ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
від «___» _____ 202__ р.
МАТЕМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 КЛАСУ
Розроблена на основі модельної програми
«Математика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автор Істер О.С.)
202_ рік
Пояснювальна записка
Навчальна програма з математики для 6 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 (далі — Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року № 235, модельній програмі «Математика,5-6 клас для закладів загальної середньої освіти» (автор Істер О.С.)
Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:
- повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
- створення освітнього середовища, у якому забезпечено атмосферу довіри та рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу та проявів насильства (булінгу);
- дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
- становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
- утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
- формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
- плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Структура предмету
|
Кількість годин на тиждень та рік |
||||||
Назва Освітньої галузі |
|
|
5 клас |
|
|
6 клас |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
на |
5 |
4 |
6 |
5 |
4 |
6 |
Математична |
тиждень |
|
|
|
|
|
|
|
на рік |
175 |
140 |
210 |
175 |
140 |
210 |
тематичний план
Назва теми |
КІ лькість годин |
контрольні роботи |
Корегуюче навчвання повторення вивченого за 5 клас |
15 |
1 |
Звичайні дроби |
41 |
3 |
Відношення і пропорції |
32 |
3 |
Раціональні числа та дії з ними |
73 |
6 |
Узагльнення вивченого за 6 клас |
14 |
|
Навчальний предмет математика згідно до Державного стандарту базової середньої освіти та додатка І Типової освітньої
програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти має такий розподіл навчального навантаження в адаптаційному циклі 5-6 класів для закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою.
Метою математичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає засвоєння системи знань, удосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі; розвиток логічного мислення та психічних властивостей особистості; розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
№ |
Ключові компетентності |
Уміння та ставлення |
1 |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, вести критичний та конструктивний діалог, поповнювати свій словниковий запас Ставлення: визнання важливості чітких і лаконічних формулювань та повага до державної мови |
2 |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою Уміння: розуміти і перетворювати тексти математичного змісту рідною мовою, зіставляти математичні терміни та поняття рідною та державною мовами, правильно та доречно вживати математичну термінологію, грамотно висловлюватися Ставлення: розуміння цінності мовного різноманіття та повага до рідної мови
Здатність спілкуватися іноземними мовами |
|
|
Уміння: поповнювати словниковий запас математичними термінами іншомовного походження,зіставляти математичний термін або його буквене означення з відповідником іноземною мовою для пошуку інформації в іншомовних джерелах Ставлення: усвідомлення важливості правильного використання математичних термінів та позначення їх у різних мовах у навчанні та повсякденному житті |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, здійснювати прогнози в контексті навчальних і практичних задач, доводити правильність тверджень, застосовувати логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач, пов’язаних з реальними об’єктами, використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях Ставлення: готовність шукати пояснення та оцінювання правильності аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій |
4 |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення Ставлення: критичне оцінювання досягнень науково-технічного прогресу,усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу |
5 |
Інноваційність |
Уміння: генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення Ставлення: відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших осіб |
6 |
Екологічна компетентність |
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати, використовуючи засоби математики, оцінювати, прогнозувати вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ Ставлення: зацікавленість у дотриманні умов екологічної безпеки та сталому розвитку суспільства, визнання ролі математики в розв’язанні проблем довкілля |
7 |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
Уміння:структурувати дані,діяти за алгоритмом та складати алгоритм,визначати статність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи,оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач |
8 |
Навчання впродовж життя |
Уміння: організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, доводити правильність чи помилковість суджень Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і умінь,зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності |
9 |
Громадянські та соціальні компетентності |
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів,аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції Ставлення: налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків Соціальні компетентності Уміння:співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації Ставлення: відповідальність та ініціативність, упевненість у собі, рівне ставлення до інших осіб та відповідальність за спільну справу
|
10 |
Культурна компетентність |
Уміння:бачити математику у творах мистецтвабудувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій Ставлення: усвідомлення взаємозв’язків математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо, розуміння важливості внеску математиків у загальносвітову культуру |
11 |
Підприємливість |
Уміння: |
|
та фінансова |
