Комунальний заклад "Зміївська гімназія №1 "Сузір'я"
Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області
Я досліджую світ
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ
Розробила
вчитель початкових класів
спеціаліст "вищої" кваліфікаційної категорії,
Титаренко Надія Володимирівна
Я досліджую світ
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ
Тема: Добра справа для природи
Мета: формувати в учнів компетентності:
-предметні: сприяти усвідомленню краси і самобутності рідної природи; сформувати уявлення про те, що загрожує природі, про шляхи збереження природних багатств, про правила поведінки людей в природі. Виховувати почуття відповідальності за збереження природи, за стан навколишнього середовища.
-ключові: компетентності у галузі природничих наук, екологічна компетентність.
Тип проекту:
Завдання проекту:
Очікуваний результат:
Етапи реалізації проекту:
1. Підготовчий.Формування основної проблеми і дидактичної мети.
2. Планування проектної діяльності. Створення творчих груп: «Пошуковці», «Екологи», «Чомусики», «Художники», «Порадники», визначення напрямків роботи.
3. Реалізація проекту.Пошук матеріалів в бібліотеці: віршів, прислів’їв про природу рідного краю; мережіІнтернет: відео – роликів, презентації загадок, ребусів.
4. Презентація проекту. Проведення заходу.
5.Рефлексія. Упорядкування матеріалів та оформлення у друкованому вигляді.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
Любі хлопчики й дівчата,
Ви чому такі сумні?
Усміхніться квіточці,
Хай вона росте,
Усміхніться гілочці,
Пташці і траві,
А тепер ви подаруйте
Усмішку й мені.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Постановка проблеми.
Зачитування листа та перегляд слайдів.
- До нашого закладу прийшов лист - SOS. Дозвольте я вам його зараз зачитаю:
|
«Ми жителі черепахового островав океані. Наш острів був прекрасний і зелений (слайд1). Він приваблював відпочивальників, які милувалися нашою флорою та фауною. Та, нажаль, зараз наш острів в небезпеці: горять ліси(слайд2), прісна вода зникає, а пустеля наступає(слайд3)., в небі сині хмаринки стають сірого кольору(слайд4)., все навколо обростає купами сміття(слайд5).. Чи можете ви розповісти про життя у своїй місцевості, про красу вашої природи та дати нам поради, як врятувати наш острів та його мешканців від біди.»
|
- Про що просять нас мешканці черепахового острова.
- Сьогодні ми будемо працювати над цією проблемою.
ІІІ. Повідомлення теми і мети заходу.
- Сьогодні у нас звітній урок за проектом «Добра справа для природи», про свої здобутки звітуватимуть наші творчі групи: «Пошуковці», «Екологи», «Чомусики», «Художники», «Порадники» і повинні будемо збагатитись знаннями про те, що загрожує природі, про шляхи збереження природних багатств, про правила поведінки людей в природі.
ІV.Звіт творчих груп.
1.Звіт групи «Пошуковці».
Учень 1.Ми виконали пошукову роботу і підібрали ілюстрації, вірші про пори року та відео - ролик про рослинний і тваринний світ нашого краю.
Весна! Весна! Усе співає,
Радіє сонечку й квіткам.
Весна чарівну силу має
І віддає цю силу нам.
Щоб ми сміялися й раділи —
Усе пробуджує від сну.
Щоб люди жити поспішали
У пору світлу і ясну.
Весна всю землю прикрашає,
В чарівних квітах всі поля.
А в синім небі — сонце сяє
І звеселилася земля.
Учень 2.Я найбільше люблю літо.
ЩЕДРЕ ЛІТО
Літня спека, грози, грім,
Літо, ти прекрасне всім!
Скільки в тебе є скарбів:
В лісі — ягід та грибів;
У садках — смачна малина,
Аґрус, яблука, ожина.
Фрукти й зелень соковита —
Це смачні дарунки літа.
Ген тече срібляста річка...
Ой і тепла ж в ній водичка!
Можна влітку засмагати,
Можна плавати й пірнати.
Учень 3.Я найбільше люблю осінь.
ДАРИ ОСЕНІ
Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.
В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.
Учень 4.Я найбільше люблю зиму. І хочу, щоб ви разом зі мною розказали віршик. Отже, додавайте, будь-ласка, прикметники за змістом.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така… (чудова)
Міста чистенькі, білі села-
Зима і радісна й…(весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і … (білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й… (холодна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму… (красива).
А в ранці іній - то обнова!
Яка зима у нас…(казкова).
Гілок от інею не видно,
Тоді вона, звичайно…(срібна).
Зима буває вередлива,
То часом добра, то… (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона ?
Вона весела і … (сумна).
Учитель. Так в яку пору року наша природа найгарніша?
Учень 1. Пропоную зараз переглянути відео – ролик про рослинний та тваринний світ нашого краю.
Перегляд відео – ролика «Рослинний та тваринний світ нашого краю».
Учитель. Куди занесено рідкісні і зникаючи види рослин та тварин?
А що роблять люди по збереженню даних рослин та тварин?
2 .Звіт групи «Екологи».
Учень 1. Щоб природа і далі нам приносила користь і задоволення про неї потрібно дбати: підгодувати тварин у холодну зиму, почистити струмочок, не залишати сміття у лісі чи на березі річки після прогулянки, не рвати оберемки квітів, насаджувати молоді дерева. Та найбільше я хочу зупинитись на користі лісу.
Ліс – це сукупність землі, рослин, тварин, мікроорганізмів та інших природних компонентів, що в своєму розвитку взаємопов’язані, впливають один на одного і навколишнє середовище.
Ліс – це частка життя самої планети Земля, він споконвічно дарує людям все необхідне. Дерево виколисало людство на своїх вітах і було для первісної людини пристанищем, і дахом над головою, ліжком і захисником. Згодом дерево принесло приборканий вогонь, а з ним і почалось розселення людей по світу.
(перегляд слайдів і коментар до кожного з них.)
Ліси - зелені легені нашої планети, що наповнюють атмосферу киснем. Чотири дорослих дерева за добу віддають в атмосферу стільки кисню, що його вистачає для дихання однієї людини. Підраховано, що гектар лісу виділяє 3-4 тонни кисню і поглинає 4-5 тонн вуглекислого газу.
Ліси, у наш час, стали місцем відпочинку для широкого загалу населення. Вони несуть нам радість, натхнення, а тому не вломлюйтесь в них автотранспортом. Приходьте у ліс пішки, щоб не сполохати місцевих мешканців.
Ліс – сприяє підтриманню водного балансу. Позитивно впливають на повноводдя річок, оскільки ліси сприяють накопиченню вологи.
Ліси сприяють нашому оздоровленню. Вони заспокоюють нервову систему, позбавляють людину від стресів, лікують сердечні недуги і заспокоюють душу.
Вікові дерева – це живі чудеса світу, які вражають своєю висотою, розміром крони, товщиною стовбура, впевненістю і могутністю. Бережімо наших лісових старожилів.
Ліс – домівка для тварин. Якщо під час прогулянок, у лісі зустрінеться звірятко, не лякайте його, віднесіться до нього, як старший брат. Тільки байдужа й бездумна людина знищить пташине гніздо чи тваринячу нірку, розгребе мурашник чи розорить дупло.
Під час збирання диких ягід, плодів, грибів не знищуйте те, що народило їх,-
дерев, кущів, грибниць. До того ж лісові плоди і ягоди – багатюще джерело вітамінів, вуглеводів, білків, жирних олій, органічних кислот, різних ароматичних сполук, амінокислот, мікроелементів. Ліс, без перебільшення, природна аптека.
Бережіть ліс!
Учень 2. А я хочу розповісти про користь води.
(розповідь учня під перегляд фільму про воду)
А вода – це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода – ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
З давніх-давен шанували в Україні воду. Обожнювали все — море, озеро, річку, джерело, криничку. У давнину люди любили молитися біля води, навіть приносили жертви річкам, озерам, криницям. Вони вважали, що рухлива вода може очищати від гріхів. Усі найважливіші обряди відбувалися з водою та біля води. Вірили, що на Водохреще (19 січня) вода у річках, ставках, колодязях має неабияку силу. Її пили, нею умивалися, змочували хворі місця, купалися в ній. За стародавніми віруваннями, це давало людям здоров'я і вроду. За народними повір'ями; вода стає особливо цілющою в «чистий» четвер перед Великоднем, у ніч на Івана Купала. Усі колись знали, що перш ніж набрати води, потрібно до неї чемно привітатися. Навіть, найменше джерельце розчищали, обкладали камінням. Так шанувалась та обожнювалась вода українським народом.
З розвитком цивілізації ми помічаємо забруднення води: в океани, річки, озера, моря потрапляють стічні води з промислових підприємств, отрутохімікати і мінеральні добрива дощ змиває з полів у річки, де вони «допомагають» рости водоростям. Через випадіння кислотних дощів у річках, озерах зникають риби, водні комахи. Через аварії танкерів, теплоходів у воду морів і океанів витікають тисячі тонн нафти, яка легша за воду й утворює на поверхні плівку, під якою гине все живе. Зібрати її з води дуже важко. Вплив нафти на диких тварин може стати смертельним. Одні тварини можуть загинути, наковтавшись нафти, а інші — споживаючи заражену здобич, або через те, що їх пір'я чи хутро вкрите шаром нафти, утрачає теплоізоляційні властивості.
З цим потрібно боротись.
Учитель. Зараз у нашій країні багато робиться для того, щоб вода у водоймах була чистою. На фабриках і заводах будують очисні споруди. Вода, проходячи через фільтри, очищується від шкідливих речовин і чистою повертається в річки, озера або на виробництво. У нас є кораблі - нафтозбирачі, які збирають із поверхні води нафтопродукти, сміття та інші предмети, що на ній плавають.
- А чи можете ви стояти осторонь цього питання? Що ви можете зробити для збереження води?
3.Фізкультхвилинка.
4. Звіт групи «Чомусики». Робота в командах.
- Ми підготували для вас загадки про природу:
1. Вона весь світ годує,
Сама ж нічого не їсть,
Вона частенько вмивається,
Чотири рази на рік переодягається. (Земля)
2. Влітку в шубі,
А взимку роздягнені. (Дерева)
3. Без ніг, а біжить,
Без голосу, а шумить,
Зверху вниз спадає
В море потрапляє.
Що це? (Ріка)
4. Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
5. на світі немає її сильніше,
На світі немає її буйніше,
В руках її не втримати
І на коні не обігнати. (Вода)
5.Звіт групи «Художники». Робота в командах.
Учень. Ми намалювали декілька заборонних знаків в червоних кружечках. Це корисні поради для мешканців черепахового острова. Просимо вас долучитись і теж приготувати заборонні знаки.
6.Звіт групи «Порадники».
Учень 1. А ми зібрали всі наші добрі справи в презентацію і хочемо відправити її на черепаховий острів, щоб наш приклад надихнув і їх на добрі справи задля збереження природи.
( Перегляд презентації «Будь природі другом»)
Учитель. Відправимо нашу презентацію мешканцям черепахового острова?
V. Підбиття підсумків. Рефлексія.
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учитель. Давайте згадаємо просьбу мешканців черепахового острова і складемо пам’ятку «Поводження людини в природі»:
- не вирубуйте ліси
- не забруднюйте воду
- не запалюйте вогнище в лісі
- не залишайте після себе сміття
- не виловлюйте комах, жуків
- не забруднюйте повітря
- не ламайте гілочки на деревах, кущах
- не забирайте лісових мешканців додому
- не рвіть великі букети квітів
- не розорюйте пташині гнізда