Навчальний посібник на тему "Міркуємо логічно"

Про матеріал

У посібнику містяться цікаві завдання і вправи для розвитку логічного мислення у дітей молодшого віку.

Завдання спрямовані на формування розумових операцій, які сприяють знаходженню закономірностей, класифікації понять, розв'язанню алгоритмів. Посібник призначений для вчителів інформатики в початковій школі.

Перегляд файлу

Відділ освіти Маневицької райдержадміністрації

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

імені Героя України Андрія Снітка

 смт Маневичі

 

 

 

Міркуємо логічно

З досвіду викладання інформатики

у початковій школі

 (навчальний посібник)

 

Метенчук А.В.,

учитель початкових класів

 

 

Маневичі - 2018

Міркуємо логічно. З досвіду викладання інформатики у початковій школі.  Навчальний посібник.

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі. 2018р.– 54с.

 

 У посібнику містяться цікаві завдання і вправи для розвитку логічного мислення у дітей молодшого віку.

Завдання спрямовані на формування розумових операцій, які сприяють знаходженню закономірностей, класифікації понять, розв’язанню алгоритмів. Посібник призначений для вчителів інформатики в початковій школі.

 

 Розробник:

 Метенчук Алла Василівнаучитель початкових класів.

 Рецензенти:

 Чесак Тетяна Сергіївнаголова шкільного методичного об’єднання учителів початкових класів, старший учитель.

       Метенчук Валерій Іванович – учитель інформатики, старший учитель.

 

 Навчально-методичне видання затверджено радою методичного кабінету Маневицького району

 Протокол №4  від 07.02.2018 року.

Зміст

ВСТУП………………………………………………………………...4

І. РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ…………………………………………………………...7

ІІ. ВИКОРИСТАННЯ ЛОГІЧНИХ ІГОР ТА ВПРАВ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ……………………………….…..............16

ІІІ. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЛОГІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ    НА УРОЦІ ІНФОРМАТИКИ……………………………………….……28

ДОДАТКИ……………………………………………………….…....42

ВИСНОВОК………………………………………………………......52

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………....54

 


ВСТУП

Мало мати розум, головне – вміти його застосувати.

 Р.Декарт

C:\Users\Хата\Desktop\фото\DSC_3861.JPGСучасні діти повинні вміти не тільки гарно писати, розв’язувати задачі, малювати, а й уміти застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для пошуку та обробки інформації. Це сприятиме формуванню не тільки логічного, а й алгоритмічного мисленню.

Розвиток логічного мислення – необхідна умова успішного навчання дитини. Молодші школярі уже з першого класу навчаються порівнянювати, узагальнювати, класифікувати, аналізувати і синтезувати навчальний матеріал. З кожним роком перебування у школі дитина потребує розвитку логічного мислення. Учень, у якого не стійка увага, погана пам’ять, часто не може виконати прості завдання, розв’язати задачу чи звичайний приклад. Але коли у дитини розвинути логічні вміння і навички, то вона краще засвоїть вивчений матеріал.

Особливістю логічних умінь є те, що учень повинен не тільки аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, але й мислити, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між фактами і явищами.  Тому процес формування логічних умінь передбачає виконання певних послідовних етапів. Це пов'язано як із рівнем загальної підготовки дітей, складністю навчального матеріалу, так і з особливостями мислення учнів відповідної вікової групи.

Головним у своїй роботі вбачаю навчити, виховати всебічно розвинену особистість, яка б уміла орієнтуватися у сучасному інформаційному світі, а також могла логічно та критично мислити. Відомо, що діти від природи ростуть допитливими, хочуть пізнати все нове, неосяжне, незнайоме їм раніше. Але виникають ситуації, у яких потрібно не просто мислити, а  складати алгоритм розв’язання будь-якого завдання, щоб досягти поставленої мети.

Для  розвитку логічних умінь і навичок учнів,  намагаюся підбирати різноманітні цікаві завдання, які допоможуть сформувати особистість, що мислитиме критично та логічно.

Від природи логічне мислення незакладене в дитини, а тому його постійно потрібно розвивати, щоб у майбутньому мати хороший результат сформованості цього ж мислення. Для успішного навчання, розуміння  матеріалу з будь-якого предмета в учнів повинні бути сформовані три складові мислення:

1. Високий рівень елементарних розумових операцій аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, виділення істотного, класифікація предметів.

2. Високий рівень активності, виявлення декількох варіантів розв’язання проблеми. 

3. Високий рівень організованості та цілеспрямованості, що з`являється у використанні узагальнених схем при аналізі будь-якого явища.

Я вважаю, що потрібно враховувати практичне значення процесу навчання. Адже одним із головних завдань освіти є розвиток логічного та критичного мислення кожного школяра.

Картинки по запросу кубік рубік

Розвиток логічного мислення молодших школярів

В останні роки питання про необхідність  розвитку логічної складової мислення дитини набуває особливої уваги. Це ставить перед учителем початкової школи ще одне завдання: формування в учнів алгоритмічного стилю мислення. Питання про співвідношення логічного й алгоритмічного типів мислення на сьогодні є відкритою  проблемою.  Алгоритмічний стиль - це штучне новоутворення в мисленні дитини, яке формується спеціальними вправами при систематичному їх використанні. Є багато різних комп'ютерних програм, які створюють сприятливі умови для формування у дітей алгоритмічного мислення, сприяють розвитку самостійності у вирішенні завдань. У сучасному світі  особливо важливо розвивати логічне мислення, вчитися думати критично.

При такому стрімкому розвитку електронних технологій необхідно бути всебічно розвиненим і самому вчителю, щоб уміти доступно пояснити матеріал, який вивчається. Раніше логічному мисленню приділяли не так багато уваги, тому що в основі навчання були загальні предмети. Але в наш час діти повинні мислити критично, логічно, креативно. Цього вимагає сьогодення.

Як навчати дітей швидко вирішувати логічне завдання? Це питання є центральним у методиці навчання в початковій школі. Для відповіді на нього можна запропонувати чимало практичних прийомів, що полегшують пошук способу вирішення завдань.

У своїй роботі я намагаюся підбирати такі вправи, які б поєднували методичні рекомендації даного предмета і сприяли досягненню поставлених цілей:

  • вправи, що допомагають розширювати кругозір учнів, розвивати їх память та увагу;
  • вправи, що сприяють пізнавальному розвитку дітей;
  • вправи, що розвивають логічне мислення, уяву, вміння орієнтуватися у просторі;
  • вправи для розвитку вміння порівнювати, класифікувати, узагальнювати;
  • вправи для формування творчих, дослідницьких якостей учнів;
  • вправи, що допомагають вирішувати поставлені завдання на компютері.

Мислення це процес пізнавальної діяльності індивіда, що характеризується узагальненим або опосередкованим відображенням дійсності.

Логічне мислення, на відміну від практичного, здійснюється тільки словесним шляхом. Якщо вміння у дитини сформовано правильно, то вона зможе послідовно міркувати, навчиться доводити правильність відповіді. Людина з добре розвиненим логічним мисленням уміє правильно висловлювати свою думку, не допускаючи помилок у відповідях. Добре розвинене логічне мислення застерігає особистість від помилок у практичній діяльності.

Логічне мислення – це здатність й уміння дитини молодшого шкільного віку самостійно проводити прості логічні дії (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення та ін.), а також складені логічні операції (побудова заперечення, твердження і спростування як побудова міркування з використанням різних логічних схем – індуктивної або дедуктивної). Як показує досвід моєї роботи, прості логічні дії формуються у кожної дитини стихійно, але не без допомоги різних методик. Для їх розвитку потрібно багато працювати, враховуючи певні методичні рекомендації.

Багато педагогів стверджували, що розвиток у дітей логічного мислення – це одне із найважливіших завдань початкового навчання. Уміння мислити логічно, робити висновки без наочності, зіставляти судження за визначеними правилами – необхідна умова успішного засвоєння навчального матеріалу.

Саме тому на уроках інформатики намагаюся більше часу приділити формуванню в учнів логічного та алгоритмічного мислення, що сприяє підвищенню якісного показника знань учнів.

Як відомо, формувати прості прийоми логічного мислення можна вже у трирічної дитини, при цьому використовуючи матеріали, які відповідають її віковим особливостям. Для дітей семирічного віку потрібно застосовувати ці прийоми вчасно та систематично, тоді у них логічні дії сформуються на високому рівні. Період дошкільного і молодшого шкільного віку є найбільш чутливим, психологічно сприятливим для того, щоб стимулювати і розвивати прості дії. Якщо сформувати це вчасно, то в середній та старшій школі діти будуть міркувати і мислити швидко, логічно і креативно, критично.

Як показує моя практика, у початковій школі учні починають використовувати логічні операції і на їхній основі будувати висновки. Дуже важливо в цей період навчити дитину логічно мислити й обґрунтовувати свої відповіді, нестандартно вирішувати логічні завдання.

      Діти від природи допитливі і повні бажання вчитися. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі здібності, необхідне розумне керівництво самого вчителя, його обізнаність. Спостерігаючи за своїми учнями, я помітила, що ті, які успішно навчалися в початковій ланці, раптом втрачають інтерес. Чому це відбувається? А все через недостатній розвиток уміння працювати самостійно, творчо мислити.

 Із метою розвитку логічного мислення у своїх вихованців я намагаюся на кожний урок підбирати такі пізнавальні завдання, які сприяли б формуванню цього мислення. Це дає можливість розвинути діяльність учнів і забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих.

Найчастіше я спостерігаю на практиці, що, коли учням пропонується завдання, вони знайомляться з ним і разом із учителем аналізують умову і вирішують його. Але чи є з такої роботи максимум користі? Немає. Якщо дати це завдання через день-два, то у частини учнів можуть знову виникнути труднощі при розв’язанні задачі.

 Я вважаю, що результату можна досягти лише в тому випадку, коли застосовувати різні форми роботи (тестові завдання, робота в парах, групах, фронтально-колективна робота, трійками, по варіантах, по рядах).

 Прикладом цього може слугувати такий алгоритм розв’язання математичної задачі:

1. Робота над розв’язаною задачею. Багато учнів тільки після повторного аналізу усвідомлюють план вирішення задачі. Звичайно, це вимагає часу, але така форма роботи дає результат.

2. Розв’язання задач різними способами. Мало приділяється уваги розв’язанню задач різними способами в основному через нестачу часу. Крім того, звичка знаходження іншого способу розв’язання задачі зіграє велику роль у майбутньому.

3. Правильно організований спосіб аналізу задачі - з питання чи від даних до питання.

4. Уявлення ситуації, описаної в задачі. Учитель звертає увагу дітей на деталі, які потрібно обов'язково представити, а які можна опустити. Моделювання ситуації за допомогою креслення, малюнка.

 5. Самостійне складання задач учнями.

Скласти задачу:

1) використовуючи слова: більше на, стільки, менше в, на стільки більше, на стільки менше;

2) розв'язок в 1, 2, 3 дії;

3) за поданим планом рішення, дій і відповідей;

4) рішення задач із відсутніми чи зайвими даними;

5) зміна запитання задачі;

6) пояснення готового розв’язку задачі;

7) використання прийому порівняння задач;

8) запис розв’язання на дошці;

9) зміна умови задачі так, щоб вона виконувалася іншою дією;

10) закінчити розв’язок задачі.

 Стараюся систематично використовувати на уроках інформатики в позаурочний час спеціально підібрані завдання, спрямовані на розвиток логічного мислення, організовані відповідно до приведеної вище схеми, розширювати кругозір  молодших школярів та використовувати їх у повсякденному житті.

  Також на уроках інформатики застосовую таку форму роботи, як гра з колами, створена на основі відомих кіл Ейлера, що  дозволяє навчати діяльності,  класифікує, закладає розуміння логічних операцій: заперечення - не, кон’юнкції - і, диз'юнкції - або. Перераховані логічні операції мають найважливіше значення, тому що їхні комбінації утворюють складні логічні структури. З функціональних елементів, що реалізують логічні операції не, і, або, конструюються схеми сучасних ЕОМ.

Картинки по запросу круги ейлераДля гри з колами потрібні намальовані на папері одне, два чи три пересічних кола різного кольору,  набори геометричних фігур різних розмірів, картки з числами і буквами українського алфавіту. Необов'язково використовувати кола, можна працювати з будь-якими замкнутими плоскими фігурами. У цьому випадку замкнуті області виділяються на монтажній панелі, приміром, кольоровими лініями. Можлива також робота на комп'ютері зі спеціальною програмою. Комплексне навчання, що сполучить ігри  обручами з усім класом, гру за столом у групі й індивідуальної роботи за комп'ютером, є найбільш ефективним.

 

 

Намагаюсь кожного учня навчити аналізувати, відрізняти гіпотезу від факту, чітко виражати свої думки, а з іншого боку, розвивати уяву й інтуїцію. Саме інформатика надає сприятливі можливості для виховання волі, працьовитості, наполегливості в подоланні труднощів, завзятості у досягненні цілей.

C:\Users\Хата\Desktop\фото\DSC_0671.JPG

Сьогодні інформатика робить величезний вплив на розвиток інших наук і практики вцілому, є базою науково-технічного прогресу, а також важливим компонентом формування особистості.

Однієї з основних цілей вивчення інформатики є розвиток мислення людини, насамперед, логічного мислення, здатності до абстрагування різних об’єктів. Під час вивчення цієї дисципліни у дитини формується логічне та алгоритмічне мислення, сила, гнучкість, конструктивність, критичність.

 Тому в якості концепції Нової української школи, на перший план висунута ідея пріоритету випускника початкової школи. Він має бути особистістю, патріотом, інноватором, тобто мислити креативно та критично, використовуючи свої знання. Відповідно до цього принципу центром навчання учнів у початковій школі стає не вивчення основ різних предметів, а пізнання навколишнього світу засобами інформаційних технологій. Наслідком цього є адаптація дитини до сучасного світу, до соціалізації особистості.

На мою думку, основною метою початкової освіти повинен бути розвиток уміння логічно й усвідомлено досліджувати явища реального світу. Вбачаю, що ця мета стане реальною лише тоді, коли на уроках інформатики будуть вирішуватися різного роду нестандартні логічні завдання.

Правильно підібрані логічні вправи для розвитку уяви, пам’яті, уваги сприяють різнобічному, гармонійному розвитку школярів, допомагають виробити необхідні в житті і навчанні корисні навички та якості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ЛОГІЧНИХ ІГОР ТА ВПРАВ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

  Я вважаю, що кожен урок інформатики у початковій школі повинен містити логічні ігри та вправи, що сприяють формуванню логічного та алгоритмічного мислення в учнів.

Всі завдання ігрового характеру для учнів початкової і середньої школи, які сприятимуть розвитку логічного мислення, можливо об’єднати в кілька типів:

  • ребуси, анаграми;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • загадки і логічні задачі для дітей математичного характеру;
  • Тетяні, Оксані та Олі мама купила тканину на плаття. Тетяні не зелену і не червону. Оксані – не зелену і не жовту. Олі – не жовту і не червону. Яка тканина для якої з дівчаток?
  • У лузі росте 5 дубів, 6 кленів. Скільки яблунь росте у лузі?
  • Качка важить два кілограми. Скільки буде важити качка, якщо вона стане на одну ногу?
  • Що важче кілограм цвяхів чи кілограм пір’я?
  • У п’яти братів по одній сестрі. Скільки всього сестер?
  • Над річкою летіли птиці: голуб, карась, 3 синиці, 2 ворони. Скільки всього летіло птахів? Відповідай швидше!
  • Іра на 3 см нижча, ніж Оленка. Оленка на 12 см вища, ніж Софійка. Хто найвищий?
  • Банан розрізали на чотири частини. Скільки зробили розрізів?
  • Картинки по запросу головоломки з паличками та сірникамиголоволомки з паличками або сірниками (побудова і перетворення фігур);

Картинки по запросу головоломки з паличками та сірниками

  • вправи для розвитку логічного мислення на визначення помилкових або справжніх висловлювань (робота зі словесним і графічним матеріалом);

Вправа «Світлофор»

Визначити істинне чи хибне висловлювання (за кольором картки)

Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона.

C:\Users\Хата\Desktop\фото\DSC_0650.JPG

  • У лісах збирають солодкі кавуни (хибне)
  • Наступний день після неділі – понеділок (істинне)
  • Місяць грудень – рік починає (хибне)
  • Якщо до двох додати три, то отримаємо шість (хибне)
  • Рік має 12 місяців (істинне)
  • Сонце обертається навколо Землі (хибне)
  • Тарас Шевченко – великий український поет  (істинне)
  • Херсон – столиця України  (хибне)
  • Квітень – осінній місяць  (хибне)
  • Число три більше за число п’ять  (істинне)
  • У веселки 8 кольорів (хибне)
  • Взимку випадає сніг (істинне)
  • Число 25 складається з двох цифр (істинне)
  • Сонце обертається навколо своєї осі (істинне)
  • На планеті Земля 5 материків (хибне)

 

  • творчі завдання (наприклад, написати алгоритм ситуації із повсякденного життя);

Алгоритм «Приготування чаю»

Картинки по запросу Алгоритм приготування чаю

 

  • вправи для розвитку логіки на встановлення закономірностей;

Завдання: правильно розмістити потрібний предмет у пустій клітинці.

Картинки по запросу вправи для розвитку закономірностей

 

 

 

 

 

  • вправи на логіку для дітей, що сприяють розвитку різних форм мислення (узагальнення, конкретизація і класифікація понять);

Картинки по запросу  вправи на логіку для дітей для узагальненняЗавдання: у рядку знайти та обвести однакові предмети (мал. 1); обвести предмети однієї предметної групи (мал. 2)

Картинки по запросу  вправи на логіку для дітей для узагальнення

 

 

 

 

 

 

 

  • ігри на розвиток креативного мислення;

Картинки по запросу  ігри на розвиток креативного мисленняЗавдання: перетвори фігури на предмети чи істоти.

  • пазли, конструктори, настільні ігри;

Картинки по запросу пазли

 

 

 

 

  • онлайн-тренажери і комп’ютерні ігри, що тренують розумову діяльність.

Сходинки до інформатики

http://informatic.sumy.ua/img/soft/soft_sdi_2_2.jpg

Скарбничка знань

Картинки по запросу скарбничка знань

Scratch

Картинки по запросу скретч

 

 

 

 

 

 

 

 

Також можна запропонувати дітям вправи, що допоможуть думати логічно та відповідати швидко, щоб виконати поставлене перед ними завдання.

Вправа «Логічні кінцівки» 

Якщо стіл виший від стільця, то стілець... ( нижчий від стола).

Якщо 15 більше ніж 9, то 9... (менше ніж 15).

Якщо брат старший за сестру, то сестра... (молодша від брата).

Якщо море глибше від річки, то річка... (мілкіша за море).

Якщо Яринка із квартири вийшла раніше, ніж її братик, то братик вийшов... (пізніше).

Якщо взимку день коротший, то ніч... (довша).

Якщо права рука праворуч, то ліва... (ліворуч).

Вправа «Доповни речення»

Якщо одна величина більша від другої на кілька одиниць, то... (друга величина менша від першої на стільки ж одиниць).

Якщо одна величина менша від другої на кілька одиниць, то... (друга величина більша від першої на стільки ж одиниць).

Якщо одна величина більша від другої у кілька разів, то... (друга менша від першої у стільки ж разів).

Якщо одна величина менша від другої у кілька разів, то... (друга більша у стільки ж разів).

Я переконана, що важливим є також вміння визначити рівень володіння логічними операціями, здатність виділяти щось істотне. Завдання: учитель пропонує набір слів у дужках, а перед ними слово, до якого можуть відноситися вибрані слова. Учні повинні за короткий проміжок часу вибрати з дужок лише ті слова, що підходять до  запропонованого слова.

Наприклад,

Сад (рослина, садівник, собака, паркан, земля);

Річка (берег, риба, тин, рибалка, вода);

Куб (кути, креслення, сторона, камінь, дерево);

Гра (шахи, гравці, штрафи, правила, покарання);

Ліс (лист, яблуня, мисливець, дерево, кущ);

Місто (автомобіль, будівля, натовп, вулиця, велосипед);

Спів (дзвін, голос, мистецтво, мелодія, оплески);

Лікарня (сад, лікар, приміщення, радіо, хворі);

Любов (троянда, почуття, людина, місто, природа);

Спорт (медаль, оркестр, змагання, перемога, стадіон

Висновок: потрібно перевірити результат, якщо учні правильно виконали завданням, отже логічні операції мислення, абстрагування у них розвинені добре.

Для перевірки вміння дітей класифікувати предмети, я використовую на уроці завдання такого характеру.

Завдання: придумати 5-6 слів. На листку написані відмінні та схожі риси кожного з них.

Наприклад, заєць-ведмідь; водій-будівельник; трактор-автобус; стіл-стілець.

Висновок. Проаналізувати відмінні та подібні риси по кожній групі слів, вивести їх у відсотках. Лише потім можна буде побачити рівень здатності дитини класифікувати предмети.

Для перевірки вміння дитини узагальнювати предмети, можна запропонувати такі вправи.

Завдання: у кожному рядку подати слова, що стосуються  одного значення. Потім додати слово, що тут буде зайвим.

 

Наприклад,

Сніг, дощ, блискавка, грім, трава.

Фундамент, дах, земля, цегла, цемент, шифер.

Мотоцикл, автобус, трикутник, мопед, автомобіль.

Корінь, гілка, кора, дорога, листя.

Береза, клен, дуб, ромашка, граб, липа.

Зошит, ручка, книга, клавіатура, пенал.

Монітор, клавіатура, системний блок, зошит, мишка.

Висновок.  Якщо дитина швидко та правильно виділила зайве слово, тоді здатність узагальнювати у неї є, і тому вона легко виділяє зайві предмети.


ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЛОГІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ НА УРОЦІ ІНФОРМАТИКИ

(Методична розробка уроку)

Тема: Алгоритми з розгалуженням та циклами. Створення та виконання алгоритмів з розгалуженням та циклами для виконавців у середовищі програмування Scratch.

Мета:

Навчальна: закріпити поняття «алгоритм з розгалуженням та циклами», вміння створювати та виконувати алгоритми з розгалуженням та циклами у визначеному середовищі; вдосконалювати вміння розв’язувати логічні задачі, складати алгоритм для виконавця; формувати ІКТ-компетентності учнів та ключові компетентності для реалізації творчого потенціалу дітей.

Розвивальна: розвивати увагу, пам’ять і логічне мислення; інтерес до здобуття знань.

Виховна: виховувати інтерес до вивчення предмета, культуру роботи за комп’ютером.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: гра «Що? Де? Коли?».

Матеріали до уроку: підручники, робочі зошити, ручки, олівці, проектор, комп'ютери, комп’ютерна презентація (додаток 1), квадратики із кольорами світлофора (зелені, червоні), картки із завданнями, смайлики.

План уроку

І. Організаційна частина       

ІІ. Актуалізація опорних знань      

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Гра «Що? Де? Коли?» 

ІV. Вивчення нового матеріалу       

V. Робота з підручником        

VІ. Фізкульхвилинка        

VІІ. Робота за комп’ютером        

VІІІ.  Робота за комп’ютерною програмою     

ІХ. Релаксація          

Х. Продовження роботи за комп’ютерною програмою   

ХІ. Цікавинки           

ХІІ. Підсумок уроку. Хвилинка рефлексії     

ХІІІ. Настрій від уроку         

ХІV. Домашнє завдання                      

 

 

 

 

Хід уроку

І.Організаційна частина.

Треба всім нам привітатись:

— Добрий день!

Дружно, весело сказати:

Добрий день!

Вліво, вправо поверніться,

усім щиро усміхніться.

— Добрий день, добрий день, добрий день!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Світлофор»

Визначити істинне чи хибне висловлювання (за кольором картки)

Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона.

  1. У лісах збирають солодкі кавуни (хибне)
  2. Наступний день після неділі – понеділок (істинне)
  3. Місяць грудень – рік починає (хибне)
  4. Якщо до двох додати три, то отримаємо шість (хибне)
  5. Рік має 12 місяців (істинне)
  6. Сонце обертається навколо Землі (хибне)
  7. Тарас Шевченко – великий український поет  (істинне)
  8. Херсон – столиця України  (хибне)
  9.  Квітень – осінній місяць  (хибне)

10. Число три більше за число п’ять  (істинне)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні в нас незвичайний урок. Урок-гра «Що? Де? Коли?»

IV. Гра «Що? Де? Коли?»

Учитель крутить рулетку, стрілка вказує на сектор №_.

З вами грає дівчинка Ганнуся.

Завдання

— «Обчислювальний ланцюжок».

 Задумайте число. Додайте до нього 6. Зменшіть на 4. Якщо можливо, поділіть отримане число на 2. Якщо ні додайте 1 та поділіть на 2.

— Яке число отримали? А задумали?

— Чи можна цей ланцюжок назвати алгоритмом?

Чому? (Будь-який вираз — це певні команди, які повинні бути виконані в певному порядку.Тому й обчислювальний ланцюжок — це алгоритм.)

— Як називають такий алгоритм  за способом подання? (цикли, розгалуження)

Чому? (Це алгоритм з розгалуженням, тому що залежно від того, чи виконується умова, доводиться приймати різні рішення або виконувати різні дії.)

— Із завданням Ганнусі ви впорались добре, я задоволена. Рахунок 1 : 0 на користь гравців.

Учитель записує рахунок.

Продовжуємо гру.

Учитель крутить рулетку.

— Випав сектор №  . З вами грає хлопчик Олесь.

— Хто може буди виконавцем алгоритму? ( Той, хто розуміє та вміє виконувати кожну з дій, що вказується командами алгоритму.)

— Виконайте алгоритм правопису ненаголошених e тa и для слів «весла, великий». Результат виконання запишіть у зошиті.

Робота в зошиті

Завдання 1.

Весла

Голосний звук у корені слова, який треба перевірити, е.

Голосний звук наголошений? Ні.

Перевірне слово села.

Пиши, як чуєш у перевірному слові.

Великий

Голосний звук у корені слово, який треба перевірити, — е.

Голосний звук наголошений? Ні.

Перевірне слово велич.

Пиши, як чуєш у перевірному слові.

  • Молодці! І це завдання виявилось вам під силу. Отже, 2 : 0 на користь гравців.

Учитель крутить рулетку.

    — Граємо далі, випадає сектор №__. З вами грає Елзік.

Якими способами можуть подаватися алгоритми? (Словесно, графічно.)

    — Як називають графічне подання алгоритму? (Блок-схема алгоритму.) Робота в зошиті

Завдання 2.

— Встановіть відповідність між об’єктами блок-схеми і їхнім смисловим значенням.

http://subject.com.ua/lesson/informatics/4klas/4klas.files/image108.jpg

— Молодці! Ви впоралися із цим завданням. Рахунок 3 : 0 на користь учнів 4 класу.

Учитель записує рахунок, а потім знову крутить рулетку.

— Випадає сектор № __. З вами грає гномик Мудрунчик. Ось його завдання.

Робота в зошиті

Завдання 3.

— Відгадайте за блок-схемою прислів’я.

http://subject.com.ua/lesson/informatics/4klas/4klas.files/image109.jpg

(Вчення — світло, а не вчення — тьма.)

    — І гномику Мудрунчику не вдалося вас перемогти.

— Гра закінчилася. Команда знавців добре впоралася з усіма завданнями. Рахунок стає 4 : 0 на користь гравців (учитель записує рахунок).

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації (додаток 1)

(використовуються можливості  проектора)

VI. Робота з підручником

с.130-132 (опрацювати сторінки підручника, визначити способи подання алгоритмів)

VІ. Фізкультхвилинка

VІІ. Робота за комп’ютером

— Попрацюємо за комп’ютером. Сьогодні ми знову будемо керувати рухом Рудого кота і допоможемо йому створювати малюнки з довільних ліній. Але спочатку пригадаємо правила безпечної роботи за комп’ютером.

А) Повторення правил безпечної роботи за комп’ютером. (додаток 2)

Працюючи з комп’ютером, ти не дрімай.

Сядь правильно, спину рівно тримай.

Шнурів, розеток — не займай!

Незнайомих клавіш — не чіпай!

Коли дозволить учитель — роботу починай!

Б) Інструктаж учителя щодо роботи з комп’ютерною програмою.

Запустіть на виконання програму Scratch. Навчимо Рудого кота малювати довільні лінії. Перейдіть на вкладку Скрипти та складіть алгоритм, як показано на малюнку, у ваших картках.

— Для того, щоб Рудий кіт малював при натиснутій лівій кнопці миші, виберіть групу команд Датчики. Перетягніть умову мишку натиснуто? в область Скрипти та помістіть в порожнє поле команди якщо — інакше.

— Запустіть проект на виконання. Натисніть ліву кнопку миші та починайте малювати.

 

C:\Users\Хата\Desktop\фото\DSC_0674.JPG

 

 

 

 

 

 

 

— Збережіть проект.

VIII.Робота з комп’ютерною програмою.

IX. Релаксація (зняття зорової втоми).

Вправи для очей — «Пальмінг»

Картинки по запросу вправи для очей пальмінг

— Сядьте прямо, розслабтеся. Прикрийте очі таким чином: середина долоні правої руки повинна знаходитися напроти правого ока, те ж саме з лівою рукою. Долоні мають лежати легко. Пальці рук можуть  розташовуватися поруч як вам зручніше. Головне, щоб не було «щілинок», що пропускають світло.

— Тепер опустіть лікті на стіл. Головне, щоб шия і хребет знаходилися майже на одній прямій лінії. Перевірте, щоб ваше тіло не було напружене, і руки, і спина, і шия були розслаблені. Дихання має бути спокійним.

— Тепер спробуйте згадати що-небудь, що приносить вам задоволення: як ви відпочивали на морі, як вас всі вітали з днем народження, зоряне небо... .

Після виконання вправи поступово відкрийте долоні, дайте заплющеним очам трохи звикнути до світла, і лише згодом їх розплющуйте.

Х. Продовження роботи з комп'ютерною програмою.

ХІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Давайте, проаналізуємо чи справились ми із завданнями уроку.

 Проводиться з використанням методу «Рюкзак» та «Кольорові капелюшки»

 Вирушаючи в дорогу, ми беремо з собою необхідні речі. Закінчуючи урок, можна також зібрати «рюкзак», щоб узяти в дорогу знання, вміння, способи діяльності, рецепти досягнення успіху, настрій тощо.

 На слайді відображаються кольорові капелюшки: синій, червоний та жовтий. Жовтий - факти про знання та вміння; червоний – настрій, емоції;  синій - важливість уроку. Ви оберіть один капелюшок та висловіть свою думку про урок.

 

— Чи сподобався вам урок? Якщо сподобався, то підніміть веселий смайлик, інакше — сумний смайлик.

— Чи можна назвати це алгоритмом? (Так.)

— Яка це алгоритмічна структура? (Розгалуження.)

