Урок природознавства в початковій школі, це урок, де дитина вчиться працювати з науково-популярною літературою, а згодом - з науковою, вчиться висловлювати та доводити власні думки, складати логічні ланцюжки, повідомлення, вчиться працювати з додатковою літературою.
Переконана, що без формувань цих умінь, навичок дитині буде важко вивчати не лише предмети природничого напрямку, а й гуманітарні дисципліни в середній школі.
Залучення учнів до реалізації проекту «Різнобарвний світ диких тварин» дає можливість розширити їх уявлення про різноманітний світ диких тварин та середовище їх проживання, спонукає дітей до роботи з додатковими джерелами інформації, формує навички співпрацювати в групах, навички самостійної та дослідницької діяльності, сприяти розвитку зв'язного мовлення, уваги, пам'яті, мислення, виховує дбайливе ставлення до природи, підвищує рівень пізнавальної діяльності учнів.
Навчальний проект «Різноманітний світ диких тварин»
Назва проекту: «Різноманітний світ диких тварини»
Тип проекту за складом учасників: груповий.
Тип проекту за мірою реалізації міжпредметних зв'язків: міжпредметний.
Тип проекту за тривалістю виконання: середньостроковий.
Тип проекту за результатом діяльності: інформаційно-дослідницький.
Мета та завдання:
Учасники проекту: учні 2-Б класу
Актуальність проекту
В умовах реалізації оновленого Державного стандарту початкової загальної освіти та змісту навчальної програми з природознавства основною метою вчителя є формування в учнів природничої компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики.
Урок природознавства в початковій школі, це урок, де дитина вчиться працювати з науково-популярною літературою, а згодом - з науковою, вчиться висловлювати та доводити власні думки, складати логічні ланцюжки, повідомлення, вчиться працювати з додатковою літературою.
Переконана, що без формувань цих умінь, навичок дитині буде важко вивчати не лише предмети природничого напрямку, а й гуманітарні дисципліни в середній школі.
Залучення учнів до реалізації проекту «Різнобарвний світ диких тварин» дає можливість розширити їх уявлення про різноманітний світ диких тварин та середовище їх проживання, спонукає дітей до роботи з додатковими джерелами інформації, формує навички співпрацювати в групах, навички самостійної та дослідницької діяльності, сприяти розвитку зв’язного мовлення, уваги, пам’яті, мислення, виховує дбайливе ставлення до природи, підвищує рівень пізнавальної діяльності учнів.
Етапи реалізації проекту «Різноманітний світ диких тварин»:
Очікувані результати:
Підведення підсумків роботи над проектом:
(Додаток №1)
Реалізація проекту «Різноманітний світ диких тварин» на уроках літературного читання
На уроках літературного читання підготовка до реалізації навчального проекту «Різнобарвний світ диких тварин» здійснювалась шляхом читання казок, віршів, оповідань.
Орієнтовні твори:
«Бюро лісових послуг»); Є. Чарушина («Волчишко», « Про тварин», «Як ведемедик великим ведмедем став», «Тварини спекотних країн»)
(Додаток №2)
Реалізація проекту «Різноманітний світ диких тварин» на уроках математики
На уроках математики підготовка до реалізації навчального проекту «Різнобарвний світ диких тварин» здійснювалась шляхом складання математичних диктантів, розв'язування задач з цікавими відомостями про тварин, розв'язування віршованих задач.
Пропоную деякі цікаві числові відомості про тварин, що можуть використовуватися як математичний диктант або як умова для складання задач учнями чи вчителем.
«Дикі тварини»
Скільки кілограм солі злизали не лосі? Не косулі? Не лосі та не косулі?
а) синій;
б) зелений;
в) червоний;
г) чорний;
д) жовтий.
• Кенгуру Пострибайко тренується, щоб поїхати на Олімпіаду. Його найдовший стрибок під час тренувань був 50 дм 50 см 50 мм. На Олімпіаді він виграв золоту медаль, стрибнувши на 123 см далі. Якої довжини був переможний стрибок кенгуру Пострибайко?
а) 6 м 78 см;
б) 5 м 73 см;
в) 5 м 55 см;
г) 11м 28 см;
д) 7м 23см;
Задачі – це широкий шлях у математику – царицю всіх наук. Віршовані задачі сприяють розвитку кмітливості, творчої уяви, логічного мислення, активності учнів. Діти їх люблять понад усе. Пропоную віршовані задачі про диких тварин.
Дорослі є і мавпи-діти,
Дорослих мавп у клітці – п’ять.
А скільки є там мавпенят?
Штук сімнадцять там вродило.
П’ять зайців по три зірвали.
Скільки білочці зосталось?
Дітям зерна роздавати.
Шість дітей, і всім вона
Роздала по два зерна
І собі взяла одне.
Скільки вас, - питаю я, -
Зернят з’їла вся сім’я?
Моркву на сніданок ніс –
Вісім у кишені, а ще п’ять у жмені.
Хто нам скаже зразу:
Скільки буде разом?
Бач, який товстий животик!
П’ять з горіхом, сім із м’ясом.
Скільки буде разом?
Кілька лисичок і чотири білих.
Всього грибочків було шість.
Скільки лисичок, хто відповість?
П’ятий пішки біг,
А ви тихенько полічить:
Скільки всього у них ніг?
Їжачок дванадцять грибків.
Сім грибочків – маслючків
Він роздав для їжачків.
Три гриби лишив для брата.
Скільки залишилось в тата?
(Додаток №3)
Реалізація проекту «Різноманітний світ диких тварин» на уроках української мови
На уроках української мови учні списували речення про цікаві відомості про диких тварин, прислів’я, приказки, невеличкі тексти, відгадували кросворди, загадки; складали звукові моделі слів-відгадок; училися писати твори: опис, міркування, розповідь.
Приклади дитячої творчості:
Кросворди «Дикі тварини»
|
|
1З |
|
|
|
|
||
|
2. |
|
В |
|
|
|||
|
|
3. |
І |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
р |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
І |
|
|
|
|
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь. (Заєць)
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити.
Відгадайте, хто це, діти?(Білка)
Та ще й сідають на нього з мішками. (Верблюд)
5.Хто влітку гуляє, а взимку спочиває? (Ведмідь)
|
1Т |
|
|
|
|
|
||
|
|
2В |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
А |
|
|
|
|
||
4 |
|
Р |
|
|
||||
|
5 |
И |
|
|
|
|||
|
|
6. Н |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
И |
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
||||
|
|
2в |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
А |
|
|
|
|
|||
4 |
Р |
|
|
|
|
||||
|
И |
|
|
|
|||||
6 |
|
|
Н |
|
|
||||
7 |
|
|
и |
|
|
||||
Цілу зиму міцно спить,
А прокинеться від сну —
Зустрічатиме весну. (Ведмідь)
1.Д |
|
|
|
|
|
|
2.О |
|
|
|
|
|
|
3.В |
|
|
|
|
||
4. К |
|
|
|
|
|
|
5.І |
|
|
|
|
|
|
6.Л |
|
|
|
|
||
7.Л |
|
|
|
|
|
|
8.Я |
|
|
|
|
|
Розумова гімнастика на уроках української мови. Вправи, що розвивають швидкість мислення, мовленнєву діяльність.
«Хто що робить?»
Лисиця біжить, а________________ стрибає.
Ведмідьт ричить, а______________ виє.
«Доповни ці речення»
У диких тварин тіло вкрите_______. Їхні малятата вигодовуються __________.
З приходом зими деякі тварини впадають____________. А навесні знов__________.
Доповіді учнів про тварин
Лисиця
Лисиця – це дика тварина. Вона мешкає в лісі у норі.
Тіло лисиці вкрите довгою рудою шорсткою, вушка і лапки чорненькі, грудка біленька. Лисиця має довгий пухнастий хвіст, яким вона замітає свої сліди. Лисиця дуже спритна і хитра. Вона хижак. У лісі вона полює на зайців, а коли поряд лісом знаходиться село, то вночі пробирається туди й витягує з курників свійську птицю. Коли лисичка спить у своїй норі, вона згортається калачиком. Своїх лисенят, які щойно народилися, лисиця годує молоком, а коли вони підростають, вона їх навчає полювати.
Мені подобається ця тварина, вона дуже гарна. Люди повинні берегти цю тварину і не чинити їй зла.
Білочка
Білочка – це маленька дика тваринка. Вона живе у лісі.
Білочка має руду шерсть. У неї гострі зубки і пухнастий хвіст. На вушках в неї китиці, на лапках гострі кігті. Їжа білочки – це горіхи, гриби, комахи, ягоди. Свою їжу вона ховає у корі дерева або на гілочках. Вона дуже прудка, її іноді називають повітряним акробатом. Білочку легко приручити до рук. Вони охоче беруть ласощі з рук добрих людей.
Мені дуже подобаються ці руді тваринки.
Їжачок
Їжачок – це дика тваринка.
Їжачок бігає на коротеньких ніжках. У нього багато сірих голочок. Оченята у нього чорні, як намистинки. На полювання він виходить уночі. Він вміє тупотіти і сопіти. Він перед наставанням зими щоночі більше наїдається, запасає жир. Коли стає зовсім холодно, їжак забирається в опале листя, звертається клубочком й засинає до весни. Ось такий їжачок.
Вовк
Вовк – це дика тварина. Він має густі сіру шерсть. У нього дуже - дуже гострі зуби і злі страшні очі. Він швидко бігає. Вовк полює за тваринами, які слабші за нього. Вовк їсть м'ясо інших тварин. Він живе у лісі, може жити у зоопарку. Недаремно кажуть: «Вовка ноги годують».
(Додаток №4)
Підготовка до створення проекту під час фізкультхвилинок
На всіх уроках навчального процесу проводились та були вивчені фізкультхвилинки. Наприклад:
Ось так, ось так – головою вертіли.
Ведмежата мед шукали, дружно дерево гойдали,
Ось так, ось так - дружно дерево гойдали.
В перевалочку ходили та із річки воду пили.
Ось так, ось так – та із річки воду пили.
Ну, а потім танцювали, вище лапи піднімали.
Ось так, ось так – вище лапи піднімали.
На всі боки прогиналась,
Лосів в лісі роздивлялась.
Плечі добре розрівняли
І за парти посідали.
А тепер вперед мерщій
Полювать сніданок свій.
Ну, а ти, малюк, не стій,
Ледачкувати й мить не смій.
Несли в торбах дітвору.
Антилопи і горили
Теж зарядку там робили.
Слон поволі, наче робот,
Раз і два, і три й чотири -
Присідали крокодили.
Лиш ледачі бегемоти
Не вилазили з болота.
(Додаток №5)
Реалізація проекту «Різноманітний світ диких тварин» на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання
На уроках образотворчого мистецтва я запропонувала такі завдання, що повністю відповідають темі цього проекту та враховують програмний матеріал. Для кожної теми проекту були виконані відповідні роботи, малюнки, поробки.
Пропоную декілька тем для уроків образ творчого мистецтва.
УРОК
Тема «Дикі тварини взимку»
Мета та завдання:
Обладнання:
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Оголошення теми уроку
ІV. Бесіда про етапи роботи над проектом
життя тварин, щось зробити власноруч.)
літературою, статтями, були дуже розумними дітьми та дружніми уміли працювати у групі. Що було наступним кроком? (Об'єдналися у групи за бажанням, обрали командира групи, розподілили між cобою, хто за що відповідає та яку інформацію добирає.)
- Після того, як ми вислухаємо усі групи, обов'язково повинен відбутися ще один етап роботи — це обговорення результатів, оцінювання роботи та підбиття підсумків. За якими критеріями можна оцінити роботу дослідницької групи? (Дружність, знання матеріалу, цікавість інформації, творчий підхід)
V. Презентація результатів діяльності групи дослідників
«Дикі тварини»
- Сьогодні перед нами виступають групи дослідників «Дикі тварини». Діти
дуже багато назбирали інформації, зробили модель довкілля, самостійно склали кросворди, дібрали цікавинки про диких тварин, казки, оповідання, загадки, прислів'я. Використовувались результати їхньої дослідницької роботи на наших уроках?(Так)
(На уроках читання — читали казки, відгадували ребуси;на уроках математики — математичний диктант, розв'язували задачі, слухали цікаві відомості про диких тварин;на уроках української мови — списували, відгадували кросворди, складали звукові моделі слів, училися писати твори;на уроках образотворчого мистецтва — виготовляли поробки з пластиліну, малюнки, аплікаці.)
- Сьогодні наш урок природознавства — це урок захисту проекту «Дикі тварини». Надаємо слово дослідникам першої групи.
1) Доповідь про довкілля диких тварин
- Диким тваринам для життя потрібні вода, сонце, тепло, кисень, житло.
Дикі тварини живуть у лісі, у пустелі, у савані, у джунглях, тобто на всій земній кулі. Вони самі добувають собі їжу і житло будують теж самостійно. Дикі тварини живуть у барлозі, у ноpax, у дуплі, під землею, на деревах. Лисиця риє собі норку, а кріт має аж чотири поверхи під землею. Білочка має не одно дупло, а кілька. У неї в дуплі дуже тепло — вона затуляє вхід у дупло мохом. І коли вона
залишає дупло, то щільно «зачиняє дверцята». Тому у білочки в дуплі завжди
тепло. Але в теплі швидко розводяться паразити, і білочці доводиться часто змінювати житло. Життя диких тварин повністю залежить від змін у природі. Улітку їм є що їсти, а взимку їжі дуже мало. Ще взимку тваринам холодно.
Деякі тварини взимку впадають у сплячку (ведмідь, борсук, їжак, вуж, змії, кріт, байбак). Деякі ходять по лісу майже голодними — вовк, лисиця, олень, лось, заєць, косуля, кабан. Білочка, до речі, дуже гарна господиня — вона запасається грибами, горішками, насінням. І взимку їй не страшно померти з голоду. Білочка може засушити восени до 2000 грибів.
2) Доповідь про диких тварин
- Усіх диких тварин можна розподілити па три групи: хижі, рослиноїдні та всеїдні.Хижі тварини це рись, вовк, лисиця, ягуар, білий ведмідь, ласка, мурахоїд, пума. Вони їдять м'ясо. Рослиноїдні - це заєць, жирафа, олень, лось, верблюд, байбак, зебра, антилопа, газель, косуля, буйвіл, бегемот, носоріг, слон, бурундук. Вони живляться лише рослинами. Усеїдні тварини - це ведмідь, борсук, їжак, білка, кабан, куниця, видра, єнот, хохуля, скунс, шимпанзе, гібон, песець. Вони їдять як рослини, так й м'ясо.
3) Доповідь про ссавців
- Дикі тварини належать до великої групи ссавців. Тіло ссавців н крите волосяним покровом, вони живородні, дитинчат вигодовую молоком. Форма тіла їх різноманітна, пристосована до навколишнього середовища. Вони розрізняють кольори, форми предметів, рухи, міміку. Їх значення у природі та у житті людини дуже важливе.
(Висловлюється подяка учням, батькам — за допомогу.)
VІ. Гра «Хто найбільше назве диких тварин?»
Демонстрація групою дослідників абетки диких тварин.
Гра проводиться за рядами, обирається контролер часу, підбиваються
підсумки, порівнюються загальна кількість названих дітьми диких тварин із кількістю диких тварин з абетки.
4) Заповнення зведеної таблиці про умови життя тварин.
У зошитах та на дошці робиться висновок про умови життя диких тварин. Учні заповнюють таблицю.
VІІ.Фізкультхвилинка
VІІІ. Розгадування кросвордів
ІХ. Екологічна гра
(навколо дітей покласти мотузку)
(Гра триває, поки «тваринам» не залишиться місця навіть для того, щоб стояти)
(На дошці з'являється плакат із надписом «Бережіть природу)
Х. Ситуативні завдання (завдання морального вибору)
Як краще вчинити, якщо:
ХІ. Підсумок