генерувати нові ідеї, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення, розв’язувати |
|
грамотність |
життєві проблеми, |
|
|
обстоювати свою позицію, дискутувати, |
|
|
використовувати різні стратегії, шукати оптимальні способи розв’язання проблемних |
|
|
ситуацій, |
|
|
будувати та досліджувати математичні моделі економічних процесів, |
|
|
планувати та організовувати діяльність для досягнення цілей, |
|
|
аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, використовуючи |
|
|
математичні методи, |
|
|
робити споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи |
|
|
математичні вміння |
|
|
Ставлення: |
|
|
ощадливість і поміркованість, розуміння важливості математичних розрахунків та |
|
|
оцінювання ризиків |
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту
базової середньої освіти
Рівні результатів навчання |
Бал |
Загальна характеристика |
І. Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
|
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета / інтегрованого курсу |
Види навчальної діяльності |
Наскрізні змістові лінії |
||
Тема 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС МАТЕМАТИКИ 5 класу ( 15 год ) |
|||||
- вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв’язані відомими математичними методами |
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Округлення натуральних чисел. Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
Змістова лінія «Арифметика» закладає фундамент для подальшого навчання математики та суміжних дисциплін, забезпечує розвиток обчислювальних навичок та логічного мислення, навичок порівняння чисел та значень величин, вміння складати та/або застосовувати алгоритми, сприяє розвитку вмінь планувати і здійснювати діяльність для розв’язування текстових і сюжетних задач, що відображено практичне застосування математики в житті і діяльності людини. - Змістова лінія «Елементи алгебри» систематизує знання про математичну мову та символіку, що реалізується застосуванням буквених позначень та символів для запису чисел, властивостей арифметичних дій, порівняння значень виразів та величин, а також для знаходження невідомих компонентів арифметичних дій. - Змістова лінія «Наочна геометрія» систематизує та розширює початкові знання про геометричні фігури та величини, сприяє формуванню в учнів первинних уявлень про геометричні абстракції реального світу, навичок користування креслярськими інструментами для геометричних вимірювань і побудов, закладає основи для формування графічної культури, розвиває образне мислення і просторову уяву. |
||
- описує зв’язки між даними |
Числові та буквені вирази . Формули. Рівняння. Текстові задачі |
Усний рахунок |
|||
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Геометричні фiгури і величини Діагностична робота № 1 |
Визначення площі плоских фігур дослідницьким шляхом |
|||
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
. Подільність натуральних чисел . Звичайні дроби |
Дослідницькі задачі на встановлення подільності числа на задане число або добуток заданих чисел |
|||
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
Звичайні дроби.Десятковий дріб. Порівняння десяткових дробів .Округлення десяткових дробів |
Розв’язування задач дослідницького характеру із звичайними та десятковими дробами |
|
||
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
Арифметичні дії з десятковими дробами |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних робіт |
|||
- представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо), аналізує її, робить висновки |
Діагностична робота № 2 |
Повторення матеріалу за курс математики 5 класу |
|||
Тема 2. ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ ( год ) |
|
||||
- вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв’язані відомими математичними методами |
Поняття про відсотки |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
|
||
- описує зв’язки між даними |
Знаходження відсотків від числа |
Групове обговорення проблемних ситуацій |
|||
- добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій |
Знаходження відсотків від числа і числа за значенням його відсоткі |
Виконання вправ та розв’язування задач,передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
Основна властивість дробу |
Робота з підручником |
|
||
- читає та розуміє тексти математичного змісту |
Зведення дробу до нового знаменника. Скорочення дробів |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
Найменший спільний знаменник. Зведення дробів до спільного знаменника Діагностична робота № 2 |
Виконання інтерактивних вправ |
|||
- представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо), аналізує її, робить висновки |
Порівняння дробів . Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних робіт. |
|||
- вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв’язання |
Додавання і віднімання мішаних чисел |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Перетворення звичайних дробів у десяткові . Десяткове наближення звичайного дробу. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання. |
|||
- групує математичні об’єкти за спільними ознаками, описує їх властивості |
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. |
Дидактичні ігри |
|||
- доречно формулює, використовує математичні поняття і факти |
Діагностична робота № 3 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|
||
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Множення звичайних дробів |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
Змістова лінія «Арифметика» закладає фундамент для подальшого навчання математики та суміжних дисциплін, забезпечує розвиток обчислювальних навичок та логічного мислення, навичок порівняння чисел та значень величин, вміння складати та/або застосовувати алгоритми, сприяє розвитку вмінь планувати і здійснювати діяльність для розв’язування текстових і сюжетних задач, що відображено практичне застосування математики в житті і діяльності людини.
- Змістова лінія «Елементи алгебри» систематизує знання про математичну мову та символіку, що реалізується застосуванням буквених позначень та символів для запису чисел, властивостей арифметичних дій, порівняння значень виразів та величин, а також для знаходження невідомих компонентів арифметичних дій. - Змістова лінія «Наочна геометрія» систематизує та розширює початкові знання про геометричні фігури та величини, сприяє формуванню в учнів первинних уявлень про геометричні абстракції реального світу, навичок користування креслярськими інструментами для геометричних вимірювань і побудов, закладає основи для формування графічної культури, розвиває образне мислення і просторову уяву. |
||
- добирає моделі та способи, розробляє план розв’язання проблемної ситуації за аналогією |
Знаходження дробу від числа . Взаємно обернені числа. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Ділення звичайних дробів |
Групові та індивідуальні консультаці |
|||
- використовує властивості математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |
Знаходження числа за значенням його дробу |
Дослідження різних форм подання задач на відсотки. |
|||
- висловлюється змістовно, точно, лаконічно |
. Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами |
Робота з додатковою літературою |
|||
- відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних |
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Дидактичні ігри |
|||
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Діагностична робота № 4 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
Тема 3. ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ (32 год) |
|
||||
- описує зв’язки між даними |
.Відношення. Основна властивість відношення. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
Змістова лінія «Арифметика» закладає фундамент для подальшого навчання математики та суміжних дисциплін, забезпечує розвиток обчислювальних навичок та логічного мислення, навичок порівняння чисел та значень величин, вміння складати та/або застосовувати алгоритми, сприяє розвитку вмінь планувати і здійснювати діяльність для розв’язування текстових і сюжетних задач, що відображено практичне застосування математики в житті і діяльності людини.
- Змістова лінія «Елементи алгебри» систематизує знання про математичну мову та символіку, що реалізується застосуванням буквених позначень та символів для запису чисел, властивостей арифметичних дій, порівняння значень виразів та величин, а також для знаходження невідомих компонентів арифметичних дій. - Змістова лінія «Наочна геометрія» систематизує та розширює початкові знання про геометричні фігури та величини, сприяє формуванню в учнів первинних уявлень про геометричні абстракції реального світу, навичок користування креслярськими інструментами для геометричних вимірювань і побудов, закладає основи для формування графічної культури, розвиває образне мислення і просторову уяву. |
||
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
.Пропорція. Основна властивість пропорції |
Робота з підручником |
|||
- будує математичну модель, використовуючи вирази, рівняння, нерівності, графіки та інші форми представлення моделі |
Пряма пропорційна залежність. Діагностична робота № 5 |
Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті |
|||
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
Практична робота на вимірювання та побудову |
|||
- використовує властивості математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |
Поділ числа у даному відношенні. |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій |
.Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- читає та розуміє тексти математичного змісту |
Діагностична робота № 6 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
- користується креслярськими інструментами та інформаційно-комунікаційними технологіями для розв’язання проблемної ситуації |
Обернена пропорційна залежність |
Дослідження зміни однієї з двох прямо пропорційних (обернено пропорційних) величин при збільшенні(зменшенні) іншої у кілька разів |
Змістова лінія «Арифметика» закладає фундамент для подальшого навчання математики та суміжних дисциплін, забезпечує розвиток обчислювальних навичок та логічного мислення, навичок порівняння чисел та значень величин, вміння складати та/або застосовувати алгоритми, сприяє розвитку вмінь планувати і здійснювати діяльність для розв’язування текстових і сюжетних задач, що відображено практичне застосування математики в житті і діяльності людини.
- Змістова лінія «Елементи алгебри» систематизує знання про математичну мову та символіку, що реалізується застосуванням буквених позначень та символів для запису чисел, властивостей арифметичних дій, порівняння значень виразів та величин, а також для знаходження невідомих компонентів арифметичних дій. - Змістова лінія «Наочна геометрія» систематизує та розширює початкові знання про геометричні фігури та величини, сприяє формуванню в учнів первинних уявлень про геометричні абстракції реального світу, навичок користування креслярськими інструментами для геометричних вимірювань і побудов, закладає основи для формування графічної культури, розвиває образне мислення і просторову уяву. |
||
- визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації, взаємозв’язки між ними, їх повноту |
Відсоткове відношення двох чисел.Зміна величини у відсотках. Відсоткові розрахунки. |
Виконання інтерактивних вправ |
|||
- розпізнає та інтерпретує числову інформацію, розпізнає геометричні об’єкти та їх елементи на площині та в просторі |
Коло. Довжина кола. Круг. Площа круга |
Дослідження відношення довжини кола до діаметра |
|||
- визначає та описує математичні характеристики навколишніх об’єктів (кількість, розмір, форма) |
. Площа круга. Круговий сектор. Кругові діаграми |
Дослідження реальних даних та процесів за допомогою кругових діаграм |
|||
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Виконання інтерактивних вправ |
|||
- визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації, взаємозв’язки між ними, їх повноту |
Діагностична робота № 7 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ ( 73 год ) |
|
||||
- розрізняє початкові дані та шукані результати |
. Додатні та від’ємні числа. Число нуль. Координатна пряма |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання.Усний рахунок |
|
||
- прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату |
Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
- пропонує альтернативний спосіб розв’язання проблемної ситуації |
Модуль числа |
Дослідження значень виразів, що містять модуль |
|||
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
Порівняння раціональних чисел. |
Виконання інтерактивних вправ |
|||
- пропонує альтернативний спосіб розв’язання проблемної ситуації |
Діагностична робота № 8 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
- презентує свої висновки, конструктивно реагує на аргументи інших осіб, керуючи при цьому власними емоціями |
Додавання від’ємних чисел |
Групові та індивідуальні консультації |
|
||
- добирає моделі та способи, розробляє план розв’язання проблемної ситуації за аналогією |
Додавання чисел з різними знаками. Властивості додавання |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
|||
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Віднімання раціональних чисел |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- використовує інформаційно-комунікаційні технології для пошуку та зберігання інформації математичного змісту |
Розкриття дужок. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Діагностична робота № 9 |
контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
|
|||||
- виокремлює в конкретній проблемній ситуації її окремі складові частини, що можуть бути розв’язані математичними методами |
Множення раціональних чисел |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
|||
- вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв’язання |
Переставна і сполучна властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу |
Виконання інтерактивних вправ |
|||
|
Розподільна властивість множення |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
|
|||||
- вирізняє у проблемній ситуації математичні дані |
Подібні доданки та їх зведення. Самостійна робота |
Усний рахунок. Дидактичні ігри |
|||
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Діагностична робота № 10 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
. Ділення раціональних чисел |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
|||
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
Робота з додатковою літературою |
|||
|
|||||
|
|
|
|||
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Діагностична робота № 11 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
|||
- презентує результати розв’язання проблемної ситуації, використовуючи різні способи та інструменти, зокрема інформаційно-комунікаційні технології |
Перпендикулярні та паралельні прямі. |
Практична робота на вимірюваннями та на побудову |
|||
- розпізнає та інтерпретує числову інформацію, розпізнає геометричні об’єкти та їх елементи на площині та в просторі |
Координатна площина |
Дослідження розташування точки на координатній прямій (координатній площині) залежно від заданих координат |
|
||
- користується креслярськими інструментами та інформаційно-комунікаційними технологіями для розв’язання проблемної ситуації |
. Приклади графіків залежності між величинами |
Використання комп’ютерних програм для побудови графіків |
|||
- доречно формулює, використовує математичні поняття і факти |
Куб. Прямокутний паралелепіпед. Розгортка прямокутного паралелепіпеда |
Дослідження об’ємних фігур та їхніх розгорток |
|||
- користується креслярськими інструментами та інформаційно- |
Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання |
Визначення об’єму дослідницьким шляхом |
|||
об’єму |
|
||||
розв’язання проблемної ситуації |
|||||
- висловлюється змістовно, точно, лаконічно |
Діагностична робота № 12 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
Тема 5. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (14 год) |
|
||||
|
|||||
- вирізняє у проблемній ситуації математичні дані |
. Відсотки . Звичайні дроби. Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
Групове обговорення проблемних ситуацій |
|
||
- розрізняє початкові дані та шукані результати |
Відношення і пропорції. Відсоткові розрахунки |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
|||
- читає таблиці, діаграми, формули, графіки |
Коло. Круг. Додатні та від’ємні числа. Модуль числа |
Знаходження та дослідження різних об’єктів довкілля, що мають форму об’ємних геометричних фігур, об’ємів цих об’єктів |
|||
- прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату |
Додавання і віднімання раціональних чисел |
Дидактичні ігри. Виконання інтерактивних вправ |
|||
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Множення раціональних чисел. Ділення раціональних чисел. Основні властивості рівнянь |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
|||
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
. Підсумкова контрольна робота. Аналіз результатів підсумкової контрольної роботи |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
|||
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Урок 171-172. Найпростіші комбінаторні задачі. Логічні задачі. Піраміда. |
Дослідження значень виразів, що містять модуль |
|||
- перетворює текстову інформацію математичного змісту в таблиці та діаграми |
Урок 173-174. Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті. Робота з додатковою літературою |
|||
- читає таблиці, діаграми, формули, графіки |
Урок 175.Підсумковий урок |
Дидактичні ігри |
|||
|
|
Календарно-тематичне планування
з математики
у 6 класі
на 2023 - 2024 н.р.
Складено відповідно до навчальної програми з математики для 6 класу затвердженої модельної навчальної програми адаптаційного циклу для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О.С.) затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 12.07.2021 р. №795)
тематичний план
Назва теми |
КІ лькість годин |
контрольні роботи |
Корегуюче навчвання повторення вивченого за 5 клас |
15 |
1 |
Звичайні дроби |
41 |
3 |
Відношення і пропорції |
32 |
3 |
Раціональні числа та дії з ними |
73 |
6 |
Узагльнення вивченого за 6 клас |
14 |
|
Календарне планування
(5 год на тиждень, І семестр – 75год, ІІ семестр – 105 год)
№ |
Тема уроку |
Дата |
Корегуюче навчвання повторення вивченого за 5 клас (15 ГОД) |
||
|
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Округлення натуральних чисел. Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості |
|
|
Множення натуральних чисел |
|
|
Властивості множення натуральних чисел |
|
|
Степінь натурального числа. Квадрат і куб натурального числа |
|
|
Окремі випадки ділення натуральних чисел |
|
|
Числові та буквені вирази . Формули. Рівняння. Текстові задачі |
|
|
Геометричні фiгури і величини |
|
|
Подільність натуральних чисел |
|
|
Звичайні дроби |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 1 |
|
|
Десятковий дріб. Порівняння десяткових дробів . Округлення десяткових дробів |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Арифметичні дії з десятковими дробами |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 1 з теми «Узагальнення та систематизація знань за курс математики 5 класу». |
|
Тема Звичайні дроби ( 41 ГОД ) |
||
|
Аналіз контрольної роботи. Поняття про відсотки. Знаходження відсотків від числа |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Знаходження числа за значенням його відсотків |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 2 |
|
|
Основна властивість дробу |
|
|
Зведення дробу до нового знаменника. Скорочення дробів |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Найменший спільний знаменник. Зведення дробів до спільного знаменника |
|
|
Зведення дробів до спільного знаменника. |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 2 з теми «Основна властивість дробу. Знаходження числа за значенням його відсотків». |
|
|
Порівняння дробів . Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 3 |
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Перетворення звичайних дробів у десяткові |
|
|
Перетворення звичайних дробів у десяткові . Десяткове наближення звичайного дробу |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 4 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 3 з теми «Додавання, віднімання, перетворення звичайних дробів та мішаних чисел». |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Множення звичайних дробів |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Знаходження дробу від числа |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Знаходження дробу від числа . Взаємно обернені числа. |
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 5. |
|
|
Ділення звичайних дробів |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Знаходження числа за значенням його дробу |
|
|
Логічні задачі |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 6 |
|
|
Розв’язування задач і вправ. Підготовка до тематичного оцінювання |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 4 з теми «Арифметичні дії зі звичайними дробами». |
|
Тема 2 Відношення і пропорції ( 32 ГОД) |
||
|
Аналіз контрольної роботи. Відношення. Основна властивість відношення |
|
|
Відношення. Пропорція. |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Пропорція. Основна властивість пропорції |
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 7 |
|
|
Пряма пропорційна залежність |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 4 з теми « Відношення. Пропорція.» |
|
|
Логічні задачі |
|
|
Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Поділ числа у даному відношенні |
|
|
Логічні задачі |
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота № 8 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 5 з теми « Масштаб» |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Підбиття підсумків за 1 семеср |
|
|
Обернена пропорційна залежність. |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Відсоткове відношення двох чисел |
|
|
Зміна величини у відсотках |
|
|
Відсоткові розрахунки. |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 9 |
|
|
Коло. Довжина кола |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Круг. Площа круга. |
|
|
Площа круга. Круговий сектор. Кругові діаграми. |
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота № 10 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 6 з теми «Відсоткові розрахунки. Коло. Круг» |
|
Тема 3 Раціональні числа та дії з ними ( 73 год) |
||
|
Аналіз контрольної роботи. Додатні та від’ємні числа. Число нуль |
|
|
Координатна пряма |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Модуль числа |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 11 |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Порівняння раціональних чисел |
|
|
Розв’язування вправ . |
|
|
Розв’язування вправ Самостійна робота № 12 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 7 з теми «Додатні та від’ємні числа. Модуль числа» |
|
|
Додавання від’ємних чисел |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Додавання чисел з різними знаками |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Властивості додавання |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Розв’язування вправ Самостійна робота № 13 |
|
|
Віднімання раціональних чисел |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розкриття дужок |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота № 14 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 8 з теми «Додавання та віднімання раціональних чисел» |
|
|
Множення раціональних чисел |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Переставна і сполучна властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування вправ Самостійна робота № 15. |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Подібні доданки та їх зведення |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розв’язування вправ Самостійна робота № 16 |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 9 з теми « Множення раціональних чисел» |
|
|
Ділення раціональних чисел |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
|
Розв’язування рівнянь. |
|
|
Розв’язування рівнянь. |
|
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
|
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
|
|
Розв’язування вправ Самостійна робота № 17 |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 10 з теми « Ділення раціональних чисел. Рівняння.» |
|
|
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Перпендикулярні прямі |
|
|
Паралельні прямі. |
|
|
Розв’язування вправ. Самостійна робота № 18. |
|
|
Координатна площина. |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Приклади графіків залежності між величинами. |
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 11 з теми «Паралельні та перпендикулярні прямі» |
|
|
Аналіз контрольної роботи. Куб. Прямокутний паралелепіпед. Розгортка прямокутного Паралелепіпеда. |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання об’єму. |
|
|
Розв’язування вправ |
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота № 19 |
|
|
Розв’язування вправ. |
|
|
Контрольна (діагностична) робота № 12 з теми «Координатна площина. Куб. Прямокутний паралелепіпед» |
|
Узагальнення вивченого за 6 клас ( 14 год) |
||
|
. Відсотки . Звичайні дроби. Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
|
|
Відношення і пропорції. Відсоткові розрахунки |
|
|
Коло. Круг. Додатні та від’ємні числа. |
|
|
Модуль числа |
|
|
Додавання і віднімання раціональних чисел |
|
|
Множення раціональних чисел. |
|
|
Ділення раціональних чисел. Основні властивості рівнянь. |
|
|
Систематизація знань, підготовка до контрольної роботи |
|
|
Підсумкова контрольна робота. |
|
|
Аналіз результатів підсумкової контрольної роботи. . Найпростіші комбінаторні задачі. Логічні задачі. Піраміда |
|
|
Найпростіші комбінаторні задачі. Логічні задачі. Піраміда |
|
|
. Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
|
|
. Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
|
|
Підсумковий урок |
|
Додаток
до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту
базової середньої освіти
Рівні результатів навчання |
Бал |
Загальна характеристика |
І. Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
|
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
ІІІ. Перелік навчально-методичного і матеріально-технічного забезпечення навчального процесу
Джерела та література:
речові джерела;
збірники документів;
основні й додаткові підручники;
наукові та методичні видання;
періодичні видання або витяги з них;
сайт дистанційної освіти для учнів
онлайн-анкети для завершального оцінювання
онлайн-курси для фахової підготовки вчителів за природничо-матиматичною галуззю
роздавальний матеріал.
Наочні посібники, виготовлені типографським способом:
: зошити, олівці, палички, кубики
картки із зображенями математичних символів (цифр, знаків дії, знаків від
предметні картинки, зображення предмів і фігур з паперу і картону, таблиці із зображенями предметів або фігур
ношень">","<","="), схематичні рисунки креслення
Нефабричні наочні матеріали:
фотографії та фотомонтажі;
матеріали, зібрані чи виготовлені вчителем та учнями;
тематичні стенди;
поурочні папки учнів;
систематизований каталог наочності..
Саморобні посібники; малюнки і креслення для складання задач, збірні геометричні фігури, таблиці, в яких можна змінювати цифри і окремі слова, електрифіковані таблиці множення і додавання
Навчальна документація:
нормативні документи (Конституція, Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Державний стандарт базової середньої);
навчальні програми курсу;
план роботи кабінету;
правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті;
навчально-тематичне планування;
тематичні папки для накопичення розробок уроків та напрацювань учителя.
Інтернет- ресурси:
Браузер
Сервіс відеоконтенту Youtube https://www.youtube.com/
Конструктор тестів порталу «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/test
Конструктор тестів порталу «На Урок» https://naurok.com.ua/test
Вебквести на порталі «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/webquest
Редактор презентацій
ІV. Система оцінювання результатів навчання
Система оцінювання результатів навчання базуватись на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р за. № 289 та Загальних критеріях оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток №2 до наказу №289).
У першому семестрі 5 класу підсумкове оцінювання результатів навчання учнів буде здійснюватися за рівневою шкалою.
Згідно з рекомендаціями Міносвіти, таке оцінювання забезпечить наступність між підходами до оцінювання результатів навчання учнів початкової та базової середньої освіти.
Зокрема, результати оцінювання будуть позначати словами або відповідними літерами: «початковий» – «П»; «середній» – «С»; «достатній» – «Д»; «високий» – «В». Оцінювання буде супроводжувати його вербальною характеристикою з орієнтацією на досягнення учня, а не на помилки або невдачі. Річне оцінювання буде здійснюватися на підставі оцінки за 2-ий семестр.
V. Список літератури та інформаційних ресурсів
1. Модельна навчальна програма «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О.С.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
2. підручник до модельної програми « Математика 5-6 класи» для закладів загальної середньої овіти ( автор Істер О.С) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 р № 140)
3. Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898 Київ https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-89
4. Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти): розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серп. 2020 р. № 960-р. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-р#Text.
5. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року: Указ Президента України від 30 верес. 2019 р. № 722/2019. – URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/722/2019#Text.
6.Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/54258