ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Мовлення. Мовлення представляє собою вид мовної діяльності, за допомогою якого здійснюється усне вербальне спілкування. Найдосконалішою є та мова, користуючись якою мовець свідомо співвідносить мовні знаки з відповідним змістом, обумовленим мовленнєвою ситуацією. Така мова позначається термінами «ініціативна» або «спонтанна». Формуючи свої думки, мовець керується власною ініціативою, самостійно вибирає предметно-смисловий зміст і мовний матеріал, включаючи виражальні засоби мови. Навчання говорінню - лише частина навчання усного мовлення, так як усна форма навчання включає в себе і говоріння, і аудіювання. Звичайно, обидва ці процеси нерозривні в спілкуванні, тісно пов'язані вони і в навчанні: навчання говорінню неможливе без навчання розуміння мови на слух. Тим не менше ці різні види діяльності вимагають специфічних шляхів навчання. Навчання розмовної мови - одне із завдань навчання говорінню. Цей термін правомірно використовувати, коли мається на увазі навчання розмовного стилю мовлення. Отже, ми будемо користуватися терміном «навчання говорінню», розуміючи під ним навчання вираження своїх думок в усній формі за допомогою нейтральних засобів мови.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Умови здійснення мовлення1. Наявність мовної ситуації, яка потенційно є стимулом до говоріння.2. Наявність знань про обсяг мовлення, що «живить» думку мовця, визначає те, що він говорить.3. Ставлення до об'єкта мовлення, яке залежить від минулого досвіду суб'єкта, системи його поглядів, почуттів, тобто від свідомості людини. Зауважимо, що друга і третя умови залежать від рівня загального розвитку людини, її здібностей мислити і відчувати.4. Наявність мети повідомлення своїх думок, тобто того, навіщо людина говорить у даній ситуації
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Якості говоріння як одного з видів мовленнєвої діяльності1. Говоріння завжди ситуативне. Звідси випливає, що необхідно уникати використання неситуативних фраз, причому не тільки в процесі розвитку мовного вміння (це простіше і частіше за все має місце), але і в процесі формування та вдосконалення навичок. 2. Говоріння завжди цілеспрямоване і мотивоване. Це вимагає і відповідної організації процесу навчання говорінню: використання майже повністю тільки умовно-мовленнєвих та мовленнєвих вправ, прагнення до мотивації мовних вчинків учнів. 3. Говоріння завжди пов'язане з мисленням. Звідси випливає, що необхідно розвивати мовне вміння в умовах вирішення комунікативних завдань мовленнєвого спілкування. 4. Говоріння на рівні вміння - це завжди продукція, а не репродукція готового. З цього положення випливає один з найважливіших висновків: потрібно всіляко, по всіх аспектах розвивати продуктивність говоріння.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Лінгвістична характеристика монологічного мовлення Це активний і довільний вид мовлення, для здійснення якого мовець повинен мати якусь тему і вміти побудувати на її основі своє висловлювання або послідовність висловлювань. Крім того, це організований вид мовлення, що передбачає наявність умінь програмувати не тільки окреме висловлювання або пропозицію, але і всі повідомлення в цілому. Продуктивність монологічного мовлення передбачає вміння вибірково користуватися мовними засобами адекватно комунікативному наміру, а також деякими немовними комунікативними засобами вираження думки (перш за все інтонацією). Монолог протікає у формі бесіди, виступу, доповіді або лекції, наближаючись до ораторської промови, відрізняється ускладненим синтаксисом і ускладненими лексичними конструкціями. Тут знаходять своє місце такі експресивні засоби, як повтори, риторичні запитання, вигуки, вступне слово та пропозиції та ін.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Лінгвістична характеристика діалогічного мовлення Для діалогічної мови характерна еліптичність, яка викликана умовами спілкування. Наявність єдиної ситуації, контактність співрозмовників, широке використання невербальних елементів сприяють виникненню здогадки, дозволяють мовцям скорочувати мовні засоби, вдаватися до висловлення натяком.Іншою відмінною рисою діалогічного мовлення є її спонтанність, оскільки зміст розмови та її структура залежать від реплік співрозмовників. Спонтанний характер діалогічного висловлювання обумовлює використання різного роду кліше і розмовних формул, а також нечітку «вільну» оформленість фраз
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Етапи навчання діалогічного мовлення засобами рольової гри. Створюючи систему вправ з використанням рольової гри, слід виходити з того, що у навчанні діалогічного мовлення виділяють три етапи: 1) засвоєння учнями діалогових єдностей; 2) засвоєння мікродіалогів; 3) самостійне складання учнями власних діалогів . Відповідно до зазначених етапів в системі вправ для навчання діалогового мовлення розрізняють три послідовні групи:І група – вправи на засвоєння діалогічних єдностей;ІІ група – вправи на оволодіння мікродіалогами на основі засвоєних діалогічних єдностей;ІІІ група – вправи на складання учнями власних діалогів різних функціональних типів.
