Сценарій презентації роботи над проектом "Годівничка-пташина їдальня". Розрахований на учнів початкової школи. Буде корисним для вчителів початкових класів , вихователів ГПД, класних керівників. Дана розробка заходу екологічного спрямування, детально розкриває зміст та особливості методу проектів, дозволяє виховати екологічну культуру та сформувати бажання у дітей дбати про навколишнє середовище, захищати та оберігати видовий склад пернатих друзів.
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ВІДДІЛУ ОСВІТИ
ВЕЛИКОБЕРЕЗНЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ЗАБРІДСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ ВЕЛИКОБЕРЕЗНЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Всеукраїнська природоохоронна акція «Годівничка»
Номінація: кращий сценарій заняття про птахів
Навчальний проект
«Годівничка – пташина їдальня»
З досвіду роботи вихователя ГПД
Забрідської ЗОШ І-ІІ ступенів
Великоберезнянської районної ради
Закарпатської області
Лазарь Ольги Володимирівни
2018
АНОТАЦІЯ
Назва конкурсної роботи:
навчальний проект «Годівничка - пташина їдальня»
Інформація про виконавця: Лазарь Ольга Володимирівна, вихователь ГПД Забрідської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Великоберезнянської районної ради Закарпатської області.
Місцезнаходження загальноосвітнього навчального закладу:
Великоберезнянський район, с. Забрідь, вул. Довбуша ,5
Номінація : конкурс на кращий сценарій заходу про птахів
Коротка анотація конкурсної роботи:
Запропонований навчальний проект екологічного спрямування, розрахований на учнів початкової школи та характеризується як інноваційна педагогічна технологія в групі продовженого дня. Даний проект детально розкриває методику, зміст та особливості методу проектів і дозволяє сформувати знання учнів про навколишнє середовище, взаємозв’язок людини з природою , розвиває інтерес до проблем екології, формує почуття бережливого ставлення до тваринного світу, бажання захищати, допомагати , дбати про чисельність та видовий склад птахів, виховує екологічну культуру, розвиває риси бережливого і турботливого господаря нашого спільного дому – планети Земля. Автором пропонуються методи та форми роботи, які відповідають віковим особливостям вихованців і сприяють формуванню позитивної мотивації до навчальної діяльності, вчать співпрацювати у групах та команді, розвивають творчу уяву та комунікативні навички, формують практичні природоохоронні вміння та розвивають екологічну компетентність учнів, розширюють пізнавальний інтерес.
Дана методична розробка може бути використана вчителями початкової школи, вихователями груп продовженого дня, керівниками гуртків юних природолюбів.
ВСТУП
«Кожна мить тієї роботи, що називається вихованням –
це творіння майбутнього і погляд в майбутнє».
В.О.Сухомлинський
Екологічне виховання – пріоритетний напрямок на шляху розвитку та становлення Нової української школи. Як відомо, сучасна освіта орієнтує педагогів на реалізацію компетентнісного підходу до розвитку особистості. Виняткової значущості сьогодні набуває питання природничо-екологічної компетентності учнів, що базується на реалістичному баченні та уявленні дитини природного довкілля як цілісного живого організму. Розвиток ключових компетентностей через призму екологічного виховання передбачає накопичення знань та вмінь, які в кінцевому результаті стають переконаннями, а саме: у дітей формується екологічна культура, яка знайде своє відображення не тільки в словах, думках, міркуваннях, але й у виявленні практичних життєво-необхідних навичок, безпосередніх дій та вчинків.
Ні для кого не секрет, що наша планета знаходиться під загрозою зникнення і винні в цьому не природні катаклізми, а саме людство. Від активної діяльності людини в природі страждає вся екосистема, баланс якої порушено її діяльністю. Саме в цьому полягає необхідність виховання екологічно-розвиненої особистості, яка не шкодила б природі, не губила б її, а знала, любила, охороняла й жила з нею в гармонії. Адже, допоки люди самі не почнуть дбати про збереження флори і фауни планети , не навчаться цінувати та розумно використовувати її скарби , ніяких позитивних змін в довкіллі не відбудуться.
Починаючи з молодшого шкільного віку, потрібно вчити дітей любити й цінувати рідну природу, платити їй добротою, увагою, дбайливим ставлення до всього живого та неживого. Тому, екологічна діяльність учнів початкової школи надзвичайно важлива, адже це не тільки позитивні наслідки для довкілля, а й значний вплив на громадянське становлення особистості. Учні вчаться помічати проблеми, шукають шляхи їх вирішення, спонукають до корисних справ однолітків та дорослих, вчаться робити добро. Отже, навчальний проект «Годівничка – пташина їдальня» дає можливість здобути не тільки теоретичні знання екологічного спрямування, але й залучити дітей до практичної діяльності, що базується на турботливому ставленні до птахів взимку. За такими критеріями визначається актуальність проекту.
Зима – чудова пора року, але люта, сувора, безжалісна та нещадна. Вона - один із найскладніших періодів у житті птахів. Адже, значна частина корму, такого важливого для життя пернатих друзів, знаходиться в цей час під снігом. У період нестачі їжі найбільш уразливими стають дрібні садові птахи, які часто гинуть не від холоду, а від голоду. Тому, проблема підгодівлі птахів у зимовий період стає життєво-необхідною.
Вже кілька років поспіль учні Забрідської ЗОШ І-ІІ ступенів збирають запаси для зимуючих пташок нашого регіону, виготовляють і розміщують годівнички на території школи та околицях села, періодично заповнюють насінням пташині їдальні. Вихованці групи продовженого дня під керівництвом вихователя Лазарь Ольги Володимирівни також долучилися до цієї благородної справи. Так зародилася ідея, а згодом стартував і сам проект «Годівничка – пташина їдальня»
Підгодівля птахів взимку є одним з найважливіших заходів і одним із найреальніших шляхів допомоги пернатим. Під час роботи над проектом діти вчилися самостійно збирати інформацію та відповідати на тематичні питання, створювати плакати, буклети, оформлювати звіти своїх досліджень у вигляді презентацій, виставку малюнків та підводити підсумки проекту. Робота містить урок-проект, насичений творчими завданнями, у якому презентується матеріал, підготовлений учнями про птахів, які зимують з нами і з задоволенням прилітають до годівничок, птахів, що живляться ягодами. Дітьми зібрані прислів’я, інформація, загадки про птахів України, оформлена виставка дитячих малюнків, годівничок та різноманітних поробок за темою. Така виховна робота активізує навчально-пізнавальну діяльність учнів, розширює, узагальнює систематизує знання учнів про птахів, вчить самостійно, грамотно висловлювати свої знання про птахів: чим вони живляться та розпізнавати їх за зовнішніми ознаками.
Успіх екологічного виховання залежить від підбору засобів, прийомів та методів, вміння поєднати навчальний матеріал екологічного змісту із практичною діяльністю, щоб вивчення природи залишало в пам’яті дітей глибокий слід і обов’язково впливало б на почуття та свідомість молодших школярів. Така робота, вважаю, допоможе сформувати екологічну культуру, екологічне мислення учнів, засвоїти екологічні знання.
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ
«Годівничка – пташина їдальня»
Колективна робота вихованців ГПД
Керівник проекту - Лазарь О.В.,
вихователь ГПД
Проект в ГПД «Годівничка – пташина їдальня»
Працюємо під гаслом:
«Зимуючим пташкам допомагаємо,
бо добре серце маємо.»
Зима – чудова пора року, але люта, сувора, безжалісна та нещадна. Вона - один із найскладніших періодів у житті птахів. Адже, значна частина корму, такого важливого для життя пернатих друзів, знаходиться в цей час під снігом. У період нестачі їжі найбільш уразливими стають дрібні садові птахи, які часто гинуть не від холоду, а від голоду. Тому, проблема підгодівлі птахів у зимовий період стає життєвонеобхідною. Вже кілька років поспіль учні Забрідської ЗОШ І-ІІ ступенів збирають запаси для зимуючих пташок нашого регіону, виготовляють і розміщують годівнички на території школи та околицях села, періодично заповнюють насінням пташині їдальні. Вихованці групи продовженого дня під керівництвом вихователя також долучилися до цієї благородної справи. Так зародилася ідея, а згодом стартував і сам проект «Годівничка – пташина їдальня»
Проблема: екологічне виховання молодших школярів через призму допомоги зимуючим птахам нашого регіону.
Учасники проекту: учні школи, вихованці ГПД, батьки, педагоги.
Керівник проекту: вихователь ГПД
Мета проекту:
Завдання проекту:
Актуальність проекту:
Як відомо, сучасна освіта орієнтує педагогів на реалізацію компетентнісного підходу до розвитку особистості. Виняткової значущості сьогодні набуває питання розвитку природничо-екологічної компетентності учнів, що базується на реалістичному баченні та уявленні дитини про природне довкілля як цілісний живий організм. Ні для кого не секрет, що наша планета знаходиться під загрозою зникнення і винні в цьому не природні катаклізми, а саме людство. Від активної діяльності людини в природі страждає вся екосистема, баланс якої порушено її діяльністю. Саме в цьому полягає необхідність виховання екологічно-розвиненої особистості, яка не шкодила б природі, не губила б її, а знала, любила, охороняла й жила з нею в гармонії. Адже, допоки люди самі не почнуть дбати про збереження флори і фауни планети , не навчаться цінувати та розумно використовувати її скарби , ніяких позитивних змін в довкіллі не відбудуться.
Доведено, що починаючи з молодшого шкільного віку, потрібно вчити дітей любити й цінувати рідну природу, платити їй добротою, увагою, дбайливим ставлення до всього живого та неживого. Тому, екологічна діяльність учнів початкової школи надзвичайно важлива, адже це не тільки позитивні наслідки для довкілля, а й значний вплив на громадянське становлення особистості. Учні вчаться помічати проблеми, шукають шляхи їх вирішення, спонукають до корисних справ однолітків та дорослих, вчаться робити добро. Отже, навчальний проект «Годівничка – пташина їдальня» дає можливість здобути не тільки теоретичні знання екологічного спрямування, але й залучити дітей до практичної діяльності, що базується на турботливому ставленні до птахів взимку. За такими критеріями визначається актуальність проекту.
Вид та тип проекту: навчальний, груповий, міжпредметний, нформаційно-ознайомлювальний, практично-орієнтований, довготривалий, дослідницький.
Форма узагальнення: захист проекту з показом презентації на святі в ГПД
Етапи роботи над проектом:
І етап - Визначення теми та мети проекту;
ІІ етап - Розробка проекту;
ІІІ етап - Реалізація проекту;
ІV етап - Підбиття підсумків.
Очікувані результати:
План роботи над етапами проекту
Етап |
Форми роботи |
Завдання |
Термін реаліза-ції |
Час в режимі ГПД |
Місце проведен-ня |
І етап – Визначення мети |
Проблемна ситуація «Чому птахи відлітають у теплі краї?» |
Нагадати учням, що вони знають про зимуючих птахів нашої місцевості, яким кормом можна їх годувати. Що нового діти хочуть дізнатися про життя пернатих друзів. Сформулювати проблему |
Жовтень |
Прогулянка на свіжому повітрі |
Шкільне подівір'я |
Прогулянка-спостереження за птахами на шкільному подвір'ї |
Прогулянка на свіжому повітрі |
Шкільне подвір'я |
|||
Бесіда «Що ми знаємо про зимуючих птахів? Що нового хочемо дізнатися?» |
Виховне заняття |
Класна кімната |
|||
ІІ етап – Розроб-ка проекту
|
Бесіда «Способи отримання інформації про життя птахів» |
Знайти способи пошуку інформації про зимуючих птахів |
Листопад
|
Виховне заняття |
Класна кімната |
Бесіди з батьками |
Залучити батьків до роботи над проектом з зазначеної проблеми |
Робота з батьками |
Класне приміщен ня, соціальні мережі |
||
Робота з комп’ютером, пошук інформації в мережі Інтернет |
За допомогою вихователя, батьків знайти інформацію в мережі Інтернет |
Заняття за інтереса-ми |
Комп'ютер-ний клас, вдома |
||
Пошук книг про птахів (енциклопедії, художня література) |
Підібрати літературу, виписати з неї цікаві факти, прислів'я, приказки, прикмети про птахів |
Екскурсія в шкільну бібліотек-ку |
Шкільна бібліотека, вдома
|
||
Збір корму для пташок |
Навчити учнів правильно підбирати корм, пророщувати насіння, залучити батьків до збору корму для птахів.
|
Заняття за інтереса-ми |
Вдома, класна кімната |
||
Виготовлення годівниць (спільна робота дітей та батьків) |
Залучити батьків до виготовлення годівниць. Запропонувати варіанти та проекти пташиних їдалень. Навчити учнів складати план дій під час виготовлення виробу, запропонувати орієнтовний алгоритм |
Заняття за інтереса-ми |
Вдома, класна кімната |
||
Розвішування годівниць на шкільному подвір'ї, у садах біля будинків. |
Прогулянка на свіжому повітрі, екскурсія в природу |
Шкільне подвір'я, сад біля дому |
|||
ІІІ етап - Реаліза- ція проекту |
Щоденна підгодівля птахів |
Навчити учнів дбайливому, турботливому, відповідально-му ставленню до життя пташок |
Листопад грудень січень лютий
|
Прогулянка на свіжому повітрі
|
Шкільне подвір'я, сад біля дому
|
Спостереження за птахами, що прилітають до годівниці |
Визначити активність пташні біля годівниці, її видову різноманітність |
||||
Розпізнання пташиних слідів на сніжку |
Відслідкувати поведінку птахів у природі, навчити розпізнавати пернатих друзів за слідами на снігу |
Січень |
Прогулянка на свіжому повітрі |
Шкільне подвір'я |
|
Бесіда «Життя птахів узимку», Дискусія «Що страшніше для птахів: холод чи голод?» Практичне заняття «Їдальня для птахів», Коло думок «Для чого годівниці дах?» Година спілкування «Користь від птахів» |
Розширити уявлення дітей про зимуючих птахів нашого регіону, їх зовнішній вигляд, улюблений корм та користь для природи |
Листопад грудень січень лютий
|
Виховна година |
Класна кімната |
|
|
Читання художньої літератури. Оповідання: «Пташина комора» (В.Сухомлинсь-кий), «Зявилися синички» (Г.Скребицький), «Їдальня для птахів.» (О. Копиленко) «Синиччина пора.» (В. Пархоменко) Вірші: «Пташина їдальня» (С.Михалкова), «Погодуйте птахів взимку» (А.Яшина), «Мамо, йде вже весна!» (Л.Українка), «Синиця» (В.Вітка), «Снігурі» (О.Олесь), «Перекинута шпаківня» , «Синички на снігу», «Зимові горбці» (Л.Костенко), «Крихти хліба» (А.Качан), «Ми шпаківні будували» (Г.Бойко) Робота з енциклопедією . |
Розширювати уявлення дітей про життя зимуючих птахів за допомогою художніх творів. Вчити знаходити у тексті художні засоби. Розвивати техніку читання прозових текстів та виразне декламування віршів. Активізувати пізнавальний інтерес, критичне мислення, креативність. |
Виховна година, індивіду-альна робота |
Класна кімната, вдома |
|
Відгадування загадок про зимуючих птахів |
Розвивати логічне мислення |
Листопад лютий
|
Виховна година |
Класна кімната
|
|
Мовні ігри та вправи: «Назви пташенят», «Один-багато», |
Вчити дітей правильно називати дитинчат птахів у множині, правильно вживати птахів у родовому та орудному відмінках однини та множини |
Індивіду-альна робота |
|||
Поетична вітальня. Написання розповідей казок, віршів, сенканів про пригоди зимуючих пташок. |
Ознайомлення з методиками сторітелінг та РАФТ. |
Заняття за інтереса-ми, індивіду-альна робота |
|||
|
Слухання звукозапису «Голоси птахів» |
Навчити милуватися пташиним співом, розпізнавати птахів по голосу |
Виховна година, прийом учнів у групу |
||
Перегляд навчального відеофільму «Пташина їдальня» |
Активізувати пізнавальну діяльність учнів щодо проблемного питання проекту |
Листопад |
Виховна година |
Кабінет біології |
|
Ігрове заняття «Домалюй птицю», Конкурс мадюнків «Птахи – наші друзі», Виставка дитячих робіт. |
Узагальнити знання учнів отримані під час прогулянок-спостережень, розвивати уяву, творчі здібності , самостійність при виборі техніки виконання робіт і матеріалів |
Грудень січень |
Заняття за інтереса-ми |
Класна кімната |
|
|
Практичне заняття «Жива насінина». Посів і вирощування зелені для птахів. (пророщування зерна злаків, цибулі) |
Розвивати практичні навички дітей з вирощування зелені для пташок |
Грудень січень лютий |
Заняття за інтереса-ми |
Класна кімната, вдома |
Вікторина «Перелітні та зимуючі птахи » |
Закріплення знань учнів про зимуючих та перелітних птахів |
Лютий |
Виховна година |
Класна кімната
|
|
Дидактичні ігри: «Впізнай птицю за описом», «Четвертий зайвий», «Кого чим почастуємо?» Складання картин природи з пазлів |
Розвиток логічного мислення |
Листопадгрудень січень лютий
|
Заняття за інтереса-ми, виховна година |
||
Рухливі ігри: «Горобчики та кіт», «Пташки в гніздечках», «Гуси, гуси», «Зимуючі та перелітні птахи», «Мисливці та качки» |
Активізація рухової активності учнів під час спортивної години, відпочинку та дозвілля |
Прогулянка на свіжому повітрі, спортивна година |
Шкільне подвір'я, ігровий майданчик. |
||
ІV- етап Підбиття підсумків |
Презентація проекту з демонстрацією наочності та мультимедійної презентації на святі в ГПД |
Розробка сценарію інтегрованого заняття для захисту проекту з метою формування дбайливого ставлення до птахів у школярів початкової школи |
Березень
|
Виховне заняття, свято в ГПД |
Кабінет біології |
Обговорення результатів, провести SWOT – аналіз проекту «Годівничка – пташина їдальня» |
Проаналізувати, визначити невдачі та успіхи, намітити реалізацію нових проектів екологічного спрямування |
Виховне заняття, свято в ГПД |
Кабінет біології |
Презентація проекту
«Годівничка - пташина їдальня»
Класна кімната прибрана,наявні ілюстрації картин із життя птахів, клас розділено на зони (зупинки):
Мета: уточнити уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку, встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі і житті птахів, продовжувати знайомити учнів із зимуючими птахами своєї місцевості, виготовляти «пряник» для пташок; розширювати уявлення про заходи по охороні птахів взимку; формувати в дітей науковий світогляд; розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати методи раціонального навчання; виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, формувати екологічну культуру.
Обладнання: мультимедійна дошка та проектор, музичний супровід, карта для здійснення мандрівки за зупинками, зображення птахів, дитячі малюнки, шаблони для «пряників», насіння,клейстер, мотузка, конверти із картками-завданнями, відео «Зимуючі птахи».
Хід заняття:
І. Організаційний момент
Вихователь: Зима – дуже складний період у житті птахів. Не так холод, як голод дошкуляє пташкам, які зважилися зимувати разом з нами. Саме тому, протягом декількох місяців поспіль ми працювали над навчальним проектом «Годівничка - пташина їдальня». Ви виготовляли годівнички, шукали цікаву інформацію про птахів, читали оповідання, загадки, прислів’я та приказки, опрацювали науково-публіцистичні тексти з енциклопедій. На заняттях в ГПД ми разом з вами постійно спостерігали за птахами, за їх поведінкою, ілюстрували картини із життя пернатих та малювали їх. Зараз настав час представити результати своєї клопіткої роботи над проектом. Сьогодні ви спробуєте себе у ролі поетів , дослідників, науковців, художників і навіть кулінарів , зможете продемонструвати отримині знання на практиці перед нашими вельмишановними гостями. Тож давайте розпочинати свято.
ІІ Оголошення теми і мети проекту .
Вихователь: Діти, куди ми потрапили? Прислухайтесь. Що це? (Звучать голоси пташок.) Яка пора року зараз на вулиці? (Голоси птахів стихають) Чому вони стихли? Що сталося? Куди зникли пташки? Чому? Чи всі пташки відлетіли в теплі краї? Діти, пригадайте, яких птахів ви знаєте? (Відповіді учнів...) А ще? А горлицю, дрозда, мухоловку не забули? Та хіба всіх пригадаєш? Он тільки на Україні їх 360 видів! А всього на Землі 8600.
Я пропоную вам розподілитися парами і виконати наступне завдання на картках « Пташиний квадрат».
Картка 1
Знайдіть в кожному рядку літеру, яка відрізняється від інших
а |
а |
а |
с |
а |
а |
а |
а |
а |
а |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
и |
о |
о |
и |
и |
н |
и |
и |
и |
и |
и |
и |
и |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
и |
е |
у |
у |
у |
у |
у |
ц |
у |
у |
у |
у |
і |
і |
і |
я |
і |
і |
і |
і |
і |
і |
Картка 1
Знайдіть в кожному рядку літеру, яка відрізняється від інших
а |
а |
а |
с |
а |
а |
а |
а |
а |
а |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
н |
о |
о |
у |
у |
і |
у |
у |
у |
у |
у |
у |
у |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
е |
г |
е |
и |
и |
и |
и |
и |
у |
и |
и |
и |
и |
і |
і |
і |
р |
і |
і |
і |
і |
і |
і |
Як ви зрозуміли , сьогодні ми поговоримо про птахів, які зимують у нас. А ось і вони самі - птахи, які залишилися у нас зимувати.
Виступ учнів
Під музику (свист вітру) виходять діти одягнені в костюми птахів
1-й учень
Гуляють білі сніговиці,
Тріщить мороз,
гудуть вітри.
Сидять зажурені синиці,
І повзики, і снігурі.
2-й учень
Зима-зима. Не те, що влітку —
Біліє далеч снігова,
І на малесеньку чечітку
Колючий острах навіва.
Дзьобатий дятел працьовито
У кору стука — не дріма.
Але тепер йому не літо —
Кругом зима. Кругом зима!
3-й учень
А сніг лежить, а вітер злиться.
І навіть щиглик на біду,
Хоч звичка в нього — бадьориться,
Притих під кущиком в саду.
4-й учень
Сніжинки білі — не комахи,
А ковдра біла — не тепло,
І повели розмову птахи
Про те, що буде, що було.
Вихователь: Дякуємо вам, наші пернаті друзі за вірші, якими ви нагадали нам про ваше нелегке життя у зимову пору. Любі діти, ви помітили, що на дошці бракує слів у назві нашого свята. Пропоную вам розгадати кросворд, доповнити потрібними словами напис на дошці і дізнатися тему нашого свята.
Загадки до кросворду.
1. У червонім фартушку птах стрибає по сніжку і розпитує синичку про найближчу годівничку. (Снігур)
2. Ростом він маленький, Сірий, чепурненький, Справжній молодець! Хто він? (Горобець)
3. Цілий день працюю в гаї, Діловито дзьобом б'ю. Я не цвяхи забиваю — Я комашок дістаю.(Дятел)
4. Що за птах - людей боїться. Не літає високо, а співає "Ко-ко-ко"? (Півень)
5. Уночі гуляє, а в день спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
6. Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, -
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.(Ворона)
7. Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються …(Синички)
8. Майстер цей з'явився рано, По даху помандрував. І без цегли, і без крана Дім собі побудував.(Чорногуз)
9. Біло-чорна скрекотуха Забалакала нам вуха, Бо новини непрості Є у неї на хвості… Хто ж ця пташка білобока? Здогадалися? …(Сорока).
10. Першим я приніс весну, Пробудив усе від сну. Заспіваю під вікном, Звуть усі мене... (шпаком)
Слова-відповіді для кросворда:
|
с |
н |
і |
г |
у |
р |
|||||||||
|
г |
о |
р |
о |
б |
е |
ц |
ь |
|
||||||
|
д |
я |
т |
е |
л |
|
|||||||||
|
|
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
||||||||
с |
о |
в |
а |
|
|||||||||||
в |
о |
р |
о |
н |
а |
|
|||||||||
|
с |
и |
н |
и |
ч |
к |
а |
|
|
||||||
|
ч |
о |
р |
н |
о |
г |
у |
з |
|||||||
с |
о |
р |
о |
к |
а |
|
|
||||||||
|
ш |
п |
а |
к |
|
||||||||||
Вихователь: Молодці, ви правильно розшифрували кросворд і прочитали ключове слово, усі разом доповнили тему сьогоднішнього нашого свята, у якому, як ви помітили, бракувало слів. Це наші пташки, відлітаючи у вирій, захопили з собою перше і основне слово назви нашого проекту. Та зараз назву розгадано, тепер можна помандрувати і нам вслід за пташками, шукаючи нових знань, нових відкриттів. Я запрошую вас у мандрівку-подорож по зупинках. Наші спікери та їхні команди презентуватимуть результати роботи над проектом. Вони підготували для вас цікаві ігри і навіть, майстер-клас. Я бачу, що ваші оченята світяться цікавістю. Тож вирушаємо!
ІІ. Презентація проекту
Зупинка І - «Спілка обдарованих письменників»
Виступ групи «Обдаровані письменники»
Спікер І групи : Дорогі друзі, ми запрошуємо вас завітати до нашої поетичної вітальні. На всіх попередніх заняттях, під час роботи над завданням проекту, ми прочитали багато віршів про представників фауни, зокрема про зимуючих птахів. Навчилися складати розповіді про життя пернатих друзів у зимовий період. Кращі наші твори , які ми пропонуємо вашій увазі, зібрані у невеличку збірку «Малята про пташок» (Декламування віршів, читання казок та оповідань складених учнями, презентація творчої роботи учасників групи).
Вихователь: А зараз кожен з вас стане поетом. Я читатиму вам вірш, а ви продовжуватимете, добираючи риму.
Зимуючі птахи нашого краю.
На землі білосніжна корона,
Біле все, лише чорна... (ворона).
Вже безлисте гілля, наче палка,
А на ньому сидить сонна... (галка).
На тополі високо-високо
Стрекотить білобока... (сорока).
От було б менше снігу, якби
Були б ситі усі... (голуби).
А ось тут на малім деревці,
Ніби кульки сидять... (горобці).
Все замерзло, немає водички.
Між гілками літають... (синички).
В пору цю їсти пташечка хоче,
Он на дереві дятел (стукоче).
З-під кори добуває личинки,
Все ж їда для малої... (пташинки)
Все поснуло: жук, муха, комар,
А в ялинах — господар... (шишкар).
З шишок від добуває зернятка,
Будуть ситі його... (пташенятка).
Десь здалеку доноситься стук,
То горіха роздовбує... (крук).
Ліс шумить і хурделиця ойка,
Між гілками з'явилася... (сойка).
В теплий край ці пташки не літають,
Зиму тут вони всі … (зустрічають).
На берізці на гіллі вгорі
Кольорові сидять… (снігурі).
Горобину червону клюють.
І омелюхів зграйка ось … ( тут).
Десь у лісі, немов у дворі,
Ходять красеники... (глухарі).
Зараз стужа, мороз і зима.
Корму доброго птахам … (нема).
Та у вирій вони не літають,
Вони мужньо тут зиму ... (стрічають).
Над усе вони люблять свій край,
То ж пташині ти... (допомагай).
Зупинка ІІ – «Дім дбайливих господарів»
Виступ групи «Дбайливих господарів»
Спікер ІІ групи: Для птахів взимку найстрашніше - голод. За короткий зимовий день птахи ледве встигають втамувати голод. Під час ожеледиці льодові кірки на гілках дерев і на снігу ускладнюють птахам добування корму. В зимову холоднечу голодні і знеможеній птахи легко замерзають. Під час суворої зими з десяти синиць виживає тільки одна. Тому необхідно допомогти птахам в цей важкий для них час. Ми з командою збирали корм для пташок, постійно заповнювали ним годівнички, проводили акцію «Пташино, чи ти їла?», спостерігали за пташками, які навідувалися до годівниць. Ми дійшли висновку, що пташки , які залишилися зимувати потребують саме нашої з вами турботи та допомоги і не будуть відмовлятися від щедрих гостинців. Адже, взимку дуже короткий світловий день, тому птахам необхідно з'їсти якомога більше їжі, ніж зазвичай. Справа в тому, що все поживне для пташок або позамерзало, або його засипало снігом. Наша група допомагала пташкам своєю небайдужістю.
Вихователь: Я дуже рада, що ви, діти , знаєте якого корму потребують пташки, мабуть ви розповісте усім присутнім. Може є тут серед нас такі , які не вміють обирати правильно гостинці для пташок?
1-й учень. Синичкам можна давати різну крупу, насіння соняшника і гарбуза, а також свіже несолене сало.
2-й учень. Для інших пташок згодяться пшоно, крихти білого хліба і каша, а також дрібно нарізані яблука.
3-й учень. А ще можна покласти в годівничку і різне насіння з квітів та трав.
4-й учень. Що б ви туди не насипали, не забувайте, що годівнички до вечора опустіють, тому зранку не забудьте принести корму знову.
1-й учень. Зате навесні ваш садок, навіть те одне деревце, що під вашим віконцем, зацвіте і заспіває веселим щебетом пташок. Його не вразить ані попелиця, ані гусінь, ані інші шкідники, адже пташки, про яких ви подбали, не забудуть про ваше тепло і добре серце.
Вихователь: А чим саме можна підгодовувати птахів взимку та які продукти заборонено залишати в годівничках. Тож давайте складемо разом ” пташине меню ”
Меню пташиної їдальні:
Насіння соняшника, просо, овес, насіння гарбуза, геркулесова крупа, пшениця, кукурудза, пшоно і навіть несолоне сало, яке особливо люблять подзьобати синиці. Крихти сухого пшеничного хліба допустимі.
Птахи, які прилітають до нас взимку — снігурі, омелюхи люблять грона калини, бузини і горобини. Горіхи всіх видів, родзинки, ягоди – це найкращі ласощі для більшості птахів, деякі полюбляють фрукти, яблука.
Наша мета не забувати підсипати корм частіше. Підгодівля птахів зимою-це шлях допомоги пернатим друзям.
НЕ МОЖНА:чорний хліб,сирий рис,солоні сухарики,солоні горішки,чіпси.
Вихователь: А зараз ми зіграємо в гру, за допомогою якої визначимо чи вмієте ви обирати корм для пташок.
Гра «Так і ні»
Якщо я називаю те що можна класти в годівничку, то ви хлопаєте в долоньки, а якщо ні – то топаєте ніжками. Насіння гарбуза, макарони, бублики, насіння кавуна, крихти хліба, шматочки хліба, шматочки солоного сала, шматочки несолоного сала, торт, насіння дині, скоринки апельсинів, насіння соняшника, зернятка пшениці.
Вихователь: Молодці , гарно справились із завданням тож давайте всі разом виконаємо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Пальчикові ігри. Синички»
Розвиваємо дрібну моторику, закріплюємо поняття «ліворуч »-«праворуч»
Високо в небі летить синичка, (одну руку підіймаємо вгору)
А ось і друга – її сестричка.(підіймаємо другу руку вгору)
Ліворуч, праворуч, угору! (руки ліворуч, праворуч, угору)
І стрімко – стрімко додолу… (нахиляємося всім тілом додолу)
«Цінь – цвірінь!» - співають сестрички (розгинаємося)
І поспішають до годівнички. (складаємо долоньки на колінах)
Подзьобавши трохи пшениці,
(вказівними пальчиками стукаємо по ніжках)
Геть полетіли синиці. (ховаємо руки за спину).
Вихователь: Молодці , відпочили? Якщо так то продовжуємо нашу мандрівку
Зупинка ІІІ - «Галерея талановитих художників»
Виступ групи «Талановиті художники»
Спікер ІІІ групи: Під час роботи над завданнями проекту майже всі члени нашої команди виконували свої завдання сумлінно, але діти з інших груп виявили бажання працювати разом з групою «Талановиті художники». Результатом цього є наша колективна виставка малюнків. Тому, усіх присутніх запрошую переглянути малюнки і обрати найкращі, автори яких стануть переможцями конкурсу нашого малюнків « Птахи – наші друзі»
(Перегляд ілюстрацій, визначення переможців. Журі у складі педагогів та батьків оцінюють роботи, визначають переможців)
Вихователь: А зараз спеціально для вас «Пташиний кінозал»
(перегляд навчального відео «Зимуючі птахи» )
На цьому завдання не закінчуються і я пропоную вам стати слідчими. Тому що сталася незвичайна пригода. Одна з пташок забулася, що їй слід тікати від зими і залишилася. Нам необхідно ідентифікувати птахів і визначити, хто з них зайвий, заблукав і потрапив не у свою компанію. Кожна з груп отримає картку з описом, короткою інформацією про того чи іншого птаха, визначить, що це за пташка і на дошці знайде відповідний малюнок. (Діти розповідають, добираючи та демонструючи малюнки)
Картки із завданнями для груп
1. Голова, крила, хвіст у цієї пташки - чорні, а з боків - білосніжне пір'ячко. Хвіст довгий і прямий. (Сорока.)
2. Ці птахи мають міцний дзьоб, довгий язик і міцний хвіст, завдяки якому спираються на стовбур дерева. (Дятли)
3. Це найбільш загартований птах! Виводить пташенят лютою зимою під час хуртовин, та сильних морозів. І тому гніздо робить дуже тепле і міцне. Гніздо знаходиться дуже високо на сосні чи на ялинці, щоб ніхто пташенят не зміг дістати. Дзьоб схожий на хрестик і потрібен, щоб добувати собі їжу - діставати насіння з шишок. Звичайним прямим дзьобом насіння з шишки не добудеш! (Шишкар).
4. Це водоплавний птах великого розміру. Має довгу і красиву шию. Буває білим або чорним. Має цінний густий пух ітому вони охороняється законом. (Лебеді)
5. Ці птахи полюбляють насіння соняшника і несолоне сало. Мають жовтенький «фартушок» (Синиці)
6. Прилітають до нас з Півночі. У них є чорна шапочка і червона грудка. Дзьоб товстий і короткий. Живляться ягодами, насінням, частково комахами. (Снігурі)
Зупинка ІV - «Місто дружніх майстрів»
Виступ групи «Дружні майстри»
Спікер ІV групи:
В трудовій групі «Дружні майстри» учні виготовили годівнички разом зі своїми батьками. Дехто повісив виріб у саду біля свого будинку, а дехто приніс, щоб годувати пташок біля школи. Ми колективно створили пам'ятку «З чого можна виготовити годівниці?», яка стане в нагоді усім бажаючим зробити власноруч годівничку. У ній ми детально описали основні правила роботи. Наголосили, що годівниці для птахів бувають різні. Прикріплюючи годівницю, не можна обламувати гілки і пошкоджувати стовбури дерев. Потрібно починати підгодовувати птахів з пізньої осені і продовжувати робити це до весни. Необхідно стежити, щоб корм у ній був постійно і якісний.
Вихователь: Я пропоную вам взяти участь у майстер-класі з виготовлення найпростішої годівниці, а група «Дружні майстри» мені допоможуть
По селу мете сніжниця, розгулялася зима.
У сусідів - годівниця, а у нас її нема.
А навколо наче вати хтось накидав на дахи
«Нумо, брате, працювати, щоб не гинули птахи!»
Майстер-клас від групи «Дружні майстри»
Виготовлення пряників для пташок.
Вихователь: Якщо у вас немає можливості зробити звичайну годівничку , то пропоную навчитися робити смачні пряники для птахів. Перед вами шаблони пряників. Ми їх намажемо клейстером і викладемо на них різне насіння. Теж саме зробимо і з іншого боку. Прив'яжемо стрічку, щоб повісити на гілочку і запропонуємо такий гостинець пташкам .
Створення колективної пам’ятки для роботи «Запитуйте-відповідаємо»
(Клейстер – це клей виготовлений із борошна і води).
(Ні, бо пташки можуть отруїтися)
(Діти встановлюють правила, рутини та послідовність роботи , які записують на плакаті, аж потім виготовляють «пряники»)
Вихователь: Мені дуже сподобалися такі частування для птахів. Я думаю, птахи дуже зрадіють і скажуть вам спасибі! А на завершення учні підготували інсценізацію
Сценка «Розмова птахів»
Синиця.
Скільки тут пташок співало,
Веселилося щодня,
Коли сонце пригрівало і водилась комашня,
Кожний кущик, кожну гілку
Обсідали залюбки,
Щоб не шкодили ні скільки
Їм зажерливі жуки.
Сили в крильцях не жаліла
Кожна пташка на землі,
І комах, і гусінь їла на зеленому гіллі.
Я одна тоді, бувало, не хвалюся задарма,
За добу комах з’їдала,
Скільки важила сама.
А тепер кругом зима, ні комашеньки нема.
Горобець.
Ой, як холодно, як зябко,
Дуже змерзли в мене лапки,
Скрізь глибокий сніг лежить.
Що нам їсти? Що нам пить?
Як нам літечко вернуть? (З’являється сорока)
Сорока.
Вам пора про все забуть!
Скре-ке-ке!
Чим сидіти й сумувати,
Краще лісом політати,
Може щось смачне знайдеться,
А за тим й зима минеться. (Відлітає)
Дятел.
Ох вже ця мені сорока,
Невсидюча білобока,
Завжди всюди облітає,
Все почує і все знає.
Синиця.
Знову лютая зима
Снігу нам ще наміта. (Знову з’являється сорока)
Сорока.
Скре-ке-ке!
Поки ви отут журились
Я смачненько поживилась!
Там пшениця і пшонце,
І свіженькеє сальце.
Там щодня змітають сніг,
Їжі вистачить на всіх.
Там прекрасні годівнички.
Хтось з вас хоче подивиться?
Дятел.
То чого ми сидимо,
Швидше до них летимо!
Гей, сороко, не спіши,
Нам дорогу покажи!
(Пташки відлітають
ІІІ. Підсумкова рефлексія.
Вихователь: Наше свято закінчується, та нас ще чекає робота. Тепер ми підемо і розмістимо наші годівнички-пряники в затишних місцях, де пташкам буде зручніше пообідати, де їх нічого і ніхто не потривожить. Отже, ви для себе зробили висновок: кожен, хто любить і цінує рідну природу, повинен постійно дбати про її збагачення, вміти зберігати і розумно використовувати її скарби. Отож, необхідно завжди охороняти птахів, стежити за тим, щоб ніхто не кривдив їх, не забирав яєчок, не руйнував гнізд, не здіймав галасу там, де вони гніздяться! А на останок ми прочитаємо і запам’ятаємо таку пам’ятку (читають хором):
- Слід усім запам’ятати Пташок треба захищати
Їх оселі не руйнуй, Краще взимку підгодуй!
(Слухання пісні «Зимовий сон» Н. Май)
(Після свята діти йдуть вивішувати годівнички «пряники» на подвір’я школи. )
Висновки:
Залучаючи дітей до тісного спілкування з природою шляхом широкого впровадження в навчально-виховний простір ГПД методу проектної діяльності, ми сприяємо активному розвитку в учнів таких якостей, як самостійність, креативність, комунікативність, екологічна компетентність. Реалізації даного проекту проводилася через розроблений комплекс інтегрованих занять, направлений на вдосконалення роботи з проблеми екологічного виховання. Робота була спрямована на досягнення оптимального результату щодо загального розвитку молодших школярів. Під час роботи над проектом успішно впроваджувалися інноваційні технології виховання і навчання в навчально-виховний процес ГПД, формувалися естетичні смаки та творчі здібності вихованців, налагоджувалася тісна співпраця з батьками та громадкістю. Застосування проектної технології у навчальному процесі сприяло подоланню окремих недоліків системи навчання, забезпеченню побудови навчального процесу на основі діяльнісного й особистісного підходів, формуванню позитивної мотивації учнів, активізації їхньої пізнавальної діяльності. Вирішення поставленої екологічної проблеми передбачалося через необхідність використання інтегрованих знань, умінь з різних галузей науки і мистецтва.
Отже, проектна діяльність відповідає вимогам, які ставить сучасна школа ї сприяє створенню умов для саморозвитку та самореалізації особистості, забезпеченню щастя і радості дитинства, формуванню особистісної конкурентноздатності.