: кольорові олівці, акварель, пастель чи кольорові крейди).

Варіант 2. Ескіз

декоративної тарілки або тканини за трипільськими мотивами.

2.

Передає  враження  від  творів різними  художніми засобами. Висловлює власне ставлення до творів мистецтва.

Образотворче      мистецтво стародавніх

цивілізацій

Варіант 1. Намалювати  грецьку вазу -  амфору графічно. 

Варіант 2. Уяви  себе реставратором. Відновити  цілісну  композицію грецької вази (форму, декор).

Модуль 3. Види і мова   візуальних образотворчих мистецтв.

Розділ 1. НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО

3 – 4 ОДВІЧІ РИТМИ МИСТЕЦТВА

3.

Має поняття - орнамент. Пізнає види орнаментів: рослинний,

геометричний, зооморфний, змішаний; у стрічці, сітці, у замкнутих формах — колі,квадраті, прямокутнику, трикутниаку тощо). Розпізнавання орнаментів на виробах українського декоративно-ужиткового мистецтва

 

Орнаментальні мотиви.

 

Варіант 1. Виконати  рослинний орнамент  у  стрічці  (кольорові  олівці,

фломастери). 

Варіант 2. Запропонувати  ескіз орнаменту для металевих воріт школи, калитки дачної садиби, огорожі клумби в парку. (простий олівець)

 

4.

Дати визначення поняттю – народний розпис (малярство). Вміння розрізняти петриківський розпис від самчиківського розпису. 

 

Барвиста магія народного малярства

Варіант 1. Намалювати  квіткову композицію  за  традиціями  українського

народного  малярства,  використай  мотиви петриківського  або  самчиківського  розпису, прийоми стилізації (акварель, гуаш)

 

5–6. ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ

 

5.

Розрізняти види декоративно-ужиткового мистецтва: ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, витинання

Декоративно-ужиткове мистецтво.

 

Варіант 1. Виготовити витинанку «Чарівні птахи». Запропонуй різні варіанти складання з неї візерунків на склі вікна.

Варіант 2. Виготовити витинанку «Зайчики-побігайчики». Застосуй тло з паперу різних кольорів для передачі природного оточення.

 

6.

Презентує    результати    власної    творчості публічно, пояснює свій задум. Вміє усно розповісти про різні види народних іграшок, а саме з чого виготовлялися.

 

Народна іграшка. Народна іграшка з дерева, соломи, тканини,

сиру тощо

 

Варіант 1. Виліпити декоративну тарілку (техніка  пластилінові  кульки й  джгутики)  Варіант 2. Виліпити  коника-стрибунця  за мотивами  української  народної іграшки.

Індивідуальна робота за власним вибором.  

Варіант 3. Придумати  і  зробити  фантастичну тваринку (пластилін або природні матеріали)

 

7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

 

7.

Вміння дати визначення поняттю «арабеска» і які саме орнаменти переплітаються. Порівнювати снідний орнамент від українського.

 

Чарівні арабески

Арабеска. Порівняння східних орнаментів з українськими. Декоративне мистецтво Сходу.

 

 

 

 

Малюнок або сувеніз за вибором учня. Малювати ескіз арабески для оздоблення одягу східної красуні, орієнтуючись на зразки геометричних

орнаментів.   

Варіант 1. Намалювати арабеску для східного килима Аладдіна (кольорові олівці, фломастери).  

Варіант 2. Виготовити сувенір із паперу «Віяло» для східних танцівниць.

 

8.

 

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

Модуль 4. Види і мова візуальних пластичних мистецтв.  

Розділ 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО

1–2. МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ

 

1.

Вміє практично зображати   графічні лінії, штрихи, плями.  

Практично створює силует.  Матеріали:  вугілля, олівець, пастель, туш, сангіна.

Графіка: мелодії виразних ліній

Намалювати котика графічними засобами

Варіант 1. Котик-вусатик (кулькова ручка).

Варіант 2. Рижик - замріяний смугастик»

(кольорові олівці). Образотворча грамота. Сангіна Руханка під музику з комп’ютерного

анімаційного фільму «Кіт у чоботях».

2.

Виявляє художньо-образне мислення під час

творчої діяльності в різних видах графічного мистецтва.

Види графіки

Намалювати ілюстрацію до літературного твору:  

А.  Ліндгрен  «Пеппі-довгапанчоха»

(або ін.: І. Франко «Фарбований лис», 

А. де С. Екзюпері «Маленький принц»)

Ілюстрація, гравюра, світлотінь, штрих.

3-4. ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ

3.

Характеризує власну        творчість за визначеними  критеріями. 

