Тези: 6000 років шахам, військова гра чатуранга і шатранж, шахи як азартна гра; адреса клітинки; вертикаль, горизонталь, діагональ.
Практ. частина: ходи короля і пішака. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).
Тези: 11-12 ст. шахи як гра вельмож, класичний вигляд шахів, установлення постійних правил (ходи фігур, порядок ходів); горизонталь, вертикаль, діагональ.
Практ. частина: ходи тури і ферзя. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).
Тези: італійська школа шахів – Полеріо, Домінік, Греко, Понціані, шахи як поєднання мистецтва і науки. Філідор і принципи систематизації в шахах, шахи як спорт.
Практ. частина: ходи слона і коня. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).
Тези: партія, перемога, нічия, поразка, шах, мат, пат, стратегія, тактика.
Мета гри – поставити мат королю суперника.
Перемога у партії – ситуація, при котрій королю одного з гравців поставлено мат. Перемагає той, хто ставить мат; буває перемога технічна, перемога за часом, перемога за домовленістю (один з суперників визнає поразку).
Нічия у партії – ситуація, при котрій у партії немає ані переможців, ані переможених. Можлива нічия за домовленістю, за позицією на дошці (пат або відсутність достатньої для мату кількості фігур) або за спеціальними правилами у швидких шахах.
Шах – позиція, в котрій король одного із гравців знаходиться під нападом. Відповідь на шах є обов’язковою.
Мат – позиція, за котрої король одного із гравці знаходиться під нападом, і немає можливості позбавитися від нападу.
Пат – позиція, за котрої один із опонентів не може реалізувати своє право на хід (всі фігури позбавлені ходів, що не порушують правила).
Стратегія – довготривалий план розвитку партії, в основі якого лежать конкретні ходи та операції.Стратегія складається із набору тактик.
Тактика – система прийомів, яка дозволяє досягти локальних успіхів (перевага, розмін, покращення позиції тощо).
Практ. частина: розібрати 2-3 позиції з матом, з патом. Гра.
Тези: мат, пат, перекриття, втеча, взяття.
Перекриття від шаху – ідея порятунку від шаху, яка полягає в розмежуванні атакуючої та атакованої фігури однією з фігур.
Вчета від шаху – ідея, пов’язана зі зміною положення атакованої фігури.
Взяття – ідея, пов’язана із розміною/побиттям атакуючої фігури.
Практ. частина: Дати позицію з матом/без мату, попросити встановити причини, чому на дошці мат/ немає мату.
Тези: 1 пішак, додавання, віднімання.
Практ. частина: розібрати і порівняти цінність фігур у різних співвідношеннях: кінь проти пішака, слон проти 2 пішаків, кінь проти слона, кінь проти тури, кінь і пішак проти тури, кінь і слон проти тури, кінь і слон проти тури і пішака, тура і слон проти ферзя, дві тури проти ферзя, кінь, тура і пішак проти ферзя.
Тези: довга і коротка рокіровка, захист короля, бите поле, правило квадрата.
Практ. частина: особливості виконання рокіровки та варіанти, коли це можливо зробити; те ж і для взяття на проході. Гра.
Практ. частина: Багато початківців потрапляють в дану пастку. Якщо ми граємо білими, наше завдання – націлитися на пункт f7 ферзем з f3 або h5 та слона на c4. Розглянути 1.e4 e5 2. Cc4 Kc6 3.Фh5 Кf6 4.Фf7#
Тези: дебют, міттельшпіль, ендшпіль; боротьба за центр, розвиток легких фігур, захист короля, малий і великий центр.
БЗЦ,РЛФ,ЗК. Необхідно уникати: раннього виведення ферзя задля уникнення нападів, повторних ходів однією фігурою, ходів крайніми пішаками без мети, затримки рокіровки.
Практ. частина: розглянути початок партії, показати важливість БЗЦ,РЛФ,ЗК. Гра.
Практ.частина: Розглянути партію
Практ. частина: шах/ не шах, мат/ не мат; опозиція всіх типів на дошці. Гра.
Практ. частина: розібрати механізм матування ферзем і королем.
Практ. частина: Техніка виконання мату.
Тези: Опозиція
Практ. частина: Техніка виконання мату.
Тези: Боротьба за відкриті лінії, захоплення і боротьба за центр та активний простір, створення слабкостей у суперника.
Практ. частина: розбір практичних порад:
1. Грайте сміливіше, авантюрно;
2. Старайтеся координувати дію власних фігур, не атакуйте окремими фігурами;
3. Відносьтеся із відповідною увагою до задумів суперника;
4. В гіршій позиції створюйте супернику якомога більше перепон для проведення власного плану.
5. Кожне положення потрібно розглядати як завдання, в якому необхідно знайти правильний хід, що випливає з положення, і є майже завжди єдиним.
6. Треба атакувати там, де позиції противника слабкі, а ваші позиції сильні. Необхідно сильні пункти в своєму таборі, і слабкі у ворожому, займати своїми фігурами; У той же час, перешкоджаючи заняття їх противником.
7. Необхідно розгадати плани суперника і всіма силами намагатися перешкоджати їх здійсненню.
8.Знання характерних для міттельшпілю планів є невід'ємною частиною вашої дебютної підготовки.
9. Намагатися захищатися малими силами, іншими контратакувати (принцип економії).
10. Не послаблювати без крайньої необхідності позицію своєї рокіровки.
11. Вигравши матеріал, можна в якийсь момент повернути його назад, отримавши натомість інші переваги, наприклад - активність фігур, кращий ендшпіль і т. д.
12. Міцно засвоєні навички гри в закінченнях допоможуть вам правильно оцінювати різні розмінні операції, можливість проведення яких часто виникає саме в міттельшпілі.
13. Рівне матеріальне та позиційне становище, проте, далеко не означає неминучість нічиєї. Необхідно активно продовжувати гру, досить часто сильніший гравець навіть в рівному становищі домагається переваги.
14. Головне - не втрачати надії і розчаровуватися. Холоднокровно шукайте вразливе місце в задумі противника. І, звичайно, слід завжди бути психологічно готовим до несподіванок.
Тези: зв’язуюча фігура, зв’язана фігура, фігура під зв’язкою, горизонтальна/вертикальна/діагональна зв’язка, повна і неповна зв’язка.
Практ. частина: В зв’язці приймають участь три фігури, розташовані на одній лінії: зв’язуюча (ферзь, тура, слон), зв’язана (будь-яка крім короля), і фігура під зв’язкою.
Розглянути приклади горизонтальної/вертикальної/діагональної зв’язок. Дійти до висновку, що напад на зв’язану фігуру пішаком є дуже добрим, оскільки зв’язана фігура дає незначний захист.
Тези: метод відтіснення, метод заслону, повна і неповна зв’язка.
Практ. частина: Коли за зв'язаною фігурою – тільки заслон, відтіснення. Якщо за зв'язаною фігурою не король, можливі інші варіанти: 1) відхід зв'язаної фігури з шахом або більш сильними загрозами 2) відхід фігури під зв'язкою з шахом або сильною загрозою 3) прямий контакт між зв'язаною фігурою і фігурою під зв'язкою.
Розглянути позицію із діаграми на предмет заслону і відтіснення.
Практ. частина: одночасний напад на дві або більше фігур суперника. Розглянути всі подвійні удари кожної з фігур. Розібрати наведені позиції.
Практ. частина: Якщо при будь-якому ході відкривається лінія взаємодії між будь-якими двома фігурами, це відкритий напад.
Розглянути кілька прикладів відкритого нападу, пояснити його необхідність.
Відкритий напад є більш ефективним, коли відхідна фігура б’є фігуру суперника, створює загрозу взяття, оголошує шах або загрожує матом.
Практ. частина: Відкритий шах - окремий вид відкритого нападу, при якому під нападом знаходиться король. Грізна зброя, оскільки фігура, яка відходить, може нападати на більш сильну фігуру, проводити взяття фігури, інколи – створювати ситуацію з матом. Подвійний шах як підвид вікритого шаху. Розгляд позицій.
Практ. частина: фігури та їх взаємодія як ключ комбінації. Комбінація – це форсований маневр, який пов’язаний з матеріальними жертвами і призводить до вигоди атакуючої (активної) сторони.
Комбінації за участю слона. Переваги слонових комбінацій – далекобійність. Недоліки – можливість ходити клітинками лише одного кольору.
Практ. частина: Типовою є жертва слона на h7 з наступною атакою конем і ферзем. Найчастіше ферзь стоїть на d1при коні, який підступив з f3 і дає поле для атаки h5 ферзем. Потрібно рахуватися з відступом короля на g6 і наявністю захистів Kf6, Kg8, Cf5.
Практ. частина: знаходячись у кутах великого квадрату коні атакують аж 8 клітин. Кінь поступається ферзю по дальності, проте виграє в здатності бути атакованим. Нападаючи на фігуру, вона його не атакує. Типові комбінації – «спертий мат» і комбінації з подвійним ударом.
Практ. частина: продовжимо розгляд коневих комбінацій.
Практ. частина: хоч пішак є слабкою фігурою, її цінність різко зростає при наближенні до 8-ї (1-ї) горизонталі. Більшість комбінацій з цим і пов’язані, а також з вилкою. Якщо пішак нападає на коня на останній горизонталі, часто вона проходить.
Практ. частина: Інколи буває вигідно перетворити фігуру не в коня, а в іншу фігуру, на приклад в коня.
Практ. частина: Характерна особливість важких фігур – міцна дія по відкритих і крайніх вертикалях (7,8,1,2). Найбільш типовими є комбінації із королем, запротореним на крайній горизонталі. Подібні комбінації проходять за наявності у короля «кватирки», якщо вона взята під контроль.
Практ. частина: Тура на передостанній горизонталі може створити комбінаційні можливості. Нерідко виникають матові ситуації, коли важкі фігури проникають на 7 і 8 горизонталь.