Навчальний план з предмету: "Шахи".

Про матеріал
1. Теор. частина: Знайомство з шахами. Шахівниця. Ходи короля і пішака. Тези: 6000 років шахам, військова гра чатуранга і шатранж, шахи як азартна гра; адреса клітинки; вертикаль, горизонталь, діагональ. Практ. частина: ходи короля і пішака. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).
Перегляд файлу
  1.                Теор. частина: Знайомство з шахами. Шахівниця. Ходи короля і пішака.

Тези: 6000 років шахам, військова гра чатуранга і шатранж, шахи як азартна гра; адреса клітинки; вертикаль, горизонталь, діагональ.

Практ. частина: ходи короля і пішака. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).

 

  1.                Теор.частина: Знайомство з шахами. Ходи тури і ферзя.

Тези: 11-12 ст. шахи як гра вельмож, класичний вигляд шахів, установлення постійних правил (ходи фігур, порядок ходів); горизонталь, вертикаль, діагональ.

Практ. частина: ходи тури і ферзя. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).

 

  1.                Теор. частина: Знайомство з шахами. Ходи коня і слона.

Тези: італійська школа шахів – Полеріо, Домінік, Греко, Понціані, шахи як поєднання мистецтва і науки. Філідор і принципи систематизації в шахах, шахи як спорт.

 Практ. частина: ходи слона і коня. Дістатися якнайшвидше фігурою із заданої клітинки А на клітинку Б. Кожну клітинку називаємо («адреса»).

 

  1.                Теор. частина: Мета гри.

Тези: партія, перемога, нічия, поразка, шах, мат, пат, стратегія, тактика.

Мета гри – поставити мат королю суперника.

Перемога у партії – ситуація, при котрій королю одного з гравців поставлено мат. Перемагає той, хто ставить мат; буває перемога технічна, перемога за часом, перемога за домовленістю (один з суперників визнає поразку).

Нічия у партії – ситуація, при котрій у партії немає ані переможців, ані переможених. Можлива нічия за домовленістю, за позицією на дошці (пат або відсутність достатньої для мату кількості фігур) або за спеціальними правилами у швидких шахах.

Шах – позиція, в котрій король одного із гравців знаходиться під нападом. Відповідь на шах є обов’язковою.

Мат – позиція, за котрої король одного із гравці знаходиться під нападом, і немає можливості позбавитися від нападу.

Пат – позиція, за котрої один із опонентів не може реалізувати своє право на хід (всі фігури позбавлені ходів, що не порушують правила).

Стратегія – довготривалий план розвитку партії, в основі якого лежать конкретні ходи та операції.Стратегія складається із набору тактик.

Тактика – система прийомів, яка дозволяє досягти локальних успіхів (перевага, розмін, покращення позиції тощо).

Практ. частина: розібрати 2-3 позиції з матом, з патом. Гра.

 

  1.                Теор. частина: Мат. Мат/пат чи ні? Способи порятунку від мату.

Тези: мат, пат, перекриття, втеча, взяття.

Перекриття від шаху – ідея порятунку від шаху, яка полягає в розмежуванні атакуючої та атакованої фігури однією з фігур.

Вчета від шаху – ідея, пов’язана зі зміною положення атакованої фігури.

Взяття – ідея, пов’язана із розміною/побиттям атакуючої фігури.

Практ. частина: Дати позицію з матом/без мату, попросити встановити причини, чому на дошці мат/ немає мату.

 

  1.                Теор. частина: Цінність фігур.

Тези: 1 пішак, додавання, віднімання.

Практ. частина: розібрати і порівняти цінність фігур у різних співвідношеннях: кінь проти пішака, слон проти 2 пішаків, кінь проти слона, кінь проти тури, кінь і пішак проти тури, кінь і слон проти тури, кінь і слон проти тури і пішака, тура і слон проти ферзя, дві тури проти ферзя, кінь, тура і пішак проти ферзя.

 

  1.                Теор. частина: Ходи, пов’язані із винятковими правилами: рокіровка, взяття на проході, перетворення пішака.

Тези: довга і коротка рокіровка, захист короля, бите поле, правило квадрата.

Практ. частина: особливості виконання рокіровки та варіанти, коли це можливо зробити; те ж і для взяття на проході. Гра.

 

  1. Теор. Частина: Дитячий мат

Практ. частина: Багато початківців потрапляють в дану пастку. Якщо ми граємо білими, наше завдання – націлитися на пункт f7 ферзем з f3 або h5 та слона на c4. Розглянути 1.e4 e5 2. Cc4 Kc6 3.Фh5 Кf6 4.Фf7#

 

  1.                Теор. частина: Стадії гри. Дебют. Завдання у дебюті.

Тези: дебют, міттельшпіль, ендшпіль; боротьба за центр, розвиток легких фігур, захист короля, малий і великий центр.

БЗЦ,РЛФ,ЗК. Необхідно уникати: раннього виведення ферзя задля уникнення нападів, повторних ходів однією фігурою, ходів крайніми пішаками без мети, затримки рокіровки.

Практ. частина: розглянути початок партії, показати важливість БЗЦ,РЛФ,ЗК. Гра.

 

  1. Шахова нотація. Мат Легаля. 

 

  1. Теор.частина: Як починати партію?

Практ.частина: Розглянути партію

 

  1. Теор. частина: Загальне повторення пройдених тем.

Практ. частина: шах/ не шах, мат/ не мат; опозиція всіх типів на дошці. Гра.

 

  1. Теор. частина: Мат ферзем і королем.

Практ. частина: розібрати механізм матування ферзем і королем.

 

  1.            Теор. частина: Мат двома турами.

Практ. частина: Техніка виконання мату.

 

  1.            Теор. частина: Мат турою і королем.

Тези: Опозиція

Практ. частина: Техніка виконання мату.

 

  1.            Теор. частина: Вирішення шахових задач – мат ферзем і королем.

 

  1.            Теор. частина: Вирішення шахових задач – мат турою і королем; мат двома турами.

 

  1.            Теор. частина: Загальне повторення пройдених тем.

 

  1.            Теор. частина: Міттельшпіль. Завдання в середині партії.

Тези: Боротьба за відкриті лінії, захоплення і боротьба за центр та активний простір, створення слабкостей у суперника.

Практ. частина: розбір практичних порад:

1. Грайте сміливіше, авантюрно;

2. Старайтеся координувати дію власних фігур, не атакуйте окремими фігурами;

3. Відносьтеся із відповідною увагою до задумів суперника;

4. В гіршій позиції створюйте супернику якомога більше перепон для проведення власного плану.

5. Кожне положення потрібно розглядати як завдання, в якому необхідно знайти правильний хід, що випливає з положення, і є майже завжди єдиним.

6. Треба атакувати там, де позиції противника слабкі, а ваші позиції сильні. Необхідно сильні пункти в своєму таборі, і слабкі у ворожому, займати своїми фігурами; У той же час, перешкоджаючи заняття їх противником.

7. Необхідно розгадати плани суперника і всіма силами намагатися перешкоджати їх здійсненню.

8.Знання характерних для міттельшпілю планів є невід'ємною частиною вашої дебютної підготовки.

9. Намагатися захищатися малими силами, іншими контратакувати (принцип економії).

10. Не послаблювати без крайньої необхідності позицію своєї рокіровки.

11. Вигравши матеріал, можна в якийсь момент повернути його назад, отримавши натомість інші переваги, наприклад - активність фігур, кращий ендшпіль і т. д.

12. Міцно засвоєні навички гри в закінченнях допоможуть вам правильно оцінювати різні розмінні операції, можливість проведення яких часто виникає саме в міттельшпілі.

13. Рівне матеріальне та позиційне становище, проте, далеко не означає неминучість нічиєї. Необхідно активно продовжувати гру, досить часто сильніший гравець навіть в рівному становищі домагається переваги.

14. Головне - не втрачати надії і розчаровуватися. Холоднокровно шукайте вразливе місце в задумі противника. І, звичайно, слід завжди бути психологічно готовим до несподіванок.

 

  1.            Теор. частина: Загальне повторення пройдених тем

 

  1.            Теор. частина: Зв’язка як тактичний елемент

Тези: зв’язуюча фігура, зв’язана фігура, фігура під зв’язкою, горизонтальна/вертикальна/діагональна зв’язка, повна і неповна зв’язка.

Практ. частина: В зв’язці приймають участь три фігури, розташовані на одній лінії: зв’язуюча (ферзь, тура, слон), зв’язана (будь-яка крім короля), і фігура під зв’язкою.

 

 Розглянути приклади горизонтальної/вертикальної/діагональної зв’язок. Дійти до висновку, що напад на зв’язану фігуру пішаком є дуже добрим, оскільки зв’язана фігура дає незначний захист.

 

  1. Теор. частина: Боротьба проти зв’язки

Тези: метод відтіснення, метод заслону, повна і неповна зв’язка.

Практ. частина: Коли за зв'язаною фігурою – тільки заслон, відтіснення. Якщо за зв'язаною фігурою не король, можливі інші варіанти: 1) відхід зв'язаної фігури з шахом або більш сильними загрозами 2) відхід фігури під зв'язкою з шахом або сильною загрозою 3) прямий контакт між зв'язаною фігурою і фігурою під зв'язкою.

Розглянути позицію із діаграми на предмет заслону і відтіснення.

 

  1.            Теор. частина: Подвійний удар (виделка)

Практ. частина: одночасний напад на дві або більше фігур суперника. Розглянути всі подвійні удари кожної з фігур. Розібрати наведені позиції.

 

  1.            Теор. частина: Відкритий напад

Практ. частина: Якщо при будь-якому ході відкривається лінія взаємодії між будь-якими двома фігурами, це відкритий напад.

Розглянути кілька прикладів відкритого нападу, пояснити його необхідність.

Відкритий напад є більш ефективним, коли відхідна фігура б’є фігуру суперника, створює загрозу взяття, оголошує шах або загрожує матом.

 

  1.            Теор. частина: Відкритий шах, подвійний шах

Практ. частина: Відкритий шах - окремий вид відкритого нападу, при якому під нападом знаходиться король. Грізна зброя, оскільки фігура, яка відходить, може нападати на більш сильну фігуру, проводити взяття фігури, інколи – створювати ситуацію з матом. Подвійний шах як підвид вікритого шаху. Розгляд позицій.

 

  1.            Теор. частина: Основи комбінації. Комбінації, пов’язані з діагональною дією слонів

Практ. частина: фігури та їх взаємодія як ключ комбінації. Комбінація – це форсований маневр, який пов’язаний з матеріальними жертвами і призводить до вигоди атакуючої (активної) сторони.

Комбінації за участю слона. Переваги слонових комбінацій – далекобійність. Недоліки – можливість ходити клітинками лише одного кольору.

 

  1.            Теор. частина: Жертва слона на h7.

 Практ. частина: Типовою є жертва слона на h7 з наступною атакою конем і ферзем. Найчастіше ферзь стоїть на d1при коні, який підступив з  f3 і дає поле для атаки h5 ферзем. Потрібно рахуватися з відступом короля на g6 і наявністю захистів Kf6, Kg8, Cf5.

 

  1.            Теор. частина: Коневі комбінації

Практ. частина: знаходячись у кутах великого квадрату коні атакують аж 8 клітин. Кінь поступається ферзю по дальності, проте виграє в здатності бути атакованим. Нападаючи на фігуру, вона його не атакує. Типові комбінації – «спертий мат» і комбінації з подвійним ударом.

 

 

 

  1.            Теор. частина: Коневі комбінації

Практ. частина: продовжимо розгляд коневих комбінацій.

 

  1.            Теор. частина: Пішакові комбінації

Практ. частина: хоч пішак є слабкою фігурою, її цінність різко зростає при наближенні до 8-ї (1-ї) горизонталі. Більшість комбінацій з цим і пов’язані, а також з вилкою. Якщо пішак нападає на коня на останній горизонталі, часто вона проходить.

 

 

 

  1.            Теор. частина: Пішакові комбінації – продовження.

Практ. частина: Інколи буває вигідно перетворити фігуру не в коня, а в іншу фігуру, на приклад в коня.

 

  1.            Теор. частина: Важкофігурні комбінації

Практ. частина: Характерна особливість важких фігур – міцна дія по відкритих і крайніх вертикалях (7,8,1,2). Найбільш типовими є комбінації із королем, запротореним на крайній горизонталі. Подібні комбінації проходять за наявності у короля «кватирки», якщо вона взята під контроль.

C:\Users\Hitech\Desktop\НАУКМА\ЕкоНад\Задачі\М2\М2-1.jpg

 

 

 

  1.            Теор. частина: Важкофігурні комбінації

Практ. частина: Тура на передостанній горизонталі може створити комбінаційні можливості. Нерідко виникають матові ситуації, коли важкі фігури проникають на 7 і 8 горизонталь.

 

 

  1.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  2.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  3.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  4.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  5.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  6.            Теор. частина: Тези: Практ. частина:
  7.             
  8.            Елементи стратегії шахової партії.
  9.            Зв’язка лінійною фігурою.
  10.            Повна і неповна зв’язка.
  11.            Мат Легаля.
  12.            Подвійний удар, його види.
  13.            Повторення пройдених тем. Командний розв’язок задач.
  14.            Шахова нотація: повна україномовна форма.
  15.            Заманювання як елемент шахової партії.
  16.            Відволікання як елемент шахової партії.
  17.            Правила поведінки під час шахового турніру.
  18.            Підготовка до шахового турніру.
  19.            Аналіз виступу на шаховому турнірі.
  20.            Спертий мат.
  21.            Розв’язок задач на тему «Там в 2 ходи»
  22.            Розв’язок задач на тему «Подвійний удар»
  23.            Розв’язок задач на комбіновані теми
  24.            Дебюти. Іспанська партія. Розмінний варіант.
  25.            Дебюти. Іспанська партія. Розмінний варіант. Фішер-Портіш (Гавана, 1966)??? Маю питання до коректності цієї теми
  26.            Іспанська партія. Продовження з 3. … Кf6. Берлінський ендшпіль.
  27.            Повторення пройденого матеріалу (іспанська партія, розв’язок задач)
  28.            Італійська партія. Варіант 4.с3
  29.            Італійська партія. Атака Греко.
  30.            Відмовлена італійська партія. Захист двох коней. Атака Макса Ланге.
  31.            Ендшпіль. Пішак і король проти короля.
  32.            Ендшпіль. Плаваючий квадрат. Етюд Реті.
  33.            Ендшпіль. Прохід пішака 3 в 3.
docx
Додано
2 травня 2020
Переглядів
1064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку