ТЕМА УРОКУ: Навколишнє природнє середовище. Погода. Природні стихійні лиха. Як захистити себе під час стихійних лих.
МЕТА УРОКУ:
1. Познайомити дітей з поняттям "навколишнє природнє середовище", поширити знання учнів про природні стихійні лиха. Навчити знаходити суттєві відмінності між лихами.
2. Познайомити з правилами захисту під час стихійних лих.
3. Розвивати спостережливість, увагу.
4. Виховувати любов та бережне ставлення до природи.
ОБЛАДНАННЯ: таблиці з зображенням стихійних лих , малюнки дітей, фізична карта України, таблиця-пам'ятка.
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
ВЧИТЕЛЬ: Сьогодні на уроці ми будемо вести розмову про навколишнє природнє середовище. Поширимо наші знання про стихійні лиха і засоби захисту під час стихійних лих.
Відгадайте загадки:
УЧЕНЬ: Літо - з сонячним промінням, а із сонцем кожен дружить.
Бо його всі люблять дуже: і дорослі, і малята.
В сонця друзів скрізь багато.
ВЧИТЕЛЬ:
1. До якої природи належить сонце? ( До неживої),
2. До якої природи належать хмари? (До неживої).
Дуже часто хмари закривають сонце. Це псує настрій, а іноді із-за цього виникають лиха
На земній кулі погода безперервно змінюються. Періодичні зміни її залежать від впливу сонячної радіації та теплообміну між поверхнею й повітрям у даному районі протягом доби або року. При різких змінах погоди можуть виникати стихійні лиха. Будь-яка, небезпечна ситуація пов'язана із стихійним лихом.
3. Що несе в собі назва "стихійне лихо? ( Стихійні лиха - явища природи, виникають раптово. Вони носять надзвичайний характер та приводять до порушень нормального життя» іноді загибелі людей та знищення матеріальних цінностей).
4. Що ми можемо віднести до стихійних лях? ( Землетруси, повені, урагани, снігові бурі, зсуви, обвали і пожежі).
На. дошці сонце, закривається хмарою.
ВЧИТЕЛЬ: За ознакою впізнай? Є стихійне лихо:
- сильні коливання земної кори ( землетрус);
Повне визначення дає учень,
УЧЕНЬ: Землетрус - сильні коливання земної кори, що викликаються тектонічними або вулканічними причинами і призводять до руйнувань будівель, споруд, пожеж та людських жертв.
Виставка дитячих робіт.
ВЧИТЕЛЬ: При землетрусах мешканцям необхідно завчасно визначити послідовність дій при знаходженні вдома, в громадських місцях, на вулиці.
В будниках не можна заставляти предметами коридори, проходи, сходи. Кожен повинен знати розташування електрорубильників , газових кранів.
Якщо землетрус розпочався раптово, при знаходженні в одноповерховому будинку необхідно негайно залишити приміщення. У багатоповерхових будинках поштовхи краще перечекати у квартирі, стоячи у дверних отворах, далі від вікон. Як стихнуть перші поштовхи треба швидко залишити приміщення. Спускатися слід сходами. На вулиці слід швидше відійти від будинку на відстань, що дорівнює висоті будинку. Землетруси викликають й інші стихійні лиха:
- зсуви;
- лавини;
- селі;
- цунамі;
- паводки;
- пожежі;
Демонстрація таблиці "Землетруси XX століття ".
Рік |
Місце |
Кількість жертв,особи. |
1976 |
Тянь-Шань (Китай) |
243 тис. |
1978 |
район Тебес ( Іран) |
15 тис. |
1985 |
Мехіко (Мексика) |
біля 5 тис. |
1988 |
Вірменія (СНД) |
25 тис. |
1990
|
Північний Іран
|
більше 50 тис.
|
2003 |
Бам( Іран) |
35 тисяч осіб |
2004 |
Індійський океан |
225-300 тисяч |
2008 |
Сичуань(Китай) |
близько 70 тисяч осіб, ще 18 тисяч пропали без вісті. |
2010 |
Гаїті |
перевалило за 200 тисяч людей |
2011 |
Японія |
15 тисяч осіб |
Друга хмара з’являється на дошці.
ВЧИТЕЛЬ: Впізнай лихо за ознакою:
- значне затоплення місцевості .(Повінь).
Повне визначення дає учень.
УЧЕНЬ: Повінь - це значне затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в озері, річці, водосховищі, що викликане різними
причинами (весняне танення снігу, випадання злив та сильних
дощових опадів, затори льоду на ріках, прориви гребель, дамб).
ВЧИТЕЛЬ: Де на території України сталося таке стихійне лихо, як повінь? ( Західна Україна).
Весь український народ згуртувався, щоб допомогти людям.
УЧЕНЬ: Про раптовий початок, повені населення попереджається усіма засобами. При знаходженні в цей час на першому поверсі необхідно піднятися на верхній поверх; якщо будинок одноповерховий - зайняти горище, або вийти на дах.
УЧЕНЬ: Евакуація здійснюється на човнах, катерах, плотах та інших плаваючих засобах. Під час посадки необхідно вести себе дисципліновано. Під час руху не можна мінятись місцями, сідати на борт човна.
Якщо повінь застигла вас у полі, лісі необхідно зайняти більш підвищене місце, вилізти на дерево.
Третя хмара з'являється на дошці.
ВЧИТЕЛЬ: Впізнай лихо за ознакою:
- вітер величезної руйнівної сили під час посушливої погоди. (Буря).
Музична пауза(Слухання композиції)" Реве та стогне Дніпр широкий " на слова Т.Г. Шевченка.
ВЧИТЕЛЬ:
- Які почуття викликала музика? (Тривожності, суму, занепокоєності).
- Що уявлялось? (Сильний вітер., гілки дерев нахилені до землі).
Робота з дитячими, малюнками.
УЧЕНЬ: Бурі, а бо так звані "чорні" бурі в Україні виникають при посушливій погоді й сильних вітрах, в наслідок розвіювання сухого шару ґрунту. Найчастіше пилові бурі спостерігаються у степовій зоні ( райони Херсона, Дніпра, Мелітополя).
ВЧИТЕЛЬ: Для того щоб зменшити збитки та втрати гідрометеослужби за декілька годин до наближення урагану ( бурі, смерчу) подають штормове попередження. Отримавши попередження, необхідно виконати запобіжні роботи: залишити слабкі конструкції, в будинках зачинити двері, вікна, горища, вентиляційні пристосування. Великі вікна і вітрини зашити дошками. Забороняється виходити на вулицю відразу після послаблення вітру, тому що він через декілька хвилин може посилитись. Якщо ураган, буря або смерч застав вас на відкритій місцевості необхідно вкритись у канаві, ямі, лягти на дно заглиблення і притиснутись до землі.
- Який синонім можна підібрати до словосполучення " буря взимку".(Снігові замети).
Четверта хмара з'являється на дошці.
ВЧИТЕЛЬ: Впізнай лихо за ознакою:
- інтенсивне випадання снігу. ( Снігові заноси).
Повне визначення дає учень.
УЧЕНЬ: Снігові заноси утворюються під час інтенсивного випадання снігу. При великих хуртовинах та буранах снігові заноси можуть виникати на значних територіях, тимчасово паралізуючи роботу залізничного та автомобільного транспорту, порушуючи нормальну життєдіяльність селищ і міст.
ВЧИТЕЛЬ: Про можливість снігових заносів населення попереджається заздалегідь всіма засобами зв'язку. На цей час потрібно обмежити пересування, робиться запас продуктів, води, палива.
Діти, чи любити ви подорожувати? (Так).
Зараз ми зробимо маленьку подорож до гір,
- Які знаєте гори в Україні? ( Карпати, Крим.)
Показ учнем, на фізичній карті України гір.
ВЧИТЕЛЬ: Що таке снігові лавини?
УЧЕНЬ: Снігові лавини - це переміщення мас снігу , які виникають із-за порушення з різних причин. Снігова лавина являє собою суміш кристаликів снігу та повітря. Кущі, велике каміння й інші перешкоди затрудняють виникнення лавин.
ВЧИТЕЛЬ: Снігові лавини наносять велику шкоду і можуть стати причиною загибелі людей. Так, 18 липня 1980 року на Памірі в результаті землетрусу і сходу зі схилу великої снігової лавини був знесений табір альпіністів, який розташовувався на висоті 5300 м. Загинуло 40 чоловік.
- Уявіть собі, пошкоджена лінія електропередач. Подумайте, яке стихійне лихо може трапитись ? ( Пожежа).
- З яких причин виникають пожежі? ( Необережне поводження з вогнем, порушення правил пожежної безпеки, грозові розряди.)
П'ята хмара з'являється на дошці.
ВЧИТЕЛЬ: Впізнай лихо за ознакою:
- стихійне поширення вогню. ( Пожежа).
Повне визначення дає учень.
УЧЕНЬ: Пожежа - це неконтрольований процес горіння, що тягне за собою загибель людей і знищення матеріальних цінностей,
ВЧИТЕЛЬ: Основними видами пожеж, як стихійних лих, що охоплюють значні території в декілька сотень, тисяч і , навіть мільйонів гектарів, являються ландшафтні пожежі - лісові та степові. Так, наприклад, лісові пожежі у Західному Сибіру в 1913 році за літо знищили біля 15 млн. га лісу.
УЧЕНЬ: Помітивши пожежу, необхідно негайно повідомити про це пожежну частину і розпочати гасіння підручними засобами.
ВЧИТЕЛЬ:
- Які ви знаєте підручні засоби для гасіння пожеж? (Вогнегасник, внутрішні пожежні крани, пісок, земля).
УЧЕНЬ: Вогнегасники - це надійний засіб гасіння пожеж до прибуття пожежників. До них відносяться : пінні та вуглекислотні.
Приміщення, які горять, долають, накрившись з головою мокрою ковдрою, або верхнім одягом.
ВЧИТЕЛЬ: Пожежі виникають на об'єктах, що виробляють вибухонебезпечні та хімічні речовини; в системах та агрегатах, що знаходяться під великим тиском; на газо- і продуктопроводах тощо.
УЧЕНЬ: Аварії з витіканням сильнодіючих отруєних речовин і зараженням навколишнього середовища виникають на. підприємствах,
П'ята хмара з’являється на дошці "КАТАСТРОФА".
ВЧИТЕЛЬ: Що несе в собі назва "катастрофа"? Катастрофа - це аварія значних масштабів з трагічними наслідками.
УЧЕНЬ: Найбільш небезпечними за масштабами наслідків являються аварії на АЕС з викидом радіоактивних речовин. Трагедією для України стала аварія на Чорнобильській АЕС, що сталася 26 квітня 1986 року.
УЧЕНЬ: Почувши сигнал про небезпеку хімічного зараження в результаті викиду отруйних речовин, слід негайно одіти засоби індивідуального захисту і провести герметизацію житла
ВЧИТЕЛЬ: Які засоби індивідуального захисту ви знаєте? (Протигаз, респіратор).
Ш. ПІДСУМОК УРОКУ.
ВЧИТЕЛЬ:
1. Про що ми дізналися сьогодні на уроці? ( Стихійні лиха),
2. За моїм виразом згадайте стихійне лихо:
- сильні коливання земної кори (землетрус);
- затоплення місцевості ( повінь);
- стихійні поширення вогню ( пожежа);
- великий порив вітру в суху погоду ( бурі, урагани, смерчі);
- маса кристаликів снігу з повітрям (снігова лавина).
3. Коли треба користуватися протигазом? ( під час пожежі та хімічного отруєння повітря)?
4. Познайомимось з пам'яткою.
Пам'ятка вивішується на дошці.
ПАМ'ЯТКА.
МЕТУШНЯ ТА ПАНІКА НЕПРИПУСТИМІ ПІД ЧАС СТИХІЙНИХ ЛИХ! ДІТЯМ ТРЕБА ПРИСЛУХАТИСЯ ДО ПОРАД ДОРОСЛИХ,
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати проєкт про стихійне лихо.