Урок №24
Тема програми: Біологічні основи здорового способу життя.
Тема уроку: Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння і наркотиків.
Мета уроку: поглибити знання учнів про негативний вплив на здоров'я шкідливих звичок; вчити розпізнавати небезпечні ситуації, які потребують категоричної відмови; розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки; виховувати здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю та наркотиків.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи та методичні прийоми: прийоми «Хвилинка для ґаджетів» і «Дешифрувальник», постановка проблемного питання, обговорення, усне тестування, розповідь викладача з елементами бесіди, проведення досліду про шкідливість куріння, моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій, гра «Так чи ні?», робота над прислів'ями, робота в групах, презентація груп, рефлексія.
Базові поняття і терміни: алкоголізм, тютюнопаління, наркоманія.
Обладнання і матеріали: роздатковий матеріал, анкета для учнів.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання викладача, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку, створення робочої атмосфери.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Прийом «Хвилинка для ґаджетів»
Вправа «Статева культура особистості»
https://learningapps.org/14824394
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Постановка проблемного питання
Ми вже говорили про те, що необхідно робити для зміцнення свого здоров'я. А сьогодні ми звернемо увагу на його пошкодження. Не дивуйтеся! Йдеться про трьох ворогів людства. Які саме, вам належить визначити. А потім – з'ясувати, яку шкоду людському організму завдає кожен із них.
Англійський філософ Томас Пен уважав, що у людства є три вороги. І забирають вони більше людських життів і приносять більше лиха, ніж усі війни, разом узяті. Які ж це вороги?
Прийом «Дешифрувальник»
Завдання: використовуючи таблицю, розгадати шифри і визначити назви речовин, дію на організм яких ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці.
1 АБВГ |
2 ДЕЄ |
3 ЖЗИ |
4 ІЇЙК |
5 ЛМН |
6 ОПР |
7 СТУ |
8 ФХЦ |
9 ЧШЩ |
* |
0 ЬЮЯ |
# |
1 слово: Шифр 15461650 (Відповідь. Алкоголь.)
2 слово: Шифр 5446735 (Відповідь. Нікотин.)
3 слово: Шифр 516467343 (Відповідь. Наркотики.)
Повідомлення теми, мети та плану уроку
ІV. Актуалізація опОрних знань учнів
Обговорення
Завдання: визначити, які соціальні чинники можуть впливати на здоров'я позитивно, а які – негативно.
Варіанти для обговорення:
а) реклама; б) телепрограми; в) друзі; г) родина; д) кумири.
Усне тестування
а) Дотримання режиму дня;
б) толерантність;
в) неохайність;
г) байдужість до навколишнього світу.
а) Злочинність; б) медичні заклади;
в) органи правопорядку; г) реклама алкогольних напоїв.
а) Вживання алкоголю;
б) виховання моральних принципів;
в) насильство;
г) привчання до гігієни.
а) приймати тебе таким, який ти є;
б) бажання керувати тобою;
в) розправи за непокору;
г) повага і підтримка одне одного;
д) відсутність жорстких правил.
а) почати курити; б) брехати;
в) берегти здоров'я; г) досягти поставленої мети;
д) вживати наркотики.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь викладача з елементами бесіди
Дуже часто діти хочуть стати дорослими, а дорослість свою вбачають у тому, щоб закурити цигарку, випити пива на людях, як це показують у фільмах і як це роблять батьки. Такі діти із задоволенням спробують викурити цигарку із наркотичною травкою, чи нанюхатися різних речовин, щоб «упіймати кайф».
Це дуже дурні та шкідливі розваги. Адже звикнути до поганого легко. Набагато важче потім позбутися небезпечної звички.
От, наприклад, паління. Усі знають, що курити шкідливо, що тютюновий дим містить величезну кількість отруйних речовин. І ці отрути повільно руйнують легені, серце, кровоносні судини. Тільки людина спочатку не помічає цього. Так, трапляється, що нудить після першої цигарки, у голові паморочиться. Це організм подає сигнал тривоги. Але не всі хочуть зважати на цей сигнал. Багато школярів отруюють себе свідомо. Не тому, що їм так уже подобається палити, а тому, що бояться, що їх дражнитимуть матусиними синками, або тому, що хочуть здаватися дорослішими. Не в кожного вистачає сил виявити характер і відмовитися від цигарки в компанії, де палять. Шкідливо навіть перебувати поруч із такими хлопцями або дівчатками. Хочеш чи ні, але ти все одно вдихаєш отруйний дим.
А за кілька років, коли організм стомиться боротися з отрутою, з'явиться кашель, задишка. Стане важче бігати, підніматися сходами. Наприклад, багато старшокласників у нашій країні страждають від хвороб органів дихання. І відбувається це саме через те, що майже половина з них рано почала палити.
Не менш шкідливим є алкоголь. Від нього страждають усі внутрішні органи, а особливо мозок. Отруєння мозку призводить до того, що людина врешті-решт утрачає здатність мислити – у неї погіршується пам'ять, слабшають розумові здібності. Невже комусь з власної волі хочеться стати дурнем?
Алкоголь «тисне» на дитину: знижується увага, втрачається контроль над своїм настроєм. Дитина починає погано рости. Пам'ять слабшає, а від цього погано засвоюються шкільні предмети. Починає хворіти печінка.
Алкогольне отруєння – таке саме отруєння, як і іншими отрутами, тому п'яних іноді нудить – організм виявляється розумнішим за свого «хазяїна» і намагається позбутися отрути, поки вона не всмокталася. У людини з'являються головний біль і запаморочення. Якщо ж таке сталося, дитині необхідно промити шлунок і дати випити активованого вугілля.
Наркотики часто називають «білою смертю». Чим раніше людина звикає до них, тим швидше вона помирає. Хронічні наркомани взагалі живуть дуже мало. Наркотики повністю висмоктують з людини всі її сили.
Згубний вплив на здоров'я мають і токсичні речовини. До токсичних речовин можна також віднести засоби побутової хімії, деякі медичні препарати, дихлофос, ацетон, снодійні препарати.
Людей, які вживають ці речовини з метою одурманювання, називають токсикоманами.
Вдихання хімікатів, які містяться у різних аерозолях, мають вплив на нервову систему, аналогічний алкогольному, тільки значно небезпечніший. Зареєстровано багато випадків раптової смерті одразу після такої процедури. Хімікати можуть серйозно пошкодити мозок, печінку, нирки та легені.
Немає жодної сміливості в тому, щоб почати вживати нікотин, алкоголь, наркотичні і токсичні речовини. А от якщо ви зуміли у компанії відмовитися від того, що роблять інші, значить, у вас дійсно є сміливість і воля.
Піддатися своїм слабкостям, примхам, шкідливим звичкам дуже легко. Набагато важче, наприклад, змусити себе прокинутися раніше і зробити ранкову зарядку чи привчитися обливатися холодною водою. Але якщо ви добре ставитеся до себе, то напевно зробите правильний вибір.
Чому в усьому світі зараз поширюється пропагування здорового способу життя? Чому мільйони людей у різних країнах відмовляються від паління, алкоголю і починають займатися тенісом, плаванням, бігом? Просто багато з них зрозуміли: здоровій людині живеться легше і краще, і заради свого здоров'я необхідно відмовитися від усього, що йому завдає шкоди.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Проведення досліду про шкідливість куріння
Мета: продемонструвати за допомогою досліду, що шкідлива дія тютюнового диму на організм людини зумовлена його складовими: нікотином, смолами та іншими речовинами.
Учитель бере шприц і відрізає місце з'єднання з голкою. Отвір у шприці слід зробити таким, щоб можна було вставити цигарку і підпалити її, на поршень натягнути тонкий шар вати. Монотонно рухаючи поршень, «викурити» цигарку. Звернути увагу на те, що біла вата стала жовтою; тютюновий дим містить безліч шкідливих речовин.
Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій
Люди не завжди охоче погодяться з вами, навіть якщо ви висловите свою позицію з повагою до них. Дехто захоче вас переконати, почне перебивати, відволікати від теми, умовляти. Тому важливо навчитися протидіяти тиску.
Навчаймося відмовляти – говорити «НІ!».
Висновок. У житті трапляються різні ситуації, коли вам можуть запропонувати випити, закурити, вжити наркотики. Щоб залишитися здоровою людиною, ви повинні навчитися говорити «ні». Візьмемося за руки і скажемо дружно: «Ні – курінню! Ні – алкоголю і наркотикам!».
Гра «Так чи ні?»
Робота над прислів'ями
Робота в групах
Діти об'єднуються в групи за малюнками «сонця» і «місяця». Тему для повідомлення отримують на картках.
«Сонце» – куріння в приміщеннях, вплив пасивного куріння на здоров'я.
«Місяць» – уживання алкоголю, наркотиків, токсичних речовин.
Презентація груп
Висновок. Куріння, алкоголь, наркотики – викрадачі людського здоров'я.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VІIІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБґРУНТУВАННЯ
ІХ. ІНСТРУКТАЖ З ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Усім:опрацювати конспект.
Творче завдання: використовуючи газети, журнали, Інтернет-ресурси чи інші медіа джерела, створити пам’ятки для підлітків або презентації на теми «Алкоголю – ні!», «Курінню – ні!», «Наркотикам – ні!».