Дата: 19.02.2020
Клас: 4-Б
Хто проводить: Ноженко Софія
Тема: Життя і творчість Максима Рильського. Поезія Максима Рильського: від спогадів дитинства до духовного заповіту дітям.
Мета: ознайомити учнів із творами українського письменника; навчити їх виразно читати; розвивати образну уяву; збагачувати уявлення про людяність, високе ім’я людини; збагачувати словниковий запас; удосконалювати абстрактне мислення; виховувати любов до людей; бережливе ставлення до хліба.
Обладнання: підручник, картки,презентація.
Література та інф. джерела уроку: мережа Інтернет.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
- Добрий день, діти! Мене звати Софія Павлівна, сьогодні я проведу у вас урок літературного читання.
- Перевірте чи все необхідне у вас є на парті підручник.
- Якщо ви готові – давайте розпочинати!
II. Однохвилинне читання.
- Діти, у вас на партах лежать картки з текстом, візьміть прості олівці та поставте їх на початок та за моєю командою починаємо читати про себе, коли я скажу «стоп», відмітьте те місце, де ви зупинилися.
- Діти, а зараз по моїй команді ви прочитаєте цей текст спочатку і після моєї команди «стоп» ви відмітите те місце,де ви зупинилися.
- І останній раз читаємо цей текст і відмічаємо те місце, де ви зупинилися.
- Ви добре постаралися! А зараз дайте відповідь на такі запитання:
- За котрим разом ви прочитали найбільше?
- Про що розповідалося у тексті?
- З чим пекли торти дівчатка?( З різними квітами)
- Хто налякав Івася?( Змій)
- Що дала Олеся Івасикові?(Кашу)
- З чим переплутав кашу змій?(Золото)
- Чому змій захотів спробувати з’їсти золото?
III. Артикуляційна розминка.
Виконання вправи «Дудочка»
Губи свої — трубочку —
Перетворю на дудочку.
Уздовж вулиці іду
Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»
Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подути: Эу-Эу-Эу.
Виконання вправи «Чашка»
Загорнули краї язика —
Вийшла чашка. Чудова яка!
Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Згорнути бокові краї язика у формі чашки. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Скоромовка
Сидів горобець на сосні, —
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
IV. Перевірка домашнього завдання.
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання віршів Павла Тичини.
V. Підготовча робота до сприймання тексту.
1) Повідомлення теми уроку.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати розділ « Видатні українські письменники» . А саме познайомимося з життям і творчістю М.Т. Рильського.
- Максим Тадейович Рильський є автором дуже багатьох творів про природу, любов до рідної мови, своєї Батьківщини, повагу до праці. Твори поета охоче читають і дорослі,і малі. На сьогоднішньому уроці ми ближче ознайомимося із життєвим і творчим шляхом поета, прочитаємо його твори, що допоможуть зазирнути у душу цієї талановитої людини.
2)Ознайомлення з біографією М.Рильського.
Народився 19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа.
Спочатку навчався в приватній гімназії Науменка. У 1915–1918 роках навчався на медичному факультеті Київського університету Св. Володимира, потім на історико-філологічному факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла Скоропадського, але через бурхливі події революції й громадянської війни жодного з них не закінчив.
Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.
1919–1929 — учителював у селі, зокрема й у Романівці, а також у київській залізничній школі, на робітфаці Київського університету та в Українському інституті лінгвістичної освіти.
У 15-річному віці видав першу збірку «На білих островах». Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу «Книгар», пізніше – у видавництві «Слово».
1931 р. М. Рильського заарештовано (за критику комуністичної реальності), майже рік просидів у Лук’янівській тюрмі. Після ув’язнення Рильський вимушено проголосив активне сприйняття радянської дійсності, завдяки чому він єдиний з неокласиків урятувався від сталінського терору. Його творчість поділилася на два річища — офіційне та ліричне, в останньому йому вдалося створити справжні взірці високої поезії.
1943 р. – за видатні заслуги в галузі науки і культури М. Рильського було обрано академіком АН України.
1943 – 1946 рр. очолював Спілку письменників України.
1944-1946 рр. директор Академічного інституту мистецтвознавства, фольклору
24 липня 1964 р. – помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.
3)Опрацювання статті М.Рильського ( с. 113). Доповнення біографії.
А) Читання статті мовчки.
Б) Бесіда за прочитаним
- Де минуло дитинство М.Рильського?
- Що поет згадує про роки навчання? Прочитайте.
VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1). Слово вчителя вірш «Дитинство».
- Яскраві спогади з дитинства, що є основою вірша, пов’язані із селом Романівка.
Там Максим товаришував з усіма сільськими хлопчиками, але найбільше – з Яською Ольшевським. Вони разом гралися, співали.
2). Словникова робота.
- Поясніть значення слів
вілла |
комфортабельний будинок із парканом або садом. |
лоцман |
провідник суден по річках, каналах тощо. |
томагавки |
зброя індіанців північної Америки у вигляді кам’яної чи металевої сокири. |
Сахара |
найбільша пустеля Африки |
пелікан |
водний птах |
Ніагари |
водоспад, який відділяє штат Нью-Йорк(Америка) від міста Онтаріо (Канада) |
тріска |
шматок деревини |
павич |
птах |
бізони |
тварина потомок дикого бика |
пампаси |
кущова трава
|
Криве й Бровки |
на даний момент залізнична станція |
гвинтівка |
особиста стрілецька зброя |
Демонстрація малюнків звірів, птахів, які зустрічаються у цьому вірші.
3). Виразне читання вірша вчителем.
4) Гра «Рибки».Самостійне мовчазне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша.
— У якому темпі, з якою інтонацією та силою голосу будете читати вірш?
5) Аналіз прочитаного твору.
- Як уявляли свої подорожі хлопчики?
- Що вони робили вчора? Сьогодні?куди збиралися їхати взавтра?
- З чого видно, що герої – великі фантазери?
6). Виразне читання вірша учнями.
Фізкультхвилинка
Вірш «Ким ти хочеш бути хлопчику?»
1)Словникова робота.
Читання колонок слів «буксиром» за вчителем та одне одному в парах
Життя останній
відганяє виряджаючи
пересторогу непогасна
благословляючи зрівняться
— Як ви розумієте слова благословляючи, пересторога, непогасна"?
— Перевірте тлумачення цих слів у підручнику.
2)Перше читання вчителем.
- Що означає бути справжньою людиною?
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Хто такий Котигорошко?
- Яке запитання поставив автор синові?
- Яку відповідь він почув?
- Чому автор уважає слова хлопчика найкращою відповіддю на своє запитання?
- До чого він закликає сина?
- У яких рядках поет пояснює, що означає бути справжньою людиною?
4) Виразне читання вірша.
а) Підготовка до виразного читання.
Гра «Добери риму і придумай свою»
Котигорошки — ... (трошки).
Дитя — ... (життя).
Дорогу — ... (пересторогу).
Сам — ... (словам).
Зрівняться — ... (праця).
Крило — ... (зло).
Сина — ... (людина).
б) Читання вірша напівголосно.
в) Конкурс на краще читання вірша.
VIII. Підсумок уроку.
-Діти, з творчістю якого письменника ми ознайомилися сьогодні на уроці?
- У якому місті народився ?
- Які твори ви запам’ятали?
- З чим пов’язаний вірш «Дитинство»?
- Чи насправді поет побував у всіх місцях описаних у вірші?
- Що означає бути справжньою людиною на думку письменника? А на вашу думку?
IX. Домашнє завдання.
- Діти, відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання.
(с. 113-115 чит. виразно).
- Урок закінчено, до побачення!
Конспект уроку перевірено і допущено до проведення:
Вчитель: _____________________________Кіяшко Юлія Анатоліївна
Методист: ___________________________Котелевська Любов Дмитрівна
Оцінка: _____________________________