Навчальна програма з образотворчого мистецтва 5-6 класи НУШ

Про матеріал
Навчальна програма укладена на основі чинної модельної навчальної програми «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Кондратова Л. Г.); гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).
Перегляд файлу

                                                                                                                             

                                                                                                                                                            ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                                                                                                              на засіданні педагогічної ради

                                                                                                            закладу загальної середньої освіти                                                                              «Маньківський ліцей»

       Протокол № __ від  «___» ____________2022р.

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З  ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

5-6  КЛАС

35  годин на рік (1год. на тиждень)

 

 

 

Навчальна програма укладена на основі чинної модельної навчальної програми «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Кондратова Л. Г.); гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

 

 

 

C:\Users\user\Downloads\qrcode_mon.gov.ua.pngРежим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Mist.osv.gal/Mystetstvo.5-6-kl.Kondratova.23.07.pdf

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Образотворче мистецтво — особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність» та ін.

Особливості опанування образотворчим мистецтвом у ліцеї пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу, мислення й потреби. Образотворче мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. Програму спрямовано на виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері образотворчого мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні. Програма розроблена на основі модельної навчальної програми «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Кондратової Л. Г.).

Навчальна програма реалізує визначені в Державному стандарті ціннісні орієнтири та ключові компетентності, а саме:

  • вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності;
  • підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.

Метою програми є:

  • цілісний різнобічний розвиток успішної особистості учня у процесі формування мистецької грамотності опанування мистецьких надбань людства;
  • усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації в міжкультурному комунікаційному просторі;
  • формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в сфері мистецької діяльності та комунікації;
  • розкриття творчого потенціалу, залучення до культурних мистецьких подій та процесів в Україні.

Досягнення поставленої мети досягається за умови дотримання таких завдань загальної мистецької освіти:

  • виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до образотворчого мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб;
  • формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв;
  • розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів образотворчого мистецтва й художніх явищ;
  • стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації;
  • розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу;
  • формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Загальна мистецька освіта ґрунтується на принципах:

  • наступності між початковою, основною і старшою школою;
  • поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  
  • інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
  • креативності (пріоритет творчої самореалізації);
  • варіативності змісту, методів, технологій;
  • діалогічності, полікультурності.

Образотворче мистецтво відіграє важливу роль у формуванні наскрізних умінь, зокрема: 

  • критичне та системне мислення;
  • здатність співпрацювати з іншими людьми;
  • ухвалювати рішення;
  • оцінювати ризики;
  • уміння конструктивно керувати емоціями;
  • ініціативність;
  • читання з розумінням;
  • уміння висловлювати власну думку усно й письмово;
  • здатність логічно обґрунтувати позицію;
  • творчість;
  • здатність розв’язувати проблеми.

Навчальна програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання образотворчого мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя.

ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Оцінювання навчальних досягнень учнів в новому навчальному році здійснюється відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту», Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898.

Оцінювання має бути зорієнтованим на визначені Державним стандартом базової середньої освіти ключові компетентності та наскрізні вміння й передбачені навчальною програмою очікувані результати навчання для відповідного періоду освітнього процесу.

Оцінювання має бути зорієнтованим на визначені Державним стандартом базової середньої освіти ключові компетентності та наскрізні вміння й передбачені навчальною програмою очікувані результати навчання для відповідного періоду освітнього процесу.

Враховуючи ці вимоги, для оцінювання навчальних досягнень учнів доцільно керуватися такими категоріями критеріїв:

  • розв’язання проблем і виконання практичних завдань із застосуванням знань, що охоплюються навчальним матеріалом;
  • комунікація (тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій);
  • планування й здійснення навчального пошуку, робота з текстовою і графічною інформацією;
  • рефлексія власної навчально-пізнавальної діяльності.

Під час оцінювання навчальних досягнень важливо враховувати дотримання учнями принципів доброчесності, а саме: вияв поваги до інших осіб, їхніх прав і свобод, дбайливе ставлення до ресурсів і довкілля, дотримання принципів академічної доброчесності. У разі порушення учнем/ученицею принципів доброчесності під час певного виду навчальної діяльності, учитель може прийняти рішення не оцінювати результат такої навчальної діяльності.