— Все наше життя — це алгоритм складної «розгалуженої» структури і треба прагнути до того, щоб кожна наша дія була обдуманою і призводила до правильного, гідного результату! Тому закінчити урок я б хотіла словами бельгійського режисера Жако ван Дормеля: «У житті кожного з нас кожного дня відбуваються сотні виборів і не буває їх хороших чи поганих. Просто кожен вибір створює інше життя, інший неповторний світ. Але кожне життя заслуговує того, щоб його прожити, кожна стежка — бути пройденою».

 

 

ХІІ. Настрій від уроку

Картинки по запросу СМАЙЛИКИ МАЛЮНКИПохожее изображение

 

ХІІІ. Домашнє завдання

Виконати алгоритм «Рибалка» за поданою блок-схемою.

01.03-19.jpg 


Додаток 1

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд1.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд2.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд3.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд4.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд5.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд6.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд7.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд8.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд9.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд11.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд10.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд12.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд13.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд14.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд15.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд16.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд17.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд18.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд19.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд20.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд21.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд22.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд23.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд24.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд25.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд26.JPG

C:\Users\Хата\Desktop\Урок на публікацію\Презентація до уроку2\Слайд27.JPG

 

Додаток 2

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

Думаю, що проблема розвитку логічного мислення дуже актуальна на даному етапі розвитку Нової Української школи. Визначальним у меті відбору та структурі змісту, умовах його реалізації є значимість початкового курсу логіки для продовження освіти, а також можливість використання знань і умінь при вирішенні будь-яких практичних та пізнавальних завдань. На мою думку, однієї лише роботи з готовими алгоритмами,  вирішення логічних завдань, що зазвичай подається у підручниках, недостатньо для створення реальної основи для розвитку логічного мислення. Зазвичай, вчитель не створює ситуацій для успішного формування логічного мислення. Тому дуже важливо, щоб сучасні форми і методи навчання сприяли формуванню вмінь дотримуватися інструкції, правил, алгоритмів; вчили міркувати, правильно, використовувати логічну термінологію, будувати висловлювання, перевіряти їх істинність, вміти правильно та вдало формулювати висновки.

Я вважаю, що обрані форми і методи розвитку логічного мислення учнів початкових класів на уроках інформатики здатні розвивати в дитини вміння мислити самостійно. В свою чергу це сприятиме тому, що дитина сама буде наводити докази, висловлювання, логічно пов'язані між собою, робити висновки, обґрунтовуючи свої судження, і  самостійно здобувати знання.

Із досвіду роботи можу сказати, що використання вчителем початкової школи різних форм і методів розвитку логічного мислення на уроках є не тільки бажаним, але навіть необхідним елементом навчання сучасних дітей.

 

Картинки по запросу логічне мислення

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Білокобильська Н. П. Розвиток логічного мислення

Н. П. Білокобильська// Початкова освіта. – 2000. – №41. – 3 с.

2..Володарська, М. О.  Дейнека Р. І. Супутник «Перших кроків». Зошит з розвитку мовлення і логічного мислення, 1 клас /

М.О. Володарська, Р.І. Дейнека. – Харків: Лєта, 2003. – 80 с.

3.Гордієнко, Н. І. Веселі задачки. Для дітей 6- 8 років /

Н.І. Гордієнко.- Х.: Факт, 2003. – 32с.

4. Гуска А. І. Логіка. «Робочий зошит» /А. І. Гуска – Тернопіль: Підручники і посібники, 2015. – 64с.

5. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator

6.http://poradnyk.com/inshi-poradi/940-rozvitok-logichnogo-mislennya-ta-logiki

7. http://marganets_ddz5.klasna.com/ru/article/rozvitok-logichnogo-mislennya-molodshikh-shkolyari.html

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
4.9
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 14
Оцінки та відгуки
  1. Бегай Тарас
    гарно підібраний матеріал.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Кубах Олена Володимирівна
    корисний та цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Полюга Наталія Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Федорук Алла Василівна
    Це важливо для наших дітей - розвивати логічне мислення
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кравчук Любов Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Здрок Юлія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Шевчук Тамара Денисівна
    Матеріал можна застосовувати і в дошкільній освіті.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Тимощук Людмила Вікторівна
    Змістовний, цікавий та корисний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Бондар Лариса Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Мандзюк Олеся Володимирівна
    Матеріал у посібнику є цікавим для роботи з молодшими школярами.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Мельник Дарина
    Цікаво та актуально!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Каращук Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Артишук Анатолій
    Досить цікавий посібник для вчителів інформатики, що викладають у початкових класах
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Каращук Фаїна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 11 відгуків
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
13824
Оцінка розробки
4.9 (14 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку