Недоліки і переваги використання ІКТ при вивченні предмету «Екологія»
Водночас потрібно пам’ятати, що можливі негативні наслідки надмірного застосування ІКТ, пов’язані з активним вторгненням у природний внутрішній світ людини штучних, ілюзорних вражень від екранних віртуальних сюжетів та взаємодії з ними.
При роботі з комп’ютером здобувач освіти підмінює об’єкти реального світу моделями, зображеннями цих об’єктів, або символами, які позначають об’єкти, при цьому сприйняття здобувачем освіти реального світу підміняється опосередкованим сприйняттям останнього, що часто призводить до втрати предметної діяльності, відірваності від дійсності.
Небезпека може полягати і в навмисному маніпулюванні свідомістю молодої людини, нехтуванні допустимими нормами безпечних режимів роботи з комп’ютером. У зв’язку з цим зростає актуальність досліджень психолого-педагогічного впливу та медичних наслідків застосування інформаційно-комунікаційних засобів для фізичного та психічного розвитку здобувачів освіти. Комп’ютеризація може призвести до формування егоїстичних нахилів у людини, індивідуалізму, приглушує почуття колективізму, взаємодопомоги. Тому впровадження засобів інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес має здійснюватись виважено та бути ретельно підготовленим і продуманим.
Доцільно зазначити, що раціональне використання в освітньому процесі інформаційно-комунікаційних технологій значно підвищує його результативність. Електронні освітні ресурси дозволяють об’єднувати велику кількість образних, звукових, умовно-графічних, відео та анімаційних матеріалів. Сучасні засоби навчання на основі ІКТ мають унікальні властивості і функції наочності, які здатні змінити весь процес навчання.
Враховуючи те, що здобувачі освіти шкільного віку – це період активного інтелектуального і соціального розвитку особистості, а молоді властиві підвищена емоційна чутливість, допитливість і активне ставлення до дійсності, навчальний заклад стає важливою ланкою у системі неперервної екологічної освіти.
Одним із шляхів формування екологічної культури, знань та мислення здобувачів освіти може бути використання інформаційних технологій, які виступають як засіб унаочнення, спілкування і створення проблемних ситуацій, є інструментом пізнання і джерелом інформації, контролюючим засобом, що допомагає опанувати учням нові способи екологічної діяльності. Практика показує, що екологізація і інформатизація – це складові частини оновлення суспільства, які відображають і формують його свідомість, нове мислення.