Оцінювання результатів навчання учнів 5 -6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, будуть здійснюється на основі методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (наказ МОН № 289 від 01.04.2022 року).

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне. Відповідно рекомендацій класний керівник класу заповнює графу «Характеристика навчальної діяльності», відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти, за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, в тому числі і вчителів мистецтва. Кожен учень отримує свідоцтво досягнень, що відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти.

 

Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання. Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень. Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри.

Система оцінювання результатів навчання в образотворчому мистецтві здійснюється на позитивному ставленні до кожного учня, і враховувати не рівень недоліків та прорахунків, а рівень особистих досягнень. Визначення досягнень учнів у рівнях (Високий, Достатній, Середній, Початковий) з образотворчого мистецтва нададуть змогу вчителеві об’єктивно, але водночас, не пригнічуючи особистість, оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх чи фізичних здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.  

Оцінювання рівня сформованості компетентності учнів відбувається в контексті викладених мотивувальних орієнтирів. Задля успіху в пізнанні образотворчого мистецтва (в широкому розумінні) учень/учениця 5-го класу має бути вмотивованим: до сприймання аналізу та інтерпретації художніх творів. Все це має допомагати отримувати як емоційні імпульси, так і будь-яку іншу інформацію про образотворче мистецтво, предметно спілкуватися з ним і творити його. Вмотивованість до сприймання означає, що у п’ятикласників пробуджений інтерес до образотворчого мистецтва і поступово більш стійким стає бажання занурюватися в художні твори в різний спосіб, і учень/учениця почитає все частіше виявляти ініціативність у тому, щоб споглядати, а головне емоційно переживати твори; сам/сама шукає такі можливості; в нього/неї формується коло улюблених творів. Важливо досягати рівноцінної уваги до різних мистецтв, а також до творів різних стилів, епох, жанрів тощо.

 

Орієнтовні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5 класу у мистецькій освітній галузі

 

Група результатів навчання

 

Рівень досягнення результатів навчання

Початковий рівень

Середній рівень

Достатній рівень

Високий рівень

Пізнає, аналізує та інтерпретує твори мистецтва

розрізняє види мистецтва, але не визначає виражальні засоби різних видів мистецтва

розрізняє види мистецтва і називає окремі виражальні засоби різних видів мистецтва

розрізняє види мистецтва, характеризує основні виражальні засоби різних видів мистецтва

розрізняє види мистецтва, інтерпретує виражальні засоби при аналізі творів мистецтва

бере участь в обговоренні творів мистецтва, не пояснює свою позицію,

не застосовує термінологію

бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, але не пояснює свою позицію, не застосовує термінологію

бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію, частково застосовує мистецьку термінологію

бере активну участь в обговоренні творів мистецтва, пояснює свою позицію, застосовує мистецьку термінологію

Здійснює практичну мистецьку діяльність

демонструє практичні вміння у мистецькій діяльності

( за допомогою вчителя)

демонструє практичні уміння у мистецькій діяльності (переважно за допомогою вчителя)

демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності

демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності, виявляє ініціативність, оригінальність

використовує цифрове середовище лише в окремих ситуаціях

ситуативно використовує цифрове середовище, потребує допомоги вчителя

регулярно використовує цифрове середовище, але потребує допомоги вчителя

самостійно використовує цифрове середовище

бере участь у колективній мистецькій діяльності лише в окремих ситуаціях

бере участь у колективній мистецькій діяльності

бере активну участь у колективній мистецькій діяльності

бере активну участь у колективній мистецькій діяльності, виявляє ініціативу

Виявляє естетичне ставлення:

емоційне, оцінне, критичне

виявляє емоційне ставлення лише в окремих ситуаціях

виявляє емоційне ставлення, але

не може схарактеризувати емоції

виявляє емоційне ставлення, пояснює емоції

виявляє емоційне ставлення, пояснює і аргументує його

 

 

 

 

 

 

ХАРАКТЕРИСТИКА СТРУКТУРИ ПРОГРАМИ

Й ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Освітній процес спрямовано на набуття комплексу ключових й предметних компетентностей у сфері образотворчого мистецтва.

Результатом мистецької освіти школярів повинен стати комплекс сформованих ключових і предметних компетентностей, які проявляються через мистецьку грамотність, у мистецькій діяльності здобувачів освіти та здійсненні мистецької комунікації.

Концептуальні засади навчання образотворчого мистецтва базуються на єдності всіх складових: цілей, організації навчання, що базується на єдності мистецької грамотності, мистецької діяльності та мистецької комунікації.

Перший адаптаційний цикл базової середньої освіти навчання образотворчого мистецтва в 5-6 класах базується на інтегрованому, діяльнісному, особистісно орієнтованому, компетентнісному, диференційованому, індивідуальному підходах, які дозволяють у єдності та протиставленні набути мистецького досвіду й опанувати основні види образотворчого мистецтва: архітектура, живопис, скульптура, графіка, декоративно-ужиткове мистецтво, дизайн.

 

Особливості організації освітнього процесу під час вивчення образотворчого мистецтва у 5-6 класах

Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами), тривалість навчального тижня, дня, занять, відпочинку між ними, інші форми організації освітнього процесу встановлюються закладом загальної середньої освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою.

Основною формою навчання мистецтва є урок як основна форма організації навчання мистецтва в школі, якісна своєрідність його залежить від цілей, характеру спілкування і взаємодії педагога з учнями, методів навчання та виховання. Уроки можуть проводитись у різних формах: бесіда, діалог, дискусія, проєкт тощо.

Тривалість уроків в закладах освіти у п’ятих-шостих класах становить 45 хвилин. Заклад освіти може обрати інші, крім уроку, форми організації освітнього процесу.

Зважаючи на визначені основні пріоритетні напрями діяльності образотворчого мистецтва в навчальному році всього 35 уроків, відповідно на І семестр — 16 години, а на ІІ семестр — 19 годин.

Орієнтовна схема плану-конспекту уроку образотворчого мистецтва:

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань. Мотивація до навчання.

3. Мистецька грамотність. Мистецька діяльність. Новий матеріал: сприймання творів образотворчого мистецтва, аналіз та інтерпретація мистецьких творів, знайомлення з образотворчими, мистецькими поняттями, творчістю митців.

4. Мистецька діяльність. Практична художньо-творча мистецька діяльність: виконання підготовчих творчих вправ із роз’ясненнями; самостійна художньо-творча діяльність (з демонстрацією послідовності виконання завдань, інструктажем — словесний, візуальний, відео).

5. Мистецька комунікація. Ігрове спілкування: мистецькі дидактичні, мистецько-сюжетні ігри. Оцінювання мистецької діяльності, обговорення успіхів та досягнень.

6. Узагальнення мистецької діяльності: закріплення вивченого матеріалу, демонстрація результатів практичної роботи, оцінювання художньотворчої мистецької діяльності школярів. Рефлексія.

7. Підсумок уроку.

 

До традиційних типів зараховую такі уроки:

  • введення в тему;
  • заглиблення в тему;
  • узагальнення та систематизації знань;
  • контролю та оцінювання навчальних досягнень.

Кожен тип уроку мистецтва має свою структуру, яка є інваріантною.

Нетрадиційний (нестандартний урок) — це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. На уроках образотворчого мистецтва цей тип уроку можна використовувати майже на кожному уроці, окрім першого та останнього уроків у темі. Назви уроків дають деяке уявлення про мету, завдання і методику проведення таких занять. Найпоширеніші серед них — уроки-пресконференції, уроки-аукціони, уроки-ділові ігри, уроки-занурення, уроки-змагання, уроки типу КВК, уроки-консультації, комп’ютерні уроки, уроки-консиліуми, уроки-твори, уроки-винаходи, уроки-заліки, театралізовані уроки, уроки взаємного навчання учнів, уроки творчості, уроки-сумніви, уроки-конкурси, уроки-фантазії, уроки-концерти, уроки-екскурсії, інтегральні уроки тощо.