 

Живопис: кольорова гармонія

Виконати  композицію  «Старовинний замок». Варіант  1  — у  сутінках  надвечір’я (ахроматичні  кольори). 

Варіант  2 — у сонячний день (хроматичні кольори)

 

4.

Визначає  сильні  й слабкі  сторони  своєї  роботи  в  чітких формулюваннях.

Колорит у живописі

Варіант  1. Намалюй  рибку  - Морську  Царівну  в  контрастному  або

нюансному  колориті  (гуаш).  

Варіант  2. Склади  на  столі  натюрморт  з  двох-трьох фруктів  або  овочів.  Намалюй  натюрморт  з

натури (акварель)

5-6. СЕКРЕТИ ФАКТУРИ

5.

Презентує результати    власної творчості публічно,      пояснює свій задум. Визначає можливість різного втілення творчого задуму.

Скульптура –мистецтво пластичних форм

Варіант 1. (Робота в парах). Виліпіть фігурки шахів «Король і королева на

новорічному карнавалі» (пластилін), створіть

виразну фактуру (декор із бісеру або намистинок). 

Варіант 2. Створи рельєф

«Містечко майстрів» (пластилін)

6.

Долучається  до мистецьких  заходів;

дослідницьких  проєктів.  Виконує  різні  ролі  в

спільному  творчому  процесі,  висловлює  свою

думку  в  обговореннях  творів  мистецтва,

використовує  власний  досвід  і  різні  види

інформації  під  час  спільної  творчості.

Архітектура —  музика,   що застигла в камені..

(Робота   у   групах).   Створіть  проєкт (ескіз) «Екомісто — острів в океані»

7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

7.

Розпізнає  емоції  й  почуття  від  сприймання

мистецьких  творів  і  описує  власні  мистецькі

вподобання. Пояснює  вплив  творів  на  зміну

емоційного стану. Розуміє, який вид художньо-

творчої  діяльності  покращує  емоційний  стан.

Архітектура та   образотворче мистецтво Сходу

Варіант 1. Намалюй зимовий пейзаж

«Пагода в горах» у вертикальному

видовженому форматі (акварель).   

Варіант 2. Створи ескіз монети з твариною, яка є

символом року за східним календарем

(техніка на вибір). Ознайомся з українськими

монетами «Тигр», «Коза», «Мавпа».

8.

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

Розділ 3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА

1–2. КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ

1.

Обирає  різні  способи  творення  для художнього  самовираження.

Література і візуальні образи

Варіант 1. Намалюй  буквицю з інструментів художника або природних форм.

Варіант  2.  Намалюй  ініціал  свого  імені  з

рослинними або геометричними мотивами

2.

Імпровізує (експериментує, поєднує, візуалізує тощо) художніми засобами для реалізації власної мистецької ідеї

 

Цирк в архітектурі та живописі

Варіант 1. Створи фоторамку —кумедного клоуна-акробата (папір). Варіант 2.

Намалюй фоторамку веселого клоуна-музиканта

Мистецький  проєкт «Цирк» (групова робота).  Орієнтовні  теми:  «Цирк  Шапіто», «Цирк  на  воді», «Цирк  на  льоду», Архітектура цирку», «Циркові професії».

3–4. ЦАРСТВО МЕЛЬПОМЕНИ

3.

Презентують результат   парної творчості публічно,      пояснюють свій задум. Визначають свої втілення творчого задуму.

Театральна афіша повідомляє.

Афіша - різновид друкованої графіки

(плакату). Композиція, шрифти, кольорова

гама афіші. 

Грим: живописний і об’ємний.

Варіант 1. (Робота в парах).

Перетворення смайликів на театральних персонажів — веселого Арлекіна і сумного П’єро (фломастери). 

Варіант 2. Створення

афіші до вистави театру юного глядача «Пригоди барона Мюнхгаузена»

4.

Виконує зображення і розробляє ескізи, зокрема з

етнічними  мотивами,  застосовує  різні  художні

техніки, матеріали, формати, прийоми.

Мистецтво створення ляльки.

Варіант 1. Розробка ескізів театральних ляльок  Арлекін і  П’єро.  Варіант  2. (Групова робота) Виготовлення  театральних ляльок  із побутових матеріалів

Гра: «Оживіть ляльок» (рухи, діалог).

5–6. У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ

5.

Ділиться з іншими результатами творчої діяльності, пояснює задум, пояснює своє право на самовираження.

 

Споруди й інтер’єри театрів

Малювання театрального біноклю або виготовлення  його  з  побутових  матеріал  як бутафорію для шкільного театру.

Мистецький    проєкт.    Орієнтовні теми: «Театр  народної  пісні», «Мандрівний театр-

корабель», «Театр  моди», «Театр  казок», «Архітектура театру»

6.

Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати .

 

Майстерність сценографії

Сценографія — театрально-декораційне

мистецтво. Декорація. Театральний костюм.

Віртуальна екскурсія: мультимедійні

декорації в театральному мистецтві («Лебедине озеро 3D»)

Створи ескіз сучасної театральної

завіси (колаж)

  7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

7.

Творить різними засобами і способами.

 

Цирк Сходу

Шанхайський цирк (шоу, акробатичний балет, трюки). Символіка кольору в гримі.

Варіант 1. Намалюй   стилізованого слоника для екологічної реклами.  

Варіант 2. Створи ширму для східного театру (цирку)

8.

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

Модуль 5.  Види і мова візуальних, екранних мистецтв.

Розділ 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА

1–2. НАЙМОЛОДША МУЗА

1.

Розпізнає емоції й почуття від сприймання мистецьких творів і описує власні мистецькі вподобання. Пояснює вплив творів на зміну емоційного стану.

Художник у кіно.

Види кіно: художнє (ігрове),документальне,

мультиплікаційне, науково-популярне.

Варіант 1. Виліпи кіногероя Паддінгтона  у  вигляді  сувеніра.  

Варіант  2.  Намалюй комікс про Паддінгтона за сюжетом фільму, запиши у хмарках найвдаліші фрази

головних героїв.

2.

Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото). Шукає й добирає з допомогою вчителя чи  інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, упорядковує їх.

Як створюється мультик

Види  анімації:  графічна,  обємна  (лялькова,пластилінова, сипуча), комп’ютерна.

Варіант 1. Придумай  і  намалюй власний образ робота Мед-Арта. 

Варіант 2. (групова  робота)  Організуйте  і  проведіть пітчинг  м/ф «Планета  роботів»,  обговоріть героїв і бюджет фільму. Підготуйте візуальну (колаж)  або  комп’ютерну  презентацію.

Аргументуйте ідею, прорекламуйте проєкт

3–4. ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ

3.

Передає загальну емоційну атмосферу дружби, доброзичливості, довіри, захоплення мистецтвом. Пояснює значення слів логотип, піктограми, яка роль художника – дизайнера на телебаченні.

Дизайн і його види. Промисловий,    графічний,    ландшафтний,

комп’ютерний дизайн.

Варіант 1.Створи  заставку  до телепередачі «У  світі  тварин». 

Варіант 2. Робота  в  групах.  Створіть  карту  зоопарку  і нанесіть на неї піктограми (фломастери)

4.

Відрізняє художню фотографію від документальної. Пояснює розуміння зображень в профіль і анфас.

Фотомистецтво:  мандрівка  без кордонів  і меж. Мова   художньої   фотографії.   Композиція, ракурс і світлотінь у фотомистецтві.

Варіант 1.Створи  світлини  рідного краю  для  виставки  «З  Україною  в  серці».

Варіант 2. Створи смачнний фотопейзаж —

фудскейп із корисних для здоров’я продуктів.

5–6. АНСАМБЛЬ: В ЄДНОСТІ КРАСА

5.

Імітує  (експериментує, поєднує, візуалізує тощо) художніми засобами для реалізації власної мистецької ідеї.

 

Архітектурний ансамбль.

Створи ескіз (імітацію) одного з видів

монументального живопису: вітража, мозаїки, муралу.

6.

Використовує  інформаційне  середовище  у власній творчості та художній комунікації.

Садово-паркове мистецтво.

Віртуальна  екскурсія:  Фентезі-парк,  шоу

фонтанів і топіарні рослини в Новій Софіївці Варіант 1. Зліпи фонтан «Дельфін» для

парку  (пластилін). 

Варіант  2.  Створи  макет

фонтану «Дельфін» з кольорового паперу.

7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

7.

Обирає  різні  способи  творення  для художнього  самовираження.

Карнавальні костюми, маски.

Завдання-загадка.  Створи  маску  для карнавалу: «Чарівна незнайомка (для дівчат), «Відважний лицав» (для хлопчиків). Однокласники  й     однокласниці  мають

відгадати цей образ.

8.

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 10
Оцінки та відгуки
  1. Самсонова Алёна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федянина Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Балануца Светлана
    Щиро дякую за вашу працю)))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Пономаренко Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Веремієнко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Дімова Христина Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Білик Інна Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Мирошнікова Валентина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Бондаренко Ірина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Лавренюк Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 7 відгуків
docx
Додав(-ла)
Харитон Олеся
Пов’язані теми
Мистецтво, Інші матеріали
Додано
11 серпня 2022
Переглядів
14310
Оцінка розробки
5.0 (10 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку