Навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут». 5 клас»

Про матеріал
Навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут». 5 клас» укладена на основі модельної програми “Здоров’я, безпека та добробут. 5–6 класи (інтегрований курс)” (авт. Шиян О. І., Волощенко О. В., Гриньова М. В., Дяків В. Г., Козак О. П., Овчарук О. В., Седоченко А. Б., Сорока І. З., Страшко С. В.)
Перегляд файлу

 

                                                          

 

 

                                                                      

ЗАТВЕРДЖЕНО

на засіданні педагогічної ради Харківської гімназії № 125 Харківської міської ради Харківської області

протокол від _____   _____2023 №

Голова педагогічної ради,

директор

____________Ю.В. Дімітрова

 

 

 

 

Навчальна  програма «Здоров’я, безпека та добробут». 5 клас»                                                                                           укладена на основі модельної програми “Здоров’я, безпека та добробут. 5–6 класи (інтегрований курс)”              (авт. Шиян О. І., Волощенко О. В., Гриньова М. В., Дяків В. Г., Козак О. П., Овчарук О. В., Седоченко А. Б., Сорока І. З., Страшко С. В.)                                                                                                                                            Харківської гімназії № 125 Харківської міської ради Харківської області                                                                          (автор Волошина Олена Іванівна, учитель біології та хімії, спеціаліст вищої категорії)

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

 

      Навчальна програма відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30. 09. 2020 р. No 898), з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 87) та положення концепції «Нова українська школа» (2016 р.).

Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 5 класу спрямована на реалізацію базової середньої освіти, передбачає розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.

Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 5 класу визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, зміст та види навчальної діяльності учнів, що спрямовані на реалізацію очікуваних результатів.

Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.

Відповідно до мети соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі метою інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» є формування самозарадності учнів через активну громадянську позицію, підприємливість, етичну поведінку, відповідальність за добробут, здоров’я, безпеку та навколишнє середовище, крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку.

Для реалізації означеної мети визначено такі завдання:

- ознайомлення учнів з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищах, спрямованими на розвиток добробуту, безпеки і зміцнення здоров’я;

- формування вмінь прогнозування наслідків своїх дій для здоров’я, безпеки і добробуту;

- розвиток вмінь відстоювання власних інтересів та інтересів інших осіб, протидіючи проявам тиску, неповаги і приниження;

- формування прихильності до безпечних і корисних практик поведінки, які зменшують ризики для життя і здоров’я або запобігають їм;

- розвиток навичок учнів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя;

- навчання наданню необхідної допомоги собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації;

- формування вміння вчитися без шкоди для здоров’я, відстежувати власний поступ;

- навчання діяти ефективно та самостійно для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб;

- формування у школярів підприємливості та етичної поведінки для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.

Програма ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах, а саме:

-повага до особистості учня/учениці та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;

-забезпечення рівного доступу кожного учня/учениці до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;

-дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;

-становлення вільної особистості учня/учениці, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;

-формування культури здорового способу життя учня/учениці, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;

-створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;

-утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;

-формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;

-плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.

Програма охоплює формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь, таких як: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими.

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» через реалізацію компетентнісного підходу якнайширше розкриває компетентнісний потенціал соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі за усіма ключовими компетентностями.

 

Програма курсу «Здоров’я, безпека та добробут» спрямована на реалізацію визначених у Державному стандарті вимог до обов’язкових результатів навчання учнів з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, які передбачають, що учень/учениця:

• турбується про особисте здоров’я та безпеку, уникає факторів ризику, реагує на фактори і діяльність, що становить загрозу для власного і суспільного життя, здоров’я, добробуту;

• визначає альтернативи, прогнозує наслідки, приймає рішення для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;

• усвідомлює цінність та дотримується здорового способу життя, аналізує та оцінює наслідки і ризики для здоров’я і суспільства;

• виявляє підприємливість та поводиться етично для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.

Наступність між циклами навчання на рівнях початкової та базової середньої освіти у програмі «Здоров’я, безпека та добробут» реалізується через відповідність очікуваних результатів вимогам Державного стандарту, врахування очікуваних результатів навчання, визначених у типових програмах початкової школи.

Принципи та пріоритети, на яких ґрунтується програма втілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності, зокрема дитиноцентризм (відповідність віковим особливостям, потреби та інтереси учнів, особистісно зорієнтоване навчання, суб’єкт-суб’єктна взаємодія), комунікативно зорієнтоване навчання, діяльнісний підхід, принцип системності та наступності, людинознавче спрямування.

Пріоритети викладання предмета: формування здорової особистості учня через взаєморозуміння, взаємоповагу, толерантність, творче співробітництво всіх учасників навчального процесу; осмислення і застосування концепції щодо промоції добробуту, здоров’я і безпеки задля поліпшення життя людини і суспільства; аналіз впливу суспільства, сім’ї, однолітків, культури, засобів масової інформації, технологій та інших чинників на вибір і практикування здорової безпечної поведінки; застосування навичок прийняття рішень для збереження та забезпечення добробуту, здоров'я, безпеки; розвиток підприємницьких якостей та поведінки свідомого споживача.

Зміст програми інтегрованого курсу в 5 класі присвячено питанням добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я та підприємливості крізь призму особистого розвитку і структуровано за п’ятьма модулями:

Модуль 1. Добробут.

Модуль 2. Добробут і уміння вчитися.

Модуль 3. Добробут і особиста безпека.

Модуль 4. Добробут і особисте здоров’я.

Розділ 4.1. Фізичне здоров’я і фізичний розвиток.

Розділ 4.2. Емоційне здоров’я та етична поведінка.

Модуль 5. Добробут і підприємливість.

Оцінювання має бути зорієнтованим на: очікувані результати навчання на відповідному етапі освітнього процесу;

ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність,інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність; та

наскрізні вміння, а саме: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, співпрацювати з іншими.

 

 

№ за/п

Тема заняття.

 

Зміст теми

 

Вид навчальної діяльності

Очікувані

результати навчання

Оцінювання результатів навчання

Модуль 1. Добробут

 

Ключові компетентності:

- володіння державною мовою

- інноваційна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

- громадянська та соціальна

Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров'я і безпека

Громадянська відповідальність

1

Добробут — добре буття

Що таке добробут? Чому добробут важливий?

Створення мапи думок. 

 «Що таке добробут? добробут». Обговорення в загальному колі проблемного запитання «Від чого залежить добробут людини?». Моделювання життєвих ситуацій. «Добробут у школі». Створення та обговорення дерева асоціацій «Що приносить мені радість?».

Учень / учениця:

з’ясовує і розуміє, що таке добробут;

розмірковує над питанням, чому добробут важливий;

визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі;

аналізує основні складники добробуту;

визначає, що включає в себе вміння вести сталий спосіб життя та як його дотримуватися;

розуміє, яке значення для майбутнього має збереження природних ресурсів на планеті Земля;

знає, як потрібно ефективно використовувати складники добробуту в повсякденному житті;

пояснює, що здоров’я, безпека і добробут є підґрунтям успішного майбутнього;

розуміє важливість добробуту інших людей;

вміє дбати про свій добробут та добробут інших.

Формувальне

 (тестування)

 

2

Добробут людини і суспільства

Чому кажуть, що добробут — буття для добра?

Від чого або від кого залежить добробут?

Що я можу зробити для власного добробуту і добробуту інших?

Добробут у школі.

 

Учень / учениця:

аналізує, від чого і від кого залежить добробут;

аналізує складники добробуту школи;

досліджує взаємозв’язок між своїм добробутом і добробутом суспільства, розуміє, що власний добробут тісно пов’язаний і залежить від добробуту суспільства і держави;

розуміє важливість добробуту України;

діє з огляду на користь для добробуту України.

 

Формувальне

 (тестування)

 

Модуль 2. Добробут і уміння вчитися

Ключові компетентності:

- вільне володіння державною мовою

- інноваційна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

- громадянська та соціальна

Наскрізні змістові лінії

Здоров'я і безпека

Громадянська відповідальність

3

Навчаємося впродовж життя

Уміння вчитися — це як? Чи можна навчатися із задоволенням? Як навчатися ефективно?

Обговорення змін, які відбуваються під час переходу в основну школу. Обговорення очікувань учнів від навчання.

 

 

Учень / учениця:

з’ясовує і розуміє, наскільки добробут залежить від уміння вчитися;

аналізує, як навчатися ефективно;

визначає взаємозв’язок між навчанням і вмінням вчитися;

розуміє, що навчатися потрібно не тільки у школі, а і впродовж життя;

визначає ознаки втоми, знає способи її подолання;

застосовує здобуті вміння та знання в навчанні та повсякденному житті;

знає і розуміє важливість навчання і вміння вчитися для власного добробуту та добробуту своєї країни;

долучається до створення сприятливих умов для всіх учасників освітнього процесу.