Кожен тип уроку образотворчого мистецтва має свою структуру, яка є інваріантною. Варіюватися в межах комбінованого уроку може побудова уроку. Це залежить від навчально-виховної мети, яку вчитель планує досягнути в процесі уроку. Учитель подає можливі варіанти і способи виконання діяльності, учні обирають спосіб фіксації нового матеріалу та способи виконання завдань на уроці.

До нетрадиційних (нестандартних) уроків образотворчого мистецтва належать:

  • уроки-ігри (ділові, рольові, мистецькі);
  • уроки-сценарії (за прикладом ТV-програм);
  • уроки-пошуки (з організацією самостійної роботи учнів).

Учитель самостійно  визначає обсяг годин на вивчення окремої теми навчальної програми, за необхідності має право змінювати порядок вивчення тем у межах навчального року. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та наслідування, орієнтуючись на навчальну тематику й критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, ураховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку.

Образотворче мистецтво в закладі загальної середньої освіти «Маньківський ліцей» має важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому я як вчитель маю сприяти зростанню в учнів інтересу до образотворчого мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. 

Отже, моє головне надзавдання — створити захопливу й емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком образотворчого мистецтва, надихати учнів на творчість — в особистісній і соціокультурній діяльності.

 

 

 

Загальна тематична структура програми

 

Клас

Тема

Кількість годин на тиждень

Образотворче мистецтво

5

У світі мистецтва

 

1

 

 

6

Мандрівка країною мистецтв

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематична структура програми (5–6 класи)

 35 годин на рік (1 година на тиждень)

 

 

 

Клас

Тема року

Теми

5

У світі мистецтва

Мистецька азбука

У колі народних та професійних митців та мисткінь

6

Мандрівка країною мистецтв

Шляхами українського мистецтва

Сторінками мистецтва зарубіжжя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 клас. У світі мистецтва

Образотворча складова

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Зміст навчального матеріалу

Тема І. Мистецька азбука

Учень / учениця

Мистецька грамотність Пізнає засоби художньої виразності різних видів образотворчого мистецтва; розпізнає базові засоби художньої

виразності різних видів і жанрів мистецтва, наводить приклади

творів. Розпізнає характерні риси різних видів образотворчого

мистецтва; розрізняє засоби художньої виразності і наводить

приклади творів образотворчого мистецтва; характеризує особливості технік виконання творів образотворчого мистецтва.

Мистецька діяльність Аналізує, інтерпретує і критично оцінює засоби художньої виразності в творах різних видів і жанрів образотворчого

мистецтва; передає враження від творів вербально/невербально

(різними художніми засобами); застосовує у процесі вербальної

інтерпретації знайому термінологію.

Пояснює цінності, закладені в творах образотворчого мистецтва, та коментує своє ставлення до них; встановлює зв’язки між видами мистецтва, мистецтвом і життям. Творить різними засобами, в різних художніх техніках і матеріалах;

виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою,

розробляє ескізи тощо; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну, обирає способи/засоби творення художніх образів у різних видах

образотворчого мистецтва. Виявляє ініціативність у втіленні творчого задуму, імпровізує (експериментує, поєднує, візуалізує тощо) художніми засобами для реалізації власної мистецької ідеї, реалізує їх самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб, бере участь у проєктній діяльності.

Мистецька комунікація. Оцінює власні мистецькі здобутки; оцінює власні успіхи і досягнення, зауважує помилки та частково самостійно

виправляє їх. Демонструє, презентує результати власної творчості публічно; взаємодіє з іншими особами через мистецтво, бере участь в обговоренні творів мистецтва, мистецьких і дослідницьких проєктах, долучається до мистецьких заходів. Висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; регулює власний емоційний стан засобами образотворчого мистецтва, добирає та оцінює джерела інформації про мистецтво: визначає з

допомогою вчителя чи інших осіб джерела інформації про мистецтво.

Мистецька азбука. Народне і професійне мистецтво. Види образотворчого мистецтва. Графіка, живопис, скульптура, архітектура як

види образотворчого мистецтва. Засоби художньої виразності різних видів образотворчого мистецтва (графіки, живопису, скульптури, архітектури). Художній образ в образотворчому мистецтві. Оглядове знайомство з жанрами різних видів

образотворчого мистецтва. Твори образотворчого мистецтва для дітей.

