НЕЛЯ ШЕЙКО-МЕДВЕДЄВА. ЛИСИЦЯ, ЩО ВПАЛА З НЕБА
(П’єса-казка на 2 дії)
Мета: ознайомити учнів із творчістю Нелі Шейко-Медведєвої; розширити знання школярів про п’єсу як жанр; поглибити розуміння побудови тексту п’єси; вчити знаходити за допомогою вибіркового читання уривки, слова, які характеризують дійових осіб, вчити розрізняти характеристики дійових осіб за їхніми висловами, вчинками; розвивати творчі здібності учнів, дослідницькі якості; виховувати правдивість, відповідальність за свої вчинки, вміння тримати слово.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ фантазії зробимо ще один крок.
А з творчістю ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра „Дощик”
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Бобре, друже, друже бобре,.
Міст зробив ти дуже добре:
Не бредуть бобри у брід,
Майстрові кричать: „Привіт!”
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Прочитайте уривок із вірша.
Затихнув гомін. В залі згасло світло,
І в раз, заполонивши всі чуття,
Розсунулась завіса...
І розквітло життя — мов казка,
Й казка — мов життя.
— Що показують у театрі?
— Що таке п’єса?
— Чим вона відрізняється від творів інших жанрів?
— Які особливості побудови п’єси?
— Які п’єси ви читали?
— Продовжте речення: «Щоб показати п’єсу на сцені, потрібно...».
Ознайомлення з автором
— Неля Шейко-Медведєва — українська письменниця, із творчістю якої ми поки що не знайомилися. Це сучасна письменниця, яка пише переважно для дітей. Народилася вона в Бориславі на Львівщині, закінчила Львівськийуніверситет. Зараз живе й працює в Києві. Її твори залюбки читають дорослі й діти.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Підготовка до читання п'єси вголос.
— Як ви вважаєте, між ким відбуватимуться дії твору?
— Що ви знаєте про цих тварин?
— Продовжте думку:
хитрий, як...; покірний, як...; страшний, як...; впертий, як...; боязкий, як...
— Сьогодні ми маємо можливість перевірити правдивість цих сталих виразів.
— Які дійові особи зустрічаються у п’єсі?
— Коли і як з’явилася Лисиця?
— Як вона розмовляє з Вовком?
— Чому Вовк захищає Лисицю?
— Які речення за метою висловлювання зустрічаються в тексті найчастіше? Зачитайте кілька окличних речень; питальних.
— Як потрібно читати слова або речення, подані в дужках?
6. Самостійне читання першої дії п'єси учнями (спочатку — повільно, а потім, після кожної вказівки вчителя,— дедалі швидше й швидше; кінцівку — скоромовкою).
7. Гра „Хто швидше читає?”.
Знайти слова:
• Вовка: „Постривайте! А останнє слово?”.
• Лисиці: „Ати, я бачу, розумна пташка...”.
• Ворони: „Недобрий, а дурний!”.
— Чи сподобалася вам п’єса? Чим саме?
— Чи хотіли б ви дізнатися, що сталося з героями далі?-
— Від чого автор застерігає читачів?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Самостійне мовчазне читання другої дії п’єси учнями.
Перевірка сприймання.
— Де відбуваються події другої дії?
— Скільки у ній дійових осіб? Хто вони?
— Чи з’явилися нові дійові особи?