За останні роки у загальноосвітніх навчальних закладах комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. Серед інформаційно-комунікаційних технологій важливе місце займає метод проектів. Відмінність проектного навчання від класичного полягає у тому, що учні на різних етапах навчання діють самостійно, а учитель виступає у ролі консультанта. Метод проектів можна розглядати як педагогічну технологію, яка орієнтована не тільки на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і придбання нових. Учитель, використовуючи в навчанні метод проектів, допомагає учням осягнути всю технологію рішення задач – від постановки проблеми до отримання результату.
Навчальний проект
Тема: Орієнтування на місцевості і рух за азимутом.
Автор навчального проекту Мигасюк В.І., учитель предмета «Захист Вітчизни» Сокальського НВК "ЗШ І-ІІІст.№2-ліцей" Актуальна проблема:
Що ми знаємо про орієнтування на місцевості і рух за азимутом?
Мета проекту:
Дослідити:
- поняття орієнтування на місцевості;
- уявлення про визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами;
- порядок орієнтування на місцевості, рух за азимутом та яким чином здійснюється обхід перешкод;
-обґрунтування необхідності знання основ топографії для виконання бойового завдання.
Поглиблено навчитися визначати відстані на місцевості за топографічною картою, сторони горизонту та азимут за предметами на місцевості; визначати абсолютні і відносні висоти та зони видимості; складати опис місцевості.
Виховувати в учнів морально-психологічні якості, необхідні для виконання поставлених завдань.
Популяризація серед молоді здорового способу життя, удосконалення системи військово-патріотичного виховання молоді.
Закріпити в учнів знання та вміння користуватись та рухатись на місцевості за компасом і топографічною картою, навігатором.
Стислий опис
Клас, готуючись до проекту, об'єднується у дві бойові групи, кожна з яких відпрацьовує певну проблему. До
кінця проекту всі учні мають усвідомити й оволодіти вміннями та знанями з даної теми.
Тому кожному учню необхідно бути уважним під час відповіді товаришів і законспектувати в робочому зошиті ті питання, які не розглядалися під час уроків, що допоможе краще усвідомити і запам'ятати матеріал.
Навчальні предмети, з якими пов'язаний навчальний проект : математика, інформатика, географія, позакласна робота - гурток "Юний турист - краєзнавець"
Клас, якого стосується навчальний проект - 11.
Термін, необхідний для реалізації навчального проекту - 2 тижні.
Учні під час проекту засвоюють навички:
• Планувати свою діяльність, розподіляти обов'язки та узгоджувати свою діяльність з іншими, співпрацювати в команді.
• Вдосконалюють вміння пошуку інформації з різних джерел.
• Обговорювати результати роботи груп, оцінювати їх.
• Аналізувати весь матеріал та структурувати його для подальшої роботи.
У проекті, у вигляді програмного забезпечення використовуються:
Презентації до тем, уроків , плакати, схеми, відеоролики з тактичної підготовки та орієнтування на місцевості.
Годинник, схеми, топографічні карти , компаси, лінійка, транспортир, навігатор.
Діяльність учнів та етапи проведення проекту
На І етапі (планування роботи над проектом)
• Відбувається презентація теми майбутнього проекту, обговорюються основні аспекти її реалізації, а саме — формуються групи за інтересами, обумовлюються джерела інформації.
• Учні за бажанням об'єднуються у дві групи.
• І група працює над поняттям орієнтування на місцевості,уявлення про визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами , а ІІ - що таке азимут, порядок орієнтування на місцевості, рух за азимутом та яким чином здійснюється обхід перешкод, обґрунтування необхідності знання основ топографії для виконання бойового завдання.
Групи визначають напрям роботи і особисте завдання кожного. Вивчають топографію місцевості.
На II етапі (аналітичний етап)
Діти працюють з джерелами інформації над розкриттям вибраної підтеми до основної теми проекту. Робота відбувається індивідуально, в парах та колективним обговоренням відомостей, які дістали з переглянутої
літератури чи Інтернету.
На цьому етапі учитель проводить консультації з членами груп щодо доцільності здобутого матеріалу, допомагає учням створити презентації.
Відбувається корекція та подальший пошук інформації, вдосконалюються навики роботи з топографічною картою та компасом.
Застосування досвіду : залучаються учні, які приймали участь у туристичних змаганнях та вчителі.
Проводиться оформлення матеріалів, перегляд презентацій спорядження, узагальнення отриманих даних та аналіз нових фактів про визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами ,
порядок орієнтування на місцевості, рух за азимутом та яким чином здійснюється обхід перешкод, обґрунтування необхідності знання основ топографії для виконання бойового завдання. У групах обговорюються результати роботи кожного члена команди.
Щоб більше дізнатись про різні способи орієнтування на місцевості рекомендую переглянути сайти:
На IV етапі (етап презентації отриманих результатів роботи)
Учні виконують практичні дії у злагодженості виконання практичних навичок і умінь під час навчально-польових зборів.
Учні отримують оцінку за виконання поставленого перед ними завдання: відшукати захований предмет, отримавши
карту, компас та орієнтири.