Палітра художніх образів у творах образотворчого мистецтва для дітей. Роль образотворчого мистецтва в дитячих кінофільмах та мультфільмах. Взаємозв’язок образотворчого мистецтва та театру. Оглядове знайомство з фотомистецтвом та різними видами дизайну. Зміст і смисл, теми/сюжети творів образотворчого мистецтва. Знайомство з творчістю митців у різних видах образотворчого мистецтва. Особливості мистецьких професій, пов’язаних з різними видами образотворчого мистецтва.

Тема 2. У колі народних та професійних митців та мисткінь

 

Учень / учениця

Мистецька грамотність Пізнає особливості засобів художньої виразності різних видів

народних художніх промислів та художніх ремесел, засобів виразності видів й жанрів різних видів образотворчого мистецтва.

Наводить приклади творів; пояснює засоби виразності художнього образу у творах народних художніх промислів та художніх ремесел; наводить приклади творів різновидів образотворчого мистецтва (графіка, живопис, скульптура, фотографія, дизайн, декоративно-ужиткове мистецтво тощо). Розпізнає характерні риси різних видів українських народних художніх промислів та художніх ремесел; розрізняє види і засоби виразності, наводить приклади українських народних художніх промислів та художніх ремесел, характеризує особливості технік виконання творів та різновидів творів образотворчого мистецтва (графіка, живопис, скульптура, фотографія, дизайн, декоративно-ужиткове мистецтво тощо).

Мистецька діяльність Аналізує, інтерпретує і критично оцінює художні образи в творах різних видів народних художніх промислів та художніх ремесел та творах професійного мистецтва; цілісно охоплює увагою твір під час сприймання, керує увагою; передає враження від творів вербально/невербально (різними художніми

засобами); застосовує у процесі вербальної інтерпретації знайомутермінологію, пояснює цінності, закладені в творах, та коментує своє ставлення до них. Творить різними засобами і способами; виконує зображення, розробляє ескізи розпису, орнаменту; застосовує різні прийоми, художні техніки з урахуванням національних традицій, сучасних тенденцій; виявляє ініціативність увтіленні творчого

задуму; використовує елементи українського народного мистецтва в художній творчості; імпровізує, створює зображення під час експерименту з кольорами, лініями,

формами, естетично перетворює навколишнє середовище і презентує власні спостереження, використовує знання й уміння з інших освітніх галузей, береучасть у проєктній діяльності.

Мистецька комунікація Оцінює власні мистецькі здобутки; оцінює власні успіхи і

досягнення, зауважує помилки та частково самостійно виправляє їх. Демонструє, презентує результати власної творчості публічно; взаємодіє з іншими особами через

мистецтво, бере участь в обговоренні творів мистецтва, мистецьких і дослідницьких проєктах, долучається до мистецьких заходів.Висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; регулює власний емоційний стан засобами образотворчого мистецтва, добирає та оцінює джерела інформації про мистецтво: визначає з допомогою вчителя чи інших осіб джерела інформації про мистецтво.

Народне і професійне мистецтво. Характерні

ознаки народного та професійного мистецтва.

У колі народних митців. Види українських народних художніх промислів та художніх ремесел: гончарство, кераміка, декоративний

розпис, ткацтво, писанкарство, художня

обробка каменю, дерева, шкіри, вишивка, бісероплетіння тощо. Засоби виразності в різновидах народних

художніх промислів та художніх ремесел.

Художні образи в творах народних художніх

промислів та художніх ремесел. Зміст і смисл, теми/сюжети творів у різних

видах українських народних художніх промислів та художніх ремесел. У колі професійних митців образотворчого мистецтва. Різновиди образотворчого

мистецтва (графіка, живопис, скульптура, декоративно-ужиткове мистецтво тощо).

Засоби художньої виразності в образотворчому мистецтві.

6 клас Мандрівка країною мистецтв

Тема І. Шляхами українського мистецтва

Мистецька грамотність Пізнає види та жанри різних видів українського образотворчого мистецтва; розпізнає засоби художньої виразності образотворчого мистецтва; описує, пояснює особливості засобів виразності художнього образу в різних видах і жанрах образотворчого мистецтва. Розпізнає характерні риси різних видів та жанрів образотворчого мистецтва; виокремлює характерні ознаки творів різних видів мистецтва, розрізняє види і жанри, наводить приклади творів образотворчого мистецтва; характеризує особливості технік виконання творів образотворчого мистецтва.

Мистецька діяльність Аналізує, інтерпретує і критично оцінює характерні

ознаки різних видів та жанрів образотворчого мистецтва; передає враження від творів вербально/невербально (різними художніми засобами); застосовує у процесі вербальної інтерпретації знайому термінологію.

Пояснює цінності, закладені в різних видах та жанрах образотворчогомистецтва, та коментує своє ставлення до них; встановлює зв’язки між жанрами образотворчого мистецтва на основі синтезу мистецтва та життя.

Творить різними засобами, в різних художніх техніках і матеріалах; виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи тощо; застосовує різні

прийоми, художні техніки, матеріали, формати, и дизайну, обирає способи/засоби творення художніх образів в різних видах образотворчого мистецтва. Створює ескізи

виробів/твори з етнічними мотивами із застосуванням знайомих художніх технік. Створює зображення під час експерименту з кольорами, лініями, формами тощо. (графічні,живописні, пластичні, анімаційні тощо).Виявляє ініціативність у втіленні творчого задуму, імпровізує (експериментує, поєднує, візуалізує тощо) художніми засобами для реалізації власної мистецької ідеї, реалізує їх самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб, бере участь у проєктній діяльності. Спостерігає за навколишнім середовищем, фіксує (фото, відео, замальовки тощо) і презентує власні спостереження. Використовує цифрові технології для втілення задуму, зокрема створює фото різних жанрів (фотопортрет),

компонує прості відеоролики.

Мистецька комунікація Оцінює власні мистецькі здобутки; оцінює власні успіхи та досягнення, зауважує помилки та частково

самостійно виправляє їх. Демонструє, презентує результати власної творчості публічно; взаємодіє з іншими особами через мистецтво, береучасть в обговоренні творів мистецтва, мистецьких і дослідницьких проєктах, долучається до мистецьких заходів.

Обирає відомі способи творення, зокрема медіаформати (додавання ілюстрацій, створення нескладних графічних зображень, аудіо-/відеороликів, фото тощо) для художнього самовираження. Висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; регулює власний емоційний стан засобамиобразотворчого мистецтва, добирає та оцінює джерела інформації про мистецтво: визначає з допомогою вчителя чиінших осіб джерела інформації про мистецтво.

Знайомство із шедеврами українського

образотворчого мистецтва різних видів і жанрів.

Калейдоскоп видів і жанрів українського

образотворчого мистецтва на прикладах шедеврів

(живопис, графіка, архітектура, скульптура,

декоративно-ужиткове мистецтво).

Подорож Україною. Школи і шедеври

українського живопису й графіки. Образний зміст,

теми і сюжети шедеврів українського

образотворчого мистецтва різних видів та жанрів.

Художні образи людей, тварин природи у

живописі та графіці. Характерні риси та

особливості жанрів живопису й графіки на прикладах шедеврів українського мистецтва.

Техніки та композиційні прийоми для створення

сюжетно-тематичної композиції в різних жанрах

живопису, графіки.

Подорож Україною. Творчість архітекторів та

скульпторів України: палітра образів, видів,

жанрів. Шедеври архітектурних і скульптурних

творів в українському мистецтві.

Подорож Україною. Майстри українського

декоративно-ужиткового мистецтва. Таємниці

майстрів, техніки та композиційні прийоми для

створення сюжетно-тематичної композиції в

різних видах декоративно-ужиткового мистецтва.

Оглядове знайомство з творчістю українських

майстрів фотомистецтва та дизайну.

Тема ІІ. Сторінками мистецтва зарубіжжя

Мистецька грамотність Пізнає особливості засобів художньої виразності різних

творів живопису, графіки, скульптури, архітектури, дизайну, фотомистецтва, декоративного мистецтва. Наводить приклади творів; пояснює засоби виразності

художнього образу у творах образотворчого мистецтва. Характеризує засоби виразності художнього образу в різних видах та жанрах живопису, графіки, скульптури,

архітектури, дизайну, фотомистецтва, декоративного мистецтва, наводить приклади творів. Мистецька подорож країнами зарубіжжя. Знайомство з палітрою образів творів живопису, графіки, скульптури, архітектури, дизайну, фотомистецтва, декоративного мистецтва різних

народів. Мистецька подорож країнами зарубіжжя. Шедеври творів живопису і графіки зарубіжжя. Знайомство з творчістю зарубіжних живописців. Жанрове розмаїття та художні образи шедеврів

живопису і графіки. Подорож країнами зарубіжжя. Видатні скульптори та архітектори зарубіжжя. Палітра

художніх образів.

Пізнання явищ мистецтва; засвоєння відповідної мистецької термінології. Пізнання засобів художньої виразності в жанрах живопису, графіки, скульптури, архітектури, дизайну, декоративного

мистецтва. Оволодіння термінологією (з а

необхідністю для мистецької діяльності). Участь у бесідах, обговореннях, читання мистецького тексту, робота з підручником, самостійна пошукова діяльність, початкові етапи з набуття навичок

здійснення досліджень під керівництвом

вчителя.  Розпізнає характерні риси пейзажів, анімалістичного жанру та натюрморту в образотворчому мистецтві; характерні

жанрові ознаки в живописі, графіці, скульптурі, архітектурі, дизайні, фотомистецтві та декоративному мистецтві,

розрізняє жанри й засоби виразності, наводить приклади різних жанрів образотворчого мистецтва, характеризує

особливості технік та етапів виконання творів.

Мистецька діяльність Аналізує, інтерпретує і критично оцінює художні образи в різних видах мистецтва; цілісно охоплює увагою твір під час сприймання, керує увагою; передає враження від творів

вербально/невербально (різними художніми засобами); застосовує у процесі вербальної інтерпретації знайому

термінологію, пояснює цінності, закладені в жанрах мистецтва, та коментує своє ставлення до них. Творить різними засобами і способами; виконує

зображення, розробляє ескізи різних видів та жанрів мистецтва; застосовує різні прийоми, художні техніки з урахуванням сучасних тенденцій у різних жанрах мистецтва;

виявляє ініціативність у втіленні творчого задуму; використовує створення зображень у різних художніх техніках і матеріалах(колаж, інсталяція тощо), створює ескізи виробів/твори із застосуванням знайомих художніх технік у різних жанрах; імпровізує, створює зображення під час експерименту з кольорами, лініями, формами, естетично

перетворює навколишнє середовище і презентує власні спостереження, використовує знання й уміння з інших

освітніх галузей, бере участь у проєктній діяльності.

Використовує цифрові технології для втілення задуму, зокрема створює фото різних жанрів (фотопортрет, фотопейзаж), компонує прості відеоролики.

Мистецька комунікація Оцінює власні мистецькі здобутки; оцінює власні успіхи

та досягнення, зауважує помилки та частково самостійно виправляє їх. Демонструє, презентує результати власної творчості

публічно; взаємодіє з іншими особами через мистецтво, бере участь в обговоренні творів мистецтва, мистецьких  дослідницьких проєктах, долучається до мистецьких заходів.

Висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; регулює власний емоційний стан засобами образотворчого

мистецтва, добирає та оцінює джерела інформації про мистецтво: визначає

з допомогою вчителя чи інших осіб джерела інформації про мистецтво. Обирає відомі способи творення, зокрема медіаформати (додавання ілюстрацій, створення нескладних графічних зображень, аудіо -

/відеороликів, фото тощо) для удожнього самовираження; шукає і добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео

-, ілюстративні й текстові матеріали з різних джерел, планує свою діяльність для реалізації поставленого завдання.

Мистецька подорож країнами зарубіжжя.

Знайомство з палітрою образів творів живопису,

графіки, скульптури, архітектури, дизайну,

фотомистецтва, декоративного мистецтва різних

народів.

Мистецька подорож країнами зарубіжжя.

Шедеври творів живопису і графіки зарубіжжя.

Знайомство з творчістю зарубіжних живописців.

Жанрове розмаїття та художні образи шедеврів

живопису і графіки.

Подорож країнами зарубіжжя. Видатні

скульптори та архітектори зарубіжжя. Палітра

художніх образів. Декоративне мистецтво народів світу.

Оглядове знайомство із творчістю видатних

фотохудожників та дизайнерів.

Взаємозв’язок видів та жанрів мистецтва

на прикладах шедеврів мистецтва

зарубіжжя.

Знайомство із шедеврами зарубіжного

мистецтва різних видів та жанрів.

Техніки, способи, послідовність

створення творів мистецтва різних жанрів.. Професійні твори у народній стилістиці.

Творчість і здобутки авторів творів

образотворчого мистецтва. Мистецькі

професії, пов’язані з видами

образотворчого мистецтва.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перелік навчально-методичного забезпечення освітнього процесу:

 

  • Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році (Додаток 12 до листа Міністерства освіти і науки України 19.08.2022 р. №1/9530-22)
  • Кондратова Л. Мистецтво. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти (Тернопіль. Навчальна книга-БОГДАН, 2022)
  • Масол Л., Миропольська Н., Рагозіна В., Руденко І., Хлєбникова Л. Формування базових компетентностей учнів загальноосвітньої школи в системі інтегративної мистецької освіти : метод. посіб. для вчителя / за наук. ред. Л. Масол. Київ : Пед. думка, 2010
  • Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс)  для закладів загальної середньої освіти (авт. Кондратова .)
  • Навчально-методичний посібник «НУШ: путівник для вчителя 5–6 класів»  (2022 р.)
  • Навчально-методичний путівник НУШ 5 клас.
  • Навчально-методична скарбниця.  НУШ 5 – 6 класи
  • Якість освіти. Український проєкт. http://yakistosviti.com.ua/uk/Mistetstvo-2021

 

 

 

Перелік матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу:

 

  • підручники інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти;
  • література: методична, мистецтвознавча, довідкова, науково-популярна;
  • матеріали і обладнання для творчого процесу;
  • інтерактивний інструментарій: комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійні презентації, зібрання творів мистецтва (відеотека);
  • навчальні кейси, електронні засоби навчання і контролю;
  • інструменти доступу суб’єктів освіти до джерел інформації;
  • інструменти забезпечення комунікації під час дистанційного та змішаного навчання.

 

 

 

 

 

Література, інформаційні та інтерактивні  ресурси:

 

  • Віртуальний тур українськими музеями просто неба. https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/
  • Всеосвіта. Національна освітня платформа. https://vseosvita.ua/
  • Всеукраїнська школа онлайн. https://lms.e-school.net.ua/
  • Генеративне мистецтво. Середовище для абстрактних малюнків. http://weavesilk.com/
  • Досліджувати, не виходячи з дому. 29 онлайн-музеїв, аби урізноманітнити уроки. https://nus.org.ua/articles/doslidzhuvaty-ne-vyhodyachy-z-domu-29-onlajn-muzeyiv-aby-uriznomanitnyty-uroky/
  • Кульчицька О.І.  Простір  для здійснення творчих задумів // Обдарована дитина. – 2005
  • Масол Л.О. Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2004. - 10
  • Міністерство освіти і науки України. Сайт. https://mon.gov.ua/ua
  • Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017.
  • Нова українська школа. Сайт.  www.nus.org.ua
  • Освіта в Україні - Освіта.ua. Сайт. http://osvita.ua/
  • Освітній онлайн-портал «На Урок» https://naurok.com.ua/
  • Оржеховська В. М., Кириченко В. І., Ковганич Г. Г. Взаємодія навчального закладу і сім’ї: стратегії, технології, моделі : навчальний практико-зорієнтований навчальний посібник. Харків : Точка, 2007.
  • Сухомлинський В. Сто порад  учителеві.
  • Яновський М.І. Психологічний вплив мистецтва на людину // Практична психологія та соціальна робота. – 2005
  • LearningApps.org. Сервіс для підтримки процесів навчання.
  • YouTube. Відеохостінг. https://www.youtube.com/ 
  • Sketchpad. Графічний редактор. https://sketchpad.app

 

 

docx
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
10614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку