Посібник та уроки в ньому розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використаний як додатковий матеріал для учнів на уроки. Він складається з шести тем. Кожна тема має таку структуру:
Шановний п’ятикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. У цьому тобі допоможе навчальний посібник, який ти тримаєш в руках.
Посібник складається з шести тем. Кожна тема має таку структуру:
Нехай Бог посилає тобі мудрості у вивченні математики!!!
Тема №1. Натуральні числа
Урок №1
Натуральні числа
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10:4
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – §§1 – 4, ст. 11 – 40.
1. Натуральні числа. Число нуль. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
1.1 |
Числа, які використовуються при лічбі предметів, називаються натуральними. |
1; 25; 1028 |
||||||||||||||||||||||||
1.2 |
Натуральні числа використовуються також для визначення порядку розміщення предметів. |
Перший, двадцять п’ятий |
||||||||||||||||||||||||
1.3 |
Цифри – це спеціальні значки для запису чисел. |
0, 1, 2, 3. 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
||||||||||||||||||||||||
1.4 |
Запис числа за допомогою десяти цифр називається десятковим. |
|||||||||||||||||||||||||
1.5 |
Число 0 не є натуральним числом. |
|||||||||||||||||||||||||
1.6
|
Розряди натуральних чисел
|
|||||||||||||||||||||||||
1.7 |
Усі натуральні числа, записані у порядку зростання утворюють натуральний ряд чисел. |
1, 2, 3, 4, …, 1020, … |
||||||||||||||||||||||||
1.8 |
Властивості натурального ряду:
|
|||||||||||||||||||||||||
2. Порівняння натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
2.9 |
Якщо два натуральних числа мають різну кількість знаків (цифр), то більшим буде те, у якого більше знаків. |
|
||||||||||||||||||||||||
2.10 |
Якщо два натуральних числа мають однакову кількість знаків, то більшим числом є те, яке має більше одиниць у найвищому розряді. Якщо кількість одиниць у цьому розряді однакова, то порівнюють число одиниць у наступному розряді і т.д. |
|
||||||||||||||||||||||||
3. Додавання натуральних чисел. Властивості додавання |
||||||||||||||||||||||||||
3.11 |
Числа, які додаються називаються доданками, а число отримане в результаті додавання цих чисел, – сумою. |
25 + 31 = 56 25, 31 – доданки ; 56 – сума |
||||||||||||||||||||||||
3.12 |
Переставна властивість додавання: Від перестановки доданків сума не змінюється. |
|
||||||||||||||||||||||||
3.13 |
Сполучна властивість додавання: Щоб до суми двох чисел додати третє число, можна до першого числа додати суму другого і третього. |
|
||||||||||||||||||||||||
4. Віднімання натуральних чисел |
||||||||||||||||||||||||||
4.14 |
Дія, за допомогою якої за відомою сумою і одним з доданків знаходять другий доданок, називається відніманням. |
|
||||||||||||||||||||||||
4.15 |
Щоб відняти суму від числа, можна від нього відняти один з доданків, а потім від результату відняти другий доданок. |
|
||||||||||||||||||||||||
4.16 |
Щоб відняти число від суми, можна відняти його від одного з доданків і до результату додати другий доданок. |
|
Урок №2
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ряд натуральних чисел. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконати усно:
Додайте: 48 і 7; 52 і 49.
Відніміть: від 32 число 8; 7 від 23.
Помножте: 12 і 4; 5 і 20.
Прочитайте число: 1) 94 276; 2) 127 305; 3) 502 900; 4) 1 006 005.
Визначте, в якому випадку записано натуральний ряд:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Скільки під’їздів має будинок Дмитрика?
Урок №3
«Хто з мудрими ходить, той мудрим стає,
а хто товаришує з безумним, той лиха набуде»
Книга приповістей Соломонових 13:20
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1
Завдання 2.
Порівняйте числа:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №5
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання натуральних чисел. Властивості додавання
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А) 183 001 75
Б) 8 003 175
В) 1 831 750 0
А) 1015 м
Б) 10 015м
В) 10 150м
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконати вправи (стор. 24 – 29):
Завдання 3.
109 (1; 3), 114, 117.
Завдання 4.
119 (2; 4), 129, 131.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
138, 146.
Урок №6
«Не буде ледачий пекти свого полову,
а людина трудяща набуде маєток цінний»
Книга приповістей Соломонових 12 : 27
Фронтальне опрацювання матеріалу
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно заповнити пропуски у квадраті:
2.2. Усно розв’язати вправу 162 (1; 3; 5) (стор. 33 підручника).
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 32 – 38):
Завдання 3.
148; 150 (2; 4); 160 (1; 3).
Завдання 4.
163 (2; 4); 172; 178.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
190.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №8
«Бо що тільки людина посіє, та саме й пожне!»
Послання до галатів 6:7
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Натуральні числа. Додавання і віднімання натуральних чисел
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повторити блок № 1.
2. Дати письмово відповідь на питання , запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
5 140 070 |
5 140 007 |
5 014 070 |
|
А |
Б |
В |
Г |
60 115 |
61 115 |
60 215 |
61215 |
А |
Б |
В |
Г |
5753 |
5853 |
6753 |
6853 |
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
Тема №2. Множення і ділення натуральних чисел
Урок №1
Множення і ділення натуральних чисел
«З усіх утрат втрата часу найтяжча»
Григорій Сковорода
Питання
Література
Істер О. С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 5 – 9, стор. 41 – 69.
1.Множення натуральних чисел |
||
1.1 |
Добуток натуральних чисел |
|
1.2 |
Числа при множенні називаються так:
|
|
1.3 |
При множенні будь-якого числа на 1, одержуємо те ж саме число, яке множили:
|
|
1.4 |
При множенні будь-якого числа на нуль, одержуємо нуль:
|
|
1.5 |
Щоб помножити натуральне число на розрядну одиницю (10, 100, 1000, …) , треба до числа приписати стільки нулів, скільки їх є в розрядній одиниці. |
|
1.6 |
Перед буквеним виразом і перед дужками знак множення можна не писати. |
|
2. Властивості множення |
||
2.7 |
Переставна властивість
Від перестановки множників добуток не змінюється, |
|
2.8 |
Сполучна властивість
Щоб добуток двох чисел помножити на третє число, можна перше число помножити на добуток другого і третього чисел, |
|
2.9 |
Розподільна властивість
Щоб число помножити на суму двох чисел, можна це число помножити на кожний доданок і отримані добутки додати,
Щоб число помножити на різницю двох чисел, можна це число помножити на зменшуване і від’ємник і знайдені добутки відняти, |
|
3. Степінь натурального числа |
||
3.10 |
Добуток, в якому всі множники рівні між собою, називають степенем. Основа степеня – це множник, який повторюється, показник степеня вказує скільки разів множник міститься у добутку. |
3 – основа степеня 4 – показник степеня – степінь |
3.11 |
Якщо в числовий вираз входить степінь, то спочатку виконується піднесення до степеня, а після цього інші дії. |
|
4. Ділення натуральних чисел |
||
4.12 |
Дія, за допомогою якої за добутком і одним із множників знаходять другий множник, називається діленням. |
|
4.13 |
Числа при діленні називаються так:
|
|
4.14 |
На нуль ділити не можна! |
|
4.15 |
Щоб поділити натуральне число, яке закінчується нулями, на розрядну одиницю, треба відкинути справа в цьому числі стільки нулів, скільки їх є в розрядній одиниці. |
|
5. Ділення з остачею |
||
5.16 |
Якщо одне число не ділиться націло на інше, то маємо ділення з остачею. |
|
5.17 |
Остача завжди менша від дільника. |
|
5.18 |
Щоб знайти ділене, треба дільник помножити на неповну частку і додати остачу. |
ЗАПАМ’ЯТАЙ
2 ∙ 25 = 50
2 ∙ 50 = 100
4 ∙ 25 = 100
8 ∙ 125 = 1000
Урок №2
«Не буде ледачий пекти свого полову,
а людина трудяща набуде маєток цінний»
Книга приповістей Соломонових 12 : 27
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи, запропоновані учителем під час перегляду презентації.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Письмово виконати вправи з підручника (стор. 42 – 46):
Завдання 3.
200 (1, 3, 5); 203
Завдання 4.
208 (1); 211; 213; 215; 216.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
222.
Уроки №3, 4
«Страх Господній – початок премудрості,
нерозумні погорджують мудрістю та напучуванням»
Книга приповістей Соломонових 1:7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості множення
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи, запропоновані учителем під час перегляду презентації.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Письмово виконати вправи (стор. 50 – 53):
Завдання 3.
227 (1; 3; 5); 229 (2; 4; 6).
Завдання 4.
4.1. Розглянути приклад 1, стор.49.
4.2. 231.
Завдання 5.
5.1. Розглянути приклад 2, стор. 49.
5.2. 233.
Завдання 6.
6.1. Розглянути приклад 3, стор. 49.
6.2. 235.
Завдання 7.
240; 242; 243 (1; 3); 245 (2; 4); 246 (1; 3).
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних задач
Завдання 8.
248; 250; 252.
Урок №5
«Я зроблю тебе мудрим, і буду навчати
тебе у дорозі, якою ти будеш ходити, Я
дам тобі раду, Моє око вважає на тебе!"
Псалом 31 :8
Фронтальне опрацювання матеріалу
Степінь натурального числа з натуральним показником
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Обчисли: , , .
2.2. Усно виконати вправи з підручника (стор. 55 – 56): 255, 257, 259
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
3.1. Розглянути приклади 1 та 2 на стор. 54 – 55 підручника.
3.2. Виконати з підручника, стор. 56 – 57, наступні вправи: 264, 266, 268, 272, 274.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Виконати письмово вправи з підручника, стор. 57: 278, 280.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №7, 8
І все, що тільки чините, робіть
від душі, немов Господеві, а не людям!
Послання до колосян 3:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення натуральних чисел
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1. – 4.13 і дайте відповіді на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Обчислити усно:
32 – 15 81 · 6 48 : 3
96 – 38 9 · 16 340 : 2
58 + 42 63 · 3 804 : 4
2.2. Знак якої арифметичної дії треба поставити замість зірочки, щоб була
правильною рівність:
45 * 1 = 45
2 * 2 = 4
85 * 0 = 85
28 * 0 = 0
2.3. Чому дорівнює значення виразу, де а – деяке відмінне від нуля число:
а : 1 + 0 : а
а · 1 – а : 1
(а · 1 – 1) · 0
Завдання 3.
а) 25 · 79 · 4; б) 43 · 89 + 89 · 57.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 4.
У вірші
Кмітливі труднощі долають,
Вони завжди перемагають.
А винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає
Сьогодні ми перемагаєм.
порахуйте кількість букв у перших двох рядках і розділіть їх на кількість слів у вірші.
Урок №9
«Трава засихає, а квітка зів’яне,
Слово ж нашого Бога повіки стоятиме!»
Ісаї 40:8
Фронтальне опрацювання матеріалу
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Повторіть тези блоку №2 і дайте відповіді на питання:
Завдання 2.
Обчислити приклади й за кодом розшифрувати слово.
472 |
494 |
616 |
808 |
496 |
680 |
428 |
453 |
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ, застосування правил
Завдання 3.
Виконай вправи з підручника (стор.65 – 66): 315, 317, 321, 323, 324.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №11
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10 : 4
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення і ділення натуральних чисел
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повторити блок № 2.
2. Дати письмово відповідь на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно розв’яжи вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Множник |
Добуток |
Доданок |
Дільник |
А |
Б |
В |
Г |
480 |
4800 |
48000 |
480000 |
А |
Б |
В |
Г |
3 |
5 |
1 |
2 |
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
Тема №3. Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння
Урок №1
Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння
Даремно говорити,
що ви довіряєте Ісусу,
якщо ви не слідуєте Його порадам
К. Льюіс
Питання
Література: Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 10 – 13, ст. 69 – 105
|
||
1.1. |
Вирази, які складаються із чисел, знаків дій і дужок, називаються числовими виразами. |
|
1.2. |
Якщо виконати дії в числових виразах, то отримаємо число, яке називається значенням числового виразу. |
|
1.3. |
Вираз, який містить букви, числа, знаки дій і дужки, називають буквеним виразом. |
|
1.4. |
Формула – це запис деякого правила за допомогою букв, що встановлює взаємозв’язок між величинами. |
S – площа прямокутника, |
|
||
2.5. |
Рівність, що містить невідоме число, називається рівнянням. |
|
2.6. |
Значення невідомого, при якому рівняння перетворюється у правильну числову рівність, називається розв’язком або коренем рівняння. |
|
2.7. |
Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок |
|
2.8. |
Щоб знайти невідоме зменшуване, треба до різниці додати від’ємник. |
|
2.9. |
Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного відняти різницю. |
|
2.10. |
Щоб знайти невідомий множник, треба добуток поділити на відомий множник. |
|
2.11. |
Щоб знайти невідоме ділене, треба частку помножити на дільник. |
|
2.12. |
Щоб знайти невідомий дільник, треба ділене поділити на частку. |
|
|
||
3.13. |
Задачі на рух.
Формула шляху
|
|
3.14. |
Задачі, пов’язані з вартістю товару. Вартість товару дорівнює ціні, помноженій на кількість товару
|
|
3.15. |
Задачі на роботу Робота дорівнює продуктивності помноженій на час роботи.
|
|
Урок №2
Математика – дивовижна вчителька в
мистецтві спрямовувати думки, наводити
порядок там, де вони не впорядковані,
фільтрувати брудне й наводити ясність.
Ж. Фабр
Фронтальне опрацювання матеріалу
Числові і буквені вирази. Формули
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, формул
Завдання 1.
1.2. Доповнити речення:
1) Числовим виразом називається ________________________________________________
2) Значенням числового виразу називається _______________________________________
3) Буквеним виразом називається ________________________________________________
4) Для розв’язання подібних задач використовується ________________________________
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Обчисліть:
1) 75 + (25 + 13); 3) 75 – (25 + 13);
2) (36 + 19) – 19; 4) 25 + 18 + 35 + 52.
2.2. Закінчити запис властивостей:
1) a + (b + c)=_________; 3) _________=(a – b) – c;
2) (a + b) – c=_________; 4) a + b=__________.
?! Коли використовуються властивості додавання та віднімання?
Завдання 3.
Який із числових виразів має значення 18:
а) 22 – (6+2); б) 22 +(6–2); в) 22 – (6–2); г) 22+(6+2).
Завдання 4.
Запишіть вираз і знайдіть його значення при зазначених числах:
1) різниця х і 15, якщо х =21
2) сума 2 і у , якщо у =19
3) Андрійко купив 14 конвертів по а коп., та b марок по 80 коп. На скільки більше заплатив хлопчик за марки ніж за конверти( а =12, b= 7).
Завдання 5.
Знайдіть значення виразу:
1) (43 – b) 15, якщо b =28.
2) ( х – 238) у ,якщо х =16876, у =47.
Завдання 6.
Використовуючи формулу шляху ( s = vt), знайдіть:
1) значення шляху s ( у км ), якщо v =60 км/год, t =2 год;
2) значення швидкості v (у м/хв), якщо s =180 м, t =12 хв;
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 7.
Знайдіть периметри
1) квадрата, якщо його сторона 4 см.
2) прямокутника, якщо ширина 6 см та довжина 5 см
Завдання 8.
Обчисліть значення у за формулою , якщо
1)
2)
Уроки №3, 4
«Серце розумне знання набуває,
і вухо премудрих шукає знання»
Книга приповістей
Соломонових 18 : 15
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівняння
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи, запропоновані учителем під час перегляду презентації.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Користуючись правилами розв’язування рівнянь, виконати вправи з підручника, стор. 79:
368 (1; 3); 372; 374 (2; 4; 6); 384.
Завдання 4.
Розглянь приклад 3 на стор. 78 підручника. Виконай вправу (стор. 79) 377 (2; 4).
Завдання 5.
Розглянь приклад 1 на стор. 78 підручника. Виконай вправи (стор. 86) 386 (1; 3; 5); 388 (1).
Завдання 6.
Розглянь приклад 4 на стор. 78 підручника. Виконай вправу (стор. 82) 391 (2; 4; 6).
Завдання 7.
Розглянь приклад 2 на стор. 78 підручника. Виконай вправу (стор. 82) 395 (1; 2).
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 8.
Виконай вправи, стор.83: 399; 404.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №6, 7
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування текстових задач
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок, застосування правил
Завдання 2.
Використовуючи матеріалу блоку, підручника виконайте письмово вправи:
409, 410, 413, 416, 420, 423, 425, 427(1), 436, 441, 445.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 3.
На день народження Фрекен Бок спекла торт. Малюк і торт важили стільки ж, скільки Карлсон і Фрекен Бок. Коли торт з’їли, Карлсон важив стільки, скільки Фрекен Бок і Малюк. Довести, що Карлсон з’їв шматок торта, що важив стільки, скільки Фрекен Бок до дня народження.
Урок №8
«Найкраща помилка та, якої допускаються у навчанні»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування текстових задач за допомогою рівнянь
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Повторіть блок №3 і дайте відповіді на питання кросворду:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Розглянути приклади розв’язування задач за допомогою рівнянь на стор. 100 підручника.
Завдання 3.
Користуючись розглянутими зразками, виконайте вправи з підручника, стор.101 – 102: 453; 455; 460, 462.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №10
«Ледача рука до убозтва
веде, рука ж роботяща збагачує»
Книга приповістей Соломонових 10:4
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Числові і буквені вирази. Формули. Рівняння
І. Засвоєння термінології до теми
1. Повтори блок № 3.
2. Дай письмово відповіді на питання, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 2.
Письмово розв’яжи вправи:
1) ;
2) ;
3) ;
4) .
а) 89
б) 5
в) 11
г) 3
Тема №4. Відрізок, площина, пряма, промінь. Шкала. Координатний промінь
Урок №1
Відрізок, промінь пряма. Шкала. Координатний промінь
«Знання збираються по краплині, як вода в долоні»
Прислів’я
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 15 – 18, ст. 115 – 140
1. Приклади та задачі на всі дії з натуральними числами |
||
1.1. |
У виразах з дужками спочатку обчислюється значення виразів у дужках |
|
1.2. |
У виразах без дужок спочатку обчислюється піднесення до степеня, потім по порядку зліва направо множення і ділення, а потім додавання і віднімання. |
|
2. Відрізок та його довжина |
||
2.3. |
Будь-які дві точки можна сполучити лише одним відрізком.
|
АВ - відрізок |
2.4. |
Два відрізки називаються рівними, якщо їхні довжини однакові. |
|
3. Промінь, пряма |
||
3.5. |
Якщо продовжити відрізок АВ за його кінець В необмежено, то одержимо промінь АВ.
|
А – початок променя. Кінця у променя немає. |
3.6. |
Якщо продовжити відрізок АВ у дві сторони, то отримаємо пряму.
А В |
АВ – пряма. Пряма не має ні початку, ні кінця. |
3.7. |
Через будь-які дві точки можна провести пряму і до того ж тільки одну. |
|
4. Координатний промінь. Шкала |
||
4.8. |
Координатний промінь – це промінь із заданою точкою відліку та одиничним відрізком.
|
|
4.9. |
Число, яке відповідає точці на координатному промені, називається координатою точки. |
К (1); L (6) |
4.10. |
Якщо координатний промінь спрямований зліва направо, то з двох натуральних чисел більшому відповідає точка, яка лежить праворуч, а меншому — ліворуч. |
1 < 6 К – лівіше, L – правіше |
4.11 |
Систему поділок разом з відповідними числами називають шкалою.
|
Урок №2
«Я все можу в Тім, Хто
мене підкріпляє, – в Ісусі Христі»
Послання ап. Павла до филипʼян 4:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вправи та задачі на всі дії з натуральними числами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
2.1. Прочитайте Буття 4:26, 5:3, 6. Знайдіть рік, коли люди почали призивати Ім’я Господнє.
2.2. Прочитайте Буття 1:31, 2:2. Порахуйте, за скільки годин Бог створив світ.
2.3. Прочитайте Буття 6:13 – 17. Випишіть значення чотирьох вимірів ковчега: кількість поверхів, довжина, ширина і висота.
2.4. Древні євреї користувалася мірою довжини 1 лікоть, що становив або 40 см (малий лікоть), або 48 см. Ми будемо користуватись ліктем у 48 см. Знайдіть:
1) довжину, ширину і висоту ковчега у метрах;
2) висоту одного поверху ковчега в ліктях та метрах.
2.5. Прочитайте Буття 7:1 – 24. Знайдіть:
1) скільки років було Ноєві, коли розпочався потоп (Бут. 7:6)?
2) через скільки днів, відколи Ной зайшов у ковчег, почався потоп (Бут 7:4, 10)?
3) скільки днів йшов дощ (Бут. 7:4, 12, 17)?
4) скільки людей було у ковчезі (Бут. 7:13)?
Завдання 3.
Завдання 4.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
2) .
Урок №4
«Справжній скарб для
людини – вміння трудитися»
Езоп
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відрізок і його довжина
І. Робота над засвоєнням понять, термінів, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Прочитай казку про точку і відрізок, встав пропущене слово:
Жила собі Точка. Вона була дуже цікава і хотіла все знати. Побачить незнайому лінію і неодмінно запитає: - Як ця лінія називається? Довга вона чи коротка?
Подумала одного разу Точка, щоб більше знати, потрібно подорожувати і вирушила у подорож. Вийшла Точка на Пряму і пішла по ній. Довго йшла. Стомилася. Зупинилася і говорить:- Чи довго мені ще йти? Чи скоро кінець Прямої ? Засміялася Пряма.
Пожаліла Пряма Точку і покликала Ножиці. Клацнули вони перед носом Точки і розрізали Пряму. Точка зраділа і попросила Ножиці клацнути ще й з другого боку. Ножиці виконали прохання Точки .
Чудово!- закричала Точка. - Що ж це вийшло? З одного боку кінець і з другого?
- Це…_________.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Виконай усно вправу 551, стор. 122 підручника.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор.123 – 124 підручника:
559, 560, 562, 566, 568.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ
Завдання 5.
5.1. Розглянь розв’язування вправи 571, стор.125 підручника.
5.2. Скориставшись розглянутим прикладом, виконай вправи, стор. 125; 572, 573.
Урок №5
«Добре засвоєна
мудрість не забувається ніколи»
Піфагор
Фронтальне опрацювання матеріалу
Промінь, пряма, площина
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Пряма зображена на рисунку:
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок із застосування правил
Завдання 3.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 128 – 129 підручника: 585, 587, 591, 593.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Виконай письмово вправу 599, стор. 130 підручника.
Урок №6
«Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею»
Народне прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координатний промінь. Шкала
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконайте усно:
В А D С
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Коник стрибунець за один стрибок переміщається вздовж координатного променя вправо на 5 одиничних відрізків або вліво – на 3 одиничних відрізки. Чи зможе він за декілька стрибків із точки О (0) потрапити в точку А (7)?
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №8
«Як приємно дізнатись,
що ти чогось навчився»
Жан Мольєр, французький письменник
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Відрізок, пряма, промінь. Координатний промінь
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
А |
Б |
В |
Г |
25 |
22 |
11 |
10 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3 |
4 |
5 |
6 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Тема №5. Кути. Многокутники
Урок №1
Кути. Многокутники
«Міцні знання – гарантія успіху»
Прислів’я
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 19 – 21, ст. 140 – 164.
1. Кут. Види кутів |
|||
1.1 |
Кут – це геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки. Промені ОВ і ОА називаються сторонами кута, точка О – вершина кута. Позначається
|
|
|
1.2 |
Кути називаються рівними між собою, якщо їх можна накласти один на одного і вони збігаються. |
||
1.3 |
Якщо сторонами кута є доповняльні промені, то такий кут називається розгорнутим. |
|
|
1.4 |
Кут, удвічі менший від розгорнутого, називається прямим. |
|
|
1.5 |
Кут, який менший від прямого кута, називається гострим. |
|
|
1.6 |
Кут, який більший за прямий кут, але менший від розгорнутого, називається тупим. |
|
|
2. Величина кута. Вимірювання і побудова кутів |
|||
2.7 |
Кути вимірюють у градусах. Позначають: |
||
2.8 |
Градусна міра розгорнутого кута – 180 |
||
2.9 |
Прилад, за допомогою якого вимірюють градусну міру кутів, називається транспортиром. |
||
2.10 |
Промінь, який виходить із вершини кута і розбиває його на два рівні кути, називається бісектрисою кута. |
|
|
3. Многокутник та його периметр |
|||
3.11 |
Ламана — це фігура, яка складається з певної кількості точок і відрізків, що послідовно їх сполучають. Точки називаються вершинами ламаної, а відрізки — ланками ламаної.
|
|
|
3.12 |
Якщо початок ламаної збігається з її кінцем, то така ламана називається замкненою. |
|
|
3.13 |
Замкнену ламану називають многокутником, її ланки називають сторонами многокутника, а вершини – вершинами многокутника. |
||
3.14 |
Суму довжин усіх сторін многокутника називають його периметром. |
||
4. Трикутник |
|||
4.15 |
Многокутник, який має три сторони називається трикутником.
|
|
|
4.16 |
Якщо в трикутнику дві сторони рівні між собою, то він називається рівнобедреним. |
|
|
4.17 |
Якщо у трикутнику всі сторони рівні, то він називається рівностороннім. |
|
|
4.18 |
Якщо у трикутнику немає рівних сторін, то він називається різностороннім. |
|
|
4.19 |
Сума будь-яких двох сторін трикутника більша за третю сторону. |
||
4.20 |
В залежності від величини кутів, трикутники поділяються на:
|
||
4.21 |
Сума всіх кутів трикутника дорівнює 180º. |
||
Урок №2
«Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею»
Народне прислів’я
Фронтальне опрацювання матеріалу
Кут. Види кутів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно розв’яжи вправу 659, стор. 145.
2.2. Усно розв’язати вправу.
Який кут (розгорнутий, прямий, гострий, тупий) утворюють стрілки годинника, якщо вони показують:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Виконайте письмово вправи, стор. 142 – 146: 638, 641, 649, 653, 657, 662.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
4.1. Одне яйце варять 5 хвилин. Скільки хвилин треба варити 5 яєць?
4.2. Іринка і Наталка однакового зросту. Наталка вища від Олі, а Тетянка вища ніж Іри. Хто вищий, Тетянка чи Оля?
Урок №3
«Єдиний шлях, що веде до знань – діяльність»
Бернард Шоу
Фронтальне опрацювання матеріалу
Величина кута, вимірювання та побудова кутів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
1) З двох променів складається,
Далеко простягається.
В загадках є і там, і тут,
А називається він ..
2) Як довідатись мені:
Є цей кут прямим чи ні?
Допоможе тут в момент
Цей чудовий інструмент.
Це прямих кутів супутник
Називається він…
3) Якщо в руки кутник взяти,
Більший кут обмалювати.
Вийде результат такий:
Кут дістанемо …
4) Як назвати кут такий,
Що є меншим, ніж прямий?
Відгадати дуже просто:
Називається він …
5) Гострий кут він переріс,
До тупого не доріс.
Як відомо, кут такий
Називається …
6) Щоб кути намалювати,
Нам його потрібно мати.
Як вимірюєш кути,
Кращий прилад не знайти.
Всім кутам він командир – Помічник наш …
7) Ця точка горда та щаслива,
Бо роль у неї особлива:
Вона куту ім’я дає,
Його сторін початком є.
Ця точка для кута єдина
І називається …
8) Щоб кути побудувати,
Транспортир нам треба мати,
А як цей будуєш кут,
І лінійки досить тут.
9) Кут прямий потрібно нам
Поділити пополам.
Кут одержимо новий,
А за видом він …
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 150 – 151: 667, 668, 670, 672.
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Автор девізу уроку
Бернард Шоу |
англ. George Bernard Shaw |
Дата народження |
|
Місце народження |
|
Дата смерті |
2 листопада 1950 (94 роки) |
Місце смерті |
Ейот-Сент-Лоренс, Англія |
Національність |
|
Громадянство |
|
Рід діяльності |
драматург і публіцист |
Премії |
|
Автограф: |
|
Урок №4
«Загублений той час,
який ти не використав на навчання»
Пліній, історик Стародавнього Риму
Фронтальне опрацювання матеріалу
Многокутник та його периметр. Трикутник. Види трикутників
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 160 – 162: 719, 724, 726, 731, 736.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«Брешуть тільки одні негідники»
Ф.М. Достоєвський
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Кути. Многокутники
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Гострий |
Тупий |
Прямий |
Розгорнутий |
А |
Б |
В |
Г |
Рівносторонній |
Рівнобедрений |
Прямокутний |
Різносторонній |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Побудуй , градусна міра якого на більша
за градусну міру кута АОВ. Підпиши на малюнках
градусні міри кутів.
Тема №6. Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
Урок №1
Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
«Справжній скарб
для людини – вміння трудитися»
Езоп
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 5 класу. – §§ 22 – 26, ст. 165 – 201.
1. Прямокутник, квадрат |
||
1.1 |
Прямокутник – чотирикутник, у якого всі кути прямі.
|
|
1.2 |
Формула для обчислення периметра прямокутника:
|
|
1.3 |
Прямокутник, у якого всі сторони рівні між собою, називається квадратом. |
|
1.4 |
Формула для обчислення периметра квадрата:
|
|
2. Площа прямокутника і квадрата |
||
2.5 |
Для обчислення площі прямокутника, треба його довжину помножити на ширину.
|
|
2.6 |
Формула для знаходження площі квадрата:
|
|
2.7 |
Площа фігури дорівнює сумі площ її частин.
|
|
3. Рівні фігури |
||
3.8 |
Дві фігури, які можна накласти одна на одну так, щоб вони сумістилися, називаються рівними. |
|
3.9 |
Відрізки, які мають однакові довжини, рівні.
|
|
3.10 |
Кути, що мають однакові градусні міри, рівні між собою.
|
|
3.11 |
Трикутники, що мають рівні сторони і кути, рівні між собою. |
|
3.12 |
Прямокутники, що мають рівні суміжні сторони, рівні між собою.
|
|
3.13 |
Властивості рівних фігур:
|
|
4.Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда |
||
4.14 |
Уявлення про прямокутний паралелепіпед дають такі предмети: коробка сірників, цеглина, книга і т. д. S = 2(ab + bс + ас) – площа поверхні прямокутного паралелепіпеда |
|
4.15 |
Прямокутники, з яких складається поверхня прямокутного паралелепіпеда, називаються його гранями, сторони граней – ребрами паралелепіпеда, вершини граней – вершинами паралелепіпеда.
|
|
4.16 |
Прямокутний паралелепіпед, у якого всі ребра рівні, називається кубом. S = 6a² – площа поверхні куба |
|
4.17 |
Піраміда – фігура, поверхня якої складається з основи і бічних граней. Бічні грані піраміди – трикутники, основа – будь-який многокутник. |
|
5. Об’єм прямокутного паралелепіпеда, куба |
||
5.18 |
Об’єм прямокутного паралелепіпеда дорівнює добутку трьох його вимірів (довжини, ширини, висоти)
|
|
5.19 |
Формула для знаходження об’єму куба:
|
Запам’ятай!
Одиниці об’єму Одиниці площі
1 → 1 → 1 → 1 1 → 1 → 1 → 1
1000 1000 1000 100 100 100
Урок №2
«Просіть і буде вам
дано, шукайте і знайдете…»
Євангеліє від Матвія 7:7
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутник, квадрат
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконай письмово вправи з підручника, стор. 166 – 167: 753, 756, 758, 760, 762 (1).
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 3.
Чи можна квадрат поділити на 31 квадратик?
Урок №3
«Математика – гімнастика для розуму»
О.В. Суворов
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівні фігури. Площа прямокутника і квадрата
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання2.
Усно розв’яжи вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
1 А
2 Б
3 В
4 Г
5 Д
6 Е
Урок №4
«Як приємно дізнатися,
що ти чогось навчився»
Жан Батист Мольєр
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутний паралелепіпед, куб, піраміда
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи, запропоновані вчителем (презентація).
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 4.
Письмово розв’яжи вправи з підручника, стор. 188: 863; 866.
Урок №5
«Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром»
Послання ап. Павла до римлян 12:21
Фронтальне опрацювання матеріалу
Об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправи, стор. 193 підручника: 873; 874.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Завдання 5.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 6.
Письмово розв’яжи вправи з підручника, стор. 195 – 196: 888; 893; 904.
Завдання 7.
У скільки разів збільшиться об’єм прямокутного паралелепіпеда, якщо його довжину збільшити в 3 рази, ширину — у 2 рази, а висоту — у 2 рази?
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №7
Бо чим серце наповнене,
те говорять уста
Євангелія від Матвія 12:34
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Прямокутник, квадрат, прямокутний паралелепіпед
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Повторення матеріалу, вивченого у І семестрі
Урок №1
«Золоті яблука на срібнім
тарелі – це слово, проказане часу свого»
Книга Приповістей Соломонових 25:11
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’язати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
83 233 |
83 133 |
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2360 |
23600 |
2630 |
26300 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Письмово виконай вправи:
Завдання 3.
Завдання 4.
1