І етап – початковий, на якому відбувається презентація матеріалуІІ етап – середній, на якому відбувається практика сформованих умінь та навичок діалогічного мовленняІІІ етап – останній, креативний – на цьому етапі відбувається творча, самостійна робота учнів у процесі діалогічного мовленняІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Система вправ для навчання діалогічного мовлення
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Етап І Вправи першого етапу умовно-мовленнєві, рецептивно-репродуктивні. Вони можуть бути імітативні, підстановчі, трансформаційні, запитання – відповіді, вправи на обмін репліками. Усі вправи на цьому етапі виконуються послідовно в таких режимах: «вчитель – учень», «учень – вчитель», «фонограма - учень», «учень – фонограма», «учень – учень». Наприклад: Вправа 1 А: I’m interested in swimming. В: I’m interested in swimming too. А: I’m interested in English. В: I’m interested in English too.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік Етап ІІВправи другого етапу спрямовані на розвиток умінь складати мікродіалоги і паралельно вдосконалювати навички оволодіння діалогічними єдностями. Використовуючи засвоєні раніше діалогічні єдності, учні складають діалоги із двох – трьох діалогічних єдностей. Вправи другого етапу відбуваються у певних навчально-мовленнєвих ситуаціях і з комунікативним завданням. Учням пропонують слухові вербальні опори (фонограма діалогу – зразка) і зорові вербальні опори (мікродіалог – підстановчу таблицю і мікродіалог – схему), які складаються на основі мікродіалогу – зразка. Після перевірки розуміння мікродіалогу – зразка учні слухають його вдруге і в паузах повторюють кожну репліку за диктором або вчителем. Наприклад: Вправа 2 - ……………………………..? -It made a deep imdivssion on me, too. How did you like the singing? - ……………………………….? - Yes, he is my favourite pop singer.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік Етап ІІІВправи третього етапу направлені на навчання учнів складати і вести власні діалоги згідно з навчально-мовленнєвими ситуаціями на рівні вимог програм. Вправи третього етапу продуктивні. Усі опори зняті, вправи мають самостійний характер. На цьому етапі пропонується навчальнo-мовленнєві ситуації для учнів, ступінь розгорнутості кожного з компонентів поступово змінюється – зменшується залежно від набутих учнями діалогічних умінь. Наведемо приклад вправи даного етапу. Вправа 3. Тема «Покупки» Завдання першому партнеру: You are an absent-minded customer. Now you are at the Clothes Department. Choose the sweater. Завдання другому партнерові: You are a shop assistant . Your customer is very absent-minded. Help him to choose the right thing. Be polite.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Засіб 1. Навчання діалогічного мовлення з використанням тексту – зразка. Робота з діалогом-зразком може бути запропонована у таких вправах: 1. Прослухайте діалог без тексту з попередніми орієнтирами (запитання за змістом, правдивими й неправдивими твердженнями, ключовими словами). 2. Прослухайте діалог, використовуючи візуальну опору. 3. Прослухайте окремі репліки для відпрацювання правильної вимови таінтонації і прочитайте діалог. 4. Прочитайте діалог за ролями. 5. Заповніть порожні місця у репліках діалогу. 6. Розкрийте дужки в репліках діалогу. 7. Відтворіть діалог у ролях. 8. Самостійно розширте репліки в діалозі відповідно до контексту. 9. Складіть діалог, розміщуючи переплутані репліки у відповідному порядку (а jumbled dialоguе). 10. Складіть діалог на основі теми, ситуації, ключових слів і з урахуванням певноїкомунікативної задачі.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Засіб 2. Навчання діалогічного мовлення на основі складання діалогу "Крок за кроком" Цей спосіб навчання орієнтований на формування навичок і вмінь конструювання діалогу в різних ситуаціях з урахуванням характеру комунікативних партнерів та їх міжрольової взаємодії. Складання діалогу "Крок за кроком" може бути запропоновано у таких вправах: 1. Опишіть ситуацію й назвіть репліки, адекватні цій ситуації. 2. Розширте репліку реагування (наприклад, вкажіть причину відмови). 3. Використайте інші форми реагування (пообіцяйте зробити це пізніше, виразіть небажання це робити). 4. Розбийте діалог на мікродіалогічні одиниці (спонукання - реакція) та представте їх у самостійно придуманих ситуаціях. 5. Розширте діалог.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Засіб 3. Навчання діалогічного мовлення за допомогою створення ситуації спілкування. Навчання діалогічного мовлення за допомогою серії вправ передбачає оволодіння навичками й вміннями, потрібними для реалізації ситуації спілкування відповідно до комунікативних задач комунікантів, з урахуванням конкретних умов спілкування, а також з опорою на різні типи міжособистісноїта міжрольової взаємодії співрозмовників. Ситуативно обумовлене навчання діалогічного мовлення може бути запропоновано в таких вправах: Складіть діалог до серії малюнків, використовуючи ключові слова (малюнки відображають послідовність дій людей, які спілкуються). Складіть діалог за змістом малюнка чи фотографії. Складіть діалог, використовуючи наявні дані про ситуацію, початок і кінцівку діалогу. Складіть діалог на основі ключових слів. Складіть діалог за прочитаним текстом.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Засіб 4. Навчання діалогічного мовлення з використанням рольової гри. Навчання діалогічного мовлення з використанням рольової гри спрямована на засвоєння різноманітних видів діалогічних єдностей, мікродіалогів з використанням різних типів наочності, а також на формування вмінь учнів складати власні самостійні діалоги без допомоги вербальних опор. Робота над діалогом з елементами рольової гри може бути запропонована у таких вправах: 1. А: Покажіть сімейний альбом своєму онуку чи онучці, розповідаючи їй або йому про ваших родичів на фотографіях. В: Ви онук чи онука, ви розглядаєте сімейний альбом дідуся. Розкажить йому, хто з родичів на фотографіях на кого схожий. 2. Проведіть бесіду-інтерв’ю з представником певного виду професії, використовуючи репліки або ключові слова на картках. 3. Згідно з заданої ролі на картці проведіть дискусію або дебати. 4. Складіть діалог на основі даної теми та ситуації, у якому ви виражаєте свою думку або ставлення до певного предмету або об’єкту. 5. Проведіть телефонну розмову, враховуючи відстань, різницю в часі і недостатнє знання англійської мови. ф
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Висновки Вивчивши проблему нашого дослідження про шляхи навчання діалогічного мовлення, ми дійшли наступних методичних висновків: 1) навчання діалогічного мовлення неможливе без урахування вимог комунікативного підходу у навчанні спілкування; 2) навчати діалогічному мовленню слід, використовуючи індуктивний і дедуктивний шляхи, а також за допомогою діалогу-зразка, рольової гри та покроковим засобом; 3) для забезпечення ефективного розвитку навичок і вмінь діалогічного мовлення, необхідно застосовувати комплекс вправ для навчання діалогічного мовлення.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік. Lesson My Favourite Dish. Key words: vegetables, tomatoes, potatoes, carrots, cabbage, cucumbers, beans, radish, onion, garlic, dish, good-better-the best, bad-worse-the worst, little-less-the least. Key phrases: I’m crazy about…; Well, I like it, but I like…better; less tasty than.1. Presentation. Read the dialogue. Hi, Jane!Hello, Paul!Jane, let’s go to the café. Would you like some ice-cream?With pleasure. Do you like banana ice-cream? I’m crazy about it!Well, I like it, but I like chocolate ice-cream better. Practising. a) T: Work in pairs: work own dialogues.b) T: Look at the table and say which dishes are: good, better, the best, bad, worse, the worst, less tasty.
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Soup. Salad. Ice-cream. Drinks. Sandwichchickencucumberbananateaeggmeatvegetablechocolatecoffeehamfishpotatovanillamilkcheeseonionchickenlemoncoca-colatomatovegetablemeatorangepepsychickenpotatobaconjammineral watercucumber
ІІ віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність»Чернівці – 2019 рік Oral production activities. T: Interview your family members and classmates about dishes they: like;don’t like;love;hate. E.g. 1) What is favoutite soup, Selia?I like chicken soup. And you?I’m crazy about fish soup.2) Do you like vegetable soup, Harry?Well, I like it, but I think it is less tasty than meat soup. And what about you?I think potato soup is the best!