 

Формувальне

 

 

4

Мої знання та вміння

Що таке знання та вміння і навіщо вони людині?

Створення власного портфоліо.

Учень / учениця:

з’ясовує і розуміє, що таке знання та вміння;

аналізує, чи взаємопов’язані знання та вміння;

визначає взаємозв’язок між знаннями та вміннями;

розуміє, які знання та вміння потрібні для того, щоб стати успішними в майбутньому;

визначає свої вміння;

знає, як розвивати свої вміння ;

розуміє важливість знань і вмінь для реалізації свого майбутнього та розвитку України.

Формувальне

 (тестування)

 

5

Мої сильні та слабкі сторони

Як дізнатися про свої сильні та слабкі сторони?

 

Самооцінювання сильних сторін та здібностей.

Учень / учениця:

розуміє, що таке слабкі та сильні сторони;

аналізує, як можна розвивати свої сильні сторони;

визначають взаємозв’язок між сильними і слабкими сторонами;

визначає свої сильні та слабкі сторони;

прагне до гармонійного розвитку особистості, розуміє, які якості їй / йому необхідно розвивати.

 

Формувальне

 (тестування)

 

6

Мої інтереси та захоплення

Як мої інтереси та захоплення допомагають мені розвиватися?

Чи можуть захоплення допомагати в навчанні?

 

Створення мапи думок.

Розроблення дерева цілей до своєї навчальної діяльності.

Учень / учениця:

Як мої інтереси та захоплення допомагають мені розвиватися?

Чи можуть захоплення допомагати в навчанні?

 

Формувальне

 (тестування)

 

7

Цілі та їх досягнення

Навіщо визначати цілі? Як досягти своєї мети?

Як спланувати своє навчання відповідно до своїх цілей?

 

Складання розкладу на день, тиждень.

Учень / учениця:

з’ясовує і розуміє, що таке цілі та їх досягнення;

визначає свої цілі;

розуміє, навіщо визначати цілі;

визначає, як планувати своє життя відповідно до своїх цілей;

розуміє вплив власних цілей та їх досягнення на свій добробут і добробут Батьківщини.

Формувальне

 (тестування)

 

8

Менеджмент навчання – керування часом

Як планувати свій час ефективно?

 

Мозковий штурм в командах та презентація ідей “Як сучасні технології можуть допомогти мені у навчанні“.

Учень / учениця:

розуміє важливість тайм-менеджменту / укладання розпорядку дня / планування справ;

аналізує заплановані справи, виконує їх, організовує власний простір;

визначає ступінь важливості своїх справ та аргументує свою думку;

визначає “пожирачів часу”;

знає, як швидко та успішно виконувати домашні завдання;

знає правила організації розпорядку дня;

вміє організовувати власний день / визначати послідовність справ упродовж дня, раціонально розподіляти свій час.

 

Формувальне (тестування)

Модуль 3. Добробут і особиста безпека

Ключові компетентності:

- природознавча

- вільне володіння державною мовою

- інноваційна

- екологічна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

- громадянська та соціальна

- підприємливість та фінансова грамотність

Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток                                                                                                                                                                                        Здоров'я і безпека                                                                                                                                                                                                                         Громадянська відповідальність                                                                                                                                                                                Підприємливість і фінансова грамотність             

9

Дбаємо про безпеку

Хто відповідає за мою безпеку?

 

Моделювання поведінки самодопомоги у разі небезпечних побутових ситуацій. 

Учень / учениця:

розуміє, що таке безпека та для чого вона потрібна;

аналізує складові безпеки, наводить приклади з власного життя;

розуміє важливість особистої безпеки;

планує своє повсякденне життя, враховуючи правила безпеки;

розуміє важливість дотримання правил безпеки під час воєнного стану для власного добробуту та добробуту країни.

 

Формувальне (тестування)

10

Безпечний простір

Чому інколи ми почуваємося безпечно, а інколи — ні?

 

Відпрацювання алгоритму дій домедичної самодопомоги, Командне розроблення візуальних алгоритмів -до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація тощо).

Учень / учениця:

розуміє, що таке безпечний простір;

аналізує, як безпечна ситуація може стати небезпечною;

розуміє важливість особистої безпеки;

визначає, якого алгоритму дій потрібно дотримуватися в разі небезпеки, та вміє діяти відповідно до нього;

знає і розуміє важливість дотримання правил безпеки для власного добробуту та добробуту Батьківщини.

 

Формувальне

11

Безпека на дорозі

Місця підвищеної небезпеки на дорозі: як поводитися?

Які небезпечні ситуації можуть виникнути у транспорті та як діяти в таких ситуаціях?

 

Відпрацювання вмінь аналізу дорожньої ситуації, в т.ч. в умовах обмеженої оглядовості; переходу дороги Укладання правил поведінки у транспорті “Я - пасажир”.

Учень / учениця:

визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (дорожній рух);

розрізняє небезпечні ситуації, знає алгоритм дій у разі небезпечної ситуації та дотримується його;

аналізує на прикладах варіанти поведінки в різних можливих ситуаціях, передбачає наслідки.

Формувальне

12

Безпека в побуті

Які небезпеки можуть спіткати вдома?

Як поводитися в разі пожежі?

 

Складання пам’ятки

«Мій безпечний

відпочинок вдома”

Учень / учениця:

вирізняє небезпечні ситуації та діє в них за відповідним алгоритмом;

здатний / здатна викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи необхідну інформацію відповідно до ситуації;

складає пам’ятку про правила безпечної поведінки в побуті;

обстежує безпеку простору в себе дома.

Формувальне

13

Безпека відпочинку

Як зробити зимовий відпочинок безпечним?

 

Мапа думок “Як бути

дружнім до природи?”

Складання пам’ятки

«Мій безпечний відпочинок на природі”

Учень / учениця:

знає та розуміє, як зробити відпочинок на природі безпечним;

наводить приклади поведінки, дружньої до навколишнього середовища;

дає практичні поради, як бути дружніми до довкілля;

пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників.

Формувальне (тестування)

14

Допомога в небезпечни ситуаціях

До кого і як звертатися в разі небезпеки?

 

Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація тощо).

Учень / учениця:

наводить приклади небезпечних ситуацій, які можуть виникнути у школі, на прогулянці, дорозі, у побуті, та пропонує способи виходу з них;

ухвалює рішення щодо самодопомоги та надання допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб;

звертається до фахівців у небезпечних ситуаціях, наслідкам яких не може зарадити власними силами;

вміє викликати необхідні рятувальні служби, повідомляючи відповідно до ситуації необхідну інформацію.

 

Формувальне

15

Перевір себе (діагностувальна робота №1)

 

Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація  кросворди, ребуси, лепбуки)

Учень / учениця:

Визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі;

 визначає прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання;  формулює цілі за методом SMART;

 складає розклад дня;

 діє за алгоритмом у небезпечних ситуаціях, використовуючи інформацію, що міститься в тексті інструкції;

 визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини;  приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб.

Поточне

 (тестування)

 

Модуль 4. Добробут і особисте здоров’я

Розділ 1. Фізичне здоров’я і фізичний розвиток

Ключові компетентності:

вільне володіння державною мовою

- інноваційна

- екологічна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров'я і безпека

Громадянська відповідальність

Підприємливість і фінансова грамотність

16

 

Здоров’я і його складники

Що таке здоров’я?

Які складники здоров’я сприяють добробуту людини?

Хто відповідальний за моє здоров’я?

 

Мапа думок «Ознаки здоров'я,  та ознаки хвороби?» Обговорення « Як найменші зусилля

допомагають нам залишатись здоровими?»

Учень / учениця

 пояснює, що таке здоров’я;

називає складники здоров’я;

розуміє обмеженість ресурсів людини (зокрема здоров’я);

розуміє, які складники здоров’я сприяють добробуту людини;

використовує перевірену інформацію для прийняття рішень у повсякденному житті на користь піклування про здоров’я;

розмірковує, хто є відповідальним за його / її здоров’я, та пояснює, у чому саме полягає відповідальність цих людей;

висловлюється щодо того, як він / вона дбає про своє здоров’я.

Формувальне

17

Спосіб життя та фізичний розвиток

Чи впливає спосіб життя на фізичний розвиток?

 

Дискусія «Вплив способу життя на здоров’я і добробут майбутньому».

Складання пам’ятки

«Моя безпечна поведінка в умовах карантину?»

Учень / учениця

розуміє чинники, від яких залежить стан здоров’я людини;

знає, що таке здоровий спосіб життя, називає основні його складники;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації з різних джерел;

пояснює вибір власних рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників;

досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму.

Формувальне (тестування)

18

Рухова активність і відпочинок

Як досягти потрібного рівня рухової активності?

Який відпочинок є корисним?

Який відпочинок є корисним?

 

Дискусія «Чи потрібна рухова активність?»

Учень / учениця

 досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму;

знає, що таке рухова активність;

аналізує, чи достатньою є його / її рухова активність;

пояснює, який відпочинок є корисним;

розуміє значення здорового сну;

визначає бажаний для себе рівень рухової активності та складає орієнтовний план його досягнення;

використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту;

обирає способи проведення дозвілля, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту.

 

Формувальне

19

Харчування і здоров’я

Як пов’язані харчування і здоров’я?

Що таке раціональне, збалансоване харчування?

 

Створення «тарілки здорового харчування» різними способами

Учень / учениця

пригадує, що корисного для свого здоров’я зробив / зробила впродовж минулого дня;

розмірковує, як правильно харчуватися, як знайти потрібний баланс (співвідношення) різних продуктів, щоб не нашкодити здоров’ю, а покращити його;

обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я;

розуміє, що таке харчові звички, порівнює харчові звички різних сімей, народів, поважає чужі харчові звички;

аналізує “тарілку здорового харчування”;

використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки, зокрема харчування, на користь здоров’я;

складає просту пам’ятку щодо правильної харчової поведінки;

вміє обирати продукти харчування за показниками якості, термінів придатності, складу;

правильно інтерпретує інформацію, подану на пакованні продуктів харчування, для безпечного і раціонального їх споживання.

Формувальне (тестування)

20

Безпека харчування

Як обрати продукти безпечні та корисні для здоров’я?

Як правильно харчуватися, коли ти не вдома?

 

Поради “5 ключів до безпечної їжі”

Учень / учениця знає правила безпечного харчування;

обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я;

вміє обирати продукти і товари за показниками якості, строків придатності, складу;

правильно інтерпретує інформацію, наведену на маркувальних знаках, пакованнях для безпечного і раціонального використання харчових і промислових продуктів;

знає правила безпеки харчування поза домом.

Формувальне

21

Смачна і корисна їжа

Як обрати безпечні та корисні для здоров’я страви у шкільній їдальні?

 

Проєкт “ Їдальні у школах світу”

Учень / учениця опитує однокласників та однокласниць, наскільки вони задоволені харчуванням у шкільній їдальні, подає результати у вигляді діаграми;

оцінює за шкалою якість харчування у шкільній їдальні: вигляд страв, можливість вибору, сервірування столу, культуру спілкування працівників тощо;

бере інтерв’ю у працівників шкільної їдальні;

виконує проєкт “Їдальні у школах світу”;

пояснює вибір власних альтернатив і рішень з огляду на вплив зовнішніх чинників;

обирає продукти харчування, які приносять задоволення і користь для здоров’я.

Формувальне

22

Самопочуття

Добре самопочуття — це як?

Що робити, якщо самопочуття погіршилося?

 

Моделювання ситуації надання першої долікарської допомоги в разі травматизму чи поганого самопочуття.

Створення “кошику вдячності” та його заповнення подяками

Учень / учениця знає, що таке самопочуття;

описує своє самопочуття;

досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан його / її фізичного і психологічного здоров’я;

визначає ознаки доброго і поганого самопочуття;

визначає, що робити, якщо самопочуття погіршилося;

виконує прості фізичні вправи для покращення самопочуття;

моделює ситуацію надання першої долікарської допомоги в разі травми чи поганого самопочуття;

виражає вдячність іншим за допомогу та підтримку.

Формувальне

23

Захворювання. Чинники ризику

Які причини появи захворювань?

Як їм запобігти?

Навіщо вакцинуватися?

 

Виконання руханок/вправ для

формування правильної постави,

гімнастики для очей,

дихальних вправ тощо.

Учень / учениця називає відомі йому / їй захворювання людини;

розуміє причини появи захворювань;

досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань;

складає пам’ятку про те, як вберегтися від інфекційних захворювань;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту.

 

Формувальне (тестування)

Модуль 4. Добробут і особисте здоров’я

Розділ 2. Емоційне здоров’я та етична поведінка

Ключові компетентності:

- природознавча

- вільне володіння державною мовою

- інноваційна

- екологічна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

- громадянська та соціальна

Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров'я і безпека

Громадянська відповідальність

24

Емоційний стан та емоційне здоров’я

Мої емоції — мої друзі?

Як почуватися комфортно у школі?

 

Створення лепбуку «Моє здоров’я»

Учень / учениця розпізнає позитивні та негативні емоції та їх прояви у повсякденних ситуаціях;

пояснює необхідність поваги до почуттів інших людей;

визнає необхідність дотримання правил етичної поведінки з іншими, етичного спілкування;

розпізнає прояви булінгу;

пояснює необхідність відстоювання власних прав та дотримання прав інших осіб, протидії проявам тиску, неповаги і приниження;

ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам;

розпізнає та конфліктні ситуації, намагається конструктивно їх вирішити;

визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя

Формувальне (тестування)

25

Ефективне спілкування

Як спілкуватися безпечно й ефективно?

 

Створення пам’ятки «Правила спілкування»

Учень / учениця визнає необхідність дотримання безпечних і ефективних правил спілкування, активного слухання, вміння давати конструктивний зворотний зв’язок;

робить самоаналіз щодо свого вміння ефективного спілкування;

розуміє, що таке віртуальне спілкування;

визнає необхідність використання безпечних і корисних практик віртуального спілкування;

пояснює необхідність протидії проявам тиску, неповаги і приниження у віртуальному спілкуванні;

прогнозує наслідки своїх дій, зокрема під час використання інформаційно-комунікаційних технологій та інших медійних засобів;

обмірковує та моделює альтернативні рішення щодо спілкування (активне слухання, конструктивний зворотний зв’язок);

пояснює необхідність виявляння поваги до почуттів інших людей;

ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації.

Формувальне

26

Взаємодія і співпраця

Як стати командою?

 

Створення  інфографіки «Як працювати в команді?»

Учень / учениця знає і розуміє, що таке команда, командна робота, лідерство в команді;

складає та аналізує план дій команди;

складає та аналізує правила роботи в команді;

моделює та аналізує проєктну роботу в команді з урахуванням короткострокових цілей для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб;

обмірковує альтернативні рішення в умовах вибору;

пояснює необхідність ефективної співпраці, виявляючи повагу до інших осіб, задоволення власних потреб і потреб інших людей;

розуміє необхідність поваги до почуттів та потреб інших людей;

розпізнає доброчинну діяльність.

 

Формувальне

27

Етична поведінка

Що таке доброчесність?

Які ознаки етичної поведінки?

 

Створення есе «Моя поведінка»

Учень / учениця пояснює, що таке етика, принципи, цінності, індивідуальність, етична поведінка, доброчесність;

розуміє необхідність застосування етичних практик поведінки, зокрема у спілкуванні та співпраці з людьми з інвалідністю;

моделює та аналізує практики етичної поведінки з урахуванням потреб інших осіб;

розуміє необхідність допомоги іншим особам, відстоювання інтересів інших осіб, протидій проявам тиску, неповаги і приниження

пояснює важливість толерантного і коректного ставлення до відмінностей інших осіб;

ідентифікує способи та можливість надання необхідної допомоги собі та / або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації;

розуміє, що таке доброчинна діяльність.

Формувальне

Модуль 5. Добробут і підприємливість

Ключові компетентності:

- вільне володіння державною мовою

- інноваційна

- інформаційно-комунікаційна

- навчання впродовж життя

- громадянська та соціальна

- підприємливість та фінансова грамотність

Наскрізні змістові лінії:

Здоров'я і безпека

Громадянська відповідальність

Підприємливість і фінансова грамотність

28

Підприємливість

Що таке підприємливість і в чому вона проявляється?

 

Проєкт  «Я підприємець/ підприємиця»

Учень / учениця пояснює, що таке підприємливість, мотивація, стиль життя, творчість;

пояснює, хто такі підприємці;

складає мапу думок щодо рис підприємливої людини;

робить самоаналіз щодо власних рис підприємливої людини та прояву цих рис;

аналізує моделі підприємливої поведінки;

аналізує потенціал опанування різних видів діяльності;

обмірковує альтернативні рішення щодо свого здоров’я, безпеки й особистого добробуту в умовах вибору;

аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя;

міркує щодо ефективних дій для реалізації короткострокових цілей для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

 

Формувальне (тестування)

29

Ідеї та можливості

Де і як шукати ідеї?

 

Вправа «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм»

Учень / учениця знає, пояснює, що таке винахідливість, “мозковий штурм”, повторне використання речей;

розуміє важливість інноваційності, творчого, креативного й аналітичного мислення для створення нових можливостей досягнення успіху, задоволення власних потреб і потреб інших, подолання надмірного виробництва і споживання товарів;

використовує метод “мозкового штурму” для генерації ідей повторного використання речей, пошуку відповідей на проблемні питання;

використовує метод “мозкового штурму” для генерації ідей щодо реалізації короткострокових цілей розвитку;

аналізує власне портфоліо щодо відстеження власного поступу, розвитку вмінь, знань та хобі;

генерує та аналізує ідеї та цілі їх досягнення за методом SMART;

обмірковує альтернативні рішення щодо свого здоров’я, безпеки й особистого добробуту в умовах вибору;

аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя.

Формувальне

30

Ресурси

Які бувають ресурси?

 

Створення таблиці

«Мої потреби та

можливості».

Учень / учениця пояснює, що таке сталий розвиток, ресурси, їх обмеженість, апсайклінг;

розуміє необхідність ощадливого ставлення до ресурсів та потребу їх повторного використання для здоров’я, безпеки і добробуту;

обмірковує альтернативні рішення щодо свого здоров’я, безпеки й особистого добробуту в умовах ощадливого ставлення до використання ресурсів;

усвідомлює наслідки впливу індивідуальної поведінки щодо ощадливого ставлення до використання ресурсів;

аналізує вплив дій інших людей щодо збереження ресурсів;

аналізує і визначає різні аспекти способу життя щодо ощадливого використання ресурсів;

знаходить, аналізує і перевіряє інформацію про здоров’я, безпеку та добробут, здобуту в різних джерелах.

Формувальне

31

Гроші та бюджет

Що таке бюджет?

 

Проєкт «Плануємо свято»

Учень / учениця знає, що таке фінансові ресурси, потреби і бажання, доходи, витрати, прибуток, бюджет, заощадження;

пояснює потенціал фінансових ресурсів;

розуміє необхідність ощадного використання ресурсів для добробуту;

визначає джерела отримання власних грошей;

необхідність ресурсів для задоволення потреб і бажань, доходи і витрати;

обмірковує альтернативні рішення щодо особистого добробуту в умовах вибору;

аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя;

пояснює необхідність корисних практик поведінки, які зменшують ризики для добробуту.

 

Формувальне

32

Моє майбутнє

Яким ми уявляємо своє майбутнє?

Що таке щастя та успіх?

 

Створення мапи думок “Які професійні сфери я знаю”.

Учень / учениця розуміє, що майбутнє людини залежить лише від неї;

пояснює, що таке успіх, щастя, професія;

аналізує цитати і притчу про успіх, щастя, самореалізацію;

наводить приклади власного досягнення успіху;

аналізує портфоліо щодо відстеження власного поступу, розвитку знань і вмінь, бажання пізнавати нове без шкоди для здоров’я;

аналізує вміння інших і дає конструктивний зворотний зв’язок;

обмірковує альтернативні рішення щодо свого розвитку та добробуту;

аналізує і визначає різні аспекти способу життя, що приносять користь і задоволення (радість) для повноцінного життя;

аналізує свої знання, вміння та бажання щодо потенціалу опанування різних видів діяльності;

моделює своє майбутнє і умови досягнення успіху та добробуту.

Формувальне

33

Перевір себе (діагностувальна робота №2)

 

Командне розроблення візуальних алгоритмів - до кого та як звертатися в небезпечних ситуаціях (плакат, презентація  кросворди, ребуси, лепбуки)

Учень / учениця 

приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам;

 пояснює та обґрунтовує вибір власних рішень, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки;

 виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги;

визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини;

моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного походження;

відбирає ресурси для повторної переробки; виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами;

прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі;

виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу;

 обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів);

обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, які приносять задоволення і користь для здоров’я, безпеки і добробуту;

визначає свої потреби, бажання, інтереси, цілі та способи їх реалізації.

Поточне

 (тестування)

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 серпня 2023
Переглядів
9714
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку